کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

بازی منفعت‌طلبانه لیدر‌ها و ردیف اولی‌ها

23 بهمن 1402 ساعت 18:17

فضای انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد فضایی عجیب و با پدیده‌های غریب و منحصر به فرد است. در روزهای اخیر شاهد حضور بسیاری از نامزدها در کنار نادر منتظریان ازیک‌طرف و غلامرضا تاج‌گردون از طرف دیگر بوده‌ایم و حتی مواردی مشاهده شده است که برخی نزدیکان موحد، بزرگواری و هاشمی‌پور در کهگیلویه در گچساران در کنار تاج‌گردون بوده‌اند.


فضای انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد فضایی عجیب و با پدیده‌های غریب و منحصربه‌فرد است.
گاهی در این فضا اتفاقاتی رخ می‌دهد که مشابه آن در کمتر جای دیگری از کشور پیش می‌آید. یکی از رفتارهای خاص و در نوع خود قابل‌تأمل حضور برخی افراد به‌عنوان لیدر در کنار نامزدهای دو یا سه حوزه انتخابیه به‌صورت هم‌زمان است. این افراد که معمولاً توهم خود بزرگ‌پنداری دارند سعی می‌کنند با حضور در هر سه حوزه انتخابیه و نزدیکی به نامزدهایی که شانس پیروزی دارند برای خود فرصت تضمینی به دست آورند. اما نکته جالب این که این گروه افراد معمولاً افرادی غیرقابل‌اعتماد و نامحبوب در جامعه هستند که حتی توان جذب رأی در یک حوزه تنها را هم ندارند. این افراد با مایه‌گذاشتن از دوستان و طایفه و ایلشان سعی دارند منافع را از ابتدا صاحب شوند و خود را تصمیم‌گیرنده و همه‌کاره معرفی کنند. نکته دیگر و عجیب حضور برخی از این لیدرها در کنار دو نامزد با گرایش مختلف و متفاوت سیاسی در دو حوزه انتخابیه است.
در روزهای اخیر شاهد حضور بعضی از لیدرهای کنار نادر منتظریان ازیک‌طرف و غلامرضا تاج‌گردون از طرف دیگر بوده‌ایم و حتی مواردی مشاهده شده است که برخی نزدیکان موحد، بزرگواری و هاشمی‌پور در کهگیلویه در گچساران در کنار تاج‌گردون بوده‌اند. این رفتار بیش از آن که یک رفتار مورد پذیرش انتخاباتی باشد چیزی شبیه طنز و بیانگر نوعی منفعت‌طلبی و بیگانه بودن با اصول ابتدایی کار سیاسی است.
البته شیفت پیداکردن انتخابات و نمایندگی به سمت منافع و نگاه‌های اقتصادی در شکل‌گیری چنین وضعیتی دخیل بوده‌اند که همین موارد از جمله موانع اصلی توسعه در این استان است. یک فرد حتی اگر فرد با نفوذی باشد در مناسبات فعلی سیاسی و قومی در استان حتی اگر بتواند نقش ایفا کند نقشی محدود و حداقلی است که در بهترین حالت بتواند در یک حوزه انتخابیه مؤثر باشد و جالب‌تر آن که هم‌زمان برای دو جریان بتواند رأی‌آوری داشته باشد اگر محال نباشد نزدیک به محال است.
لیدرهایی که عیب و عارشان نه‌تنها از این کار نیست که هر کجا حاضر می‌شوند در ردیف اول می‌نشینند و این رفتار را عین افتخار می‌دانند.
بهتر آن است که نامزدها خود نسبت به نزدیکی با این افراد حساس باشند چرا که در نهایت چنین افراد منفعت‌طلبی دافعه‌شان به‌مراتب بیش از جاذبه‌شان است و فردا روز هم جز سهم‌خواهی و فشار بر نمایندگان هیچ کاری دیگری انجام نمی‌دهند. افرادی که مانع از حضور و دیده‌شدن نخبگان در عرصه انتخابات می‌شوند و باعث می‌شوند ستادهای انتخاباتی از هر طرح و برنامه خالی باشد و جز شلوغ‌کاری این افراد و آسمان‌وریسمان کردن و سند و مصادره همه‌ی اتفاقات به اسم خود اجازه هیچ کار و اتفاق دیگری را نمی‌دهند.
این افراد سبب دلسردی مردم نیز می‌شوند و اگر قرار باشد کماکان شاهد نقش بازی‌کردن این افراد در کنار نامزدها باشیم باید نسبت به مشارکت با تردید نگاه کرد.
پس تا دیر نشده است دلسوزان و نخبگان و به‌ویژه خود نامزدها باید نسبت به این مسئله تدبیر و مدیریت لازم را به خرج دهند.


کد مطلب: 472477

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/472477/بازی-منفعت-طلبانه-لیدر-ها-ردیف-اولی-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1