تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۱۸
کد مطلب : ۴۱۸۴۸۷
خبرهای کهگیلویه و بویراحمد:

خبری از کرونا فعلاً در کهگیلویه و بویراحمد نیست / گرفتن ماهی سالم از بحران کرونا / کمبود ماسک در گچساران / اشد مجازات در انتظار سودجویان بازار کرونا /

۲
خبری از کرونا فعلاً در کهگیلویه و بویراحمد نیست / گرفتن ماهی سالم از بحران کرونا / کمبود ماسک در گچساران / اشد مجازات در انتظار سودجویان بازار کرونا /
کبنا ؛
کرونا این روزها تکه کلام همه افراد جامعه شده است و روزی نیست که همه ماها در باره آن حرفی نزنیم و یا خبری نخوانیم. مسئولان و مردم در تلاش این هستند که از این شرایط عبور کنند.

التهابات کرونا در فضای مجازی فروکش کرد
 
التهابات کرونا در فضای مجازی فروکش کرد
بررسی‌های سرویس داده‌کاوی ایرنا نشان می‌دهد که با گذشت زمان، التهابات اولیه نسبت به شیوع ویروس کرونا فروکش کرده و به نظر می‌رسد که مردم آمادگی ذهنی بیشتری نسبت به این مسئله پیدا کرده‌اند.
با انتشار اخبار مبنی بر شیوع کرونا از روز اول اسفند ماه و گسترش آن در سراسر کشور، مسأله کرونا به مسأله اول مردم و همچنین کاربران فضای مجازی مبدل شد به نحوی که هشتگ #کرونا 10 روز است که ترند اول توئیتر فارسی است و پربازدیدترین مطالب تلگرامی نیز به این موضوع اختصاص داشته است.
بررسی‌های سرویس داده‌کاوی ایرنا نشان می‌دهد که با گذشت زمان، التهابات اولیه نسبت به شیوع ویروس کرونا فروکش کرده و به نظر می‌رسد که مردم آمادگی ذهنی بیشتری نسبت به این مسئله پیدا کرده‌اند و نسبت به روزهای گذشته کمتر در این رابطه صحبت می‌کنند که این امر در نمودار زیر نمایان است.



همان‌گونه که در نمودار بالا نیز مشخص است، اوج مطالب منتشر شده در مورد کرونا در روز 6 اسفند ماه بوده است؛ یعنی روزی که ایرج حریرچی و محمود صادقی اعلام کردند که مبتلا به کرونا شده‌اند و پس از آن توئیت‌های منتشر شده در مورد کرونا (محور سمت راست) روندی کاملا نزولی پیدا کرده و تعداد توئیت‌ها از 75هزار توئیت در روز 6 اسفند به 47 هزار توئیت در روز 12 اسفندماه رسیده است. در تلگرام نیز (محور سمت چپ) این روند مشابهی طی شده و در حالی که در روز 6 اسفند ماه بیش از 221هزار پست تلگرامی در مورد کرونا منتشر شد، در 12 اسفندماه این آمار به حدود 193هزار پست رسیده است.
نمودار فوق نشان می‌دهد که اگرچه التهبات اولیه در مورد کرونا فروکش کرده، اما همچنان در مورد این موضوع مطالب بسیار زیادی در فضای مجازی منتشر می‌شود و هنوز جامعه نسبت به این موضوع بسیار حساس است. از آنجایی که این امر با زندگی روزمره مردم گره خورده، این حساسیت قابل فهم است. با این حال پیش‌بینی می‌شود که در صورت آن که اتفاق جدیدی نیفتاد، همچنان میزان مطالب منتشر شده در مورد کرونا روندی نزولی داشته باشد و مردم کمتر در مورد آن صحبت کنند.
 
