تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۲
کد مطلب : ۴۵۲۴۹۱
کبنا بررسی کرد؛

چرا ملک‌حسینی‌ها نباید وزیر شوند؟

۳۰
۶
چرا ملک‌حسینی‌ها نباید وزیر شوند؟
کبنا ؛
با وجود این‌که کهگیلویه و بویراحمد از نیروهای انسانی نخبه‌ای برخوردار است، اما بارها دیده شده است که نیروهای نخبه فضای چندانی برای فعالیت ندارند و در مقابل، افرادی که دایره واژگانی آنها به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد چند پست‌ مدیریتی را تاکنون تجربه کرده‌اند.
به گزارش کبنا، در یکی از احادیث منتسب به پیامبر چنین آمده است: هر که در ميان چند مسلمان يک نفرشان را رئيس قرار دهد و بداند در ميان آن چند نفر کسي بهتر و لايق‌تر و عالم‌تر به کتاب خدا و سنت نبي‌اش است، به خدا و رسولش و همۀ مسلمانان خيانت کرده است (جامع‌الصغير، ج 1، ص 455).
کهگیلویه و بویراحمد هر چند استانی کم‌برخوردار و توسعه‌نیافته است، اما در حوزه نیروهای انسانی، از وضعیت مطلوبی برخوردار است. در این زمینه، کبنا نیوز پیش از این گزارش داده است [برای مطالعه بیشتر اینجا و اینجا کلیک کنید]. اما با این وجود، بسیاری از نخبگان در استان یا منزوی شده و مدیریت نمی‌کنند و یا اینکه حضور در استان‌های دیگر را به کهگیلویه و بویراحمد ترجیح داده‌اند. این در حالی است که یکی از عوامل اصلی توسعه‌نیافتگی در این استان، وجود سوءمدیریت‌هایی است که اغلب ناشی از عدم تخصص و تجربه صاحبان قدرت است.
متأسفانه پست‌های مدیریتی اغلب با ملاک‌ها و شاخص‌های سیاسی توزیع می‌شوند نه بر اساس شایسته‌سالاری. خبر به‌کارگیری بدون ضابطه برخی از نیروهای خدماتی و سپس بخشدار و فرماندار شدن آنها، انتصابات مسأله‌دار و همچنین انتصاب «غیرمرتبط‌ها» بارها در این پایگاه خبری منتشر شده است. افرادی در کهگیلویه و بویراحمد هستند که با وجود اینکه تنها در حوزه «الف» تخصص دارند، اما با استفاده از قدرت صاحبان نفوذ، در مناصب مدیریتی «ب» و «جیم» هم پست می‌گیرند. این در حالی است که بسیاری از نخبگان استان منزوی شده و هیچ حوزه مدیریتی را بر عهده نمی‌گیرند. پاسخ چرایی این وضعیت، تقریباً ساده است؛ نیروهای نخبه کمتر به اربابان قدرت و ثروت وصل هستند. صاحبان نفوذ نیازی به استفاده از نخبگان نمی‌بینند. چرا که نخبگان طرح پرسش می‌کنند، متعهدند و منافع عمومی را به منافع شخصی ترجیح می‌دهند. اما سیاستمداران کسانی را ترجیح می‌دهند که اهل تمرد و سرکشی نباشند. به همین خاطر است که گاهی اوقات می‌بینیم، مدیری علیرغم اینکه دستاورد و عملکرد مطلوبی نیز نداشته است، ارتقاء پیدا می‌کند.
مدیرانی هستند که دایره واژگانی آنها به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد، اما سال‌ها در پست‌های مختلف مدیریتی حضور داشته‌اند. از سوی دیگر برخی از سیاسیون هستند که با اینکه پست سیاسی ندارند اما به دلیل قدرتی که دارند در مناصب سیاسی دخالت و اعمال نفوذ می‌کنند. اما در مقابل فردی همچون علی محمد بزرگواری که همتراز آنهاست بعد از کناره‌گیری از قدرت، اعمال نفوذی از او دیده نمی‌شود. در حالی که بسیاری از سیاستمداران قدرت را رها نمی‌کنند. پیامبر اکرم در همین خصوص فرموده است: «حب جاه و مال در قلب نفاق می‌رویاند، همچنان که آب گیاه را». 
فردی همچون پروفسور ملک‌حسینی که می‌توانست وزیر بهداشت شود، یا آیت‌الله ملک‌حسینی که در قد و قامت رئیس یکی از قوه‌هاست، پست مدیریتی ندارند. همچنین امین موسایی که سال‌ها در آلمان حضور داشته است، چرا نباید ریاست یکی از دانشگاه‌های استان بر عهده او باشد؟ چرا دسترنج که الأن رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان است، نباید در پست‌های کلان‌تر کشوری ایفای نقش کند؟ همچنین است سید ضیاء هاشمی که روزی معاون وزیر بود اما توانایی وزارت را نیز داشت.
به گواه تمام عالمان علوم پزشکی، پروفسور ملک حسینی پدر پیوند کبد جهان است. نگاهی به رزومه علمی دکتر دسترنج، همه عالمان، فرزانگان و فرهیختگان به احترامش پرچم بالا خواهند آورد و مراجعِ با صلاحیتِ حرفه‌ای، علمی و دانشگاهی بین المللی، او را در ردیف اول دانشمندان برتر جهان می‌دانند. چرا نباید مجسمه این نخبگان استان تا زمانی که زنده هستند در ورودی‌های شهرهای این استان نصب شوند؟ شاید سال‌ها طول بکشد تا چنین نخبگان و سرمایه‌هایی تحویل جامعه داده شود. مگر چقدر باید هزینه کرد تا دانشمندانی که جزو 2 درصد دانشمندان برتر جهان هستند تربیت کرد؟ چرا قدر این سرمایه‌ها دانسته نمی‌شود؟ 
