تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۰
کد مطلب : ۴۴۴۳۶۳
کبنا گزارش می‌دهد؛

جمعه‌ بازار یاسوج همچنان غرق در مشکلات / لزوم ساماندهی ضمن حفظ اشتغال کسبه / تا پلاسکویی دیگر رخ نداده، اقدام کنید

۴
۰
جمعه‌ بازار یاسوج همچنان غرق در مشکلات / لزوم ساماندهی ضمن حفظ اشتغال کسبه / تا پلاسکویی دیگر رخ نداده، اقدام کنید
کبنا ؛
تاکنون چندین آتش‌سوزی در این مکان رخ داده است و اجناس بسیاری از این قشر آسیب‌پذیر طعمه حریق شده است. بارها نیز هشدار داده شده است که ممکن است پلاسکویی دیگر در جمعه بازار یاسوج تکرار شود، اما تاکنون اقدام جامعی در این خصوص صورت نگرفته است.
به گزارش کبنا، مشکلات جمعه بازار یاسوج به عنوان مکانی که اشتغال بیش از 980 نفر به آن وابسته است، بارها در جلسات مختلف استانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این مکان 15 سال پیش به صورت موقت ایجاد شد. اما هم‌اکنون بیش از ۹۸۰ جایگاه و ۴۸۰ صنف در آن مشغول به فعالیت و امرار معاش هستند و ماهیانه به شهرداری یاسوج عوارض پرداخت می‌کنند.
اغلب افرادی که در جمعه‌بازار یاسوج مشغول به فعالیت‌اند، از قشر ضعیف و آسیب‌پذیر یاسوج هستند و با وجود سیستم گرمایشی، برق و آب نامناسب در این مکان امرار معاش می‌کنند. مشکلات این بخش آنقدر زیاد است که چندی پیش شهردار یاسوج با بیان اینکه عدم نظارت‌های گذشته جمعه بازار را به یک سازه ناایمن و حلبی آباد تبدیل کرده است، گفته بود کسب و کار فعلی در جمعه بازار خطرناک است.
با این وجود، کسبه جمعه‌بازار در این مکان کار می‌کنند. آنها برای مشکلات به وجود آمده نیز بارها اعتراض و تجمع داشته‌اند، اما هنوز نتیجه‌ای عایدشان نشده است. گفتنی است که چندین آتش‌سوزی نیز در این مکان رخ داده است و اجناس بسیاری از این قشر آسیب‌پذیر طعمه حریق شده است. همین روزهای اخیر نیز یک آتش‌سوزی دیگر در جمعه بازار رخ داد که خوشبختانه تلفاتی نداشت و در لحظات اولیه توسط نیروهای مردمی بوسیله کپسول آتش نشانی مهار و خاموش شد. گفتنی است در صورتی که این آتش سوزی در تایم شب و خلوتی رخ می‌داد اتفاق سال ۹۷ تکرار می‌شد. بارها نیز هشدار داده شده است که ممکن است پلاسکویی دیگر در جمعه بازار یاسوج تکرار شود. مسئولین گذشته نیز بارها از این مکان به عنوان بمب ساعتی یاد کرده‌اند. چرا که اگر اتفاقی رخ دهد، ممکن است جان انسان‌های زیادی به خطر بیفتد.
تقریباً بیش از ۱۵ سال است که همه مسئولان نیز بر روی این مشکلات صحه گذاشته‌اند اما تاکنون اقدام جامعی در این خصوص صورت نگرفته است.

انتقال جمعه بازار یاسوج نیز سال‌هاست بر سر زبان‌ها افتاده است اما با وجود برگزاری نشست‌ها و جلسات متعدد، انتقال این بازار به مکان جدید هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به دلیل اشتغالزایی جمعه بازار برای 980 نفر به صورت مستقیم، ضمن حفظ اشتغال این افراد، جمعه بازار باید ساماندهی شود؛ یا ایمنی همین مکان فعلی تأمین شود و یا اینکه هر چه سریع‌تر به مکان جدید انتقال داده شوند. به گونه‌ای که به هیچ‌یک از کسانی که در این بازار امرار معاش می‌کنند، آسیبی زده نشود. مهمتر از همه کرامت انسانی کسبه‌ای که در این بازار هستند، حفظ شود.
گفتنی است که چندی پیش نیز هاشمی معاون سیاسی امنیتی استاندار نیز در خصوص ساماندهی جمعه بازار یاسوج گفته بود: ما خود را خدمتگزار می‌دانیم و در اندیشه بریدن نان کسی نیستیم و اگر تلاشی می‌شود صرفاً بخاطر کمک به کسبه است. مکان فعلی جمعه بازار ایمنی لازم ندارد و کسبه و مراجعین در معرض خسارت جانی و مالی هستند و نگرانی ما بیشتر از این بابت است.
با وجود اینکه بیش از دو ماه از این سخنان هاشمی می‌گذرد، اما هنوز خبری از ساماندهی کسبه جمعه بازار دیده نمی‌شود.

علی‌رغم اینکه جمعه بازار مکانی برای اشتغال 980 نفر است، مکانی است که اغلب خانواده‌های یاسوجی اقلام مورد نیاز خود را از آنجا تهیه می‌کنند. بنابراین ساماندهی جمعه بازار ضمن حفظ اشتغال و کرامت انسانی کسبه، از ضرورت بسیاری برای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برخوردار است. 
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
بدون شک اتفاق ناگواری رخ خواهد داد و قطعا کسی نیست که مسئولیت رو بپذیرد
همشهری
India
اگر واقعا قصد بهبود وضع موحود باشه
بهترین کار، سر و سامان دادن همین مکان هست
اونم نیازی نیست شهرداری و مسئولین کاری خاصی کنند فقط ی نقشه و الگو برای بازسازی اعلام کنید و به هر شخص مجوز بدین خودش مغازش را بازسازی کنی با اعلام مهلت مثلا ۳ ماهه
اگر مشکل حل نشد...
Iran, Islamic Republic of
منتسفانه عدم همکاری کسبه باعث طولانی شدن این جابجایی و سر و سامان گرفتن اون بازار ناایمن و فاید سازه است. مسوولان هم نمیتونند با توسل به قوه قهریه این انتقال را انجام بدهند چون نارضایتی اجتماعی بزرگتری به بار خواهد آورد.
Iran, Islamic Republic of
نگویید جمعه بازار بگویید حلبی اباد قطعا دستهایی پنهان مانع از انتقال جمعه بازار به مکان باز جدید شده است
سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

یک واقعیت غیر قابل انکار وجود دارد و آن هم این است که سعید جلیلی در روزهای پساروحانی ...
برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

میزان استفاده از اینترنت در برنامه‌های مختلف و محبوب در بین کاربران در این خبر بررسی ...
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
1