کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت سیاسی |

برتری چهار سال نمایندگی «حاج عدل» بر 16 سال نمایندگی «موحد»

سید اسماعیل محمدی مهر

27 آذر 1397 ساعت 0:05

چطور در زمان حال که کشور با مشکلات عدیده‌ای مانند تحریم و گرانی دلار و مشکل فروش نفت و قیمت 50 دلاری هر بشکه نفت روبه روست، می‌شود این طرح‌ها را انجام داد اما در زمان نمایندگی آقای موحد که مشکلات کشور یک پنجم مشکلات حال نبوده است نمی‌شد این طرح‌ها را انجام داد؟ در آخر از مردم عزیز می‌خواهم بدون تعصب قومی قبیله‌ای و مسائل شخصی به مسائل ذکر شده نگاه کنیم و قضاوت کنیم.


متن ارسالی: مقدمه: مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد از دیر باز به غیرت و تعصب و شجاعت زبانزد خاص و عام بوده‌اند و هستند اما متاسفانه این شاخصه‌ها گاهی اوقات در جای نادرست به کار می‌روند به طوریکه نام رابطه خاله خورزویی گرفتند و اتفاقاً همین تعصبات کورکورانه و خاله خورزویی به نظر بسیاری از بزرگان علت عدم پیشرفت استان است. حال از شما می‌خواهم بدون تعصبات و روابط خاله خورزویی به قضاوت بنشینید.
در اینجا به کارهای صورت گرفته در طول سه سال نمایندگی حاج عدل هاشمی در مقابل کارهای صورت گرفته در طول شانزده سال پیاپی نمایندگی حاج محمد موحد در کهگیلویه بزرگ می‌پردازیم که باز هم از مردم می‌خواهم بدون تعصب قضاوت کنند.

1-گازرسانی به قلعه رئیسی، دیشموک
قریب به چهل سال است از نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌گذرد و برای تمامی ایران اسلامی این نظام دارای خیر و برکت بوده است اما افسوس آنجاست که مردمان شهر قلعه رئیسی و دیشموک که همواره در تمام عرصه‌ها یار و همراه نظام و رهبری بوده‌اند بعد از گذشت 40 سال هنوز از امکانات اولیه برای زندگی برخوردار نبودند و با نفت سفید و هیزم‌های درختان که باعث قطع درختان می‌شود و کودهای حیوانی مشعل‌های خانه و کاشانه خود را گرم می‌کردند. اما با اتمام طرح گازرسانی به دو شهر قلعه رئیسی و دیشموک و 140 روستای مسیر با هزینه اجرائی 600 میلیارد ریال که از طرح‌های بزرگ کشوری است مردم عزیز این مناطق می‌توانند گاز را به خانه‌های خود ببرند و از مزایای آن استفاده کنند. لازم به ذکر است که از 74 کیلومتر خط فلزی این طرح تاکنون 69 کیلومتر آن اجرا شده است و همچنین 68 کیلومتر حفاری و 56 کیلومتر نیز لوله گذاری شده است و تاکنون شبکه داخلی 40 روستا نیز اجرا شده است در این طرح 200 نفر مشغول به کار هستند که از این تعداد 80 درصد بومی هستند.. این در حالیست که در زمان آقای موحد به بهانه صعب العبور بودن و نبود بودجه حتی وقتی اسم طرح گازرسانی این دو شهر می‌آمد برابر بود با جمله نمی‌توانیم ونمیشود ولی آقای هاشمی به پشتوانه روحیه بسیجی وار و مدیریت‌های اجرائی قبل از این در گروه مهندسی قرارگاه خاتم ثابت کردند ما اگر بخواهیم هم می‌توانیم هم می‌شود.
 
