تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۴
کد مطلب : ۴۴۶۵۹۳
کبنا گزارش می‌دهد؛

«سربس» دیشموک در چنگال آسیب‌های اجتماعی؛ مواردی که استاندار ندیده بود

۴
۰
«سربس» دیشموک در چنگال آسیب‌های اجتماعی؛ مواردی که استاندار ندیده بود
کبنا ؛
در روستای سربس دیشموک، کمبودهای مختلف در کنار فقر اقتصادی منجر به شکل‌گیری مجموعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی در فرم‌های چهارگانه‌ شده است.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کم‌برخوردار در کشور است که حدود نیمی از آن را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد. متأسفانه بخش زیادی از این جمعیت روستایی را مناطق محروم تشکیل می‌دهند. منطقه دیشموک که محرومیت آن بارها سر تیتر خبرگزاری‌های مختلف محلی، کشوری و حتی برون‌مرزی قرار گرفته یکی از محروم‌ترین نقاط در استان است که شیوع بالای خودکشی در آن تبدیل به یکی از معضلات اصلی کهگیلویه و بویراحمد شده است.
بر اساس یکی از رویکردهای مهم در جامعه‌شناسی انحرافات، آسیب‌های اجتماعی اشکال مختلفی دارند؛ آسیب‌های اجتماعی در فرم اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی در فرم مشکلات جسمی، آسیب‌های اجتماعی در فرم مشکلات روانی و آسیب‌های اجتماعی در فرم فرهنگی. در بازدیدی که از روستای سربس دیشموک داشتیم، انواع این آسیب‌ها به وفور دیده شد.
راه‌های ارتباطی این منطقه به شدت صعب‌العبور هستند و رفت و آمد از آن برای مردم این منطقه به شدت سخت است. از طرفی چون مردم این منطقه از طرف خانه بهداشت آموزش‌های لازم را نمی‌بینند موارد متعددی از سقط جنین ناخواسته در آنجا اتفاق افتاده است. خبری هم از آموزش دهندگان فرهنگی مثل علما و روحانیون در این روستا نیست. آنتن‌دهی موبایل و اینترنت بسیار ضعیف است و مردم این روستا به شبکه‌های تلویزیونی نیز دسترسی ندارند. همه این عوامل با هم در کنار فقر اقتصادی منجر به شکل‌گیری مجموعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی در فرم‌های چهارگانه‌ای که در بالا مورد اشاره قرار گرفتند، شده است. وفور ماهواره در بالای پشت بام منازل در این روستا، کودک‌همسری و کودک‌مادری، مرگ فرزندان قبل از به دنیا آمدن، انواع بیماری‌های جسمی و روانی و فقر اقتصادی را اگر در کنار حجم بالای خودکشی‌ها در دیشموک قرار دهیم، متوجه عمق فاجعه آسیب‌های اجتماعی در روستای سربس دیشموک می‌شویم.



البته این موارد به معنای نادیده گرفتن کامل این روستا نیست؛ چرا که مردم این روستا به خدماتی مثل آب و برق دسترسی دارند. اما با این‌حال عمق محرومیت‌ها همچنان پابرجاست. غفلت سنگین نهادهای فرهنگی مثل جبهه انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان‌های فرهنگی مختلف، جبهه فرهنگی اجتماعی استان، معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری و ... همگی در پدید آمدن این وضعیت نقش داشته‌اند.
وقتی که شبکه‌های تلویزیونی در این روستا در دسترس نباشند، روشن است که مردم به فکر آلترناتیوهایی مثل استفاده از ماهواره می‌افتند. واضح است که استفاده از ماهواره چه آسیب‌هایی می‌تواند در پی داشته باشد. در نبود نهادهای فرهنگی نیز این آسیب‌ها دوچندان می‌شوند.
وفور ماهواره در بالای پشت بام منازل به خوبی گویای مسائل و آسیب‌هایی است که روستای سربس دیشموک را در جنگال خود فراگرفته است. گویی در سفری که چندی  استاندار کهگیلویه و بویراحمد به منطقه دیشموک داشت، این مشکلات را ندیده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

جوان
Iran, Islamic Republic of
اینکه از بین این همه محرومیت و عوامل محرومیت صرفا ماهواره را دیده و دو خبر با این عنوان کار کردید بخوبی نشون میده چرا این خاک حاصلخیز پس ۴۳ سال مدیریت شما اینچنین بسوی تاریخ صفر در حرکت است.
جوان پیر
Germany
درود بر شما که اینچنین جهادی و همراه با منش متعهدانه علت محرومیت این روستا را شناسایی کردید.امید است با صدور یک روحانی مشکلات این روستا به بهترین شکل ممکن حل گردد
استاندار دم گریوه وگیر بی . فرصت نداشت مشکلات اصلی را ببیند.
آخ سی حقوقی که ای استاندارل ایسونن
Iran, Islamic Republic of
وجود ماهواره در روستاهای استان و ایران به خاطر نبود دکل های تلویزیونی می باشد و مردم مجبور هستند برای تماشای تلویزیون و شبکه های داخلی از ماهواره استفاده کنند . بعد اینکه چرا شبکه های قرآنی و مذهبی و شبکه های استانی همه و همه از ماهواره پخش می شوند ولی الان برای مردم روستاهای دیشموک و استان کهگیلویه و بویراحمد و کلا همه ی ایران معضل و مشکل شده؟؟ این چه تناقض و کج فهمی هاییست که شماها دارید .
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

آناستازیا و ویاچسلاو در یک پارک در کی‌یف اوکراین با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج از اعضای ...
سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
1