کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

آیا شورای نگهبان ترمز نمایندگان و فرمانداران را می‌کشد؟

23 خرداد 1401 ساعت 10:48

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان قانون اساسی اخیراً به کاندیداهای احتمالی انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در مورد تبلیغات زودهنگام هشدار داد.


یادداشت ارسالی؛ رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان قانون اساسی اخیراً به کاندیداهای احتمالی انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در مورد تبلیغات زودهنگام هشدار داد.
 این هشدار اگرچه فقط در مورد یکی از اضلاع مهم انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی یعنی کاندیداهای احتمالی و تبلیغات پیش از موعد آنها بوده است اما باید آن را به فال نیک گرفت؛ چرا که می‌تواند آغازی بر ورود جدی این نهاد مهم نظارتی به یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی آتی استان و ایجاد بسترهای لازم برای برگزاری پرشور و البته سالم انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی باشد.
افکار عمومی و بسیاری از دلسوزان نظام، انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی را به دلیل فضای خاص استان از جمله انتخابات‌های بسیار حساس استان می‌دانند و با نگرانی شدید تحولات آن را پیگیری می‌کنند.
دلیل اصلی این نگرانی و خاص بودن انتخابات آتی وابستگی بسیاری از مسئولان برگزاری انتخابات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ظن و گمان‌ها در مورد تأثیر این نوع از ارتباط بر سلامت انتخابات است. همه شواهد نشان می‌دهد دو نفر از نمایندگان فعلی مجلس از همان لحظه پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دنبال کاندیداتوری در انتخابات بعدی بوده‌اند و از این رو با تمام توان سعی در چینش انتخاباتی مسئولان مدیران ارشد استانی به خصوص مدیران سیاسی داشته‌اند و در این مسیر نیز توانسته‌اند نیروهای خود در بر حیاتی‌ترین جایگاه‌های قانونی برگزاری انتخابات یعنی معاونت سیاسی و فرمانداران استان بگذارند.
همسو با انتصاب نیروهای وابسته، نمایندگان این دو حوزه انتخابیه از همان ابتدا تبلیغات زودهنگام انتخاباتی خود را نیر آغاز کرده‌اند و به جای ایفای وظایف مصرح قانونی خود از کوچکترین فرصت برای تبلیغات در شهرها و روستاهای استان به نفع خود استفاده می‌کنند؛ فرصت‌هایی که بی تردید به هیچ وجه در اختیار رقبای احتمالی آنان قرار نمی‌گیرد.
چنانچه شواهد نشان می‌دهد تمام این اتفاقات مرتبط با انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی با چراغ سبز و همراهی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاده است و عملاً نمایندگان استان بر امور اجرایی سلطه یافته و بعضی از دستگاه‌های اجرایی به جولانگاه خواسته‌های باندی و طایفه‌ای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است.
بسیاری از ناظران آگاه به تحولات استان کهگیلویه و بویراحمد دلیل اصلی چنین تحولات بی سابقه در استان را از یک سو برنامه سید علی احمد زاده برای حضور در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و از سوی دیگر نمایش کاذب نبود تنش بین نمایندگان مجلس و استاندار برای دولت و وزارت کشور می‌دانند، موضوعی که علی الظاهر در دولت جدید امتیاز مثبت برای ارزیابی استانداران محسوب می‌شود.
در شرایطی که امورات مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد فدای نوعی معامله نانوشته بین استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده و عملاً چرخ توسعه استان متوقف شده، دفاع از هویت انقلاب اسلامی که بخش مهم آن انتخابات‌های سالم و شفاف بوده و هست بر دوش نهادهای نظارتی انقلابی است.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان قانون اساسی نیک می‌دانند که برگزاری یک انتخابات سالم متأخر بر سلامتِ عمل مجریان و ناظران است.
اکنون همه شواهد نشان می‌دهد یک رکن مهم برگزاری انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل رویه خارج از عرف و غیر قانونی نفوذ نمایندگان دچار کژکارکردی شده و با چنین شرایط بحران زده‌ای نمی‌توان خیلی امیدوار بود فرمانداران و هیأت های اجرایی وظایف قانونی خود را برای برگزاری انتخاباتی سالم و شفاف به خوبی ایفا نماید.
در چنین شرایطی برای عبور از بحران و حل چالش پیش آمده نگاه افکار عمومی به رکن مهم نظارتی انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان قانون اساسی در استان معطوف می‌شود.‌
 ورود هوشمندانه این نهاد مهم با همراهی و حمایت دیگر نهادهای نظارتی و دلسوزان نظام و البته شفاف سازی رسانه‌ها و در نهایت آگاهی بخشی عمومی می‌تواند بستر لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم، رقابتی و با مشارکت بالا را فراهم کند.
بی تردید نظارت دقیق همه ارکان مهم نظام در استان کهگیلویه و بویراحمد این اعتماد را برای مردم و کاندیداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی ایجاد می‌کند که نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی به راحتی نمی‌توانند در پوشش جایگاه قانونی نمایندگی دست به اقدامات خلاف قانون از جمله نفوذ در ارکان برگزاری انتخابات و تبلیغات زودهنگام بزنند.
این که دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان کهگیلویه و بویراحمد تا چه حد در مدیریت بحران فعلی موفق شود را باید در مجموعه اقدامات عملی این دفتر دید.


کد مطلب: 449038

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/449038/آیا-شورای-نگهبان-ترمز-نمایندگان-فرمانداران-می-کشد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1