تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۴۵
کد مطلب : ۴۱۶۶۵۳
تحلیل سیاسی وضعیت اصلاح طلبان حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا؛

دو راهی مبهم و گزاره‌های اصلاح‌طلبی

۳۱
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
دو راهی مبهم و گزاره‌های اصلاح‌طلبی
کبنا ؛22 دی زمستان یخبندان 98، اسامی تأیید و رد صلاحیت شدگان انتخابات اسفند 98 به فرمانداری‌ها اعلام و در شهرستان بویراحمد بر خلاف گمانه زنی‌ها غلام محمد زارعی تأیید صلاحیت شد و او اکنون باید با «محمد بهرامی»، روشنفکر و نادر منتظریان رقابت کند.
تا قبل از بحث تأیید صلاحیت‌ها؛ اردوان ایزدپناه، شاپور رمضانی و بهرامی سه گزینه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات بودند و این احتمال قوی هم وجود داشت که «محمد علی وکیلی» گزینه نهایی اصلاح طلبان شود. اما قبل از اینکه شورای هماهنگی اصلاح طلبان به ریاست «سید باقر» که تمایلی به کاندیداتوری «وکیلی» در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا نداشت، به جمع بندی نهایی برسند، شورای نگهبان وضعیت اصلاح طلبان این حوزه را روشن کرد. قبل از همه اینها، معرفی گزینه نهایی اصلاح طلبان محل انشقاق، پراکندگی و بگو مگوهای سیاسی و «ان قلت» های بی اصالت بود. آن‌ها [اصلاح طلبان] در این مرحله از فرایند انتخابات، وکیلی، رمضانی و ایزدپناه سه نفر از 4 گزینه قطعی‌شان را از دست رفته می‌دانند. اصلاح طلبان بویراحمد و دنا تا همین دیروز و پریروز عبورشان از «زارعی» قطعی بود. و رسانه‌ها در این باره نظریه‌های متفاوتی را ارائه می‌دادند. جمع زیادی از اصولگرایان همانند خرامین، دهراب پور، راستگویی، عنبری و ... اسفند 90 به زارعی پیوستند، برای او سخنرانی کردند و هدایت خواه را شکست دادند. آن موقع اصولگرایان به مرز شدید اختلافات رسیده بودند. اختلافات سید مسعود حسینی، محمد رحیم دهراب پور، و هدایت خواه مهمترین مسئله سیاسی روز بود. تا جایی که احمدی نژاد به دلیل اختلافات شدید بدنه مردمی و اصولگرایان با سید مسعود، او را کنار گذاشت و قوام نوذری را جایگزین وی کرد. اختلافی که شاید در اسفند 98، دامن منتظریان را هم بگیرد. هدایت خواه آن موقع نفوذ بالایی در دولت احمدی نژاد داشت. اسفند 94، اصولگرایان با هر ترفندی که بود، برای چهارمین دوره، هدایت خواه را کاندیدای مجلس کردند و این بار محمد رحیم دهراب پورها، خرامین ها و... از زارعی جدا و مجدداً دور هدایت خواه جمع شدند. از آن طرف اصلاح طلبان برای فرار از شکست، زارعی را بر بهرامی مقدمتر دانستند. هدایت خواه اسفند 94، مجدداً شکست خورد و حرف و حدیث‌های زیادی رقم خورد و بحث‌های در باره ابطال انتخابات هم شد، اما نهایتاً زارعی با اختلاف کمی هدایت خواه را شکست داد. اسفند 94، اصلاح طلبان با رهبری سید باقر از زارعی حمایت کردند و زارعی پیروزی اسفند 94 را بدون شک مدیون اصلاح طلبان است. اصلاح طلبانی که با وجود خروجی بهرامی از سوی مجمع اصلاح طلبان، ترجیح دادند که پشت سر زارعی باشند. «سید باقر» در آن شرایط زارعی را مناسب‌تر از بهرامی می‌دانست. و بخشی از اصلاح طلبان را پشت سر زارعی برد و او پیروز انتخابات اسفند 94 شد. شایعات و حرف و حدیث‌های زیادی آن موقع در باره این اقدام «سید باقر» دهان به دهان و دست به دست می‌چرخید.
