کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

آیا سیل مهار شدنی است / مسئولان چه وظایفی دارند

21 تير 1398 ساعت 23:20

حالا نوبت مسئولان نظام و دولتمردان هست که به وظایف قانونی خودشان در قبال مردم قدرشناس عمل کرده و با اقدام به موقع، پیشگیرانه و فرصتهای به وجود آمده بعد از سیل و آتش سوزیهای اخیر نهایت تلاش خود را در جهت خدمتگزاری به مردم به کاربرده و از هیچ تلاشی فروگذار نکند تا دیگر شاهد این همه خسارات و لطمات جبران ناپذیرناشی از سیل، آتش سوزی، خشکسالی و .... به مردم، بیت المال و محیط زیست نباشیم.


متن ارسالی: مردم در چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی با بصیرت انقلابی‌شان در تمام عرصه‌های نظام، دشمنان نظام و انقلاب را ناامیدو به چالش کشاندند حالا نوبت مسئولان هست تا به وظایف قانونی‌شان در خدمتگزاری به مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکنند..
 وضعیت آب و هواشناسی جهان حکایت از آن دارد، بنابر برخی مسائل و نشانه‌های زیست محیطی مانند گرم شدن زمین، افزایش گازهای گلخانه‌ای، آلودگی هوا، تخریب لایه ازن، ناهنجاری‌های جوی مثل آل نینو و لانینا که عامل مخاطراتی چون خشکسالیها، سیل‌ها، و آتش سوزیها هستند معمولاً واین روزها هم در صدر اخبار رسانه قرار دارند همه اینها نشان از بی نظمیهایی است که تغییر اقلیم را با خود به دنبال خواهند داشت و مخاطرات طبیعی خشکسالی، سیل و آتش سوزی را رقم خواهد زد کما اینکه در ماههای اخیر مسبوق به سابقه بوده است.
ما چه بخواهیم و نخواهیم این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد ولی موضوع مهم نحوه رؤیا رویی با این مخاطرات هست چگونه مخاطرات را بشناسیم و در هنگام ایجاد مخاطره چه موضعی بگیریم و چگونه در باره آن عمل کنیم؟
بنابراین سوالاتی قابل تأمل در اینجا مطر ح هست که پاسخ به آن‌ها می‌تواند رویکرد، نقش وتعهد به عمل ما را براساس وظایف قانونی‌مان به ما گوشزد نماید تا جلوی خسارات و تلفات احتمالی جانی و مالی زیاد از حد گرفته شود.
۱-آیا این مخاطرات قابل پیشگیری نیستند؟
۲-برای آمادگی در مقابل این مخاطرات چه اقداماتی باید انجام شود؟
۳-چه سازمانهایی باید نقش اصلی را برعهده بگیرند و وظایف آنها چیست؟
۴-در قبل، حین و بعداز مخاطره چه اقداماتی باید انجام داد؟
وقوع سیلاب در اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ در برخی استانهای کشور از جمله استان خوزستان، فارس، لرستان، مازندران،
چهارمحال و بختیاری و استان خودمان کهگیلویه و بویراحمد که منجر به خسارات و لطمات جانی و مالی غیر قابل جبرانی شد آثار روحی، روانی و مادی و معنوی آن تا سالهای سال بر مردم، دولت و محیط زیست و .... برقرار و پایدار خواهند ماند.
رهنمودها، فرامین و تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اظهار همدردی با مردم سیل زده مر همی بر آلام و دردهای مردم مصیبت زده از سیل بود، تلاش و همت مردم و مسئولین نیز تاحدودی این آلام و درد و رنجها را کاهش داد.
قطعاً در بحران سیل‌های اخیر علیرغم مشکلات و خسارات فراوان جانی و مالی، تجربیات و دستاوردهای خوبی نیز عاید مسئولین گردیده است که با بکارگیری و استفاده از آنها به کاهش خطرات احتمالی کمک فراوان خواهد نمود.
در طول ۴ دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی مردم به عنوان صاحبان و پشتوانه‌های اصلی انقلاب و نظام در همه عرصه‌ها در دفاع از آن با بصیرت انقلابی‌شان با حضور به موقع اظهار وجود کرده‌اند و توطئه‌های دشمنان را نقش برآب کرده‌اند. حالا نوبت مسئولان نظام و دولتمردان هست که به وظایف قانونی خودشان در قبال مردم قدرشناس عمل کرده و با اقدام به موقع، پیشگیرانه و فرصتهای به وجود آمده بعد از سیل و آتش سوزیهای اخیر نهایت تلاش خود را در جهت خدمتگزاری به مردم به کار برده و از هیچ تلاشی فروگذار نکند تا دیگر شاهد این همه خسارات و لطمات جبران ناپذیر ناشی از سیل، آتش سوزی، خشکسالی و .... به مردم، بیت المال و محیط زیست نباشیم.
-------------------------------------------------------------
حسین بسطامی
دکترای آب و هواشناسی
 


کد مطلب: 410984

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/410984/آیا-سیل-مهار-شدنی-مسئولان-وظایفی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1