تاریخ انتشار
جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۴۵۳۸۴۲
سازمان ملل حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ را محکوم کرد

مظلوم ایران / جریان تروریستی در حال استفاده از اغتشاشات است

۰
مظلوم ایران / جریان تروریستی در حال استفاده از اغتشاشات است
کبنا ؛
روز گذشته غروب خونینی در شیراز رقم خورد. در پی یک حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز، تعدادی از مردم بی‌گناه ایران به شهادت رسیدند. براساس این گزارش، یک تروریست مسلح با ورود به حرم مطهر شاهچراغ، خادمین و زوار این حرم مطهر را به رگبار گلوله بست.
در پی این حمله تروریستی، 15 نفر از زائران و خادمان حرم مطهر حضرت احمد‌بن‌موسی علیه‌السلام به شهادت رسیدند. همچنین طبق آخرین آمار منتشره، 23 نفر نیز در این حمله تروریستی خونین زخمی شده‌اند که البته حال تعدادی از آنها وخیم گزارش شده است. اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی استانداری فارس درباره زخمی‌های این حادثه تروریستی گفت:‌ برخی مجروحان این حادثه که به مراکز درمانی شیراز منتقل شده‌اند، به دلیل مضروب شدن با گلوله جنگی، در شرایط هشدار قرار دارند، ‌از این رو تلاش نیروهای امدادی برای درمان مجروحان ادامه دارد. البته برخی منابع از شهادت ۲۰ نفر در این حادثه تروریستی خبر داده‌اند. در این میان نورنیوز، پایگاه خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد این حمله از سوی ۳ تروریست که ملیت غیر ایرانی داشتند انجام شده است. همچنین این تروریست‌های مسلح دارای عقاید تکفیری-وهابی بوده‌اند. طبق گفته شاهدان عینی، تروریست‌ها با خودروی پژو به سمت حرم شاهچراغ رفته و از ورودی خیابان ۹ دی وارد حرم شدند و در همان محل، خدام‌ و زائران حاضر در آن ورودی را به رگبار بستند. یکی از خادمان حرم مطهر شاهچراغ در این رابطه گفت: موقع اذان از سمت زنان صدای جیغ آمد. ناگهان یک نفر به مقابل شبستان آمد و با کلاشنیکف شروع به تیراندازی کرد. پس از آن به سمت حرم رفت و اطراف ضریح را به رگبار بست. محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز درباره عملیات تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ اظهار کرد: مهاجم می‌خواست نماز جماعت شبستان را به رگبار ببندد که با بستن در شبستان توسط خادمان، موفق به این کار نشد و به‌ سمت حرم رفت. از سویی سردار حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس در گفت‌وگو با شبکه خبر، با تاکید بر اینکه عامل حمله تروریستی یک نفر بوده، اظهار کرد: تروریستی که از در باب‌الرضا وارد حرم شاهچراغ شد، یک نفر بود که پس از مجروح شدن، دستگیر شد. همچنین رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد فرد دستگیر شده تحت بازجویی قرار دارد. رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه افزود: مردم در حرم مطهر شاهچراغ(ع) مشغول نماز بودند که یک تروریست، نمازگزاران را در کنار حرم مطهر به رگبار بست. وی گفت: یک خانم و ۳ کودک در میان شهدا و زخمی‌ها هستند. خبرگزاری فارس نیز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد نام عامل این حادثه تروریستی «حامد بدخشان» است که 23 سال دارد. از سویی معاون سیاسی استاندار فارس گفت: هویت و انگیزه عامل تروریستی پس از تحقیقات و بازجویی اعلام خواهد شد. گفتنی است طبق اعلام منابع رسمی، تروریست‌های مسلح ۲ نفر بوده‌اند که نفر دوم در گوشه‌ای از حرم شاهچراغ پنهان شده بود که توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده است.   
*آستان مقدس امامزاده صالح تعطیل شد
در پی حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ، آستان مقدس امامزاده صالح(ع) به دلیل حفظ امنیت زائران تعطیل شد. تولیت حرم امامزاده صالح در این رابطه اظهار کرد: حرم امامزاده صالح هر شب تا ساعت ۱۰ به طور معمول باز است اما بعد از حمله تروریستی به حرم شاهچراغ و حفظ امنیت زوار و اینکه این آستان مقدس گیت امنیت خاصی هم ندارد، تصمیم گرفتیم که امشب (دیشب) ساعاتی زودتر حرم را تعطیل کنیم. همچنین تولیت حرم مطهر شاه عبدالعظیم الحسنی (ع) در تهران هم اعلام کرد محدودیت‌هایی برای ورود به این حرم مطهر اعمال شد.   