حدود یک ماه دیگر تا اسفند 98 باقی مانده، رد صلاحیت اصلاح طلبان در این مرحله دست این جریان را در حوزه بویراحمد بسته است. بهرامی اکنون تنها گزینه‌ای است که بر روی میز انتخاب اصلاح طلبان قرار دارد. اگر تا دیروز اصلاح طلبان بر روی گزینه نهایی اختلاف شدیدی داشتند و نمی‌دانستند دست کی را بالا بگیرند. امروز دیگر این مشکل را ندارند. بهرامی میثاق نامه اصلاح طلبان را امضاء و اعلام کرده بود که با اجماع اصلاح طلبان با یک ساز و کار دقیق و حسابی موافق هستم.
بهرامی در دوره گذشته هم میثاق نامه اصلاح طلبان را پذیرفت و خروجی مجمع معرفی شد. کاری که زارعی در آن دوره انجام نداد، و در نشست خبری زمان ثبت نامش در فرمانداری بویراحمد گفته بود؛ «من کاندیدای مستقل و مردمی هستم.» و عملاً خودش را از اصلاح طلبی صرف و اصولگرایی صرف جدا کرد.
علی رغم اینکه اکنون گلایه و نارضایتی از زارعی در اردوگاه اصلاح طلبان به وجود آمده و افزایش یافت، او در دوران نمایندگی‌اش فرصت مدیریت را در اختیار برخی از اصلاح طلبان قرار داد، اگر چه کار زارعی در این زمینه به هیچ وجه قابل مقایسه با تاجگردون نمی‌باشد. اما امتیازهای زارعی به این بخش از اصلاح طلبان قابل چشم پوشی نیست. زارعی در واقع برای نزدیکان «سید باقر» از جمله؛ بهشتی، راد، وفانژاد، ممتاز جهانگیری و ... فرصت‌های مدیریتی را فراهم کرد و نقطه امید زارعی به جریان اصلاح طلب همین جا است. جدایی این بخش اصلاح طلبان از زارعی سخت است. او بعد از پیروزی دور دوم روحانی، اصلاح طلبان را به ورطه فراموشی برد و عملاً در دوره احمدی استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد اصلاح طلبان جایگاهی نداشتند، تا جایی که تیم احمدی علاوه بر اینکه اعضای ستاد روحانی را نادیده می‌گرفت، علیه سران اصلاح طلب مقاله پراکنی می‌کردند. و رئیس و اعضای ستاد حسن روحانی در هیچ کدام از مناسبت‌ها و تصمیمات سیاسی نقش ایفا نمی‌کردند، در دوران خادمی وضعیت مشابهی داشتند. زارعی همانند تاجگردون از اصلاح طلبان نظر خواهی نمی‌کرد و هر کاری که دلشان می‌خواستند، انجام می‌دادند. نه آوردن استاندار یا مدیرکلی را با اصلاح طلبان هماهنگ می‌کردند و نه بردنش را.
«سید باقر» در دو دوره نمایندگی «زارعی» ظاهراً تاکنون او را نکوهش نکرده، اما تلویحاً با حمایت از ایزدپناه عبور از زارعی را استارت زد. عملکرد زارعی به ویژه در بعد سیاسی؛ عمرانی، انتصاب مدیران و... اصلاح طلبان را اقناع نکرده. تاجایی که رفتارهای سیاسی تاجگردون و «او» اصلاح طلبان را در این دوره رفته رفته منزوی کرد. این دو از رأی اصلاح طلبان استفاده کردند.
همانطوری که اصلاح طلبان بویراحمد و دنا از زارعی با آوردن ایزدپناه و رمضانی عبور کردند، شورای هماهنگی اصلاح طلبان گچساران نیز تا حدودی زیادی تاجگردون را رها کرده‌اند. تاجگردون در این سال‌ها کمترین توجه را به تشکل‌های اصلاح طلب گچساران و باشت کرده و انتصاب‌های او عمدتاً طایفه‌ای بوده نه جریانی.
اصلاح طلبان بویراحمد بر سر دو راهی گیر افتاده‌اند. «سید باقر» و سایر تصمیم گیرندگان این جریان سکوت کرده‌اند و تاکنون هیچ اظهار نظری بعد از رد صلاحیت‌ها نکرده‌اند. اصلاح طلبان یا از یک کاندیدای خاص حمایت می‌کنند و به این جریان لباس یکپارچگی و وحدت می‌پوشانند و یا هم در انتخابات آینده به دلیل نارضایتی که از زارعی وجود دارد و دیگر نمی‌خواهند پشت سر او قرار بگیرند و همچنین عدم تمایل بخشی از این جریان که عمدتاً حامیان زارعی هستند، در همراهی بهرامی، سکوت اختیار می‌کنند که این سکوت برای این جریان مرگبار خواهد بود و برای همیشه اصلاح طلبان را به دو شق تبدیل می‌کند.
