کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

درد خودساخته

مهرداد نادری

16 مرداد 1398 ساعت 1:05

داستانی از درد این استان سیاست زده که تمام قصه‌هایش محصول سیاست‌های غلط شده است و در اوج بی‌خردی مخاطبانی قرارگرفته که اساس همه مسائل، معایب و مشکلات را در این واژه می‌جویند، گویی باسیاست همه ایرادات ازمیان‌رفته و همه دشواری‌ها برطرف می‌گردد.


سرزمینی که بزرگ‌ترین هزینه‌های فکری، اجرایی، فرهنگی، قومیتی و احساسی خود را صرف سیاست می‌کنند و لازمه‌ی هر مسئله‌ای را در هر مکانی، محفلی و نشستی را به سیاست اختصاص داده‌اند و باسیاست به دنبال حل و وصل می‌گردند تا گویی به نام سیاست منش خود را وسیع و برای سیاست بینش خود را وافر جلوه دهند.
داستانی از درد این استان سیاست زده که تمام قصه‌هایش محصول سیاست‌های غلط شده است و در اوج بی‌خردی مخاطبانی قرارگرفته که اساس همه مسائل، معایب و مشکلات را در این واژه می‌جویند، گویی باسیاست همه ایرادات ازمیان‌رفته و همه دشواری‌ها برطرف می‌گردد.
شوربختانه آن‌قدر که نمایه سیاست در بنای مردمی این استان پدیدار است، ارزش‌ها و شایستگی‌ها پیدا نیست که به سبب همین نگاه‌ها مردم ما تمام توان خود را در این آشفته‌بازار صرف جدل‌ها، مناقشات و کشمکش‌ها می‌کنند که باید گفت؛ علت و بانی تمام خصومت‌ها و کینه‌ها و تنفرها همین نگاه‌هاست که بزرگی را در تحقیر و تخریب دیگری می‌خواهند.
هرچند که شاید نگرش این مردم برای استان در جهت توسعه یا گامی برای ارتقا با این‌گونه تفاسیر باشد ولی چه‌بسا اخلاق و شعور انسانی خود را هزینه این بازار سراسر کاسب کاذب می‌کنند تا که روزی در بلندای عمر خویش در کنار وجدان سراسر آشفته تأثر این‌چنین برخوردهای را که روزی در جهت تحقیر، تضعیف و تخریب دیگری بکار بسته بودند را در انزوای خویش بخورند.
بلکه توجهی که برای عزت، شکوه و آبادانی این استان با به‌کارگیری سیاست درراه توسعه و پیشرفت عملی صحیح و قابل‌تحسین است، ولی هرازگاهی نگاه به اعمال خویش و قدرت تحمل و استقامت خود در مواجه با اصابت ترکش همه این تقارن‌ها، تفاوت‌ها و تضادها در این آشفته‌بازار با هر ادبیاتی من‌جمله تخریب و تهمت چه از سوی دیگری و چه از سوی خود به دیگری در این فضای سراسر واهی بیندازیم متوجه میزان اخلاق‌مداری و عظمت در شان و شخصیت خود را می‌فهمیم که خود در درک ما نسبت به حفظ اخلاق و ادب و دوری از این کج‌فهمی‌ها و بداخلاقی‌هاست.
هرچند که جامعه‌ی ما در پوشش قومیت‌ها و اقارب دست سیاست را گرفته و با نگاه به جریانات سیاسی با شعارهای شبه تفکر و عقاید در هر فضای برای دفاع از ایل‌وتبار خود از آرمان‌ها می‌سرایند و می‌نویسند و از دریچه مسائل عشیره‌ای به سیاست نظر می‌اندازند و دفاع از اقوام و بستگان را پشت آرمان‌ها و شعارها نهان کرده‌اند تا میزان بسته به اقارب باشد که مطمئن اخلاق، ادب و کرامت انسانی هم در این فضا منهدم خواهد شد.
شاید که در به وجود آمدن وضع موجود همه ماها مقصریم و در جلوگیری از این رویه توانی و اراده وجود ندارد، ولی در این سرگرمی دردآور که انرژی و نشاط مردم ما را به فنا برده لااقل کمی برای انسانیت وقت بگذاریم و اندکی برای کرامت تأمل بنماییم تا اخلاق و ادب را بی‌جهت برای چرخاندن چرخ صاحبان ارابه‌های سیاستمداران خرد نکنیم.


کد مطلب: 411733

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/411733/درد-خودساخته

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1