تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۴۵۱۷۲۲
آتش سوزی هنوز ادامه دارد

سرخی آتش بر تن بلوط های کوه «خامین» / سنگ بالش زیر سر نیروها شد / راهی جز بالگرد آبپاش برای خاموش کردن آتش نیست (+ فیلم و تصاویر )

۲
۰
سرخی آتش بر تن بلوط های کوه «خامین» / سنگ بالش زیر سر نیروها شد / راهی جز بالگرد آبپاش برای خاموش کردن آتش نیست  (+  فیلم و تصاویر )
کبنا ؛سرخی شعله های آتش بر تن بلوط های گر گرفته جنگل های خامین گچساران می تازد و این بار شب روایتگر شرایط سخت نیروهای اطفای حریق است.

بیشتر بخوانید:


کوه خامی همچنان در آتش می‌سوزد

منطقه حفاظت شده کوه خامی با مساحت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال شرق دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌است.
این منطقه کوهستانی در سال ۱۳۷۸ با هدف حمایت از جمعیت جانوری پلنگ، بز و پازن، قوچ و میش و کبک دری مورد اقدام ثبت و در سال ۱۳۸۰ به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شد.
طی سال‌های گذشته این منطقه بارها دچار آتش سوزی شده است.
آتش سوزی جنگل‌های خامین در محدوده گچساران از عصر روز دوشنبه آغاز شد تا قصه‌ای دیگر از نفس‌های سخت زاگرس رقم بخورد.
توپوگرافی منطقه بیانگر ساعت‌هایی سخت برای اطفای حریق در منطقه بود.
از همان ابتدا نیروهای مردمی، تشکل‌های مردم نهاد و چند تن از نیروهای محیط زیست عازم منطقه هدف شدند.
سرخی آتش بر تن بلوط های کوه «خامین» / سنگ بالش زیر سر نیروها شد
متأسفانه شرایط سخت گذر منطقه و وزش باد لحظه به لحظه بر حجم زبانه‌های آتش افزود.
با آغاز اعزام نیروهای بیشتر، هلی برن نیرو نیز در دستور کار قرار گرفت.
آغاز آتش سوزی در عصر دوشنبه
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از آغاز انتقال هوایی نیرو برای مهار آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامین گچساران خبر داد.
اسلام جاودان خرد افزود: ساعت ۱۶ آخرین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱، آتش سوزی در کوه خامین در محدوده «جهاد آباد» شهرستان گچساران آغاز شد.
وی با بیان اینکه روز دوشنبه اکیپ ۸ نفره از محیط بانان محیط زیست شهرستان گچساران به محل اعزام شدند و شب را در منطقه بیتوته کردند، اظهار داشت: بدلیل صعب العبور بودن منطقه و باد شدید محیط بانان موفق به مهار آتش نشدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: تا کنون چندین نیرو، متشکل از محیط بانان، هلال احمر، قرق بانان و سازمان‌های مردم نهاد و شرکت نفت با ۷ سورتی پرواز در منطقه پیاده و مشغول مهار آتش هستند.
سرخی آتش بر تن بلوط های کوه «خامین» / سنگ بالش زیر سر نیروها شد
وی ابراز داشت: فعلاً اولویت مهم و نخست مهار آتش است.
جاودان خرد افزود: با دستور استاندار و کمک نیروهای امنیتی بعد از مهار کامل آتش، علت و میزان عرصه‌ای که دچار حریق شده اطلاع رسانی خواهد شد.
اعزام ۱۶٠ نیروی جدید به کوه خامین
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد از اعزام ۱۶٠ نیروی جدید برای افزایش سرعت در مهار آتش سوزی جنگل‌های خامین گچساران خبر داد.
علیرضا نیکروز افزود: سخت گذر بودن منطقه خامین گچساران و باشت عملیات مهار آتش سوزی را با سختی مواجه کرده است.
سرخی آتش بر تن بلوط های کوه «خامین» / سنگ بالش زیر سر نیروها شد
وی با بیان اینکه این آتش سوزی در حال گسترش است، تصریح کرد: وزش باد شدید باعث درگیر شدن جنگل‌های هر دو شهرستان گچساران و باشت در محدوده خامین شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری با تاکید بر تلاش برای مهار آتش سوزی، اظهار کرد: هلی برن نیرو به ارتفاعات انجام شده است.
رئیس اداره روابط عمومی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۳۵ نیروی محیط زیست استان به محل آتش سوزی مناطق حفاظت شده «خامین» گچساران اعزام شدند.
هادی سینایی در این باره افزود: آتش سوزی کوه «خامین» در محدوده گچساران این منطقه حفاظت شده ادامه دارد.
سرخی آتش بر تن بلوط های کوه «خامین» / سنگ بالش زیر سر نیروها شد
وی با بیان اینکه از عصر روز گذشته این آتش سوزی آغاز شده است، اظهار داشت: بلافاصله اعزام نیروی اطفای حریق در دستور کار قرار گرفت که توپوگرافی سخت منطقه عملیات اطفا را با سختی مواجه کرد.
پلنگ خامین در خطر نیست
سینایی با اشاره به حضور ۱٠ نیروی تخصصی اطفای حریق محیط زیست در این عملیات، اظهار داشت: در مجموع ۳۵ نیروی محیط زیست از شهرستان‌های مختلف استان این عملیات را پوشش می‌دهند.
رئیس اداره روابط عمومی محیط زیست استان با اشاره به وجود گونه‌های مختلف جانوری در منطقه حفاظت شده خامین، ابراز داشت: خوشبختانه خطری از قبل این آتش سوزی گونه‌هایی مانند پلنگ را تهدید نمی‌کند.
وی تصریح کرد: تلاش می‌شود در کمترین زمان ممکن عملیات اطفای حریق به نتیجه برسد و پایش منطقه را آغاز کنیم.
 با فرا رسیدن شب، شعله‌های آتش از دور دست‌ها هویداست و زبانه‌هایش هر لحظه درختی را از پای در می‌آورد.
سرخی آتش بر تن بلوط های کوه «خامین» / سنگ بالش زیر سر نیروها شد
علیرغم تلاش بالگرد شرکت نفت، عدم هلی برن گسترده توسط بالگرد تخصصی انتقال نیرو سبب فرسودگی توان نیروها شده است.
بر اساس آخرین تصاویر دریافتی، سنگ‌های سخت کوهستان بالشی برای استراحت چند ساعته نیروها شده تا با اولین روشنای صبحگاه، به قلب آتش زده و زاگرس را از دلهره‌ای دیگر رهایی ببخشند.
راهی جز بالگرد آبپاس برای خاموش کردن آتش نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه هر لحظه شعله‌های آتش در جنگل‌های منطقه حفاظت شده کوه خامی فوران‌تر می‌شود، گفت: مهار آتش سخت شده است.
اسلام جاودان خرد، اظهار داشت: وزش شدید باد، سخت گذر بودن محل آتش سوزی، شیب تند، و مسیر طولانی تا محل آتش‌سوزی عملیات مهار را با مشکل روبه‌رو کرده و هر لحظه آتش سوزی گسترش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به حضور اعضای ستاد مدیریت بحران از جمله نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویر احمد در کوه خامی عنوان کرد: محیط‌بانان، جنگلبانان، نیرو‌های امدادی، بسیجی و مردمی به جد پای کار هستند ولی عوامل طبیعی از جمله وزش باد، سخت‌گذر و صخره‌ای بودن منطقه، عملیات مهار را با چالش روبه‌رو کرده است.
جاودان‌خرد تأکید کرد: در صورت ادامه این روند راهی جز بالگرد آبپاس برای خاموش کردن آتش نیست، هرچند هم اکنون برای اعزام نیرو‌ها به محل آتش سوزی نیاز مبرم به بالگرد برای هلی‌برن نیرو‌ها داریم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: هنوز دلیل آتش‌سوزی و میزان خسارت مشخص نیست.
        

آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامی همچنان ادامه دارد
یک فقره آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خامی بین دو شهرستان گچساران و باشت از ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱ آغاز شد که همچنان تلاش‌ها برای مهار این آتش سوزی ادامه دارد.
علیرضا نیکروز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در حال اعزام ۶۰ نفر نیرو به محل آتش سوزی برای کمک به مهار آتش و اطفای حریق هستیم.
وی افزود: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خامی همچنان ادامه دارد و‌امیدوارم که امروز آتش مهار و خاموش شود.
همچنین روانبخش دیهیم خوب، فرماندار شهرستان گچساران در خصوص آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: متأسفانه با توجه به اینکه شاهد وزش باد شدید در ارتفاعات هستیم آتش سوزی همچنان ادامه دارد.
وی افزود:‌امیدواریم تا عصر امروز آتش سوزی مهار شود البته تا دیروز ۹۰ درصد کنترل شده بود.
دیهیم خوب تصریح کرد: برای پایش منطقه نیرو‌های از محیط زیست و منابع طبیعی یکی دو روز در منطقه حضور خواهند داشت تا از شعله ور شدن مجدد آتش کنده‌های باقی مانده جلوگیری کنند.
آخرین اخبار از آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامی
فرماندار شهرستان گچساران خاطرنشان کرد: بالگرد جعیت هلال احمر نیز در حال کمک به اطفای حریق در منطقه است.
دیهیم تصریح کرد: منطقه دچار آتش سوزی صعبالعبور و کوهستانی است و نمی‌توان دقیق میزان خسارات وارد را فعلا اعلام کرد بلکه پس از مهار کامل آتش بررسی و ارزیابی می‌شود.
وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۳ مورد آتش سوزی در سطح شهرستان گچساران رخ داده که با حضور به موقع نیروهاف به موقع مهار شدند اما این آتش سوزی بعلت صخت گذر بودن و صخره‌ای بودن منطقه طولانی شده است.
گفتنی است که منطقه حفاظت شده خامی ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار وسعت دارد و این منطقه کوهستانی در سال ۷۸ با هدف حمایت از جمعیت جانوری به عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار گرفت. کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، کیکم و زالزالک است. کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از کوه‌های رشته کوه زاگرس است و بین دو شهرستان گچساران و باشت واقع شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جنگلهای بلوط مظلومانه در آتش میسوزند و جنگلبانها مظلومتر بدون امکانات به جنگ آتش مسولین بی مسئولیت عامل اصلی هر دو مظلومیت
Iran, Islamic Republic of
اگه آتش سوزی عمدی هست ان شاء الله عامل آن مثل درختان میسوزه
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
فایل های مرتبط
1