تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : ۴۴۶۳۳۶
کبنا گزارش می‌دهد

چه کسی خبر حذف ارز ترجیحی دارو را خواهد داد / حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز اجرا نشده، باعث افزایش قیمت‌ها شده / یک چسب ضد حساسیت ۱۲ هزار تومانی، ۶۵ هزار تومان شده / سخت است که دولت طبق شرط مجلس، قیمت‌ها را در حد شهریور ۱۴۰۰ نگه دارد / در صورت حذف ارز ترجیحی، قیمت دارو‌های وارداتی به شدت افزایش پیدا می‌کند/ کسانی که بیمه نیستند، همه بیمه درمانی سلامت می‌شوند

۰
چه کسی خبر حذف ارز ترجیحی دارو را خواهد داد / حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز اجرا نشده، باعث افزایش قیمت‌ها شده / یک چسب ضد حساسیت ۱۲ هزار تومانی، ۶۵ هزار تومان شده / سخت است که دولت طبق شرط مجلس، قیمت‌ها را در حد شهریور ۱۴۰۰ نگه دارد / در صورت حذف ارز ترجیحی، قیمت دارو‌های وارداتی به شدت افزایش پیدا می‌کند/ کسانی که بیمه نیستند، همه بیمه درمانی سلامت می‌شوند
کبنا ؛خبر حذف ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱، پرحاشیه سازترین خبر حوزه سلامت است که هیچ کس نمی خواهد گوینده این خبر باشد.
به گزارش کبنا، حذف ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تکلیف آن هنوز مشخص نشده است.
این در حالی است که گفته می‌شود ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ حذف شده و دیگر قرار نیست برای دارو و تجهیزات پزشکی، ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یابد.
البته این موضوع، یعنی حذف ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی، محل اختلاف است. برخی از دست اندرکاران صنعت داروسازی کشور همچنان اعتقاد به ارز ترجیحی برای دارو هستند و عده‌ای هم مخالف تخصیص ارز ترجیحی برای دارو هستند.
مخالفان حذف ارز ترجیحی دارو، معتقدند در صورتی که ارز دولتی برای دارو تخصیص داده نشود، دارو گران خواهد شد و مردم، توان مالی برای تهیه دارو نخواهند داشت. در عین حال، موافقان حذف ارز ترجیحی، بر این عقیده اند که این نوع ارز، فسادزا است و عده‌ای از آن منفعت می‌برند.
شاید همین دو دیدگاه موافق و مخالف ارز ترجیحی است، که شرایط برای اعلام خبر حذف آن سخت کرده است و کسی نمی‌خواهد قربانی اعلام این خبر باشد.
ارز ترجیحی دارو حذف شده است
از همین رو، روز شنبه ۶ فروردین ماه وزیر بهداشت در جمع مدیران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان داشت که در سال جدید ارز ترجیحی دارو حذف شده است.
عین اللهی گفته بود در سال جاری در موضوع دارو، ارز ترجیحی برداشته شده و شرکت‌ها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند. زیرا پروسه‌ای زمان بر بود.
خبری که از نگاه برخی رسانه‌ها مخفی ماند و یک روز بعد یعنی روز یکشنبه ۷ فروردین ماه در شبکه‌های مجازی دست به دست چرخیده و عده زیادی از بیماران و جامعه هدف مصرف کنندگان دارو را نگران کرد.
چه کسی خبر حذف ارز ترجیحی دارو را خواهد داد
حذف ارز هنوز به وزارت اعلام نشده است!
اما، به فاصله ۱۲ ساعت، محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، موضوع حذف ارز ترجیحی را نادرست دانست و سخنان آقای وزیر را تکذیب کرد.
وی گفت: تاکنون حذف ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ به وزارت بهداشت اعلام نشده و کماکان تخصیص ارز ترجیحی ادامه دارد.
البته شاید بتوان موضوع مهم در اظهار نظر سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت را استفاده از جمله «هنوز اعلام نشده است» دانست که به نوعی راه فرار در را برای هاشمی و وزارت بهداشت در آینده باز کرد.
البته هاشمی این موضوع را هم گفته بود که در صورت حذف ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی، مابه التفاوت آن به جای پرداخت به تأمین کننده، به مصرف کننده منتقل خواهد شد.
شیوه ارائه یارانه غلط است
در همین ارتباط، هاله حامدی‌فر نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با عنوان این مطلب که شیوه یارانه دادن به صنعت دارو نادرست است و باید اصلاح شود، گفت: ۹۷ درصد اقلام مصرفی دارویی در داخل تولید می‌شود و فارغ از اینکه ارز داشته باشیم و دارو وارد شود یا نه، نباید اجازه دهیم که برای این ۹۷ درصد اتفاقی بیافتد.