با وجود چنین نیروهای انسانی‌ای که تنها به چند نفر از آنها اشاره شد، برخی از پست‌های مهم مدیریتی در کهگیلویه و بویراحمد در دست کسانی است که از تخصص لازم و کافی برخوردار نیستند. به عنوان مثال، در یکی از ادارات کل کهگیلویه و بویراحمد، آنقدر انحراف و سوئ‌مدیریت رخ داده است که علیرغم گسیل تعدادی بازرس به آن اداره، معاون وزیر نیز چند بار به استان آمده است. اما با این وجود هنوز مدیرکل در پست خود حضور دارد و جوابگو نیست.
آیت‌الله ملک حسینی روزی گفته بود: "انسانِ آباد است که منطقه و سرزمین را آباد کنند."، در واقع، در حضور چنین انسان‌هایی است که می‌توان دل در گرو توسعه داشت.
گفتنی است همان‌طور که از سایر سرمایه‌ها همچون سرمایه‌های محیطی، فیزیکی و زیست‌محیطی محافظت می‌کنیم، باید از این سرمایه‌های انسانی نیز مراقبت شود. چرا که نیروهای انسانی نخبه علاوه بر توانایی مدیریتی، از سرمایه‌های نمادین هر جامعه هستند که می‌توانند در جوانب مختلف توسعه تأثیرگذار باشند. 
در پایان، بر اساس روایت رسول اکرم (ص) و نظر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «اگر توان مدیریتی ندارید، مسئولیت نپذیرید» پیشنهاد می‌دهیم هر کسی که نمی‌تواند مدیریت کند، تقوا پیشه کرده و جایگاهش را به افراد توانمند بدهد تا از این ظرفیت‌های موجود بیشترین استفاده شود. از دولت نیز انتظار می‌رود به این نیروهای نخبه توجه نموده و از ظرفیت آنها بیشترین استفاده را کند و همچنین مدیران ضعیف استان را برکنار و نیروهای نخبه را جایگزین آنها نماید تا کهگیلویه و بویراحمد بتواند گامی به سمت توسعه بردارد. 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
&
بیراحمد
Iran, Islamic Republic of
گپ چنه ایزنی کبنا....؟
تا تفکر هدایتخواه و خانواده حسینی بحرینی در ای استان حاکمه نخبه ای اجازه رشد پیدا نیکنه. ای افراد مدیران حلقه بگوش و بیسواد ایخون که خوب فرمان ببرن نه نخبگان مدیر.... هرگز دلش نیخو کسی بهتر از خوش من ای استان رشد و نمو کنه چون اگر ای اتفاق بیوفته امثال هدایتخواه و تفکر ایشان هرگز خریداری در استان نیاره..
حاجی
Iran, Islamic Republic of
آب را بریز آنجایی ک‌میسوزد ،،نخبگان
Iran, Islamic Republic of
خت فهمیدی گفتی چه؟ تیتر ایزنی چرا ملک خسینی ها وزیر نمیشن!! اخرش ایکی مدیرکل بومی نه عوض کنیت!!
مطلع
Iran, Islamic Republic of
همینی که شما میگویید نخبه به زور سرپرست شد.
بماند.
Iran, Islamic Republic of
&&*
Iran, Islamic Republic of
این چ تیتزی هست؟؟ این همه نخبه هست اونوقت اسم فقط ی فامیلی رو اوردید؟؟
Iran, Islamic Republic of
چون تهران تبریز مشهد اصفهان قم & و لر در پایتخت حامی ندارند
Iran, Islamic Republic of
حرف مفت زدن راحت ترین کار است .تو هنوز نمی دانی کجا زندگی می کنی
Iran, Islamic Republic of
به روزمه دکتر دستررنج نگاه بفرماییدتا جایگاه علمی آن را در سطح جهان ببینیم . دانشمندی که جز ۲درصد دانشمندان نخبه جهان در رشته برق می باشد..
تورا خدا قدربدانیم تا آیندگان با احترام از ما یاد نمایند
Czech Republic
خخخخخخخخخخخ
Czech Republic
.
ریشه محرومیت این استان در نگاه های مثل این نوسنده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
&&كبنا خواهشاً پولي نباش
Iran, Islamic Republic of
تحلیل واقعا آبکی بود.ریاست قوا که (رئیس جمهور و رئیس مجلس )با رای مردم انتخاب میشوند که اگر بخوان رئیس قوا بشن در انتخابات شرکت کنند و اون یکی قوه هم به کسانی میدن که سابقه کار قضایی داشته باشد .اصولا افرادی که نام بردین هرچند انسانهای نخبه و بزرگی هستند اما بیشتر علمی و دانشگاهی هستند ولی سیاسی و اجتماعی نیستند و توانایی اداره پست کلان رو ندارن
شهروند
Iran, Islamic Republic of
جایگاه معنوی خاندان آیت... ملکحسینی در سطح ملی و بین المللی فراتر از آن است که بخواهید برای آنها جایگاه طلب کنید.
نخبه
Iran, Islamic Republic of
با این حرفا فقط‌آبرومون رو میبرید
چقد چرت و پرت
چقد حرف مفت
Iran, Islamic Republic of
لرها هر جا برسند البته همه آنها اینطور نیست اما بعضا قابل اتکا و اعتماد نیستند من خودم لر هستم اما لر ظرفیت و قابلیت بالا &&&&&.بارها شده در تهران به لرها در مجلس و جاهایی دیگر وزارتخانه ها مراجعه کرده ام کاری انجام ندادند و مسخره هم کردند.&&
Iran, Islamic Republic of
درود بر کبنا
تا زمانی که سیاستمداران & چند چهره و فرصت طلب و خط باز میدان داری می کنند جایی برای نخبگان نیست.
&
صبح تا شب هی ببینیم هدایت‌خواه چی گفت، تاجگردون چی شد، عدل هاشمی چه وابی غلام زارعی و کو ره، روشنفکر چه ایگه....اینها با سیاسی کاری &جای شایستگان را گرفتن و برای همه تصمیم میگیرن وامصیبتا.
بهادر
Iran, Islamic Republic of
درسته انصافا
ما را به خیر اینها امیدی نیست
دیگر بیش از این شر مرسانند

