تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۴۴۹۰۳۸
یادداشت ارسالی؛

آیا شورای نگهبان ترمز نمایندگان و فرمانداران را می‌کشد؟

۱۹
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
آیا شورای نگهبان ترمز نمایندگان و فرمانداران را می‌کشد؟
کبنا ؛یادداشت ارسالی؛ رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان قانون اساسی اخیراً به کاندیداهای احتمالی انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در مورد تبلیغات زودهنگام هشدار داد.
 این هشدار اگرچه فقط در مورد یکی از اضلاع مهم انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی یعنی کاندیداهای احتمالی و تبلیغات پیش از موعد آنها بوده است اما باید آن را به فال نیک گرفت؛ چرا که می‌تواند آغازی بر ورود جدی این نهاد مهم نظارتی به یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی آتی استان و ایجاد بسترهای لازم برای برگزاری پرشور و البته سالم انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی باشد.
افکار عمومی و بسیاری از دلسوزان نظام، انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی را به دلیل فضای خاص استان از جمله انتخابات‌های بسیار حساس استان می‌دانند و با نگرانی شدید تحولات آن را پیگیری می‌کنند.
دلیل اصلی این نگرانی و خاص بودن انتخابات آتی وابستگی بسیاری از مسئولان برگزاری انتخابات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ظن و گمان‌ها در مورد تأثیر این نوع از ارتباط بر سلامت انتخابات است. همه شواهد نشان می‌دهد دو نفر از نمایندگان فعلی مجلس از همان لحظه پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دنبال کاندیداتوری در انتخابات بعدی بوده‌اند و از این رو با تمام توان سعی در چینش انتخاباتی مسئولان مدیران ارشد استانی به خصوص مدیران سیاسی داشته‌اند و در این مسیر نیز توانسته‌اند نیروهای خود در بر حیاتی‌ترین جایگاه‌های قانونی برگزاری انتخابات یعنی معاونت سیاسی و فرمانداران استان بگذارند.
همسو با انتصاب نیروهای وابسته، نمایندگان این دو حوزه انتخابیه از همان ابتدا تبلیغات زودهنگام انتخاباتی خود را نیر آغاز کرده‌اند و به جای ایفای وظایف مصرح قانونی خود از کوچکترین فرصت برای تبلیغات در شهرها و روستاهای استان به نفع خود استفاده می‌کنند؛ فرصت‌هایی که بی تردید به هیچ وجه در اختیار رقبای احتمالی آنان قرار نمی‌گیرد.
چنانچه شواهد نشان می‌دهد تمام این اتفاقات مرتبط با انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی با چراغ سبز و همراهی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاده است و عملاً نمایندگان استان بر امور اجرایی سلطه یافته و بعضی از دستگاه‌های اجرایی به جولانگاه خواسته‌های باندی و طایفه‌ای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است.
بسیاری از ناظران آگاه به تحولات استان کهگیلویه و بویراحمد دلیل اصلی چنین تحولات بی سابقه در استان را از یک سو برنامه سید علی احمد زاده برای حضور در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و از سوی دیگر نمایش کاذب نبود تنش بین نمایندگان مجلس و استاندار برای دولت و وزارت کشور می‌دانند، موضوعی که علی الظاهر در دولت جدید امتیاز مثبت برای ارزیابی استانداران محسوب می‌شود.
در شرایطی که امورات مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد فدای نوعی معامله نانوشته بین استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده و عملاً چرخ توسعه استان متوقف شده، دفاع از هویت انقلاب اسلامی که بخش مهم آن انتخابات‌های سالم و شفاف بوده و هست بر دوش نهادهای نظارتی انقلابی است.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان قانون اساسی نیک می‌دانند که برگزاری یک انتخابات سالم متأخر بر سلامتِ عمل مجریان و ناظران است.
اکنون همه شواهد نشان می‌دهد یک رکن مهم برگزاری انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل رویه خارج از عرف و غیر قانونی نفوذ نمایندگان دچار کژکارکردی شده و با چنین شرایط بحران زده‌ای نمی‌توان خیلی امیدوار بود فرمانداران و هیأت های اجرایی وظایف قانونی خود را برای برگزاری انتخاباتی سالم و شفاف به خوبی ایفا نماید.
