کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت سیاسی | امیر محبی‌فر

دولت شعار و پیاده کردن وزیران کاردان از چرخه خدمت

امیر محبی‌فر

15 دی 1397 ساعت 13:39

در واقع تهی بودن کابینه از وزیران متعهد و کاربلد و به حاشیه راندن معدود وزرای توانمند نیز بر آشفتگی اوضاع بغرنج اقتصادی جامعه افزود و تورم و رکود اقتصادی کشور را به نقطه‌ی جوش رسانید.


متن ارسالی: بی شک دولت‌های یازدهم و دوازدهم ضعیف‌ترین دولت‌های تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی از جنبه کارایی و عملکرد می‌باشند و باید گفت در هیچ برهه‌ای حتی در شرایط جنگ و تحریم‌های همه جانبه شرایط اقتصادی کشور تا این حد دچار هرج و مرج و آشفتگی نبوده.
ناصواب نیست اگر بگوییم اوج نارضایتی مردم از عملکرد دولتها پس از انقلاب در دولت روحانی نمود پیدا کرد و تمامی نمودارها و شاخصهای توسعه از جمله اشتغال، رشد اقتصادی، ارزش پول ملی، حمایت از کار، تولید و سرمایه، ذخیره ارزی، حمایت از بخش خصوصی، توسعه زیر ساختها سیر نزولی داشته و آشفتگی بازار ارز و تغییرات لحظه‌ای قیمت اقلام و اجناس مردم و بخش تولید را سردرگم و کلافه کرده.
اما دلیل این همه نابسامانی و رکود اقتصادی چیست؟
پاسخ واضح است، نبود مدیریت علمی و کارآمد در سطوح مختلف مدیریتی به‌ویژه در بدنه دولت، در واقع دولتهای یازدهم و دوازدهم از داشتن وزاری قوی و کاربلد در مضیقه بودند و اگر هم معدود وزرایی کاردان در بدنه دولت وجود داشت به خاطر عدم همراهی با سیاست‌های غلط دولتمردان کنار گذاشته شدند.
ضعف ساختاری و تحمیل افرادی به دولت بدون در نظر گرفتن شایستگی و کارآمدی از سوی معدود اطرافیان و مشاوران نزدیک به دکتر روحانی باعث به وجود آمدن این شرایط بغرنج اقتصادی و نارضایتی عمومی از عملکرد دولتهای یازدهم و دوازدهم شد.
سیاست برجامی دولت که همه برنامه‌های خود را براساس آن تدوین نموده بود با کارشکنی و خروج یکجانبه‌ی آمریکا از برجام در همان ابتدای راه عقیم ماند تا این نکته که نگاه به بیرون و عدم توجه به توانمندیهای داخلی راه حل و حلال مشکلات اقتصادی امروز کشور ما نیست برهمگان معلوم گردد.
سیاست خارجی منفعلانه دولت روحانی و نگاه به کدخدا نه تنها گرهی از مشکلات اقتصادی جامعه را باز نکرد بلکه اندک دستاوردهای علمی و صنعتی کشور را که محصول تلاشهای مجاهدانه نخبگان و جوانان این مرز و بوم بود با قرارداد ننگین برجامی به باد داد تا با دستی خالی نظاره گر سیاست هویج و چماق آمریکا و دول غرب باشیم.
در واقع تهی بودن کابینه از وزیران متعهد و کاربلد و به حاشیه راندن معدود وزرای توانمند نیز بر آشفتگی اوضاع بغرنج اقتصادی جامعه افزود و تورم و رکود اقتصادی کشور را به نقطه‌ی جوش رسانید.
اینکه چه دلیلی دارد وزریری مانند دکتر طیب نیا که در دوره مدیریتش در کنترل تورم و ثبات بازار ارز عملکرد قابل قبول و مثبتی داشت کنار گذاشته شود جای سوال است، اینکه وزیر بهداشت که در حوزه سلامت و ارتقاء کیفی و کمی شاخصهای سلامت جامعه نقش پررنگی داشت کنار گذاشته شود خود جای سوال است و در آخر اینکه چه کسی به رئیس جمهور مشاوره می‌دهد و در عزل و نصب‌هایی که جزء خسران و ضرر به کشور هیچ خروجی ندارد مشارکت دارد خود نیز جای سوال است.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که تا مدیریت یک جامعه اصلاح نشود، اقتصاد، فرهنگ و توسعه آن جامعه میسور نخواهد بود.
----------------------------------------
امیر محبی فر ۱۵ دی ماه ۹۷
 


کد مطلب: 406103

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/406103/دولت-شعار-پیاده-کردن-وزیران-کاردان-چرخه-خدمت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1