علی الخصوص روشنفکر
زنبور
Iran, Islamic Republic of
کسی که تقوی پیشه کند وشایسته تر از خودش را برای مدیریتها محق بداند کجا پیدا می شود؟ آدرس لطفا!
Iran, Islamic Republic of
در جواب انسانهای حسود وبد طینت وبدذات وحسودباید فقط گفت:
الحسود لایسود :حسود آرامش ندارد
آدم حسود فقط خودش را رنج میدهد ومیکشد .
چه رنجی می‌برند آدمهای حسود از بزرگی دیگران !
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
متأسفانه از ماست که بر ماست.

اولین کسی که نیروهای بومی را تخریب می کند خود سایت شماست کبنانیوز

وقتی قلمت بر سمند دنیاطلبی بچرخد ، سیمای صداقت و اخلاق آلوده میشود
سید
Iran, Islamic Republic of
تندیس را جایی نصب می‌کنند ک در آن منطقه مثمر ثمر باشن
تاراج تاراج
Iran, Islamic Republic of
مافیای قدرت نمی گذارد
گیج
United States
تا زمانیکه این استان جولانگه نمایندگان کم سواد و غیرنخبه باشد وضع همین است باید هر سه نماینده تاکید میکنم هرسه باید نخبه باشند تا بتوانند در مجلس و تهران دنبال اثبات خود و توسعه استان باشند نه در روستاها و ده کوره های چرقوزآباد
.
Iran, Islamic Republic of
کبنا با این مقاله چرتت...
چند گرفتی تا اینو زدی... مردک نفهم موسایی 3 سال پیش از علمی کاربردی رفت و شد معاون آموزشی دانشگاه یاسوج.. .
دانشگاه
Czech Republic
خوب رزومه این افراد هم بررسی کنید تا بدانید به چه کسی مواجه میشید.
ریشه محرومیت این استان در نگاه های مثل این نوسنده است.
Iran, Islamic Republic of
بهتر بود سرکی هم له منابع طبیعی می کشیدید و ببینید چطور نخله هایی همچون دکتر جهانشاهی و چند نفر دبگه را به بهانه هایی کنلر زدتد و عده ای ناکارامد سکان ابن اداره را به دست گرفته اند
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
این تحلیل خیلی سطحی و ضعیف است. از تیتر بگیر تا درون متن و آدرس های اشتباه در آن موج می زند.کبنا جان تو را خدا تحلیل آبکی انتشار ندین حالا هر که باشه، باشه
نگین تاجی
Iran, Islamic Republic of
احسنت و درود بر نویسنده، چقدر موشکافانه و دقیق مسائل را بیان کردی، واقعا چقدر نخبه داخل استان هست بخصوص همینایی که نام بردی مانند پروفسور ملک حسینی و دکتر دسترنج که آوازشون جهانی هست اما دریغا از سومدیریت و بی کفایتی مسئولان که از این اندیشمندان جهت رشد و توسعه استان استفاده نمی‌کنند.
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اغتشاش در اوین، به‌واقع یک گاف بزرگ انگلیسی بود. اول از جهت آنکه تصور کردند اوین را می‌توانند ...
1