تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : ۴۴۲۶۵۹
نگاهی به عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد

بخش اول) فقدان عقلانیت اقتصادی در اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد / عدم اولویت‌بندی پروژه‌ها و فرسایشی‌شدن آن‌ها

۲۰
۴
بخش اول) فقدان عقلانیت اقتصادی در اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد / عدم اولویت‌بندی پروژه‌ها و فرسایشی‌شدن آن‌ها
کبنا ؛
فقدان خرد اقتصادی در مجموعه راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، مسیرهای ارتباطی و پروژه‌های مهم استان را به بن‌بستی کشانده است که ممکن است چرخه‌ی توسعه‌نیافتگی در استان را برای سال‌های متمادی تمدید کند.
به گزارش کبنا، یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی در مناطق کمتربرخوردار ساخت جاده‌های استاندارد است. وجود چنین زیرساخت‌هایی منجر به جذب سرمایه‌گذار، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت شهروندان می‌شود. بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، هزینه هر کیلومتر ساخت، به‌سازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود ۲ تا سه برابر دیگر استان‌های کشور است. این برآوردها نشان می‌دهد که برای ساخت جاده‌های اصلی و بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به سایر استان‌ها وجود دارد. پیشنهاد کارشناسان اقتصادی و متخصصان حوزه راه‌سازی، ساخت جاده‌های اصلی و بزرگراه برای کمک به توسعه پایدار و خروج استان از بن‌بستِ موجود است. اما بااین‌وجود، بسیاری از پروژه‌های این حوزه یا به درستی تعریف و مدیریت نمی‌شوند و یا این‌که در نیمه‌ی راه متوقف می‌شوند. اساساً بسیاری از پروژه‌های بزرگ و اصلیِ راه و شهرسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مشکلات مدیریتی و بسیاری موانع دیگر آنقدر در طول زمان فرسایشی می‌شوند که عملاً یا از دستور کار خارج می‌شوند و یا هدف اولیه‌ی آن‌ها تغییر می‌کند. حال سؤال اصلی افکار عمومی این است که چرا در استان کهگیلویه و بویراحمد که نیاز ضروری به چنین پروژه‌هایی دارد باید چنین اتفاقی رخ دهد؟ این در حالی است که با توجه به قرار داشتن کهگیلویه و بویراحمد در مسیر ارتباطی استان‌های فارس، خوزستان و بوشهر، افزایش بزرگراه‌ها می‌تواند منجر به رفاه مسافران و کاهش سوانح جاده‌ای در مسیرهای پرتردد شود.
اما وضعیت پیشرفت پروژه‌ها در این استان به‌گونه‌ای کند پیش می‌رود که می‌توان عنوان پیشرفت لاک‌پشتی را بر آن‌ها اطلاق کرد. در بسیاری از استان‌های کشور در مناقصه‌های راه و شهرسازی نظم خاصی وجود دارد؛ در واقع در آن استان‌ها نخست پیش‌بینی اعتبار صورت می‌گیرد و بعد مناقصه برگزار می‌شود. اما در استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از پیش‌بینی اعتبار پیمانکار را درگیر کرده و او را در عمل انجام شده قرار می‌دهند. گویی پروژه‌ها نه لاک‌پشتی که مورچه‌ای هم حرکت نمی‌کنند. همین مسیر بابامیدان-یاسوج-سمیرم که نزدیک به 260 کیلومتر است ببینید در هر سال چند نفر در این مسیر تصادف می‌کنند. پیش‌بینی اعتبار این مسیر در سال 1398 حدود 47 میلیارد تومان بود ولی امسال که نسبت به سال 98 تورم افزایش دوچندانی داشته است، در قانون بودجه 41 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که شامل مسیر از سمیرم تا پل قره و از پل قره تا یاسوج و از یاسوج تا بابامیدان است.  این در حالی است که مطالبات پیمانکاران در همین مسیر بیش از 40 میلیارد تومان است. یعنی اگر قرار باشد مطالبات پیمانکاران پرداخت شود، دیگر هیچگونه عملیات عمرانی در این مسیرها نمی‌توان انجام داد.

