تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب : ۴۷۴۹۵۰
کبنا گزارش می‌دهد

جنجال و بازی ماده 23 سدآبریز کهگیلویه و بویراحمد + فیلم

۱
۰
جنجال و بازی ماده 23 سدآبریز کهگیلویه و بویراحمد + فیلم
کبنا ؛نامه غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت خطاب به استاندار و نمایندگان مجلس بازتاب گسترده‌ای در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد داشت. تاجگردون در بخشی از این نامه خود به سد آبریز اشاره کرد و نوشت؛ این سد ماده 23 ندارد. «طرح شماره ١٣٠٧٠٠٣٠۶۴، عنوان طرح در سنوات گذشته احداث سد صیدون و آبریز بود و در در لایحه بودجه سال ١۴٠٣ بطور کلی (سد آبریز) حذف شد و تمام تلاش‌های انجام شده از بین رفت و بار دیگر احداث این سد مهم منتفی می‌شود. این نامه تاجگردون با واکنش‌های متعددی از سوی کاربران مواجه شد.
به گزارش کبنا، کاربران فضای مجازی بعد از نامه غلامرضا تاجگردون پُر سر و صدا به سد آبریز شهرستان کهگیلویه پرداختند و انتقادهای تندی را هم نسبت به مدیران فعلی استان کهگیلویه و بویراحمد وارد کردند.
برخی از کاربران فضای مجازی پس از انتشار اظهارات صریح غلامرضا تاجگردون در خصوص حذف سد آبریز از بودجه ۱۴۰۳ و منتفی شدن احداث سد واکنش‌های مختلفی داشته‌اند و بازار بحث و گفت و گو در این باره داغ است‌.
به گزارش کبنا، طبق صحبت‌های غلامرضا تاجگردون، احداث سد صیدون و آبریز در لایحه بودجه سال ١۴٠٣ بطور کلی (سد آبریز) حذف شده و تمام تلاش‌های انجام شده از بین رفت و بار دیگر احداث این سد مهم منتفی می‌شود.
تاجگردون اعلام کرده است، فاجعه سنگینی در طرح‌های مهم استان صورت گرفته که جبران آن به راحتی نبوده و بنظر اینجانب کاهلی، بی‌توجهی به حقوق مردم مظلوم کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته که ضرورت دارد با قید فوریت مورد بررسی، جبران و برخورد با مسببین و آنانی که تلاش برای احقاق حق مردم انجام ندادند (در هر سطحی) صورت پذیرد.
اگر چه نمایندگان محترم استان (نمایندگان دوره یازدهم و منتخبین دوره دوازدهم) باید تمام تلاش خود را طی ماه جاری برای اصلاح به عمل آورند.
در این میان واکنش کاربران فضای مجازی در خصوص اجرا نشدن سد آبریز جالب توجه است.
یکی از کاربران نوشت، تا این حد بی‌تفاوتی نسبت به حقوق پایمال شده خود و فرزندان خود و آیندگان در میان مردم دهدشت جای تعجب ندارد. ‌چون در این شهر مردگان بیشتر رأی دادن برای‌شان نماینده انتخاب کردند. حذف سد آبریز نتیجه بی‌تفاوتی همین مردم است. حتماً۲۰یا۳۰ سال آینده نسل‌های بعد شمارا بازخواست خواهند کرد که کجا بودید. چکار می‌کردید که این سرنوشت ما شد. خود را به خواب نزنید. بیدار شوید، مردم، بیدار شوید و حقوق‌تان را فریاد بزنید.
یکی دیگر از کاربران آورده است: سد آبریز که تمام مجوز‌های لازم و ردیف اجرایی در قانون بودجه برای آن در دولت قبل و در زمان نمایندگان قبلی اخذ شده بود و مطالعات آن نیز انجام شده بود، از اول شروع به کار این دولت فقط مقدار کمی از کار‌های مجوز زیست محیطی آن باقیمانده بود که آقای استاندار و نماینده کهگیلویه، اوایل دولت چند باری به مدیریت منابع آب آمدند، البته بیشتر برای پیگیری تغییر مدیرعامل آب استان می‌آمدند! ولی به بهانه پیگیری کار سد آبریز؟ یادم می‌آید یک بار آقای استاندار به خود من گفتند که اگر کار‌های سد آبریز انجام نشود من به وزیر می‌گویم که خودشان باید جوابگوی مردم باشند و اصلاً شاید من استعفا بدهم! آن موقع‌ امیدوار شدم که این سماجت‌ وی شاید کار «سد» را به جایی برساند. اما بعد از چند روز که خواسته اصلی آن‌ها که همانا تغییر مدیر عامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد بود انجام شد. متأسفانه کار سد که کلاً پیگیری نشد هیچ، بلکه حتی یک بار دیگر این دو بزرگوار برای پیگیری سد آبریز به منابع آب نیامدند، اگر آمدند هم من ندیدم و از اول این دولت برای سد آبریز نه تنها هیچ قدمی برداشته نشد بلکه متأسفانه ردیف اجرایی که گرفتن آن کار بسیار دشواری بود و قبلاً با کمک آقای دکتر تاجگردون اخذ شده بود نیز حذف شده است. واقعاً چه کسی پاسخگوی این بی‌عدالتی و ظلم آشکار به مردم مظلوم کهگیلویه است؟
یکی دیگر از کاربران نوشته است: درحالی که استاندار و نماینده و مدیرعامل آب استان از کلنگ زنی «سد آبریز» در سال 1403 سخن می‌گفتند، معلوم شد که اصلاً ردیف اجرایی سد حذف شده!! در شگفتم که مسئولین درجه یک استان یا کلاً خبر از قانون بودجه ندارند و یا اگر دارند دروغ به این بزرگی به مردم گفتند! چگونه می‌شود یک طرحی که کلاً ردیف اجرایی ندارد را کلنگ‌زنی کرد؟
کاربر دیگری آورده است، سلام خدمت دوستان مطالبه‌گر، سد آبریز را همانطوری که نماینده خواست پیش می‌رود. ردیف بودجه سال جدید هم حذف کرد. عملاً سد آبریز را نابود شد. تورا به خدا بیایید تا کاری کنیم.
همچنین دیگری نوشته است، جناب مدیرعامل شما برای آبریز چکار کردید. طبق نامه بالا آبریز کلاً از لایحه بودجه 1403 حذف شده است، جناب مدیر عامل فقط گفتار درمانی می‌کند!؟
یکی دیگر از کاربران نوشت، قلمی که سد آبریز حذف کرد اثر تخریبی آن از موشک کروز بیشتر بوده، سال‌هاست در کهگیلویه عزای عمومی است.
یکی از کاربران هم نوشت: خداوکیلی بحث سد آبریز رو تموم کنید، سدی نیست، نبود و نخواهد بود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص حذف سد آبریز از لایحه بودجه 1403 و نظر کاربران با کبنا نیوز گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه آن را می‌خوانید. آرش مصلح می‌گوید: آب منطقه‌ای به‌عنوان متولی آب استان، پیگیری‌های خود را در تمام زمان‌ها انجام داده است، ولی به دلیل تغییر کارفرما، آب منطقه‌ای استان نمی‌توانسته است دخالتی در تأمین اعتبار و مسائل سد داشته باشد.
   

