تاریخ انتشار
جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : ۴۱۰۹۸۴
یادداشت|

آیا سیل مهار شدنی است / مسئولان چه وظایفی دارند

۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
آیا سیل مهار شدنی است / مسئولان چه وظایفی دارند
کبنا ؛متن ارسالی: مردم در چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی با بصیرت انقلابی‌شان در تمام عرصه‌های نظام، دشمنان نظام و انقلاب را ناامیدو به چالش کشاندند حالا نوبت مسئولان هست تا به وظایف قانونی‌شان در خدمتگزاری به مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکنند..
 وضعیت آب و هواشناسی جهان حکایت از آن دارد، بنابر برخی مسائل و نشانه‌های زیست محیطی مانند گرم شدن زمین، افزایش گازهای گلخانه‌ای، آلودگی هوا، تخریب لایه ازن، ناهنجاری‌های جوی مثل آل نینو و لانینا که عامل مخاطراتی چون خشکسالیها، سیل‌ها، و آتش سوزیها هستند معمولاً واین روزها هم در صدر اخبار رسانه قرار دارند همه اینها نشان از بی نظمیهایی است که تغییر اقلیم را با خود به دنبال خواهند داشت و مخاطرات طبیعی خشکسالی، سیل و آتش سوزی را رقم خواهد زد کما اینکه در ماههای اخیر مسبوق به سابقه بوده است.
ما چه بخواهیم و نخواهیم این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد ولی موضوع مهم نحوه رؤیا رویی با این مخاطرات هست چگونه مخاطرات را بشناسیم و در هنگام ایجاد مخاطره چه موضعی بگیریم و چگونه در باره آن عمل کنیم؟
بنابراین سوالاتی قابل تأمل در اینجا مطر ح هست که پاسخ به آن‌ها می‌تواند رویکرد، نقش وتعهد به عمل ما را براساس وظایف قانونی‌مان به ما گوشزد نماید تا جلوی خسارات و تلفات احتمالی جانی و مالی زیاد از حد گرفته شود.
۱-آیا این مخاطرات قابل پیشگیری نیستند؟
۲-برای آمادگی در مقابل این مخاطرات چه اقداماتی باید انجام شود؟
۳-چه سازمانهایی باید نقش اصلی را برعهده بگیرند و وظایف آنها چیست؟
۴-در قبل، حین و بعداز مخاطره چه اقداماتی باید انجام داد؟
وقوع سیلاب در اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ در برخی استانهای کشور از جمله استان خوزستان، فارس، لرستان، مازندران،
چهارمحال و بختیاری و استان خودمان کهگیلویه و بویراحمد که منجر به خسارات و لطمات جانی و مالی غیر قابل جبرانی شد آثار روحی، روانی و مادی و معنوی آن تا سالهای سال بر مردم، دولت و محیط زیست و .... برقرار و پایدار خواهند ماند.
رهنمودها، فرامین و تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اظهار همدردی با مردم سیل زده مر همی بر آلام و دردهای مردم مصیبت زده از سیل بود، تلاش و همت مردم و مسئولین نیز تاحدودی این آلام و درد و رنجها را کاهش داد.
قطعاً در بحران سیل‌های اخیر علیرغم مشکلات و خسارات فراوان جانی و مالی، تجربیات و دستاوردهای خوبی نیز عاید مسئولین گردیده است که با بکارگیری و استفاده از آنها به کاهش خطرات احتمالی کمک فراوان خواهد نمود.
در طول ۴ دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی مردم به عنوان صاحبان و پشتوانه‌های اصلی انقلاب و نظام در همه عرصه‌ها در دفاع از آن با بصیرت انقلابی‌شان با حضور به موقع اظهار وجود کرده‌اند و توطئه‌های دشمنان را نقش برآب کرده‌اند. حالا نوبت مسئولان نظام و دولتمردان هست که به وظایف قانونی خودشان در قبال مردم قدرشناس عمل کرده و با اقدام به موقع، پیشگیرانه و فرصتهای به وجود آمده بعد از سیل و آتش سوزیهای اخیر نهایت تلاش خود را در جهت خدمتگزاری به مردم به کار برده و از هیچ تلاشی فروگذار نکند تا دیگر شاهد این همه خسارات و لطمات جبران ناپذیر ناشی از سیل، آتش سوزی، خشکسالی و .... به مردم، بیت المال و محیط زیست نباشیم.
-------------------------------------------------------------
حسین بسطامی
دکترای آب و هواشناسی
 
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1