کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

4 سال خدمت به سادات امامزاده علی(ع) رمز انصاف چیست؟

سیدعلی عباس محدث

23 خرداد 1402 ساعت 11:49

سخن ما در ایران اسلامی، استان کهگیلویه وبویراحمد، شهرستان چرام و بخش سرفاریاب است. جایی که همواره در پشتِ چشمِ بستۀ نمایندۀ فعلی کهگیلویه بزرگ، از کمترین خدمات رسانی محروم بود. با وجود اینکه بیشترین جمعیت طایفه ای را نسبت به دیگر طوایف استان دارد و تمام منطقۀ جغرافیایی سادات امام زاده علی(ع) به عنوان خوش آب و هواترین منطقۀ کهگیلویه بزرگ در مسیر عبور و مرور مردم می باشد، اما از کمترین خدمات رفاهی، تفریحی، سیاحتی و تجاری نیز محروم بود.


سیدعلی عباس محدث: برای هر ملتی روشی در سبک زندگی سیاسی قابل تبیین است که می تواند در سرنوشت آن قوم مؤثر باشد. فرقی ندارد که جامعه دینی باشد یا غیر دینی. دموکرات باشد یا پادشاهی. رهبر نظامی داشته باشد یا برآمده از دموکراسی باشد. به هرحال سخن ما در ایران اسلامی، استان کهگیلویه وبویراحمد، شهرستان چرام و بخش سرفاریاب است. جایی که همواره در پشتِ چشمِ بستۀ نمایندۀ فعلی کهگیلویه بزرگ، از کمترین خدمات‌رسانی محروم بود. با وجود اینکه بیشترین جمعیت طایفه‌ای را نسبت به دیگر طوایف استان دارد و تمام منطقۀ جغرافیایی سادات امام زاده علی(ع) به عنوان خوش آب و هواترین منطقۀ کهگیلویه بزرگ در مسیر عبور و مرور مردم می باشد، اما از کمترین خدمات رفاهی، تفریحی، سیاحتی و تجاری نیز محروم بود. یعنی اگر یکی از اهداف نطام، عدالت نگری در خدمات رسانی باشد، متأسفانه در کهگیلویه بزرگ و آن هم به تصدیق آنچه در گذشته شاهد بودیم و به روایت تمام دوران انقلاب، همواره مسئولان شهرستانی با تأسی از نماینده فعلی که اکثریت دوران انقلاب را منتخب مردم بودند، اقدامی شبه ستیز با مردم سرفاریاب را به تصویر کشیدند. چراکه اگر خدمات مردم برای انقلاب و نظام را از جمله نقش مردم، علما، نخبگان و بزرگان سادات امام زاده علی(ع) در مناسبت هایی مثل پیروزی انقلاب، حضور در جنگ تحمیلی، نقش آنها در دوران سازندگی، شکوفایی و تربیت نیروی انسانی کارآمد، نقش آفرینی و تأثیری که در فرهنگ سازی و تعالی نگری در حوزه های فکری، اقتصادی، سیاسی و دیگر مناسبات اجتماعی- فرهنگی در نظر بگیریم، سرفاریاب زیبنده این غفلت های عامدانه نبود. طبیعت بکر، بهاری و همیشه سبزی که فقط در محدوده جغرافیایی این طایفه وجود دارد، معادن و ذخائر طبیعی، تعدد و تنوع گیاهان دارویی، اراضی وسیع و پر برکت کشاورزی و باغات، تنوع آب و هوایی و جاذبه های گردشگری، مسیرِ عبورِ بیش از 80 درصد طوایف و قبایلی که ییلاق و قشلاق شان در قبل و بعد از حوزه جغرافیایی سادات امام زاده علی(ع) قرار دارد، و مهمتر از اینها حضور پر خیر و برکت بارگاه ملکوتی امام زادگان متعدد بویژه آستان مقدس امام زاده علی(ع) با معماری منحصر به فردِ ثبت شده در اسناد  ملی، می طلبید خدمت به رفاه و زندگی مردم این منطثه که به نوعی خدمت به رفاه درصد بالایی از مردم کهگیلویه بزرگ بود را سال ها قبل تر فراهم می کردند. ضمن اینکه نباید از یاد ببریم که  طولانی ترین مسیر گاز سراسری در این منطقه بود ولی باز هم نماینده فعلی در تمام ادوار دوران نمایندگی اش، استفاده از این نعمت بزرگ را از مردم دریغ کرده بود. 
