تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۱
کد مطلب : ۴۷۴۳۶۲
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

وعده آبی دولت در باشت عملیاتی شد

۳
۱
وعده آبی دولت در باشت عملیاتی شد
کبنا ؛مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از آغاز عملیات حفر دو حلقه چاه آب شرب برای تأمین آب آشامیدنی شهر باشت و روستاهای اطراف آن خبر داد.
آرش مصلح در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز در باشت، اظهار کرد: از محل اعتبارات بحران عملیات اجرایی پروژه حفر دو حلقه چاه آهکی شرب در شهرستان باشت که وزیر نیرو در سفر ریاست جمهوری قول آن را داده بودند، آغاز شد.
مصلح تاکید کرد: این دو حلقه چاه و دو حلقه چاهی که قبلاً وجود داشت، سال آینده تجهیز می‌شود و آب آشامیدنی جمعیت ۵۰ هزار نفره را در روستاها و شهر باشت تأمین آب می‌کند و بخشی از دغدغه ما در این شهر برطرف می‌شود، حدود ۱۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آبی باشت اضافه می‌شود. این موارد در سال ۱۴۰۳ با همکاری بیشتر ادامه پیدا کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد توانستیم از اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی نفت استفاده کنیم، پروژه سد سرپری، پروژه تنگ انگشترک و آبرزی، پروژه ایستگاه پمپاژ لیشتر، پروژه تکمیل کانال رودبال و نازمکان، ساماندهی رودخانه باشت، فاز اول پروژه امام‌زاده جعفر، فاز دوم امام‌زاده جعفر، از مسئولیت‌های اجتماعی نفت استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: پروژه دشت مور بعد از سال‌ها توقف، در فروردین ماه امسال به مناقصه می‌رود و پیمانکار مشخص می‌شود.
مصلح گفت: در سفر ریاست جمهوری نیز از اعتبارات نفت ۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های گچساران اختصاص یافت. ۱۰ میلیارد تومان برای انتقال آب رودخانه دشت روم به سد شاه قاسم، ۵۰ میلیارد نیز برای ساماندهی رودخانه بشار از محل مسئولیت‌های اجتماعی استفاده خواهد شد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد بیان کرد: نخستین بار هست که از اعتبارات نفت برای پروژه‌های آب استفاده شده، نخستین بار هست که از محل اعتبارات طرح‌های پدافند غیرعامل در پروژه‌های آب استفاده شده، و این ادامه خواهد داشت.
مصلح عنوان کرد: سدهای پراشکفت، سد سقاوه مارگون، سد سرپری، آبریز، سد سرآسیاب یوسفی، قلات در بهمئی، سد شبلیز در دنا، سد سرگچینه، سادات و عزیزی در بویراحمد، کمبل در گچساران، سد شیو و آبدهگاه در باشت، هستند، اعتقاد داریم که می‌توانند تمام دغدغه‌های ما را برطرف کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد پیش از این گفته بود که از سال گذشته تاکنون ۱۷ هزار میلیارد ریال برای ۶۱ پروژه در ۹ شهرستان هزینه شده است، که شامل پروژه‌های سدها، سامانه‌های انتقال آب شرب، مرمت، بازسازی، تغییر شبکه‌های آب لوله کشی، پدافند غیرعامل، امنیت سایبری بوده است.
آرش مصلح افزود: چنانچه سد تنگ سرخ، سد سقاوه، سد سرپری، پروژه‌های کشاورزی و صنعت به بهره‌برداری برسند، دغدغه مردم و مسئولین برطرف می‌شود.
وی ادامه داد: سال ۱۴۰۲ برای اولین بار در تاریخ استان سد چمشیر به بهره‌برداری رسید، سد سقاوه همان روز کلنگ‌زنی شده است، سد سرپری بعد از پنچ سال توقف فعال شد و در این ۱۱ ماه به اندازه ۱۱ سال پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد ابراز کرد: سد پراشکفت و نیروگاه آن در حوزه بویراحمد وارد فاز مطالعاتی شده است.در سال ۱۴۰۲، ۳ سد به فاز مطالعاتی رفت، یک سد کلنگ‌زنی شده، یک سد دوباره فعال شده، یک سد به بهره‌برداری رسید.