وی، خواستار تغییر رویکرد دولت نسبت به صنعت داروسازی در کشور شد و افزود: قیمت‌گذاری دستوری دارو موجب شده تولیدکنندگان داخلی آسیب ببینند و دولت باید از این صنعت حمایت واقعی کند.
چه کسی خبر حذف ارز ترجیحی دارو را خواهد داد
دولت راه جبرانی در نظر بگیرد
موضوع حذف ارز ترجیحی برای واردات اقلام غیرضروری موضوع پسندیده‌ای است اما در جایی که به گفته بسیاری از مصرف کنندگان در سال ۱۴۰۰ تنها دارویی مثل آستامینوفن افزایش قیمت ۵ برابری داشته آن هم پیش از حذف ارز ترجیحی به نظر می‌رسد این اقدام می‌تواند منجر به افزایش قیمت داروهای هرچند دم دستی شود.
مهدی پیرصالحی رئیس اسبق سازمان غذا و دارو و عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در واکنش به حذف ارز ترجیحی از سبد دارویی کشور، به مهر گفت: اگر دولت راهکاری برای ادامه مسیر صنعت دارو بدون ارز ترجیحی در نظر نگیرد، قطعاً چنین کاری موجب افزایش قیمت دارو و زیان مصرف کننده خواهد بود.
وی افزود: تاکید ما همواره این بوده که حذف ارز ترجیحی دارو نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن راهکارهای جایگزین موفق باشد. در عین حال بر این باور هستیم که اگر عزمی برای این کار وجود داشته باشد به طور قطع راهکارهایی نیز برای جبران آن وجود خواهد داشت.
پیرصالحی ادامه داد: اینکه همواره به دلیل ترس از افزایش قیمت دارو برای مصرف کننده، با حذف ارز ترجیحی مخالفت کنیم، هیچ نتیجه‌ای به جز نفع عده‌ای که از ارز ۴۲۰۰ تومانی سود می‌برند، در بر نخواهد داشت.
چه بر سر بیماران خواهد آمد؟
در سالهای اخیر و در برهه‌های مختلف بارها شاهد کمبودهای دارویی در کشور بوده ایم که بخشی از آن به دلیل عدم اتکا به تولید داخل و بخشی از آن به دلیل عدم واردات به موقع دارو بوده است.
از سوی دیگر موضوع تأمین ارز برای واردات مواد اولیه دارو و همچنین برخی داروهای مورد نیاز بیماران همواره برای دولت‌ها آن هم در شرایط تحریم به چالشی بزرگ تبدیل شده است.
اما بی توجهی به مشکلات بیماران و عدم توجه به تبعات منفی حذف ارز می‌تواند بیماران را با چالش‌های بزرگی مواجه کند که به طور قطع دستیابی به هدف اصلی سخن حکیمانه رهبری که فرموده بودند «ما می‌خواهیم اگر کسی در خانواده‌ای مریض شد، آن خانواده جز رنج بیمار داری، رنج دیگری نداشته باشد» را ناممکن می‌کند.
علی ایحال به نظر می‌رسد شرایط حذف ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ رقم خورده است، اما گفتن این خبر و پذیرش مسئولیت آن قدری سخت و دشوار است و کسی نمی‌خواهد گوینده این خبر باشد.

ارز ترجیحی دارو حذف نشده است
ارز ترجیحی دارو حذف نشده است
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ارز ترجیحی دارو و اقلام اساسی مانند نهاده‌های کشاورزی در بودجه امسال حذف نشده بلکه اجرای آن به وزارت بهداشت و دولت واگذار شده است.
مهدی طغیانی با بیان اینکه ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، اظهار داشت: متأسفانه اطلاعات نادرستی در این‌باره منتشر کردند درحالی که تنها رقم ارز ترجیحی دارو به شکل یک ردیف مشخص در اختیار وزارت بهداشت است که تصمیم بگیرد چگونه هزینه کند.
وی افزود: ممکن است نظر وزارت بهداشت این باشد که مانند گذشته این رقم را به عنوان ارز ثابت به وارد کنندگان دارو اختصاص دهد یا اینکه بخشی از هزینه دارو و تجهیزات پزشکی و … را از طریق بیمه‌ها پرداخت کند و یا مابه‌التفاوت آن را به بیمارستان‌ها بدهد؛ در هر صورت هر نوع اقدامی از سوی وزارت بهداشت برای این ردیف مشخص امکان پذیر است و ابداً ارز ترجیحی از دارو حذف نشده است.