و اما «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»...
فقط 4 سال نمایندگی برای مهندس عدل هاشمی پور کافی بود تا با شناخت، درایت، درک فنی، تخصصی، علمی و جامعه شناختی که از منطقه و مردم داشتند، تفسیری جامع از توسعه همه جانبه را در این منطقه به همراه سایر مناطق کهگیلویه بزرگ، ایفا و انجام دهند. علیرغم اینکه دوران نمایندگی ایشان برخلاف نمایندگان قبل از خود، در دوران مدیریتی بدترین دولت بود و شدیدترین مخالفت ها توسط نمایندگان و دولت وقت با دیدگاههای خارج از تفکر خودشان صورت می گرفت، لیکن مهندس هاشمی پور، تعهد و شرافت خود را برای مردم همه مناطق از جمله سادات امام زاده علی(ع) گرو گذاشتند و سیاستمدارانه مجریان دولت و نمایندگان دولت محور را کنترل کردند و در کنار فضای سیاهی که دولت درست کرده بود، منطق روشن خود را بکار بستند و خدمات زیر را فقط در حوزۀ سادات امام زاده علی(ع) عرضه نمودند؛
1-  ۱۶۵ میلیون نقد به کمک به بازسازی، محوطه سازی و توسعه زائرسرا، ابنیه و حرم مطهر امام زاده علی(ع) بالغ بر 000/000/650/1 ریال
2-  کمک به هیأت امنا مساجد سرفاریاب جهت توسعه، تجهیز و تعمیر، بالغ بر 000/000/000/3 ریال
3-  تفکیک ردیف بودجۀ جاده سرفاریاب-سادات از محور سپیدار. ابتدا که تمام مسیر یک ردیف بودجه داشت و معمولاً توسعه جاده بیشتردر حوزه استحفاظی شهرستان بویراحمد انجام می شد. لذا بخشی از مسیر سرفاریاب تا سادات بویژه در پیج های «آب حیات»، فقط همان مسیر سابق را قیر و آسفالت کرده بودند که با تفکیک شدن ردیف بودجه، این مسیر اعتبارات خاص خود را داشت و تا قبل از انتخابات 1398 بیشتر مورد توجه مسئولان بود. 
4-  روکش آسفالت کامل از تنگ پیرزال تا سرفاریاب
5-  بهسازی و آسفالت روستای دهنو، عزیزی  و سواری
6-  طراحی، رفع موانع و عملیاتی شدن مسیر منطقۀ «آب حیات» و حذف یکی از پرخطرترین نقاط جاده ای استان. به نحوی که با درایت و تعهد مهندس هاشمی پور مسیر جدید تعیین، اعتبار لازم ابلاغ، پیمانکار مشخص، عملیات راهسازی آغاز و تا پایان دوره نمایندگی سردار هاشمی پور. گرچه بعد از اتمام وظیفه سردار هاشمی پور روند عملیات برای مدتی متوقف بود اما از آنجاکه همه اقدامات برای اتمام مسیر طراحی و مهندسی شده بود، هیچ کینه و عمدی هم نتوانست در ممانعت از به نتیجه رسیدن این محور مؤثر باشد.
7-  برگزاری مناقصه، تعیین پیمانکار، کلنگ زنی و آغاز عملیات 14 کیلومتر جاده منطقه سردسیری دمه در حوزه جغرافیایی سادات امامزاده علی(ع) با اعتباری بال بر 000/000/400/1 ریال