در چنین شرایطی برای عبور از بحران و حل چالش پیش آمده نگاه افکار عمومی به رکن مهم نظارتی انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان قانون اساسی در استان معطوف می‌شود.‌
 ورود هوشمندانه این نهاد مهم با همراهی و حمایت دیگر نهادهای نظارتی و دلسوزان نظام و البته شفاف سازی رسانه‌ها و در نهایت آگاهی بخشی عمومی می‌تواند بستر لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم، رقابتی و با مشارکت بالا را فراهم کند.
بی تردید نظارت دقیق همه ارکان مهم نظام در استان کهگیلویه و بویراحمد این اعتماد را برای مردم و کاندیداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی ایجاد می‌کند که نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی به راحتی نمی‌توانند در پوشش جایگاه قانونی نمایندگی دست به اقدامات خلاف قانون از جمله نفوذ در ارکان برگزاری انتخابات و تبلیغات زودهنگام بزنند.
این که دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان کهگیلویه و بویراحمد تا چه حد در مدیریت بحران فعلی موفق شود را باید در مجموعه اقدامات عملی این دفتر دید.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید
United Arab Emirates
سید ناصر حسینی و مهدی روشنفکر باید هر دو ردصلاحیت شوند
هزاران درود بر موحد که صادقانه کار کرد
احمدی
France
سید ناصر که دیگه فکر نکنم بیاد اما تمام انتصابات روشنفکر به خاطر رای آوری مجدد است و این جلسات شبانه ای که می گیرند فقط برای برنامه ریزی انتخابات آینده است.
چوپان
France
من که شغلم چوپانی ایه می دانم که هدف روشنفکر فقط انتخابات است و فقط براش مهمه که فلانی رای آوری داره یا نه
الهام نژاد
France
آخ و بخت ایما سی موحد و روشنفکر
فرهاد
France
روشنفکر هر چی هم انتصاب کنه قبول وانیبو چون تمام وعده هاش را فراموش کرده
دانشجو
France
این استاندار و نمایندیل استان فقط دنبال چینش نیروهای خودشون اند. نمایندیل فقط به انتخابات آینده فکر می کنند
دشتروم
Iran, Islamic Republic of
خواب دیدی خوش باش بازهم مثل همیشه وحدت برنده میشه
Romania
عامل فلاکت این مردم است و اقعا وقتی نمایندگان منتخب و نخبه گان مملکت را رد صلاحیت می کردند پخمگان را تایید می کردند باید مردم به این فلاکت و بدبختی برساند ان شاءالله به روز مردم بنشینند
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر و موحد باید به دلیل انتصابات طایفه ای رد صلاحیت شوند
استاندار باید به دلیل انتصابات طایفه ای کنار گذاشته شود
سید ناصر اگر می خواد شرکت کند با تک ما ده باید برای انتخابات پذیرش شود.
Iran, Islamic Republic of
خیلی اشکار است که فرمانداران به طور آشکار از نمابندگان دفاع میکنند وفطعا این افراد نمی توانند انتخابات سالم برگزار کنند باید نیروهای اطلاعاتی به هوش باشند
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
از نمایندگان فعلی استان دونفر رد صلاحیت می‌شوند ک ب
لوداب
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر هرچه دست پا بزند بیشتر غرق میشود .
بهرام گور کن
Iran, Islamic Republic of
خدا حافظ روزای روشن .خدا حافظ مهدی روشن ف ک ر😅
Iran, Islamic Republic of
این مجلس در رأس امور نبوده است ,وبی خودی ادعای انقلابی بودن می کند روشنفکر وموحد حتما رد صلاحیتن تو را خدا قومی قبیله ای رای ندهید دلمان برای فرزندانمان بسوزد . جوانان را انتخاب کنید
Iran, Islamic Republic of
رئیس شورای نگهبان از دوره احمدی نژاد است
ایران من
Iran, Islamic Republic of
تایید صلاحیت نمایندگان فعلی استان ضربه زدن به این استان هست واقعا برا همه مشخص شد اینها مهره ای سوخته بیش نیستند و کارایی لازم هم را ندارند
Iran, Islamic Republic of
عامل این هلاکت و بدبختی خود شورا است وقتی نخبگان را بدون هیچ سوء و سابقه منفی فقط با نظارت استصوابی رد صلاحیت می کنند مدیریت و مسولیت کشور را به پخمگان جامعه می سپارند باید مملکت به فقر و بدبختی تن دهند حتما
صالح
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر باید رد صلاحیت شود...
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر خودش ضعیف است آدم های ضعیف راهم انتخاب کرده بدترین وتاریکترین دوره بویراحمد
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1