تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۴۱۵۲۱۹
ظهور ائتلاف‌ها و فراوانی لیست‌های انتخاباتی در جریان اصولگرا بررسی شد

کلاف سردرگم اصولگرایان

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کلاف سردرگم اصولگرایان
کبنا ؛سه روز از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گذشته و تا به حال حدود ۲۳۴۵ نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند. کاندیداهای این دوره از انتخابات مسئولیت بس سنگین‌تری بر عهده دارند و باید توان تغییر وضع موجود را با توجه به شرایط کنونی به وضع مطلوب داشته باشند و با این دیدگاه قدم در راه این مسیر دشوار بگذارند. با این حال جریان‌های سیاسی همچنان با شیب ملایم و به گونه‌ای سردرگم و بدون برنامه حرکت می‌کنند. درواقع تا به اینجا این طیف‌ها و افراد هستند که به انتخابات جان بخشیده‌اند.
اصلاح‌طلبان که چراغ خاموش حرکت می‌کنند و تا به این لحظه مشخص نیست که برنامه‌شان برای انتخابات چیست و چه استراتژی‌ای خواهند داشت؟ درواقع عملکرد دولت مورد حمایت این جریان باعث شده است که پایگاه اجتماعی آنها به خاطر عدم پیگیری مطالبات‌‌شان سرخورده و ناامید شوند. همین امر باعث شده است که پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان ریزش داشته باشد. درمقابل با وجود چنین شرایطی جناح رقیب یعنی همان اصولگرایان خود را پیروز میدان تلقی می‌کنند. اما این پیروزی کاذب که به زعم خودشان قطعی است از همین الان نشانه‌های ضعف و شکست آن مشخص شده است. چرا که آنها نیز همچنان درگیر رقابت‌های درون‌جناحی و وحدت درونی هستند. درواقع شاید در این انتخابات این جریان سیاسی بعد از سال‌ها باید تکلیف خودش را با تندروها مشخص کند. چرا که بعد از اعلام انصراف علی لاریجانی برای انتخابات مجلس میدان را برای قالیباف و پایداری‌ها خالی کرد. اما نکته‌ای که در اینجا باید به آن پاسخ داده شود سهم‌خواهی تندروها در این دوره است و اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به کدام سو حرکت می‌کنند، آیا از قالیباف حمایت می‌کنند یا نه از پایداری‌ها؟
درواقع اصولگرایان زمانی هم که رقیب‌شان میدان مبارزه را خالی می‌کند باز هم نمی‌توانند پیروز شوند. آنچه در این میان قابل توجه است خالی کردن میدان به خاطر توانایی رقیب نیست بلکه به خاطر این است که اصلاح‌طلبان به عنوان یک جریان سیاسی ریشه‌دار طی این سال‌ها به خاطر حمایت از دولت حسن روحانی و نیز عدم پیگیری و پاسخگویی مطالبات پایگاه اجتماعی خود دچار افول در این زمینه شده است. با این حال هنوز نتوانسته است یک سازوکار و استراتژی کارآمد برای مشارکت بالای سرمایه اجتماعی خود در انتخابات ارائه کند. در کنار این‌ها عدم گفتمان‌سازی درونی و چرخش نخبگان در این جریان یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف در آن است که نتوانست در این فرصت باقی مانده اقدام کند. اینجا است که میدان به کلی برای اصولگرایان خالی می‌شود. اما چرا اصولگرایان نیز قادر نیستند مشارکت سیاسی را بالا ببرند و آنها پیروز رقابت انتخابات شوند؟ یکی از مهم‌ترین دلایل، اختلافات درون‌جناحی و سهم‌خواهی‌های طیف‌ها و ائتلاف‌های جدیدی است که هر روز از دل این جریان سیاسی بیرون می‌آید چرا که خروج علی لاریجانی از دایره سیاست و قدرت قطعا بر دوز تندروی در جریان اصولگرایی خواهد افزود و از سهم و قدر عملگرایان درون این جریان خواهد کاست، همان طور که آنها هم شورای ائتلاف و وحدت خود را با حذف لاریجانی و یارانش به پیش برده‌اند. در این صورت رقابت بین نواصولگرایی قالیباف با پایداری‌ها خواهد بود. اینجا باید سهم پایداری‌ها مشخص شود؛ اینکه چه جایگاهی در میان اصولگرایان دارند و سهم‌شان از مجلس آینده چگونه خواهد بود؟ جامعه مدرسین از کدام یک از این دو طیف اصولگرایی حمایت خواهند کرد. قطعا آنها با توجه به دیدار اخیر حداد عادل و قالیباف با آیت‌الله مصباح یزدی بعید به نظر می‌رسد پایداری‌ها از مواضع خود کوتاه آمده و یا به سهم ناچیز قناعت کنند،‌ تا جایی که حتی برای بالا بردن سطح مشارکت ائتلاف‌هایی با نام‌های متفاوت شکل داده‌اند.