با نگاهی به پروژه‌های سال 1401 می‌توان دیدی که برای کدام پروژه بیشترین اعتبار و برای کدام‌یک کمترین اعتبار پیش‌بینی شده است. گویی در استان کهگیلویه و بویراحمد اولویت‌بندی وجود ندارد. وضعیت به گونه‌ای است که احساس می‌شود حتی استاندار هم پیگیر این پروژه‌ها نیست. مثلاً مسیر فرودگاه در مهریان که روزانه نیز شاهد تصادف در آن هستیم، آیا اولویت ندارد؟ به چه دلیل جاده یاسوج-اصفهان، پل 120 متری را الأن چهار بار است که پیمانکار می‌گیرند و مناقصه نیز برگزار می‌کنند، خاتمه پیمان داده می‌شود؟ اگر پروژه اعتبار دارد پس چرا خاتمه پیمان داده می‌شود؟ اگر هم اعتباری برای آن پیش‌بینی نشده پس چرا مناقصه برگزار می‌شود؟ یا یکی دیگر از پروژه‌های همین مسیر یاسوج-اصفهان که چهار سال است وارد مناقصه نشده است. ناظران و افکار عمومی احساس می‌کنند بیش از آن‌که دغدغه‌ی توسعه‌ی استان وجود داشته باشد، مسائل و موارد مذکور ریشه در بازی‌های سیاسی و قدرت‌طلبی برخی از مدیران دارد.
به نظر می‌رسد که برای برون‌رفت از این مسأله، باید عزمی جدی بین نمایندگان استان در مجلس و استاندار وجود داشته باشد تا پروژه‌های اولویت‌دار را مشخص کنند و سپس برای جذب اعتبارات آنها تلاش کنند. اما متأسفانه گویی عزمی در این زمینه وجود ندارد.
نکته مهمتر اینکه در پروژه‌های کلان استان گاهاً تبعیض‌های به چشم می‌خورد؛ مثلاً در سفر هیئت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد، پروژه‌ی شاخص استان را جاده یاسوج-سیسخت معرفی کرده بودند. اما آیا جاده گچساران-یاسوج مهمتر از این جاده نبود؟ اولویت جاده یاسوج-شیراز بیشتر است یا یاسوج-سیسخت؟ آمار تصادفات گویای همه چیز است.
مسأله‌ی دیگر اینکه پلی پیش‌بینی شده با نام پل کلوی سیسخت که برآورد اولیه آن 180 میلیارد تومان است. در حالی که مشخص شده است که قیمتی که پیمانکار در نظر گرفته بیش از 300 میلیارد تومان است. این پل در جاده‌ی سیسخت است. در حالی که به جای اینکه این پل معلق را در این وضعیت محدودِ اعتبارات بسازند، می‌شود پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کرد. مگر یکی از شعارهای دولت جدید تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نبوده است؟ اگر اعتباری وجود دارد، آیا بهتر نبود بر اساس آن، اقدام به چهاربانده کردن جاده بابامیدان-یاسوج کرد؟ چرا که حتی تونل‌های ایم مسیر از لحاظ روشنایی مشکل دارند. این تونل‌ها مهمتر هستند یا تعریف پروژه‌های جدیدی که ممکن است هیچوقت به سرانجام نرسند؟ یا حتی اگر هم سرانجامی داشته باشند، از اولویت برخوردار نیستند. معمولاً در اقتصاد بر کمترین هزینه و بیشترین فایده تأکید می‌شود. در واقع اگر خرد اقتصادی بر این پروژه‌ها حاکم می‌شد، پروژه‌هایی باید به اتمام می‌رسیدند که بیشترین اولویت را برای شهروندان و توسعه‌ی استان دارند. اما متأسفانه به نظر می‌رسد که به دلیل فقدان خرد اقتصادی در اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، بیش از آن‌که به دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و تعریف پروژه‌های جدیدِ برخوردار از اولویت باشد، به دنبال پروژه‌هایی است که در رده‌بندی‌ها در جایگاه دهم نیز قرار ندارند. برخی معتقدند مدیریت راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد مدتی است که به کلی رها شده است. حتی معاون عمرانی استاندار هم چندان نظارتی بر پروژه‌های عمرانی ندارد. باید از او پرسید که در این مدت از کدام پروژه‌های مهم استانی بازدید داشته و نتیجه‌ی بازدید و نظارت او چه بوده است؟ مثلاً همین جاده پاتاوه-دهدشت که خطرات بسیاری نیز ممکن است داشته باشد، آیا با نظارت کامل همراه بوده است؟