مصلح عنوان کرد: مشاور سد سرآسیاب یوسفی تعیین شده است و وارد فاز مطالعاتی ۲ شد، سد کمبل گچساران در فاز مطالعاتی است.
وی تاکید کرد: در واقع سه سد در فاز مطالعاتی است، یک سد کلنگ زنی شده، یک سد دوباره فعال شده، یک سد به بهره‌برداری رسیده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد ادامه داد: مجوز ماده ۲۳ سامانه انتقال آب سد تنگ سرخ را اخذ کردیم، سد سرپری، آب شرب دیشموک و چارؤسا به میزان ۷۵ هزار نفر از رودخانه گندمکار، سامانه انتقال تنگ سرخ پروژه های در دست اجرا هستند.
مصلح گفت: در هیچ سال و دولتی این همه مجوز و اعتبار و همکاری و مساعدت با مجموعه آب نشده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد اضافه کرد: در هیچ سال و دولتی این همه مجوز و اعتبار و همکاری و مساعدت با مجموعه آب نشده است.
وی ابراز کرد: رویکرد دولت و نظام بر این است که به واسطه آب تحولی در استان ایجاد شود، در آخرین روز اداری سال در ۲۸ اسفند، یک هزار و ۲۰۰ پرونده در کمیته تخصیص بررسی شده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد افزود: بدون اغراق با تمام این پرونده‌ها موافقت شده، بجز پرونده‌هایی که مشکلات مالکیتی و معارضات محلی و اجتماعی داشته است. در ۲ سال دولت آقای رئیسی ۲۵۰ مجوز صادر کرده‌ایم، هر مجوزی که صادر می‌شود چهار تا پنج نفر اشتغال زایی دارد.
مصلح عنوان کرد: ۵۰۰ میلیارد ریال ابزار دقیق از اروپا و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های آلمان و انگلیس خریداری شده، ۶۰ کیلومتر لوله در لیکک تهیه و اجرا شده است.
وی ابراز کرد: هر کیلومتر لوله‌گذاری شامل خرید و اجرا، ۲۰ میلیارد تومان هزینه برای دولت دارد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد گفت: در تمام مناطقی که نیاز به تملک داشتیم، پول ذی‌نفعان و مردم را با نظر کارشناسان دادگستری محاسبه و پرداخت کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: محدوده اصلی سد را بعد از ۱۲ سال تملک کردیم و در یک فضای عادلانه و با نظر کارشناسان و با رضایت مردم پول مردم پرداخت کردیم. در سد سقاوه، سد سرپری، لیکک و چهار شهر همین کار در حال انجام است.
مصلح بیان کرد: در بحث امنیت غذایی، امنیت آب شرب، گردشگری، محیط زیست آخرین ابلاغیه تخصیص سد تنگ سرخ که به امضای وزیر نیرو رسیده در ۲۲ اسفندماه سال ۱۴۰۲ بوده است که سهم شهرستان بویراحمد از سد تنگ سرخ را رسماً اعلام کرده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد بیان کرد: سهم آب شهرستان بویراحمد از سد ۲۰ میلیون متر مکعب است، ۱۳ میلیون متر مکعب برای صنایع، ۳۳ میلیون متر مکعب برای کشاورزی تخصیص یافته که در مجموع ۱۰۱ میلیون متر مکعب تخصیص رسمی و ابلاغ وزارت نیرو بوده اس، و با این اتفاق سد تنگ سرخ به عنوان یک سد استراتژیک ایفای نقش خواهد کرد.
مصلح عنوان کرد: در سفر رئیس جمهوری از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتباری که مصوب شده، ۱۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به آب منطقه‌ای است، یعنی ۱۰ درصد اعتبارات.