فیلم| صحبت‌های بی‌پرده آرش مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سدآبریز

آرش مصلح افزود: متأسفانه دو اتفاق افتاد و در روند تسریع فرایند کار سد آبریز خلل ایجاد کرد، اول آنکه وقتی کارفرمای سد تغییر کرد، استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ دخالتی در مسائل سد نداشته، دوم آنکه کد بودجه‌ای این سد نیز حذف شد. کسانی که این طرح را به تهران برده بودند، چون ردیفی در لایحه بودجه نداشت، مجبور شدند راهکار موقتی پیدا کنند و سد آبریز را در کنار سد صیدون قرار دادند، اما مشکل حل نشد و در موافقت‌نامه سد صیدون نتوانستند تشریح و جزئیات آبریز را پیوست کنند، قانونی در مجلس گذرانده شد و گفته شد اجراشدن هرگونه طرح فاقد ماده ۲۳ ممنوع است و در حکم تصرف اموال عمومی تلقی شد. به همین خاطر نتوانستند از این کد نیز اعتبار بگیرند.
مصلح اظهار کرد: باید حتماً مطالعات سد کامل شود، سد آبریز اغلب این مطالعات را پشت سر گذاشته، اما کمیته فنی که باید سد را تأیید کند و مستندات آن را به سازمان برنامه‌وبودجه برای ۲۳ مترمکعب ارسال شود، عملیات ژئوتکنیک را کافی ندانسته‌اند، و باید این مطالعات ادامه پیدا کند و حداقل هزار متر حفاری گمانه‌ها باید انجام شود، این مستلزم اعتبار و هزینه است. مشاور سد نیز مطالباتی دارد. حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان برای جمع‌بندی مطالعات سد اعتبار نیاز هست، اگر ماده ۲۳ سد گرفته شود عملاً هیچ‌گونه چالشی نداریم.
وی گفت: سال گذشته در آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد برای اولین‌بار در استان ۳ مجوز ماده ۲۳ گرفتیم، ماده ۲۳ سد سرپری، ماده ۲۳ انتقال آب سد تنگ سرخ به یاسوج، ماده ۲۳ انتقال آب شرب دیشموک و چارؤسا. همین فرایند باید برای آبریز انجام شود. مشکلات اعتباری و پرداخت «سد آبریز» موجب شده هنوز این فرایند تکمیل نشود.