2- نیروگاه گاه 750 مگاواتی پادوک کهگیلویه
سال‌ها بود که مردم کهگیلویه در فصول گرم منطقه به علت کمبود برق کماکان با قطعی برق همراه بودند به طوریکه با این مسئله خوگرفته بودند. در طول 16 سال نمایندگی حاج محمد موحد مردم به علت بزرگی طرح نیروگاه برق حتی خواب نیروگاه را در سر نمی‌پروراندند اما در زمان حال با اینکه در تمام کشور احداث ۳ نیروگاه برق در دستور قرار گرفته باید افتخار کرد که یک مورد از این سه مورد در پادوک کهگیلویه ایجاد می‌شود.
با احداث این نیروگاه علاوه بر برطرف کردن مشکلات و نوسانات برق در شهرستان‌های چهارگانه و درمجموع در تمام نقاط استان امکان صادرات نفت نیز فراهم می‌شود.، در واقع احداث یک نیروگاه برق نیورمند جهشی است برای راه اندازی صنعت‌های بزرگ همچون پتروشیمی و.لازم به ذکر است ساخت توربین این نیروگاه با وزنی معادل ۶۰۰ تن در کشور ایتالیا در حال حاضر 85 درصد پیشرفت فیزیکی داردکه به زودی در مدار تولید قرار می‌گیرد.
3-پتروشیمی پلی اتیلین دهدشت
در طول شانزده سال نمایندگی حاج محمد موحد یکی از تبلیغات ایشان احداث پتروشیمی بود که از این طرح فقط یک حرف باقی مانده بود و تابلوی احداث در زمینی بایر و چند کلنگ بر زمین و دیگر هیچ.. که به قول شاعر بزرگ: سعدیا گر چه سخن گو و مصالح دانی/به عمل کار برآید به سخنرانی نیست مصداق این طرح بود. در دوه نمایندگی آقای بزرگواری هم این طرح راکد ماند تا اینکه حاج عدل هاشمی به میدان آمد و در همین مدت کوتاه سه سال مردم صدای ماشین‌های خاکبرداری برای اجرا را شنیدند و پیشرفت مکانیکی این پتروشیمی را برای احداث به عینه دیدند و دیدند که به حرف نیست بلکه به عمل است. طرح پتروشیمی دهدشت به هدف تولید 300 هزارتن پلی اتیلن سنگین در حال اجرا است که دارای مزایای فراوان برای شهرستان منجمله اشتغال 1500 نفر از جوانان و درآمد سرشار برای استان و شهرستان است.
4-طرح انتقال آب به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام، لنده و 350 روستا
زمانیکه که جناب آقای موحد نمایندگی شهرستان را برعهده داشتند کشاورزان استان به علت کم آبی و به صرفه نبودن کشاورزی زمین‌های خود را فروختند و به شهرهای اطراف مهاجرت کردند به طوری که مهاجرت از شهرستان به مشکلی بزرگ برای شهرستان تبدیل شده بود اما در زمان نمایندگی حاج عدل هاشمی طرحی به عنوان آبرسانی به چهار شهر بزرگ و 350 روستا که در مجموع جمعیتی بالغ بر 260 هزار نفر را شامل می‌شود صورت گرفت که شاید به جرات بتوان گفت در استان بی نظیر است. طول خطوط لوله در این طرح 75 کیلومتر که 11 کیلومتر آن کوهستانی و 28 کیلومتر آن تپه ماهوری است و در راه خود بیش از 8 منبع ذخیره آب که 80 هزار متر کعب آب را ذخیره می‌کنند دارد.
5-کارخانه سیمان سپو دهدشت
این کارخانه در دشت 6 هزار هکتاری کلاچو با ظرفیت تولید روزانه 1200 تن و سالانه 400 هزار تن در حال اجرا است که سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح 2 هزار و 300 میلیارد ریال و بخش ارزی طرح سیمان سپو دهدشت 90 میلیون یورو است که قرار داد آن منعقد شده است و در حال اجراء است. از مزایای این طرح علاوه بر ایجاد درآمد برای شهرستان به اشتغال 600 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در شهرستان منجر می‌شود.
6-طرح پایلوت اقتصادی شهرستان لنده
لنده شهرستانی که مردمانی بزرگ دارد و از دیر باز مدیر پرور بوده و این مدیران باعث افتخار استان و شهرستان بوده‌اند و هستند. در زمان نمایندگی آقای موحد حتماً به یاد دارید که در استان میگقتند اخر دنیا شهرستان لنده است چون هیچ جاده و راه ارتباطی نداشت، سربازانی که دچار تخلف می‌شدند به عنوان تبعید به لنده میفرستاند و این شهرستان را به عنوان تبعیدگاه می‌شناختند اما اکنون نام لنده بر سر زبانها افتاده است و به سبب همت مردمان ومسئولین حال به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح است که این الگو با تکیه بر توانمندی محلی مردم منطقه و بهره گیری از ظرفیت بخش غیردولتی اجراء می‌شود و سبب محرومیت زدائی، ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و معیشتی مردم منطقه خواهد شد. تا کنون بالغ بر 30 طرح عمرانی و اقتصادی در شهرستان لنده اجرا شده و جاده‌های ارتباطی با شهرستان‌های اطراف کشیده شده است.