اصلاح طلبان روزانه‌های امیدی به بازگشت وکیلی، رمضانی و ایزدپناه دارند، و احتمالاتی در این رابطه هم هست اما اگر شرایط فعلی باشد، اصلاح طلبان برای انسجام این جریان راهی جزء حمایت از یک کاندیدای واحد ندارند. حمایتی که از کلام، رفتار و عملکرد تک به تک آنها ساری و جاری باشد. و این مسئله با محوریت همه اکابر جریان امکان پذیر است. پناه و وکیلی وحدت و اجماع نخبگان اصلاح طلبان را بر هر مسئله‌ای دیگری ترجیح می‌دهند. این شاید خواسته کوچک و بزرگ همه جریان باشد.
زارعی که تا قبل از تأیید صلاحیت‌ها امید چندانی به رأی همه اصلاح طلبان نداشت، الان چشم به پایگاه رأی این جریان دارد و اخیراً همه گزاره‌های در این رابطه مطرح شده، اصلاح طلبان یا «کامبک» می‌کنند به سمت زارعی و یا هم راهشان را با انسجام با بهرامی ادامه می‌دهند. اصلی‌ترین موضوعی که این روزها ذهن افکار عمومی و شورای هماهنگی اصلاح طلبان را حسابی به خود درگیر کرده است.
بهرامی رئیس ستاد عارف بوده و در این سال‌ها ورودش به انتخابات خودش را هیچ وقت از اصلاح طلبان جدا نمی‌دانست و بارها هم به صراحت اعلام کرده که اصلاح طلب است. کاری که به هیچ وجه «زارعی» نکرده و او را به عنوان یک اصولگرا می‌شناسند که برای احمدی نژاد و ولایتی ستاد زده و برای روحانی سخنرانی و اخیراً خودش را کاندیدای مستقل و مردمی معرفی کرده است. او اکنون راه‌های تهران را بیشتر می‌داند و بلد است. نظر اکثریت بزرگان اصلاح طلب با بهرامی است، هر چند مناسبت‌های فامیلی و طایفه‌ای در شهرستان‌های بویراحمد و دنا کار را برای هر کسی سخت کرده، تا جایی که منتظریان کاندیدای نهایی اصولگرایان از سید باقر، فروزان و غریب پور توقع دارد. بهرامی پتانسیل‌های فراوانی دارد.
باید ببینیم که سید باقر اصلاح طلبان بویراحمد و دنا را به کدام سمت می‌برد، آیا اصلاح طلبان دچار دو دستگی می‌شوند و یا راهی را می‌رود که به اجماع همه نخبگان اصلاح طلب بویراحمد و دنا می‌انجامد.
---------------------------------------
سید کمال صالحیان‌
--------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
انصافا کاملا درست و منطقی گفتین، واقعیت اینه رمضانی و ایزدپناه اصلاح طلبان کاملی هستن ولی پایگاه رای ضعیفی دارن، بهترین راه حل حمایت از بهرامی هستش
بسیار مهم
Iran, Islamic Republic of
سه نفر هستند که موج را به سمت بهرامی یا هر کاندیدایی که بخواهند مورد حمایت قرار دهند سوق خواهند داد .منتظر این سه نفر باشید ...جوان هایی که زارعی را به اوج رساندند ....اشتراک این سه نفر و قرار گرفتن این سه جوان اصلاح طلب در کنار هم قطعا هر سدی را در هم خواهد کوبید .
س.ع.ن
س.ی.ن
ب.ح
Iran, Islamic Republic of
شنیده حکایت از حمایت اقایان موسوی فروزان و ایزدپناه و دوستانشان از روشنفکر دارند
ای مردم . استفاده می کنند و به منافع شخصی شان فکرمیکنند.
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان باید زارع را رها کنند من یک اصلاح طلبم ولی عمرا به زارعی رای نمی دهم .تصمیم عاقلانه بهرامی یا روشنفکر
راه روشن آینده
Iran, Islamic Republic of
زارعی در اعلام مستقل بودنش صداقت دارد ولی بهرامی تمارض میکند. ضمنآ گزینه نهایی آقای موسوی زارعی و یا بی طرفی خواهد بود در آخر وکیلی و پناه پایگاهی ندارند که بخواهند موثر باشند کما اینکه در دور قبل هم از بهرامی حمایت کردند ولی بستگانشان راه زارعی را رفتند.همون اصلاح طلبان گذشته تا آخر پای زارعی هستند .