8-  تهیۀ قیر رایگان برای شهرداری سرفاریاب
9-  زیرساخت ها برای گاز رسانی به منطقه گردشگری دلی خلیفه ای، دلی مو، گدار(روستای کندال) و تنگ بَجَک
10-  تکمیل و تأسیس تسویه خانه آب سرفاریاب که با هزینه ای بالغ بر 000/000/000/100 ریال آغاز شده بود، با مدیریت و پیگیری سردار مهندس هاشمی پور به بهره برداری رسید.
11-  آب رسانی به روستای رودخانه سادات، سرتاوه و ناصرآباد منطقه سواری توسط خیرین
12-  در سال 1397، تمامی اراضی کشاورزی سرفاریاب مرکزی که معمولاً زیر کشت برنج هم می روند، در خطر نابودی کامل ناشی از سیل قرار گرفتند، با این حال مهندس هاشمی پور در اقدامی ویژه و مسئولانه، و در میان بی توجهی محض مدیران دولت وقت، 4 شاخه لوله .... اینچ از خوزستان تهیه و به سرفاریاب انتقال دادند تا در دو نقطه مهم، تمام سیل به سمت روخانه منحرف و به معنای واقعی از فاجعه کشاورزی مردم جلوگیری بعمل آمد.
13-  ساخت و تأسیس درمانگاه سرفاریاب با اعتباری بالغ بر 000/000/000/6 ریال 
14-  خرید یک دستگاه بیل بک هول جهت استفاده  شهرداری سرفاریاب
15-  خرید یک دستگاه آمبولاس جهت استفاده شهرداری سرفاریاب
16-  تأمین اعتباری بالغ بر 000/000/500/2 ریال برای شهرداری سرفاریاب از سازمان شهرداریهای کشور
17-  احداث مدرسه سه کلاسه روستای سادات توسط خیرین با مبلغی بالغ بر 000/0000/000/5 ریال
18-  کمک به توسعه و تجهیز مدارس سرفاریاب با اعتباری قریب 000/000/80 ریال
19-  استقرارنمایندگی کمیته امداد امام خمینی(ره) در شهر سرفاریاب جهت دسترسی، حمایت، شناسایی و خدمات رسانی بهینه 
20-  احداث و افتتاح سالن ورزشی سرپوشیده در شهر سرفاریاب با اعتباری بالغ بر 000/000/000/15 ریال
21-  احداث و افتتاح چمن مصنوعی در شهر سرفاریاب با اعتباری بالغ بر 000/000/000/5 ریال
22-  بخشودگی 000/000/500/3 ریال بابت معوقه آب مصرفی مردم سرفاریاب.  قبل از احداث تسویه خانه
23-  گاز رسانی به تمامی روستاهای سرفاریاب از جمله روستای شهید بالوایه با وجود ثعوبت و کوهستانی مسیر
24-  شناسایی، معرفی پیمانکار و استخراج بخشی از معدن بوکسیت سرفاریاب با تعیین ذخیره فعلی 750 هزار تن که احتمال افزایش آن تا 3 میلیون تن برآورد شده است.
25-  تأمین و تقدیم جهیزیه توسط خیرین برای 15 نفر از مزدوجین حوزۀ سادات امام زاده علی(ع)
اگر تمام این خدمات که با چشم سر و وجدان بیدار و دل پر از مهر مردم سادات امام زاده علی(ع) حس و لمس و درک شده اند، در دوره ای 4 ساله انجام گرفته است، نمایندگان و مدیران اجرایی 39 سال دیگر که متأسفانه بخشی از آنها از طایفه سادات می باشند، چه پاسخی برای مردم منطقه دارند؟ 
تُعِزُّ مَن تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَآءُ


کد مطلب: 463506

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/463506/4-سال-خدمت-سادات-امامزاده-علی-ع-رمز-انصاف-چیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1