گفتنی است که در سال 1400 دولت بستر استفاده از ظرفیت تهاتر مالیاتی را در اختیار استان‌های کشور قرار داد. اما تهاتر مالیاتی در این سال در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود 10 درصد بود. عدم استفاده از این ظرفیت عظیم اگر به دلیل سوءمدیریت نبوده باشد، پس چطور می‌توان آن را تبیین کرد؟ این در حالی است که تاجگردون نماینده پیشین شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس پیگیری‌های بسیاری برای این موارد داشت. نامه‌ی او به استاندار در مورد بودجه 1401 و تکلیف پروژه‌های استانی نیز در همین محدوده قرار می‌گیرد. گویی با وجود تبلیغات بسیاری که برای بودجه استان در سال جدید شده بود، اشکالات بسیاری در تعریف پروژه‌های استانی برای سال جدید وجود دارد.
همان‌گونه که در بالا نیز اشاره شد، فقدان خرد اقتصادی در مجموعه راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، مسیرهای ارتباطی و پروژه‌های مهم استان را به بن‌بستی کشانده است که ممکن است چرخه‌ی توسعه‌نیافتگی در استان را برای سال‌های متمادی تمدید کند. راه برون‌رفت از این مسیر دشوار نیز تغییر در شیوه‌ی مدیریت موجود است. یکی از شعارهای اساسی دولت سیزدهم نیز تأکید بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار بود. پس زمانی می‌توان از این چرخه خارج شد که بر عقلانیت اقتصادی در مسیر توسعه تأکید شود. این در حالی است که هم‌اکنون سایه قدرت و تنش‌های سیاسی بر مسر توسعه‌ی استان سنگینی می‌کند.  
گفتنی است که کبنا نیوز عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد را در چند بخش مورد بررسی قرار خواهد داد که بخش اول آن در بالا از نظر خوانندگان گذشت و در روزهای آینده، بخش‌های بعدی نیز منتشر می‌شوند. در این میان کبنا نیوز بدون هیچ قصد و غرضی و صرفاً با هدف پایان دادن به رویه‌های نادرست اقدام به انتشار این نقدها خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین
Iran, Islamic Republic of
یه سوال دارم ازت?چرا هیچوقت به مدیرکل های گچسارانی و باشتی و دهدشتی گیر نمیدی.فقط مشکلت با مدیر کلهای بویراحمدیه..این خودش یک نوع طایفه گرایی و ناسیونالیسم نیست?
Iran, Islamic Republic of
تازه فهمیدین اینارو؟
Iran, Islamic Republic of
بسیار نقد به جایی هست صد یاد تاجگردون بخییییر صد حیف وهزار حیف که رفت استان خسارت بزررررگی کرد
مطلع
Iran, Islamic Republic of
کبنا بزار این حرف ها را اهل فن نظر بدن ،نه اینکه هرکه هرچی نوشت گذاشت تو دستت بیای تیتر کنی ، می‌دانستم بعضی از سایت های استان واقعا آلوده سیاست وپول هستنند و
، ولی نه تا این حد
راه شهدا
Iran, Islamic Republic of
هیچ کدام از موارد بالا کار پیچیده و سختی نیست یک مدیر کار بلد و توانمند یا به عبارتی با عرضه میتواند تمام این مشکلات را در مدت کوتاهی سر و سامان بده در این چند سال با دو مدیریت اخر اداره راه فرق مدیر داشتن و نداشتن این اداره چه بوده یکی این جواب رو به من بده البته بقیه ارگانها هم تفاوتی با این اداره ندارند یعنی داشتن و نداشتن مدیر هیچ فرقی به حال این اداره ها نمیکنه مثلا شهر یاسوج شهردار یا شورا داشته باشه یا نداشته باشه چه فرقی میکنه هیچ تغییری در دو حالت ما تا به حال ندیدیم در این استان بخصوص در مرکز استان مدیر را انتخاب میکنند که مشکلات رو پیگیری و حل کنه و باعث راحتی و رفاه مردم و جامعه بشه جناب آقایون مدیر که هیچ کدامتون مدیر نیستید فقط عنوان مدیر را دارید