همشهری اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
با سلام
درسته که ما اصلاح طلبها در گذشته از زارع حمایت کردیم
اما دلیلی ندارد که حالا هم حمایت کنیم و از طرفی بهرامی و همراهان او هم افرادی می باشند که اگه موقعیتی برایشان بوجود بیاید
پس در صورتی که هیچ کدام از اصلاح طلبها تایید نشوند بهترین راه اینست که در انتخابات شرکت نکنیم و شرکت هم نمی کنیم
ضمنا به عنوان یک اصلاح طلب اعتراف می کنم که بدترین اشتباهم در حوزه سیاسی این بوده که در چهار دوره گذشته به زارعی رای دادیم
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
حمایت اصلاح طلبان از زارعی در انتخابات 98 میتواند برای همیشه سرمایه اجتماعی این جریان را متلاشی کند....
اصلاح طلبان چنانچه از کاندیدای اصلاح طلب حمایت نمایند و در نهایت منجر به شکست شان شود بهتر از ان است که اصلاحات را ذبح" شکست یا پیروزی "زارعی نمایند.
اصلاح طلبان میتوانند عملکردی تقریبا شبیه به اصول گرایان در انتخابات 98 را پیشه نمایند.
اصول گرایان بهر دلیلی نتوانستند با روشنفکر اجماع نمایند با رفتن هدایتخواه مناسب ترین تصمیم گیری را در حمایت از منتظریان برگزیدند.. شکست شان نزدیک به قطعی بنظر میرسد اما جهت ممانعت از متلاشی شدن منتظریان را حمایت نمودند. هر چند برخی از اصول گریان به روشنفکر پیوستند
دشتروم
Iran, Islamic Republic of
بسيار عالى متن بسيار زيبا اميدوارم در اين انتخابات بزرگان إصلاح طلب به يك انتخاب شايسته دست بزنند كه فقط ميتونه اين انتخاب دكتر بهرامى باشه چوون به جرّأت ميتوانيم بگوييم تنها شخصى كه بين جوانان اين شهر داراى محبوبيت هستن دكتر بهرامى هستن به اميد موفقيت براى جناب دكتر بهرامى
یاسر
Iran, Islamic Republic of
آقای زارعی امتحان خودشون رو پس دادن واصلاح طلب نبودن و نیستن
آیسا
Iran, Islamic Republic of
آقای زارعی که اصلاح طلب نیست
الهی
Iran, Islamic Republic of
با شناخت دقیقی که از شرایط انتخابات دارم اصلاح طلبان قطعا شکست سختی خواهند خورد و حاج منتظریان پیروز انتخابات است، چون مردمی هست و انسان صادق و پاک دستی هست
Iran, Islamic Republic of
الهي جان چرا اينقدر در سايت هاي مختلف تاكيد بر إنكار واقعيت ها داريد وبه زور با گپ گپو !!ميخواي منتظريان بالا بكشي وقبول شده بدوني....بابا چهارم هست همه عالم وآدم به اين حقيقت واقفند
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
بهرامی گزینه ی قطعی خواهد بود 🌹🌹🌹
کیان
Iran, Islamic Republic of
با بهرامی پیروزمیشیم زارعی دوبارخودشو خوب نشون داده که چقدرتوانایی داره بنظرم باید جواب بی احترامی وبی توجهی زارعی به اصلاح طلبان رامحکم بدیم
عبدالله پور
Iran, Islamic Republic of
دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را
جلسات متعدد اصولگراها با حضور آقای بهرامی
لیدر مالی جریان اصولگرا ها نمونه مصداقی آن در اختیار گذاشتن ماشین شخصی و همراهی با آن در جلسات مختلف
هماهنگ بودن تیم رسانه ای آقای بهرامی و هدایت در اسفند ۹۴
و ...