اختصاص ۱,۵۶۱ میلیارد تومان برای واردات اقلام دارویی
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس حتی برای بیماران خاص نیز مبلغ قابل توجهی در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته است، ابراز داشت: مجلس امسال در ردیف ۱۳ مصارف تبصره ۱۴ منابع هدفمندی یارانه‌ها که پول آن کاملاً نقد است و به سایر درآمدهای دولت گره نمی‌خورد، برای هیئت امنا صرفه جویی ارزی در معالجات بیماران که بخش واردات اقلام دارویی است ۱,۵۶۱ میلیارد تومان یارانه دارو و شیرخشک به طور جداگانه در این ردیف در نظر گرفته و برای کاهش نرخ داروهای ساخته شده، مواد اولیه مصرفی، واکسن، کیت و کیسه خون مصرفی ۱,۸۰۰ میلیارد تومان در ردیف ۱۳ پیش بینی کرده است.
طغیانی با بیان اینکه این رقم‌های پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ جدای از ارقام مابه‌التفاوت است، ادامه داد: این اعتبارات کاملاً نقد بوده و بلافاصله قابل پرداخت به وزارت بهداشت است.
عضو هیئت رئیسه و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر آنچه که مورد نیاز بوده توسط مجلس دیده شده است، خاطرنشان کرد: در ردیف ۱۷ جدول مصارف تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱ مابه‌التفاوت نرخ ارز کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی رقم ۱۶۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ دولت ممکن است همان ارز ۴,۲۰۰ تومان را بدهد و دلار را نیمایی تهیه می‌کنند و مابه‌التفاوت را می‌پردازند یا به هر طریقی دیگر؛ اما این ۱۶۱ هزار میلیارد تومان در بودجه به طور خاص برای مابه‌التفاوت در نظر گرفته شده است.
پیش‌بینی ۷۱ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم و یارانه نان
وی گفت: علاوه بر این ارقام دیگری نیز در تبصره ۱۴ در نظر گرفته شده است از جمله در ردیف ۱۸ مابه‌التفاوت خرید تضمینی گندم و یارانه نان جداگانه ۷۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و در ردیف ۱۹ این تبصره نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی و موارد اینچنینی که برای تولید محصولات کشاورزی لازم است، سموم شیمیایی و رصد و پایش کنترل محصولات کشاورزی چهار هزار میلیارد تومان برای سال جاری در نظر گرفته شده است.
طغیانی با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی از دارو حذف نشده است، تصریح کرد: هزینه کرد ارقامی که امسال در بودجه برای بخش داور پیش‌بینی شده به تصمیم‌گیری وزارت بهداشت بستگی دارد. در هر صورت هر نوع اقدامی از سوی وزارت بهداشت برای این ردیف مشخص امکان پذیر است و ابداً ارز دارو حذف نشده است.
وی با بیان اینکه قرار نیست هزینه‌ای به مصرف کنندگان دارو تحمیل شود، ادامه داد: اگر وزارت بهداشت این مابه‌التفاوت را از طریق بیمه‌ها به دارو پرداخت کند، نرخ دارو برای مصرف کننده مانند قبل است فقط دارو تا داروخانه ممکن است گران‌تر باشد که این توسط وزارت بهداشت به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و برای خریدار دارو با همان مبلغ سابق انجام شود.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درپاسخ به اینکه آیا کشور با توجه به جنگ در اوکراین و نگرانی‌ها از کمبود نهاده‌های کشاورزی برای ماه‌های پیش‌رو تمهیداتی در نظر گرفته است؟ گفت: مابه‌التفاوت واردات و خرید تضمینی گندم ۷۱ هزار میلیارد تومان برای امسال در نظر گرفته شده است اگر این رقم جوابگو نباشد مثل همه کشورهای دیگر که ارقامی را در مواقع خاص پیش‌بینی می‌کنند؛ دولت اصلاحیه می‌آورد که بتواند سیاست مد نظر را اجرا کند.
طغیانی اضافه کرد: امسال مبلغ قابل توجهی برای خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم یعنی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان پیش بینی کردند که خیلی مشوق خوبی برای کشاورزان است در حالی که دولت هر کیسه آرد ۲۰ کیلویی را به نرخ نیمه یارانه‌ای هرکیلو ۹۰۰ تومان و هر کیسه یارانه‌ای آن را به نرخ هرکیلو ۴۵۰ تومان به نانوایان می‌فروشد که این را از محل مابه‌التفاوت تأمین می‌کند.
مابه‌التفاوت خرید تضمینی گندم و یارانه نان ۲ برابر کل بودجه یارانه نقدی و معیشتی است
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۷۱ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت خرید تضمینی گندم و یارانه نان ۲ برابر کل بودجه هدفمندی یارانه هاست، تصریح کرد: بودجه یارانه نقدی و معیشتی در تبصره ۱۴ در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان است درحالیکه ما ۷۱ هزار میلیارد تومان برای گندم در نظر گرفتیم که فقط رقم خرید تضمینی گندم با کل بودجه یارانه نقدی و معیشتی برابری می‌کند اما اگر این عدد جوابگو نباشد دولت اصلاحیه می‌آورد تا سیاست را تا پایان اجرا کنند.