چگونه از بحران کرونا ماهی سالم بگیریم؟
 
چگونه از بحران کرونا ماهی سالم بگیریم؟

ویروس کرونا ۱۰روزی است که مهمان ناخوانده کشور و استان کهگیلویه و یویراحمد شده است.گروهی به شدت در حال ماهی گرفتن از این بحران هستند اما  آنها ماهی هایی را صید می کنند که ما رهایشان کرده ایم و یا از دستمان سر خورده است.
به گزارش ایرنا، ما برای خرید ماسک و ژل به بازار هجوم بردیم گروهی هم موقعیت را مناسب دیدند و به هر قیمتی دلشان خواست آن را به ما فروختند. در این میان ما فکر نکردیم که چرا اینچنین شد.
ما که می گویم منظورم یک زن خانه دار تا یک کسب و کار کوچک محلی و یک کارخانه بزرگ است. 
همگی بازار را رها کردیم و در مقابل ویروس و دلال پرچم تسلیم بالا بردیم.
اما ممکن است این سوال پیش بیاید چطور باید از ماهی هایمان محافظت کنیم. اصلا ما کدام ماهی را رها کرده ایم؟ آیا ما نیز باید وارد کارزار اقتصاد انگل گونه دلالان شویم؟ یا راه های دیگری هم هست که از این بحران، روزی حلال کسب کنیم؟ 
برای بررسی این موضوع نگاهی به عملکرد گروه هایی می اندازیم که در ۱۰ روز گذشته توانسته اند برای عبور از بحران راه حل شرافتمندانه پیدا کنند و این راه حل علاوه بر سودی که برای خود و جامعه شان داشته باعث شده دست کم یکی از روزنه های دست درازی دلالان به زندگی خود را ببندند.