وی بیان کرد: ما پیشنهاد دادیم عملیات ژئوتکنیک باقی‌مانده را به آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد واگذار کنید، و مشکل اعتباری ندارد. پیشنهاد دیگر ما این بود که مسئولیت و کارفرمایی سد را به استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار کنند، و ما حاضر هستیم که تا شهریورماه ماده ۲۳ را اخذ کنیم و حفاری و مطالعات هزار متر گمانه را طی ۳ ماه انجام دهیم. پیشنهاد سوم هم این بود که مشکلی که در لایحه بودجه وجود دارد، و چندین بار برای این مشکل به سازمان برنامه‌وبودجه رفتیم، اعتباری در اختیار شرکت کارفرما گذاشته شود تا بتوانند مطالعات سد را تکمیل کنند.
مصلح بیان کرد: سد آبریز هیچ‌گونه ابهامی ندارد، تخصیص آب سد هیچ‌گونه ابهامی ندارد، ۱۳۵ میلیون مترمکعب تخصیص آب دارد، ۴۰ میلیون مترمکعب آن برای شرب و صنعت، ۹۵ میلیون مترمکعب آن برای کشاورزی است، تمام اهداف شرب «سَد» مشخص است، تمام اهداف صنعتی سد جانمایی شده، هیچ مشکل زیست‌محیطی ندارد، هیچ مشکل اجتماعی ندارد، هیچ مشکل آلایندگی ندارد، این واقعیت‌های سد آبریز است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ماده ۲۳ سد سقاوه را استان گرفته است، مطالعات آن را استان انجام داده است، سد سرپری و پراشکفت و تنگ سرخ و... نیز به همین صورت بوده است. اما چرا برای آبریز این اتفاق افتاد؟ از کسانی که این انحراف را ایجاد کردند، ما حق داریم بپرسیم آقای ایکس هدف شما از تغییر کارفرمایی چه بوده است؟ حتماً نیت خیر داشته‌اند، ولی الان کار هنوز نتیجه نگرفته است، سد سقاوه وارد فاز اجرایی شده ولی آبریز هنوز مانده است. اگر دلسوز هستید، این کارفرمایی را به استان بدهید، استان ثابت کرد که ماده ۲۳ را زودتر اخذ می‌کند. کسانی که می‌خواهند برای تکمیل مطالعات سد پول هزینه کنند، می‌گویند قانون اجازه نمی‌دهد، از طرفی می‌گویند آبریز باید ماده ۲۳ بگیرد، از طرف دیگر می‌گویند تا مطالعات تکمیل نشده است، نمی‌توانیم ماده ۲۳ را بگیریم، و بعد برای تکمیل مطالعات پول لازم است. من‌بعد از ۲۷ سال تجربه و کار می‌گویم این سد را بعد از ۷ سال وقفه، به مدت ۷ ماه به استان برگردانید. این سد ۷ سال در دست کارفرمای تهرانی بوده، و نتوانسته‌اند ماده ۲۳ را بگیرند، من می‌گویم ۷ ماه این سد را به استان برگردانید، اگر من نتوانستم ماده ۲۳ را اخذ کنم، بعد پاسخگو خواهم بود. سؤال من این هست کسانی که کارفرمایی این سد را تغییر دادند، چرا پیگیری نکردند که ماده 23 سد اخذ شود؟
 
بیشتر بخوانید:

نامه تاجگردون خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نمایندگان: در لایحه بودجه سال ١۴٠٣ بطور کلی (سد آبریز) حذف و احداث سد منتفی شد / حذف طرح‌های بزرگ استان در لایحه بودجه 1403 / ظلمی آشكار به مردم کهگیلویه و بویراحمد / این کم کاری و کاهلی و بی‌توجهی به حقوق مردم قابل بخشش نمی‌باشد / آيا با مديران كم‌كار برخورد مي‌شود؟
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
آقای مصلح شما چند وقت پیش گفتید تمام شده حالا میگویید کار مطالعاتش نیاز به اعتبار دارد!!!!
عجب تناقضی!!!!!
باید عوض شوید
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1