کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

شکارچیان بی‌رحمانه کل وحشی را کشتند

24 فروردين 1403 ساعت 2:07

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک گروه پنج‌نفره سابقه‌دار متخلف شکار در پارک ملی دنا شناسایی و دستگیر شدند.


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک گروه پنج‌نفره سابقه‌دار متخلف شکار در پارک ملی دنا شناسایی و دستگیر شدند.
به گزارش کبنا، اسلام جاودان‌خرد اظهار کرد: سه نفر از متخلفین دستگیر و به دستور مراجع قضایی روانه زندان شدند و هویت ۲ نفر دیگر شناسایی که اقدامات لازم در حال انجام است.
جاودان خرد ادامه داد: این گروه ۲ رأس "کَل" را شکار کرده و در دامنه کوه پنهان کردند که با جستجو و پیگیری محیط‌بانان لاشه‌های شکار کشف شد و پرونده قضایی برای آنها تشکیل شد.
وی با اشاره به دستگیری و شناسایی ۲ گروه متخلف در پارک ملی دنا در هفته جاری گفت: اقداماتی که این گروه انجام داده بودند نشان از یک برنامه‌ریزی دقیق و یک کار حرفه‌ای بود که با رصد و پیگیری محیط‌بانان نقشه آنها برای شکار حیوانات وحشی خنثی شد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یادآوری شد: فصل زادآوری حیات‌وحش شروع شد و از طبیعت دوستان تقاضامندیم هنگام ورود به طبیعت به لانه و آشیانه حیات‌وحش نزدیک نشوند همچنین سامانه رایگان مردمی ۱۵۴۰ آماده دریافت و ثبت تخلفات زیست‌محیطی است.
کهگیلویه و بویراحمد باتوجه‌به پستی و بلندی‌های فراوان و تنوع اقلیمی، هفت منطق حفاظت شده؛ "دنا" ، "دنای شرقی" ، "پاییز سرخ" ، "خامی" ، "دیل" ، "سولک" و "سیوک" در این استان زیبای طبیعی وجود دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.
استان علاوه بر داشتن هفت منطقه حفاظت شده، همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حدفاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام، دارد.
یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات‌وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.
منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی‌ترین نقاط کشور از نظر تنوع زیستی در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که به دلیل دارابودن گونه‌های گیاهی، جانوری نادر، اندمیک (محلی) آسیب‌پذیر و در خطر از اهمیت حفاظتی بالایی برخوردار است.
برای حفظ تنوع زیستی و یکپارچگی این اکوسیستم می‌توان با آموزش و تبیین اهداف برای ساکنان منطقه مخاطراتی که هر روزه این خطه را تهدید می‌کند، کاهش داد.
 
 


کد مطلب: 474753

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/474753/شکارچیان-بی-رحمانه-کل-وحشی-کشتند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1