ابتکار زنان سی سختی


تعدادی از زنان سی سختی این روزها اقدام به تولید ماسک‌ کرده اند. زنان شهر سی سخت همواره در استفاده از منابع پیرامون خود زبانزد بوده اند. آنها چه غنی چه فقیر، چه کارمند چه خانه دار اجازه نمی دهند محصولات تولیدیشان تبدیل به ضایعات شود.آنها در کنار این خصوصیت بسیار دوستدار محیط زیست هستند.
مردم این شهر جز معدود مردمانی هستند که از  اداره بهداشت خواستند که به منظور حفظ محیط زیست نانوایی ها را مجبور کنند که  ارایه نایلون و کیسه پلاستیکی را متوقف کنند و خودشان با پارچه دست به کار تولید کیفهای مختص حمل نان شدند.حالا این مردم  در بحران ویروس کرونا نیز دست به کار شده اند.
لیلا  قربانی، کارمند یکی از ادارات دولتی می گوید: من  در پنج روز اول این بحران روزانه تعداد زیادی ماسک را به چندین برابر قیمت خریداری می کردم.
او ادامه می دهد: چون نام یک بار مصرف روی آن بود پس، هر روز هم آنها را در سطل زباله می انداختم ضمن اینکه در کنار دستکش و سایر اقلام، روزانه حجم زیادی زباله  تجدید ناپذیر تولید می کردم.
او می گوید همکاران و خانواده و آشنایان و همشهریانم نیز همین کار را انجام می دادند در حالی که پزشکان هر روز اعلام می کردند این ماسکها تاثیر چندانی روی پیشگیری از بیماری ندارد و از مردم می خواستند اجازه دهند این اقلام به دست بیماران و کادر درمان برسد.
قربانی ادامه می دهد: با خودم حساب کردم اگر قرار باشد روزانه حداقل ۱۰ هزار تومان هزینه ماسک و دستکش بپردازم در ماه ۳۰۰ هزار تومان می شود. اگر همین مبلغ هم برای همسر و فرزندم استفاده شود حدودا باید ماهی یک میلیون تومان بابت دو قلم کالایی که وارد سطل زباله می شود بپردازم.
ضمن اینکه معلوم نیست این ویروس کی ضعیف شده و از بین می رود شاید برخلاف انتظار  تا خرداد ماه  هم طول بکشد و در چهار ماه چهار میلیون تومان می شود.
یعنی ماهانه پنجاه درصد حقوقم را باید برای خرید ماسک و دستکش بگذارم.
وی ادامه می دهد: از سوی دیگر  زباله تولیدی ماسک و دستکشها، دوباره به محیط زیست و زندگی خودم و آیندگان بر می‌گردد و شاید ۱۰ سال بعد دوباره ویرورسی ایجاد کند که بعدها بگویند نتیجه عملکرد زیست محیطی امروز ما بوده است آنچنان که همین ویروس کرونا هم با همه پیچیدگیهایش نتیجه عملکرد خود ما بوده است.
وی می گوید: با مادرم و زنان همسایه تصمیم گرفتیم ماسک های پارچه ای قابل شستشو طراحی کنیم.قانون استفاده از ماسک هم این است که در طول مدت استفاده نباید به آن دست زد. و هر بار یک‌برگ دستمال کاغذی در ماسکم می گذارم و سپس ان را امحا می کنم. روزانه پس از هر بار استفاده نیز ماسکم را در مواد، ضدعفونی می کنم و بعد هم برای اطمینان از میکروب زدایی،  اطوی  داغ روی آن می گذارم.
وی ادامه می دهد: با این‌کار هم آرامش خاطر  دارم که ماسک استفاده می کنم و هم عذاب وجدان آلوده سازی محیط زیست را ندارم.
او می گوید: جالب اینجاست که همزمان در گروه های مجازی اطرافم دیدم که بسیاری از زنان همشهری ام  دست به کار تولید این ماسکها شده اند و با استقبال هم روبرو شده است.
 وی ادامه می دهد: همین کار به ظاهر کوچک باعث ایجاد درآمدی برای زنانی شده که خیاطی می کنند.
لیلا می‌گوید: مادرم و زنان محله روی دوخت هر ماسک سود بسیار کمی دارند چون واقعیت این است این ماسکها پیچیدگی خاصی در طراحی و دوخت ندارند اما چون تعداد زیاد تولید می کنند و در شبکه خانگی توزیع می کنند برایشان مقرون به صرفه است.
او می گوید  با یک متر پارچه مخصوص ، دست کم  ۲۰ عدد ماسک تولید می کنند و در گروه ها به قیمت ۴ تا ۵ هزار تومان فروخته می شوند.در حالی که یک ماسک با چنین ویژگیهایی در بازار یاسوج به قیمت ۴۵ هزارتومان به فروش می رسد پس مقایسه این رقم ها نشان می دهد اگر ما در ذهنمان دو دوتا کنیم لازم نیست برای خرید یک ماسک یکبار مصرف آن همه هزینه کنیم.
وقتی پولمان را در سطل آشغال می ریزیم!
جنبه اقتصادی مصرف ماسکها نیز موضوعی است که دکتر محمدی متخصص بیماریهای عفونی به آن اشاره می کند.
وی می گوید در چنین شرایطی که مردم برای خرید ماسک هجوم آورده اند، اگر تمام درآمدهای نفتی کشور را برای تهیه ماسک کنار بگذاریم باز هم کم می آوریم.
این متخصص بیماریهای عفونی بر این باور است باید مردم ابتدا بهداشت فردی خود را رعایت کنند و در صورت امکان از خانه خارج نشوند و اگر مجبور به خروج از خانه هستند در محیط های شلوغ  و پر ازدحام مثل همایش ها و جلسات قرار نگیرند.
محمدی اضافه می کند: فردی که در خانه خود یا در اتاق محل کارش تنهاست و ترددی در محیط کارش ندارد در صورتی که علائمی مانند عطسه و سرفه نداشته باشد نیازی به استفاده از ماسک ندارد در حالی که بسیاری در جایی که ضرورت هم ندارد ماسک استفاده می کنند.
وی یاد آوری می کند هجوم مردم به سمت مصرف این کالا که اغلب مدلهای آن کارایی در حد یک دستمال کاغذی دارند باعث شده عده ای دلال طمع  کنند و آن را به چندین برابر قیمت بفروشند.
راه حل های شرافتمندانه برای عبور از بحران
وقتی زنان یک شهر کوچک به این نتیجه رسیده اند که نباید بیش از این‌ اجازه استفاده به محتکران و دلالان بحران داد پس باید دید که آین می توان در سطوح کلان تری شم اقتصادی  را به کار گرفت و از بحران موجود استفاده شرافتمندانه کرد؟
شرکت طبیعت زنده (سینره) تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی تمام خطوط تولید خود را به تولید ژل بهداشتی و ضدعفونی کننده دست اختصاص داد.
این شرکت بلافاصله زمانی که ژل شست و شو در بازار کمیاب و گران شد، تصمیم به تولید این محصول گرفت. در واقع مدیران این کارخانه نه محصولی احتکار کردند و نه کالایشان را گرانتر فروختند. آنها متناسب با نیاز بازار ورود کردند و سود خود را به جای گران کردن محصولات، در فروش تعداد بیشتر محصول گذاشتند.
به هرحال این شرکت هم می توانست در رکود حاکم بر بازار تولیدش را متوقف  کند و از شرایط موجود گلایه کند و اقدام به تعدیل نیرو کند. اما در عوض برای عبور از بحران چاره ای اندیشید و به نظر می رسد سودی که شرکت سینره از تولید ژل ضد عفونی کننده دست ببرد در پایان سال بیشتر از سودی باشد که می توانست از فروش ده ها مدل شامپو و کرم در یک سال رکود زده ببرد.
نمونه دیگری از این تصمیمات را می توان در تولیدی های پوشاک نظامی در سراسر کشور دید.
در واقع وزارت دفاع بخش تولید لباسهای نظامی را برای مدتی به تولید روپوشهای پزشکی و بیمارستانی اختصاص داده است. با این کار هم به اقتصاد کشور کمک کرده و هم با اشباع بازار می تواند جلوی ایجاد فساد را بگیرد.
این سه نمونه از تصمیمانی است که نشان می دهد حتی در بحران هم می توان کسب و کار را حفظ کرد.
کسب و کارهای زیادی وجود دارند که می توانند با تغییر نوع محصول، هم از ورشکستگی و خسارات ناشی از بحران پیشگیری کنند و هم برای عبور از بحران به کمک کشور بیایند.مثلا تولیدیهای پوشاک مدارس، کارخانجات آرایشی بهداشتی، تولید کننده های کیسه های فریزر و پلاسکوها و بسیاری از اصناف و اقشار دیگر می توانند از بحران موجود برای خود فرصت بسازند. لازم هم نیست که قیمت محصول تولیدی را چندین برابر کنند. در واقع با پاسخ به نیاز بازار می توانند محصولات تولیدی خود را به سرعت وارد بازار کرده و سرمایه ای که گذاشته اند  نیز به همان سرعت باز می‌گردد.
و حالا این ایده ها را به تمام کالاهایی که یکدفعه تقاضایشان بالا می رود تعمیم دهید.
خوب این را گفتیم که به یک موضوع دیگر برسیم. بازار کشور ما مثل بسیاری از کشورهای جهان متکی به محصولات چینی است. اما چین تقریبا دو ماهی است که تولیدش را متوقف کرده است این اتفاق اگر چه در چین بوده اما احتمالا در بهار سال ۹۹ اثرات خود را بر بازار ایران نشان خواهد داد.
پس نیازهای ما محدود به ماسک و ژل نیست از حالا باید به این فکر کنیم پس از کرونا وقتی جهان دوباره از بحران خارج شد مردم چه چیزهایی نیاز دارند؟ در آن شرایط سفره بزرگی پهن است که زنان روستایی به اندازه کارخانه داران بزرگ می توانند از آن استفاده کنند.
  شاید امروز به دلیل حضور در مرحله بحران تقاضا برای محصولی پایین باشد اما با نگاهی به آینده، می توان نیاز بازار در بهار پیش رو را تشخیص داد. به جای تعطیلی کسب و کارهایی که امروز راکد هستند می توان خود را برای پس از بحران اماده کرد. هم تولید متوقف نشده، هم کارگری بیکار نمی ماند و هم  اجازه نداده ایم فرصتی که متعلق به همه ماست  نصیب ماهیگیرانی شود که همیشه شم اقتصادیشان باعث شده یک قدم جلوتر از ما حرکت کنند و  جیب ما را خالی کنند.
 