*طراحان جنایت در شاهچراغ با پاسخ پشیمان‌کننده مواجه خواهند شد
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در پیامی با تسلیت شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام تاکید کرد: این شرارت، قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.  متن پیام رئیس‌جمهور به شرح زیر است: ندای مظلومیت و اقتدار ملت ایران، این بار در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام طنین‌انداز شد و جنایتی دیگر بر سیاهه جنایات دشمنان انقلاب اسلامی ایران افزود. اینجانب، شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام در این حمله تروریستی را به خانواده‌های این عزیزان و همه مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم.  تجربه نشان می‌دهد دشمنان ایران، انتقام استیصال و به سنگ خوردن تیرهای‌شان در ایجاد انشقاق در صفوف متحد ملت و پیشرفت کشور را با خشونت و ترور می‌گیرند. این شرارت، قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.    
*قالیباف: عاملان و آمران حادثه شناسایی شوند
رئیس مجلس شورای اسلامی از نهادهای امنیتی و انتظامی خواست با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران حادثه خونین در حرم شاهچراغ اقدام کرده و مراکز درمانی در رسیدگی به وضعیت مجروحان و مصدومان تمام توان خود را به کار گیرند.   
*وزیر کشور: جریان تروریستی در حال استفاده از اغتشاشات است
احمد وحیدی، وزیر کشور در گفت‌وگوی خبری درباره حادثه تروریستی شیراز اظهار کرد: این حادثه چند چیز را برای ما آشکار کرد. از جمله توطئه‌های دشمن را آشکار کرد و پرده دیگری از جنایات دشمن بود و نشان داد توطئه دشمن توطئه پیچیده‌ای است که خشونت‌ و شهادت بی‌گناهان را مدنظر دارد. وی در ادامه افزود: این حادثه تروریستی نشان‌دهنده مقابله با همه قداست‌ها و حرکت‌های دینی بود که قبل‌تر هم مشاهده شده و این بار به حرم شاهچراغ اسائه ادب شد و تعدادی به شهادت رسیدند. وحیدی در ادامه اظهار کرد: حمله تروریستی که در حرم مطهر شاهچراغ انجام شد، نشان‌دهنده قساوت قلب دشمنان ما است و پیش‌تر گونه‌هایی از آن را در خیابان‌ها از سوی اغتشاشگران مشاهده کردیم. وی در ادامه گفت: باید توجه کرد این جریان اغتشاشات که روزهای گذشته موجب اذیت مردم شد، در شکل‌های دیگر توسط دشمن در حال رفتن به مسیرهای خطرناکی است و جریان تروریستی با استفاده از فضای اغتشاش، وارد عمل شدند. مسؤولان امنیتی با شدت و حدت مراقبت خواهند کرد.   
*سازمان ملل هم محکوم کرد
سخنگوی سازمان ملل متحد در پی حمله تروریستی به مردم در حرم مطهر شاهچراغ(ع) در شهر شیراز ایران، این حمله تروریستی را محکوم کرد. «استفان دوجاریک» روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره واکنش این نهاد بین‌المللی به حمله تروریستی به مردم در حرم مطهر شاهچراغ(ع) در شهر شیراز ایران گفت: اقدامات تروریستی بویژه حمله به مراکز مذهبی را محکوم و با مردم و دولت ایران ابراز همدردی می‌کنیم.  سخنگوی سازمان ملل افزود: از حمله شیراز مطلع هستیم و آن را محکوم می‌کنیم. هرگونه حمله تروریستی مستحق محکومیت است.  
*ناامنی ایران، توطئه سعودی
تکفیری بودن عامل حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ (ع) پرده از ماهیت اصلی این عملیات برمی‌دارد. عربستان سعودی در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای جرقه زدن جنگ مذهبی و قومیتی و ناامن‌سازی کشورمان داشته است. فروردین امسال نیز یک تروریست تکفیری در عملیاتی مشابه و البته با سلاح سرد وارد حرم مطهر امام رضا(ع) و با حمله به 3 روحانی باعث شهادت 2 تن از هموطنان‌مان شد. در این فضا عملیات اخیر و حمله مجدد به زوار یکی از بقاع متبرکه را باید امتداد سناریوی سعودی برای عملیات تروریستی در ایران دانست. گروه‌های تکفیری فعال در نقاط مرزی کشورمان از سوی عربستان سعودی حمایت و پشتیبانی می‌شوند و همواره از مهم‌ترین منابع ناامنی و عملیات‌های تروریستی به حساب می‌آیند. عربستان سعودی نیز همواره برای جلو بردن پروژه ناامن‌سازی ایران و جرقه زدن نزاع‌های مذهبی و قومی نگاه ویژه‌ای به این گروه‌ها داشته است. در این میان رسانه فارسی‌زبان وابسته به عربستان سعودی نیز که مهم‌ترین بستر عملیات روانی در کشورمان به حساب می‌آید، چندی پیش از وقوع یک حادثه مهم در آبان‌ماه خبر داده بود. مهدی حاجتی، عضو اصلاح‌طلب سابق شورای شهر شیراز هم چند هفته قبل، از مناسب بودن زمان برای آنچه «خرابکاری شرافتمندانه»! خواند، گفت که از برنامه‌ریزی قبلی برای وارد کردن ضربات امنیتی به کشورمان حکایت دارد.  
*اغتشاشات به کام تروریسم
آشوب‌های خیابانی و ناامن شدن فضای عمومی در شهرها همواره محرکی برای تروریست‌ها بوده تا عملیات‌های کوردلانه خود را به مرحله اجرا برسانند. حوادث هفته‌های اخیر و کاهش سطح امنیتی شهرها از یک سو و افزایش فشار عمومی بر مدافعان امنیت، از عوامل تاثیرگذار برای میدان‌دار شدن تروریست‌ها به حساب می‌آید. در هفته‌های گذشته ضدانقلاب حامی اغتشاشات تمام توان خود را برای توجیه و گسترش خشونت به میدان آورده بود. تبلیغ حملات فیزیکی به روحانیون، اقشار مذهبی و... نمونه‌هایی از فعالیت حامیان جریان آشوب بود که به ترویج خشونت از سوی اغتشاشاگران منتهی شد. با این حال ضدانقلاب حامی ترویج خشونت علیه متدینان، همزمان با انتشار خبر حمله تروریستی در حرم حضرت شاهچراغ(ع)، در اقدامی وقیحانه با تشکیک نسبت به اصل حادثه، آن را توطئه‌ای خودساخته از سوی نظام دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
1