7-جاده ارتباطی پاتاوه –دهدشت
در زمان نمایندگی آقای موحد این طرح به فراموشی سپرده شده بود و اجرای این پروژه به آرزویی برای مردم تبدبل شده بود. جاده ارتباطی پاتاوه –دهدشت که به راه ابریشم دوم معروف است و باعث تبادلات فرهنگی و یکپارچگی استان می‌شود، نامش با نام حاج عدل هاشمی گره خورده است. این پروژه از طرح‌های ملی است که مرکز کشور را به بندر امام خمینی (ره) در جنوب متصل می‌کند. به طوری که فاصله این محور 200 کیلومتر کوتاه‌تر از محور معروف خرم‌آباد – پل‌زال بندر امام خمینی (ره) است. این طرح علاوه بر این که از نظر اقتصادی جاده‌ای بسیار به صرفه است و دسترسی به مناطق جنوبی از این جاده برای رهگذران از استان‌های شمالی‌تر کمتر می‌شود در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز تاثیری شگرف برای استان کهگیلویه و بویراحمد و مردمان آن دارد. این را همگان قبول دارند که نداشتن راه‌های ارتباطی علاوه بر محرومیت‌های مادی موجب برخی محرومیت‌های دیگر از جمله در حوزه فرهنگی و اجتماعی در استان و شهرستان شده است. اما با توکل بر خدا و همت مردم غیور و تلاش مسئولین به خصوص حاج عدل هاشمی این طرح بسیاری از مشکلات را یرطرف می‌کند.
8-بیمارستان چرام و نوسازی بیمارستان دهدشت
مردم عزیز شهرستان چرام در طول ادوار نمایندگی آقای موحد برای درمان باید به دهدشت می‌رفتند و این درحالیست که اگر بیمار وضعیت اورژانسی داشت به علت فاصله چرام تا بیمارستان دهدشت حتماً عواقب ناگواری درانتظار بیمار بود اما در زمان سردار هاشمی به این وعده انتخاباتی جامعه عمل پوشانید و بیمارستان 32 تختخوابی چرام را در زمینی به مساحت 20 هزارمترمربع و با زیربنای 3800 متر مربع اجرائی شده است و مردم به زودی با بیمارستانی که از لحاظ تجهیزات در سطح برتر کشوری است به درمان عزیزان خود می‌پردازند و این درحالیست که در حال حاضر با نوسازی بخش‌های اورژانس، زایمان و جراحی بیمارستان دهدشت خدمات رسانی برای مردم شریف کهگیلویه تا زمان اتمام این پروژه از لحاظ کیفیت و کمییت نسبت به قبل به بیشتر شده است.
طرح‌های فسفات چرام، نیترات دیشموک، پروژه‌های مختلف ورزش اعم از چمن فوتبال و سالن ورزشی، جاده جایزان به لیکک و جاده ابوالفارس به لیکک و جاده‌های ارتباطی روستایی همگی نشان و گواهی از آینده روشن کهگیلویه می‌دهد که اگر در تمام ادوار گذشته نصف دوره سردار هاشمی کار می‌شد اکنون وضعیت کهگیلویه بزرگ از لحاظ معیشتی و پیشرفت بسیار بهتر بود. مهم‌تر از این‌ها به نظر نگارنده روحیه مطالبه گری است که در مردم و جوانان شهرستان پدید آمده و این نشان از بلوغ فکری مردم شهرستان دارد. حال سوال اینجاست که دستاورد 16 سال نمایندگی آقای موحد در زمانی که کشور نفت را بشکه‌ای 100 دلار میفروخت و توجه ویژه‌ای به مناطق محروم برای رفع محرومیت زدایی داشت برای شهرستان چه بوده؟ کدام کارخانه و طرح اجرا شد؟ چطور در زمان حال که کشور با مشکلات عدیده‌ای مانند تحریم و گرانی دلار و مشکل فروش نفت و قیمت 50 دلاری هر بشکه نفت روبه روست، می‌شود این طرح‌ها را انجام داد اما در زمان نمایندگی آقای موحد که مشکلات کشور یک پنجم مشکلات حال نبوده است نمی‌شد این طرح‌ها را انجام داد؟ در آخر از مردم عزیز می‌خواهم بدون تعصب قومی قبیله‌ای و مسائل شخصی به مسائل ذکر شده نگاه کنیم و قضاوت کنیم.
---------------------------------------
باتشکر
دکتر سیداسماعیل محمدی مهر
 


کد مطلب: 405525

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/405525/برتری-چهار-سال-نمایندگی-حاج-عدل-16-موحد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1