حرم مطهر بی‌بی حکیمه(س) گچساران به خاطر کرونا تعطیل شد
فرماندار شهرستان گچساران از تعطیلی حرم امامزاده بی بی حکیمه(س) در شهرستان گچساران تا اطلاع ثانوی خبر داد.
«علی خوان پایه» افزود: تمهیدات لازم برای پیشگیری رو مقابله با بیماری کروناویروس در شهرستان گچساران اندیشیده شده است.
وی اظهارکرد: اماکن عمومی، پایانه مسافربری، خیابان‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس شهرستان ضدعفونی شده اند.
فرماندار شهرستان گچساران  از تعطیلی حرم امامزاده بی بی حکیمه(س) در شهرستان گچساران تا اطلاع ثانوی خبر داد و اظهارکرد: با توجه به اینکه زائران زیادی از سایر استان‌ها و خارج از کشور دارد بخاطر پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا تصمیم بر تعطیلی حرم این امامزاده گرفته شد.
خوانپایه در خصوص حضور و فعالیت کارگران چینی در تاسیسات نفتی و گازی شهرستان گچساران، تصریح کرد: همه کارگران چینی در گچساران تست شدند، مشکلی خاصی ندارند.
وی بیان کرد: در صورتی که افراد جدید کارگر چینی وارد این شهرستان شوند قبل از هر چیز قرنطینه و آزمایش انجام که در صورتی مشکلی داشته باشند اقدامات لام انجام می شود.