با اعلام انصراف علی لاریجانی در انتخابات مجلس قطعا تاثیر بسزایی در لیست‌های ارائه شده در قم خواهد گذاشت چرا که با نفوذی که این فرد در قم داشت میانه‌‌روهای این جریان سیاسی بعد از اعلام انصراف به سمت پایداری‌ها نخواهند رفت و از لیست آنها حمایت نخواهند کرد. همان‌طور که پیش از این محسن غرویان، چهره شاخص جامعه مدرسین گفته بود قم دیگر مثل قدیم نیست که فقط یک تشکل حرف اول و آخر را بزند. در طول این سال‌ها گرایش‌های مختلف سیاسی در قالب تشکل‌های سیاسی در این شهر شکل گرفته که هرکدام نظرات متفاوتی دارند و قطعا شرایط ارائه لیست در این شهر متفاوت از گذشته خواهد بود. درواقع هر‌چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم ائتلاف‌های بیشتری از دل اصولگرایی سر در‌می‌آورند. در همین شهر قم علاوه بر جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم، دومین ائتلاف انتخاباتی در قم طی همین روزهای اخیر اعلام موجودیت کرد. ائتلافی که نامش را «ائتلاف بزرگ نیروهای انقلاب اسلامی قم (ابناء قم)» گذاشته و گویی قرار است در برابر «جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم» قد علم کند. با توجه به این تحرکات در آستانه انتخابات اختلاف و دعواها‌ی درون‌جناحی هر روز عیان‌تر می‌شود. البته در کنار این‌ها نباید فراموش کرد که میانه‌روها نیز برای انتخابات برنامه خواهند داشت و خبرها حاکی از آن است که آنها نیز در‌صدد ارائه لیست جداگانه هستند.
درواقع پازل انتخاباتی اصولگرایان برای اسفندماه ۹۸ هر روز نامرتب‌تر می‌شود و از دل این آشفتگی، تکه‌های جدیدی سر بیرون می‌آورد. آیا اصولگرایان در این دوره از انتخابات با فراوانی لیست مواجه خواهند شد و به نوعی ما شاهد جنگ لیست‌ها خواهیم بود یا نه تقسیم کار کرده و قرار است با دو لیست وارد انتخابات شوند؟ یعنی جلیلی از شهرستان سرلیست خواهد شد و قالیباف از تهران! یا نه سهم‌خواهی پایداری‌ها بیش از این‌ها است و این بار به سهم همیشه در این جریان سیاسی قانع نخواهند شد؟ آیا علی لاریجانی واقعا برنامه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز ندارد یا نه می‌خواهد شرایط را به گونه‌ای پیش ببرد که مجلس آینده را حامی خود برای ۱۴۰۰ داشته باشد؟ «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» چگونه عمل خواهد کرد؟ (روزنامه ابتکار)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1