حالا زارع از روز اول اصولگرا بوده تا به الان
نماینده اصلاح طلب ایزدپناه یا رمضانی
تقوی
Iran, Islamic Republic of
سید باقر استوار است چون دنا ،تا کنون اشتباهی نکرده است،ایشان به جد اصلاجطلبند نه فصلیند ونه شرطی،نه با خاتمی معامله کردند نه با هاشمی ،ایشان خود به تنهایی یه منشور و استوانه ونقشه راهند،تصمیمات ایشان تا کنون بجا ومناسب بوده است،جمعی ،بهرامی را با زور کشاندن در جرگه اصلاحطلبی تا ازین طریق بنوایی برسند،این شدنی نیست در کل امروزه اصلاحطلبی هم از ان رنگ ولعاب خاتمی وسیدباقر افتاده،بیشتر معامله گری شده با بچه های نابلغ واحساسی،زارع هم عملکردش با این شرایط حاکم برکشور عالی بود چرا که اخلاق تاجگردون را ندارد پاک وراست وخدایی با مردم است،ایندگان خواهند کفت که باقر موسوی هیچ لرزشی نداشته است وسلام
هاکان
Iran, Islamic Republic of
درودبراصلاحات درود بر بهرامی پیروز انتخابات گزینه نهایی اصلاح طلبان دکتر بهرامی
هاکان
Iran, Islamic Republic of
درودبراصلاحات درود بر بهرامی پیروز انتخابات گزینه نهایی اصلاح طلبان دکتر بهرامی
هاکان
Iran, Islamic Republic of
درودبراصلاحات درود بر بهرامی پیروز انتخابات گزینه نهایی اصلاح طلبان دکتر بهرامی
هاکان
Iran, Islamic Republic of
درودبراصلاحات درود بر بهرامی پیروز انتخابات گزینه نهایی اصلاح طلبان دکتر بهرامی
هاکان
Iran, Islamic Republic of
درودبراصلاحات درود بر بهرامی پیروز انتخابات گزینه نهایی اصلاح طلبان دکتر بهرامی
انتخابات
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر بهرامی اسطوره بویر احمد و دنا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
زارع در این هشت سال نه فقط ب اصلاح طلبان بلکه ب کل مردم بویراحمد،ب امید خدا سید اصلاحات اینبار اصلاح طلبان را با راهنمایی دقیقش ب مقصد میرسونه
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
درود بر اصلاحات سلام بر بهرامی
مهندس
Iran, Islamic Republic of
سلام
قطعا نماینده باید از طیف اصولگرا باشه
باتوجه به تغییر اساسی در مجلس اینده ما باید هوشیارانه تصمیم بگیریم نماینده نباید در طیف اقلیت باشه سیدباقر غریب پور و همه بزرگان باید از حاج منتظریان حمایت بکنند
کلانتر
Iran, Islamic Republic of
درود بر بهرامی
خاتمی زاده
Iran, Islamic Republic of
شخصیت سید باقر موسوی بسیار بالا و مهم است وقطعا اگر خود ایشان تایید می شدند 80درصد بویر احمد و دنا با ایشان بودند/اما با توجه به شرایط فعلی اکثریت مردم توقع دارند که یا ورود نکنند و یا اینکه از کسی حمایت نمایند که شانس قبولی بیشتری در مقابل رقبا دارد.در هر حال ما اصلاح طلبان اسطوره را فراموش نمی کنیم .شرایط حساس کنونی جایی برای نگرانی ها و گله گذاری نیست.باید یکدل و هماهنگ باشیم.
فرشید
Iran, Islamic Republic of
با سلام
انتقاداتی در بخش اشتغال به حاج زارع هست که واقعا مردم مشکلاتی دارند.هر شخص دیگری هم قبول شود به تنهایی
نمی تواند این مشکل کشوری را حل کند پس بهتر است منطقی و عاقلانه فکر کنیم که این حداقل هااز بین نرود
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
اقای زارع میبایست در تمامی موارد با اقای موسوی مشورت و نظر ایشان را لحاظ کند در این صورت ما از ایشان حمایت خواهیم کرد.اقای بهرامی گزینه رای اوری نیست و سوابق ایشان مشخص است.
Iran, Islamic Republic of
هر که پول بیشتری به سید داد گزینه اصلاحاته
احمد
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبی در میدان نبرد نیست قطعا یک اصولگرا که همه مهره های ضعیفی هم هستند برنده انتخابات در بویراحمد میشود ،و کهگیلویه گچساران تاج با اختلاف زیاد. واقعا هیچ کدام اصلاح طلب نیستند روزمه کاریشون مشخصه قرار نیست با عکس انداختن کنار چهره ای کسی اصلاح طب شود یا مثل زارع که در سالهای اخیر به خاطر نبود اصلاح طلب حمایت شده او را اصلاح طلب خواند همانطور که روحانی اصلاح طلب نبود .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1