توزیع حدود ۸۰ هزار ماسک و ۵۰ هزار ژل در استان کهگیلویه و بویراحمد
 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: حدود ۸۰ هزار عدد ماسک درسطح استان توزیع کردیم اما بیشتر در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی قرار گرفت و حدود ۵۰ هزار ژل تولید و در حال توزیع است.
امام بخش قائدی افزود: با توجه به بیماری کرونا ویروس برای پیشگیری و مقابله با این بیماری در استان تهیه ماسک و وسایل ضروری بهداشتی مثل الکل، دستکش، ماسک و ضدعفونی کننده ها را داریم.
 وی با بیان اینکه برای مردم عادی استفاده از ماسک خیلی ضرورت ندارد به اندازه کافی ماسک برای مردم عادی نداریم، اظهارکرد: توزیع ماسک هم اول برای بیمارستان ها و مراکز درمانی، بیماران خاص و در نهایت بین بیمارانی که آلرژی دارند و جانبازان که مشکل دارند، صورت می گیرد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: از شرکت تولیدی_صنعتی یاسان استان و کارخانه سینره استان خواستیم که الکل و ژل آماده کنند و الکل به تمام ادارات توزیع کردیم که ادارات را ضدعفونی کنند.
قائدی تصریح کرد: کارخانه سینره خط تولیدی شوینده های خود را تعطیل و اقدام به تولید ژل کرده و تا الان حدود 50 هزار ژل تولید شده که مقدار زیادی در مرکز استان، بین ادارات توزیع شده است و برای شهرستان گچساران و شهرستان کهگیلویه امروز ۱۲ اسفند ژل ارسال می شود.
وی ادامه داد: با توجه به جمعیت خانوار استان این میزان تولید ژل هنوز جوابگوی همه مردم نیست و روزهای آینده با تولید بیشتر مردم می توانند با مراجعه به داروخانه ها ژل دریافت کنند و ما همچنین تقاضا دادیم برای دستکش و ماسک که به صورت عمده از جاهای دیگر تهیه شود و اول بین بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی توزیع کنیم بعد در اختیار مردم قرار دهیم.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید کرد: حدود ۸۰ هزار عدد ماسک درسطح استان توزیع کردیم اما بیشتر در اختیار بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی قرار گرفت و حدود ۵۰ هزار ژل تولید و در حال توزیع است.
قائدی تصریح کرد: ما از کارخانه سینره خواستیم با توجه به تقاضای دیگر استان ها برای ژل این کارخانه، تا زمانی که ژل برای نیاز کل استان تولید نشده به استان های دیگر ژل ارسال نکند.
وی در خصوص اینکه برخی از شهرهای استان از کمبود اقلام پیشگیری از کرونا گلایه مند هستند، بیان کرد: شهرهای دیگر استان برای دریافت مواد ضدعفونی باید به داروخانه ها و مراکز بهداشتی درمانی شهر خود مراجعه کنند چون ما سهمیه هر شبکه را تحویل داده ایم.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: توصیه ما به مردم این است که  برای پیشگیری از این بیماری کرونا ویروس تا جایی که ممکن است از خانه بیرون نروند و به جای اینکه دنبال ماسک باشند در خانه های خود بمانند.