جناب نیک اقبال بفرمایید کاربردتون در این چند سال در این اداره کل چی بوده؟ چه خدمتی به این مردم کردید که الان دارن ازش استفاده میکنند؟
اگر اداره راه مدیرکل نداشت با الانش که داره چه فرقی داشت از لحاظ پیشرفت و اتمام پروژه ها و ...؟
وخیلی سوال دیگر که مردم دارن از شما که مطمئنم هیچ جواب قانع کننده ای نداری چون میبینم که کاری نکردید
کارشناس اداره راه
Iran, Islamic Republic of
تشریف بیار داره راه یا روی یکی از پروژه ها تا دیگه از این چرت وپرتها ننویسی
ممو
Iran, Islamic Republic of
درود بر نگارنده متن
ولی هنوز اطلاعات شما در خصوص پروژهاجامع و کامل نیست فقط یاسوج واطراف را دیدی
ایا نکاه به پروژ های مثل اتوبان گچساران به گناوه یا تونل دیل که قریب به چندین چند سال است بصورت ناتمام رها شده و یا بکلی تعطیل و جمع شده اند
اقای نیک اقبال از بستگان بنده است ولی توانایی جمع کردن را ندارد گرچه نه اقای نیک اقبال هر کس دیگه ای هم بیاد کنار مافیا و غول های که در مسکن شهر سازی هست وضعیت از این بهتر نخواهد شد
مختار
Iran, Islamic Republic of
شیر مادرت حلالت، نیک اقبالی، همیشه می گوید، سی سخت مرکز استان است
دنانشین
Romania
_لعنت بر ریا و تزویر_لعنت بر حس حسادت و خباثت_لعنت بر فقر فرهنگی_میتوانی بگویی چرا اسم سی سخت را آوردی_حقت رو خوردن؟دزدی ازت کردن؟کینه و حسادت ورزی کردن؟
سی سخت پاره ی تن کهگیلویه و بویراحمد
و همچون دنا،نگین درخشان علم،ادب،فرهنگ این استان میباشد
اگر از جای دیگه داری میسوزی انشالله که همیشه بیشتر بسوزی
Iran, Islamic Republic of
ای تره تا یجیت بسوزه
صادق
Iran, Islamic Republic of
معلومه که چرا بودجه جاده های اصلی و پرتردد و پرتصادف استان رو بردن برای جاده یاسوج سی سخت. چون آقای نیک اقبالی خودشون سی سختی هستن. ای کاش به فکر جون آدم های مظلومی که توی جاده های پرتردد مثل یاسوج اصفهان تردد می کنن باشن
آبشار
Romania
جاده ی یاسوج_سی سخت طرح ملی میباشد،و بودجه ی آن از طرف مجلس و دولت تعیین میشود نه از طرف شخص خاص
شما اولا سواد کافی داشته باش که بودجه چطور به یک پروژه داده میشود بعد اظهار نظر کن
حق سی سخت جاده های بهتر از این میباشد،بار ترافیک این مسیر در فصلهای بهار و تابستان به خاطر حجم سنگین خودروهای مسافران زیاد میباشد و رکورد دار پذیرایی از مسافران در استان میباشد
باچنین پتانسیل های بزرگی که در بخش گردشگری و توریستی بودن این شهر و منطقه میباشد باید اتوبان هم براش زده بشه
،شما از جای دیگه داری خفه میشه نه از این جاده
صاد
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید برای جاده سی سخت هم کاری نکرده اینقدر نیک اقبال مدیر ضعیفی هستند و مطمئنم اگر برای جاده سی سخت هم کاری میکرد یعنی عرضشو داشت بقیه ی مردم شهرستان های استان هم خوشحال میشدند کاری نمی کنند نه برای محل خودشون نه برای بقیه جاها
Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز شما از ابتدا تا به آخر خواسته اید بگویید حق پروژه های راهسازی در کل استان را سی سخت خورده است
جاده یاسوچ به سی سخت جند سال است که ادامه داردولی همجنان بدون پیشرفت باقی مانده است؟
پل کلو که شما به آن اشاره کرده اید چه بودجه ای تا کنون به آن اختصاص داده شده است که باعث شده عدم پیشرفت راهسازی در دیگر راه های استان شود؟
متن کاملا یکطرفه ناحق وبا قصد ومنظور نوشته شده است.