طغیانی تاکید کرد: ارز ترجیحی از دارو و اقلام اساسی مانند نهاده‌های کشاورزی به هیچ وجه حذف نشده و کاهش نیافته است و منابعی که برای ارز ترجیحی اختصاص می‌یافت همان را داخل بودجه آوردیم اما اجرا را به دولت سپردیم؛ از این رو مطالبی که درخصوص حذف ارز ترجیحی منتشر و باعث نگرانی مردم شده به هیچ وجه صحت ندارد.
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز اجرا نشده، باعث افزایش قیمت‌ها شده
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تبعات حذف ارز ترجیحی دارو، گفت: « در صورت حذف ارز ترجیحی دارو، قیمت داروهای وارداتی افزایش پیدا می‌کند. اگرچه تضمینی که دولت داده و شرطی که مجلس گذاشته، این است که قیمت‌ها و هزینه‌هایی که مردم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و مسائل بیمارستانی خرج می‌کنند، باید در حد شهریور 1400 باشد، ولی به باور من به سختی این کار را می‌توان انجام داد.»
همایون نجف‌آبادی در واکنش به اعلام حذف ارز ترجیحی دارو توسط وزیر بهداشت، اظهار داشت: «اول از همه ما باید به قانون احترام بگذاریم. گرچه مجلس حذف ارز ترجیحی دارو را به عهده دولت گذاشته است، یعنی دولت مجاز است که این کار را انجام دهد یا ندهد، اما در نهایت باید زیر ساخت‌ها انجام شده باشد، نحوه تامین مخارج بیمه‌ها و آن بودجه‌ای که در اختیار بیمه‌ها قرار می‌دهند و نحوه پرداخت آن‌ها حتما باید مشخص شده باشد. افزون بر این باید حدود ده میلیون نفری که بیمه نیستند را در نظر داشت که دولت این اضافه هزینه را چگونه متقبل می‌شود.دولت در این تصمیم بسیار مصر بود ولی فکر می‌کنم مقداری این مسئله با شک و تردید مواجه شده است. امیدواریم به شکلی باشد که نه دولت متضرر شود و نه مردم.»

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای افرادی که بیمه نیستند چه چاره‌ای اندیشیده شده است، گفت: «صحبتی که شده این است که کسانی که بیمه نیستند، همه بیمه درمانی سلامت شوند ولی باید دید که تا چه حد این مسئله تحقق پیدا خواهد کرد.»
نجف‌آبادی درباره تبعات حذف ارز ترجیحی دارو، اظهار کرد: «متاسفانه قبل از اینکه ارز ترجیحی حذف شود به دلیل حرف و حدیث‌هایی که در مورد حذف آن بود، روی قیمت تجهیزات پزشکی به شدت تاثیر گذاشت. در واقع هنوز ارز 4200 تومانی حذف نشده بود ولی قیمت تجهیزات پزشکی به شدت افزایش داشت. حتی روی اقلام مصرفی هم تاثیر گذاشت؛ مثلا یک چسب ضد حساسیت که قیمتش حدود 12 هزار تومان بود الان 60 65 هزار تومان قیمتش شده است.»
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: «تمام این تصمیمات بر روی قیمت اقلام تاثیرگذار است. بنابراین امیدواریم نه تنها درمورد دارو بلکه در مورد نهاده‌های دامی یا قیمت روغن و دانه‌های روغنی هم چنین مشکلی وجود دارد؛ یعنی هنوز ارز ترجیحی حذف نشده اما قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است.»
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: «با توجه به تورم موجود و مخارج بالایی که به خانوار اعمال می‌شود، شرایط به نحوی پیش برود که فشار زیادی بر مردم وارد نشود؛ مخصوصا در مورد مسئله دارو چنین مشکلی برای مردم پیش نیاید. با این حال در صورت حذف ارز ترجیحی دارو، قیمت داروهای وارداتی افزایش پیدا می‌کند. اگرچه تضمینی که دولت داده و شرطی که مجلس گذاشته، این است که قیمت‌ها و هزینه‌هایی که مردم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و مسائل بیمارستانی خرج می‌کنند، باید در حد شهریور 1400 باشد، ولی به باور من به سختی این کار را می‌توان انجام داد.»
بنا بر این گزارش، بهرام عین‌الهی پیش از این در مصاحبه با رسانه‌ها از حذف ارز ترجیحی دارو خبر داده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

سایت قرن نو نوشت: فائزه هاشمی انتقاد جدی به دولت ابراهیم رئیسی دارد و نگرانی‌اش در سال ...
از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از مجموعه داستان «مالاتیون» و رمان «تیراندازی طبق بخشنامه» اثر حسن بهرامی نویسنده و شاعر ...
جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

سقوط کابل در 15 آگوست سال 2021 را که مهم‌ترین تحول سال رو به پایان است، نمی‌توان تنها ...
1