اشد مجازات در انتظار سودجویان آشفته بازار کرونا در کهگیلویه و بویراحمد
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از نظارت مستمر و رصد بازار به صورت ۲۴ ساعته خبر می‌دهد و می‌گوید: سودجویان بازار شناسایی و قاطعانه برخورد می‌کنیم.
۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹ استانها کهگیلویه و بویراحمد نظرات
اشد مجازات در انتظار سودجویان آشفته بازار کرونا در کهگیلویه و بویراحمد
سید علی ملک حسینی  اظهار داشت: واحدهای صنفی عرضه کالاهای پزشکی از جمله ماسک، مواد  ضدعفونی و ...و دیگر اصناف در صورت هرگونه تخلف و سودجویی پلمپ می‌شوند.
وی معضل کمبود ماسک را جهانی دانست و ادامه داد: البته برخی واحدهای صنفی با احتکار و گران‌فروشی اخلال در بازار ایجاد می‌کنند که این افراد بدون شک شناسایی و بدون کم‌ترین ملاحضه‌ای با آنان برخورد می‌کنیم.
ملک حسینی ابراز کرد: در توزیع ژل نظارت مطلوبی انجام شده و در واقع ژل تولیدی در استان جوابگوی نیاز مردم بوده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده این وضعیت در روزهای آینده بهتر می‌شود.
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کمیته پیشگیری از وقوع جرم با حضور معاونان دادستانی تشکیل و به صورت لحظه‌ای بازار و دیگر مسائل رصد می‌شود تا شاهد کمترین مشکلات در این  شرایط باشیم.
ملک حسینی یکی از وظایف دستگاه قضایی را حمایت از واحدهای تولیدی و ...دانست و افزود: کارخانه الکل یاسوج بعد از 10 سال تعطیلی با پیگیری‌های انجام شده راه اندازی و وارد مدار تولید شده است.
وی تصریح کرد: عملیات گندزدایی و ضدعفونی معابر و اماکن عمومی با همکاری شهرداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه علوم پزشکی انجام شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
ملک حسینی گفت: برخی از اصناف از جمله میوه فروشان در سطح شهر یاسوج به صورت خودجوش میوه را با قیمت خرید عرضه می‌کنند تا به نوعی در کنترل بازار نقش داشته باشند.
وی با بیان اینکه 68 کشور دنیا درگیر بحران ویروس کرونا هستند، ادامه داد: نباید از استرس روانی که این ویروس دارد ایجاد می‌کند غافل باشیم بلکه در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود.

مورد مثبت جدیدی از کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ثبت نشده است
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اعلام موارد جدید افراد مثبت به ویروس کرونا در کشور، گفت: مورد جدیدی در استان ثبت نشده است.
پرویز یزدان‌پناه اظهار داشت: امروز بعد از انجام آزمایشات لازم آخرین آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور اعلام شد که هیچ مورد جدیدی در این استان ثبت نشده و تنها یک مورد مثبت در گذشته بوده است.
وی با اشاره به اینکه به محض تایید هر مورد مبتلا به ویروس کرونا موضوع توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود، عنوان کرد: روزانه موارد مشکوک جدید اضافه می‌شود که اقدامات اولیه درمانی انجام و آزمایشات لازم انجام می‌شود.
یزدان‌پناه با بیان اینکه افراد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا باید به اورژانس دهدشت، بیمارستان شهید رجایی گچساران و بیمارستان شهید جلیل مراجعه کنند، ابراز کرد: بعد از بررسی اولیه در صورت نیاز برای بستری شدن به بیمارستان شهید جلیل انتقال می‌یابند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: وسایل مورد نیاز از جمله ماسک برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان  توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مدت دو هفته تهیه شده و در این زمینه مشکلی نداریم.
یزدان‌پناه کمبود ماسک برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نداریم، ادامه داد: همکاری مردم در زمینه رعایت بهداشت فردی و کاهش تردد در سطح شهر و حضور در مراسم شادی و غم مطلوب بوده است.

گندزدایی و ضدعفونی کردن ۱۶۷۸ آموزشگاه در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد از گندزدایی و ضدعفونی کردن یک هزار و ۶۷۸آموزشگاه در این استان خبر داد.
"هادی زارع پور" در نشست کمیته مدیریت بیماری کرونا در آموزش وپرورش استان گفت: همچنین تاکنون ۹هزار۱۴۱نفر از فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد در دوره آموزشی پیشگیری از کرونا شرکت کردند.
وی اظهارکرد: این آموزش از طریق غیرحضوری و با ارائه محتوا در سامانه آموزش‌های ضمن خدمت انجام شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ویروس، روشهای انتشار و راه‌های پیشگیری و کنترل و درمان افراد مبتلا در این محتوا تبیین شده است.
زارع پور همچنین در مورد آموزش دانش آموزان در ایام تعطیلات تصریح کرد: آموزش از طریق شبکه های مجازی، شبکه ملی رشد و استفاده از شبکه آموزش سما و استفاده از کلیپ‌های تدریس ابتکاری معلمان در استان از روش‌های آموزشی در ایام تعطیلات است.
وی ادامه داد: مدیران، مربیان و مشاورین در مدارس مستقل حضور دارند و خانواده‌ها می توانند با آنها تماس بگیرند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در دوره ابتدایی نیز بسته های آموزشی مکاتبه ای تهیه می شود.
 زارع پور بیان کرد: تاکنون یک هزار و ۶۷۸ آموزشگاه در استان کهگیلویه و بویراحمد ضدعفونی شده است.