اگر منطور زیر سؤال بردن خدمات وعملکرد مدیر کل راه و مسکن شهرسازی است وتخریب ایشان است حسابش جداست وخدارا خوش نمی آید واین باعث می شود انگیزه کارکردن از افراد گرفته شود.
به هر حال مدیر کل راه ومسکن وشهر سازی تغییر می کند ولی نمی شود خط بطلانی بر همه عملکرد خوب ومثبت او کشید.
United States
پروژه یاسوج سی سخت در زمان احمدی نژاد به تصویب رسید. پروژه جدیدی نیست. سیاسی هم نیست. مگه اینکه شما قصد سیاسی کردنش رو داشته باشید
Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز طبیعی است که با تغییر دولت وزیران ومدیران هم تغییراتی کنند اما این دلیلی نمی شود که شما متنی را مغر صانه در رسانه بزنید ونظرات مخالف نظر ومتن خودتان را انتشار ندهید
شما در اصل یک شهر ویک شهرستان را نشانه گرفته اید والا هرکسی می داند که جاده سی سخت چندسال است که پیشرفتی نداشته است
ازکبنا نیوز چنین انتطاری را نداشتیم
واین نوع متن زدن بدعتی است که جدیدا کبنا نیوز پیشه خود کرده است.
فرض کنید جاده یاسوج به سی سخت با این دیدگاه شما تعطیل شود آیا خدارا خوش می آید آیا سزاوار است؟
کبنا نیوز زحمتی بکشد با توجه به وظیفه رسانه ای گزارشی از جاده یاسوج به سی سخت آماده کنید بینید این جاده ۳۰ کیلومتی چندسال طول کشیده است ؟
البته باانصاف و واقعیت.
کبنا نیوز آیا می دانید جاده یاسوج به سی سخت بیشتر آن همان جاده پر پیچ وخم قبل از انقلاب است؟ یعنی مردم سی سخت وشهرستان دنا حق داشتن یک جاده درست را ندارند؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
تحلیل کاملا مغرضانه وبصورت هدفمند تخریب آقای نیک اقبال در دستور کار کبنا قرار گرفته
دلایلش را عاقلان دانند
Romania
کبنا نیوز
کاملا مشخص است شما برای تخریب مدیران سی سختی شهر سی سخت وشهرستان دنا را نشانه گرفته اید وبا حربه وامتیاز رسانه قصد تعطیل کردن پروژه خای سی سخت وشهرستان دنا را دارید فرض کنیددر این کار موفق شوید ولی بدانید این عمل شما سر انجام خوبی ندارد
Iran, Islamic Republic of
شما فقط هدفتان تخریب آقای نیک اقبالی و مشخص نشدن وضعت پلکلو هستش ،اونم قبلا راهنماییت کردن ،مشخص هست کار کیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اول از همه متنی که نوشته ای کاملآ یکطرفه و کامل شهر سیسخت را هدف قرارداده زمان تاج گردون تمام پروژه ها و پولها به سمت گچساران و باشت میرفت اون موقع خواب بودی که از پروژه های دیگه استان و یکطرفه بودن پروژه ها دفاع کنی خود شما و دوستانتات تو فصل گرما و گردشکری کدوم شهراستان را واسه تفریح انتخاب میکنی . شما از این میسوزید که یه مدیر خوب و سیسختی در استان عالی مدیریت میکنه . مشکل تو پروژه و طرح و آبادانی استان نیست مشکل تو سیسخت و مردم سیسخته که خدا میدونه چقدر کینه توز هستی
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
فایل های مرتبط
1