وی افزود: این مهم نشان می‌دهد، تیم هیئت دولت، پایش و کنترل کردند، اطلاعات گرفتند، انعکاس‌ها را دیدند، این انعکاس‌ها و دغدغه‌ها از طریق رسانه‌ها منعکس شده و این مبلغ را اختصاص دادند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد تاکید کرد: برای اولین بار در تاریخ استان توانستیم از اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی نفت استفاده کنیم، پروژه سد سرپری، پروژه تنگ انگشترک و آبرزی، پروژه ایستگاه پمپاژ لیشتر، پروژه تکمیل کانال رودبال و نازمکان، ساماندهی رودخانه باشت، فاز اول پروژه امام‌زاده جعفر، فاز دوم امام‌زاده جعفر، از مسئولیت‌های اجتماعی نفت استفاده کرده‌اند.
وی تصریح کرد: پروژه دشت مور بعد از سال‌ها توقف، در فروردین ماه امسال به مناقصه می‌رود و پیمانکار مشخص می‌شود.
مصلح گفت: در سفر ریاست جمهوری نیز از اعتبارات نفت ۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های گچساران اختصاص یافت. ۱۰ میلیارد تومان برای انتقال آب رودخانه دشت روم به سد شاه قاسم، ۵۰ میلیارد نیز برای ساماندهی رودخانه بشار از محل مسئولیت‌های اجتماعی استفاده خواهد شد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد بیان کرد: نخستین بار هست که از اعتبارات نفت برای پروژه‌های آب استفاده شده، نخستین بار هست که از محل اعتبارات طرح‌های پدافند غیرعامل در پروژه‌های آب استفاده شده، و این ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: ما از اعتبارات بحران، نیز پروژه‌ای را شروع کرده ایم. حفاری دو حلقه چاه آهکی شرب برای شهرستان باشت که وزیر نیرو در سفر ریاست جمهوری قول آن را داده بودند، شروع شده است.
مصلح تاکید کرد: این دو حلقه چاه و دو حلقه چاهی که قبلاً وجود داشت، سال آینده تجهیز می‌شود و جمعیت ۵۰ هزار نفره
را در روستاها و شهر باشت تأمین آب می‌کند، بخشی از دغدغه ما در این شهر برطرف می‌شود، حدود ۱۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آبی باشت اضافه می‌شود. این موارد در سال ۱۴۰۳ با همکاری بیشتر ادامه پیدا کند.
سال ۱۴۰۳ منتظر خبرهای خوش آبی باشیم
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد گفت: امسال آب شرب سد کوثر را وارد لیکک می‌کنیم، یعنی شهرستان بهمئی از نعمت آب پایدار برخوردار می‌شود، ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه تمام شده پروژه است.
وی ابراز کرد: همین طور در همین سال آب سد کوثر را وارد دهدشت خواهیم کرد.
بدون تردید سد سرپری آبگیری خواهد شد. آبرزی و تنگ انگشترک به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید، ایستگاه پمپاژ لیشتر تکمیل خواهد شد، فاز دوم پروژه پمپاژ آب امام‌زاده جعفر تکمیل و آب‌اندازی خواهد شد.
مصلح اظهار کرد: سامانه انتقال آب سد تنگ سرخ به یاسوج شروع خواهد شد و سد تا مرحله تکمیل پیش خواهد رفت. سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ تمام زحمات آب منطقه‌ای به نتیجه خواهد رسید.
وی ادامه داد: ماهیت پروژه‌ها به گونه‌ای است که حتماً زمانبر هستند برای نمونه سد سقاوه که کلنگ‌زنی شد، پنج سال زمان اجرایی آن است. اما دغدغه‌های مردم در این دو سال مرتفع خواهد شد.
مصلح تاکید کرد: در روزهای آخر سال ۱۴۰۲ سه مناقصه باز شد که شامل تکمیل ایستگاه پمپاژ لیشتر با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال، آخرین مناقصه لوله‌گذاری انتقال آب لیکک به میزان ۱۰ کیلومتر با اعتبار ۸۵۰ میلیارد ریال، اتصال مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی دهدشت به شبکه شهر با بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال به مناقصه رفت.
وی ادامه داد: پس از عید امسال مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی دهدشت به شبکه شهر وصل می‌شود. این مخزن ۸۵۰ میلیارد ریال هزینه داشته است و قادر است هر اتفاقی که بیفتد ۷۲ ساعت آب شهر را تأمین کند.