ماسک های موجود در گچساران کافی نیست
 مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: در این شهرستان کمبود ماسک برای استفاده شهروندان وجود دارد اما بخشی از ماسک مورد نیاز در مراکز درمانی تامین شده است.
سهراب صیدی اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی افراد برای حضور در مکان های شلوغ نیازمند استفاده از ماسک هستند برای تامین این نیاز بهداشتی مردم گچساران چاره اندیشی شود.
وی بیان کرد: شهروندان به ویژه بیماران خاص برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در صورت امکان در خانه بمانند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران از توزیع ۱۰هزار عدد ژل ضدعفونی کننده در داروخانه های این شهرستان خبر داد.
صیدی عنوان کرد: شست و شو ضدعفونی مطب های پزشکان، ساختمان های اداری، زیرساخت های آموزشی، زندان، معابر عمومی و زندان از اقدامات انجام شده برای پیشگیری از ویروس کرونا در این شهرستان است که با مشارکت دستگاه های اجرایی انجام شده است.
وی تصریح کرد: انجام غربالگری تب در ورودی شهر دوگنبدان برای مسافران از دیگر اقدامات جهت پیشگیری از ویروس کرونا در گچساران بوده است.
صیدی مشارکت مردم این شهرستان برای پیشگیری از ویروس کرونا را خوب ارزیابی کرد و افزود: تاکنون موردی از این بیماری در گچساران گزارش نشده است.
ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان»واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه، کشورمان را هم تحت تاثیر قرار داده، تاکنون حدود سه هزار نفر در جهان بر اثر ابتلا به این بیماری ویروسی جانباختند.
بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت بیماران ویروس کرونا در ۷ استان ایران مشاهده شده است.ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. 
در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.
دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.
این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر  را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است، کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.

زندان های کهگیلویه وبویراحمد گندزدایی شدند
زندان های کهگیلویه وبویراحمد در شهرهای یاسوج، دوگبندان و دهدشت ظرف روزهای گذشته و برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ضدعفونی ، گندزدایی و سم زدایی شدند.
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه وبویراحمد گفت: زندان یاسوج تاکنون ۲ بار و زندان های دهدشت و گچساران نیز ظرف روزهای گذشته به طور مرتب سم زدایی و گندزدایی شده اند و با توجه به انجام آزمایش ها هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به این ویروس در زندانها گزارش نشده است.
اسماعیل جمیاری تصریح کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی نیز امکانات و لوازم بهداشتی از جمله ماسک، محلول های ضدعفونی و دستکش نیز به اندازه کافی در اختیار زندانیان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه با توجه به تدابیر اندیشیده شده شرایط دادن مرخصی به بخش عمده ای از زندانیان تسهیل شده است، گفت: نظارت های دقیق و بازدیدهای مکرر و مداوم کادر بهداشتی و درمانی از زندان های استان همچنان با جدیت ادامه خواهد یافت.
آزادی ۶۰ زندانی
جمیاری همچنین تاکید کرد که شرایط برای رهایی ۶۰ زندانی جرایم غیرعمد در زندان های استان و در آستانه میلاد با سعادت امیرمومنان علی (ع) فراهم شده است.
وی تصریح کرد: میزان بدهی این زندانیان افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال است که با همکاری و رضایت شاکیان ، ستاد دیه و کمک های خیرین تامین شده است.
جمیاری عنوان کرد: زندانیان جرائم غیرعمد افرادی غیربزهکار هستند که حبس آنان دارای پیامدهای منفی متعدد برای اعضای خانواده آنان و جامعه است.
وی ابراز داشت: راهکار جلوگیری از آثار منفی ناشی از حبس زندانیان جرائم غیرعمد مشارکت خیران و رضایت یا تخفیف بدهی از سوی طلبکاران و شاکیان خواهد بود.
مدیرکل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تشکیل کمیته های صلح و سازش در زندان ها و شوراهای حل اختلاف این استان و دعوت از طلبکاران و شاکیان به منظور گرفتن رضایت، تخفیف بدهی یا مهلت از آنان جزو اقدام ها و برنامه های مهم در زمینه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استان است.
۷۵۲ زندانی جرائم غیرعمد در زندان های سه شهر یاسوج، دوگنبدان و دهدشت ظرف سه سال گذشته از بند زندان ازاد و به کانون خانواده های خود بازگشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1