مصلح عنوان کرد: سدهای پراشکفت، سد سقاوه مارگون، سد سرپری، آبریز، سد سرآسیاب یوسفی، قلات در بهمئی، سد شبلیز در دنا، سد سرگچینه، سادات و عزیزی در بویراحمد، کمبل در گچساران، سد شیو و آبدهگاه در باشت، هستند، اعتقاد داریم که می‌توانند تمام دغدغه‌های ما را برطرف کنند.
مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه‌ وب ویراحمد گفت: پروژه‌هایی که در حال اجرا هستند، حداقل ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم را تبدیل به آبی می‌کنند. در انتهای سال ۱۴۰۴ استانی را می‌بینیم که بخش زیادی از جمعیت روستایی و شهری آن از آب شرب پایدار برخوردار است.
وی گفت: ۲۰ الی ۳۰ هزار هکتار اراضی به‌صورت مدرن از آب استفاده می‌کنند، که خود پنج تا هفت هزار میلیارد تومان درآمد کشاورزی وارد استان کهگیلویه و بویراحمد می‌کند.
مصلح بیان کرد: این درآمد معادل سه سال بودجه فعلی استان است. صنایعی که در حال اجرا هستند نیز از این آب بهره‌مند می‌شوند، تولید انرژی برق آبی، گردشگری آبی نیز داشته باشیم، آن موقع می‌توانیم بگوییم استانی توسعه یافته هستیم.
مصلح افزود: بعد از انقلاب تاکنون مجوز آب برای ۲۸۰ مزرعه پرورش ماهی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است. قریب ۱۲ هزار تن مزرعه پرورش ماهی داریم، این نشان می‌دهد که نظام به این موضوع توجه داشته است و از پتانسیل‌های آبزی پروری استان استفاده می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد گفت: حدود سه هزار مجوز چاه صادر شده، هر چاه حداقل پنج هکتار اراضی تحت پوشش دارد، حدود پنج هزار مجوز برداشت آب از منابع آبی رودخانه و چشمه در ۹ شهرستان صادر شده است.
وی ابراز کرد: حدود ۵۰ ایستگاه پمپاژ کشاورزی عمومی مجوز برای جهاد کشاورزی و امور عشایر، حدود ۳۰۰ حلقه مجوز چاه آب شرب و ۴۰۰ مجوز برای صنایع صادر شده است. این منابع را اگر در کنار هم قرار دهیم، بعد از انقلاب حدود ۱۰ هزار مجوز برای بهره‌برداری در بخش آب صادر شده است.
مصلح ادامه داد: ۹ شبکه آبیاریزه کشی داریم، شبکه لیشتر، خیرآباد، امام‌زاده جعفر، چرام، سروک، چیتاب، دلی اولاد علی مؤمن، دژسلیمان، دشت مور، سد شاه قاسم که ۱۶ هزار هکتار از راضی کشاورزی را پوشش می‌دهند. وقتی به استان نگاه می‌کنیم، بعد از انقلاب در حوزه آبزی‌پروری از صفر به سومین تولیدکننده قزل آلا در کشور تبدیل شده‌ایم.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد تاکید کرد: این موارد نشان می‌دهد آب منطقه‌ای در حوزه سیفی‌جات، باغات، صنایع زراعت آب منطقه‌ای به وظایف خود عمل کرده است، چون زیربنای تولیدات کشاورزی، دامی و صنایع آب است.
مصلح تصریح کرد: حدود ۵۰ میلیون متر مکعب از رودخانه مارون برای پنج هزار و ۵۵۵ هکتار اراضی دهدشت غربی مجوز صادر شده است. مجوز آب پتروشیمی دهدشت را از رودخانه مارون صادر کردیم، تأسیسات آن در حال اجرا است و در حقیقت از این رودخانه استفاده می‌شود.
وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۷ میلیون متر مکعب از آب سد کوثر وارد پتروشیمی می‌شود و آب سد کوثر را به پتروشیمی وصل کردیم. ۶۵ میلیون متر مکعب آب سد کوثر وارد دشت لیشتر و خیرآباد می‌شود، ۱۰ میلیون متر مکعب برای دشت‌مور اختصاص داده شده، ۱۲ سال است که ۱۱.۵ میلیون متر مکعب برای آب شرب گچساران استفاده می‌شود، ۸.۵ میلیون متر مکعب برای آب شرب شهرستان بهمئی درنظر گرفته شده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد ابراز کرد: ۱۷.۵ میلیون متر مکعب برای دهدشت، چرام، سوق، لنده و ۳۰۰ روستای این منطقه درنظر گرفته شده است. سه میلیون متر مکعب آن برای شرکت نفت و گاز گچساران استفاده می‌شود.
مصلح ادامه داد: هزار هکتار برای تنگ انگشترک و آبرزی در حال استفاده است، و بعد از عید سامانه اصلی ۷۰۰ هکتار آن به بهره‌برداری می‌رسد.
وی بیان کرد: در امامزاده جعفر ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از طریق رودخانه زهره هدفگذاری شده است، سه هزار و ۶۵۰ هکتار آن تمام شده و سه هزار و ۱۰۰ هکتار آن نیز با پیشرفت فیزیکی ۶۷ درصد در حال کار است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد گفت: پنج نیروگاه در شهرستان دنا وجود دارد که سالانه بیش از ۳۰ میلیون کیلووات ساعت برق تولید می‌کنند، پایداری برق دنا و بخشی از بویراحمد را انجام می‌دهند.
وی تصریح کرد: سد سقاوه را برای تأمین آب کارخانه سیمان، فاز دوم کارخانه و شهرک دامپروری و شهرک صنعتی اجرا می‌کنیم.
مصلح بیان کرد: پروژه‌ها ماهیت خطی و متمرکز دارند، برای آبرسانی به لیکک از سد کوثر ۶۰ کیلومتر خط انتقال داریم، که از استان خوزستان، جاده‌های اصلی و فرعی، جاده‌های روستایی، تأسیسات، کارخانه سیمان می‌گذرد. قاعدتاً اگر همکاری نشود، پیشرفت فیزیکی کند می‌شود، بخشی از دلایل عدم پیشرفت فیزیکی اعتبار بوده و بخشی هم معارضات بوده است. تخصیص اعتبار در این دو سال خوب بوده است.
میانگین سالیانه بارندگی کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های پرآبی بالغ بر ۷۰۰ میلی متر ثبت شده است در حالی که این شاخص در زمان خشکسالی تا زیر ۵۰۰ میلی متر کاهش می یابد به همین دلیل ایجاد سازه های آبی یکی از نیازهای اساسی استان برای مدیریت اصولی منابع ارزشمند آب محسوب می‌شود.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ۱۰درصد روان آب‌های کشور معادل(هشت و نیم میلیارد متر مکعب) ظرفیت ویژه‌ای در راستای مهار و استفاده از این منبع خدادادی برای تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی دارد.
این حجم بارش بیشتر در چهار ماه سال اتفاق می‌افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.
نکته مهم این است که ۱۰ درصد بارش‌ها را این استان دارد اما این بارش‌ها در چهار ماهی اتفاق می‌افتد که نیاز زیادی نداریم، بنابراین سد‌های در دست ساخت استان، می‌تواند در زمینه مهار آب و استفاده در زمان مناسب کمک شایانی برای رفع تنش آبی و تأمین آب صنعت و کشاورزی کمک شایانی کند.
تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ هیچ زیرساخت حوزه آب در استان وجود نداشت اما هم اکنون با وجود ۲ سد در حال بهره‌برداری کوثر و شاه قاسم، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های مجاور زیرپوشش آب آشامیدنی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سالهای سال گذشت نه آب مارون به دهدشت غربی رسید نه آب شرب کوثر به کهگیلویه ضعیف ترین دستگاه در عمل آب پرکارترین دستگاه درحرف بازهم آب
کیانی
Iran, Islamic Republic of
درودبرشما،خسته نباشید
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر مصلح عزیز مدیر پرتلاش ونمونه
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
1