تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۴۷۱۷۴۶
به منظور شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل؛

پای میز مذاکره

۰
پای میز مذاکره
کبنا ؛
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع خاورمیانه و دیدارهای دوجانبه وارد نیویورک شد.امیرعبداللهیان در فرودگاه جان اف کندی نیویورک، مورد استقبال امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران و سایر دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
به گزارش «تجارت»، این سومین سفر وزیر خارجه ایران در سال جاری شمسی به نیویورک است. او نخستین بار برای شرکت در نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل به همراه رئیس جمهور اسلامی ایران به نیویورک سفر کرد و دومین بار نیز برای شرکت در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرد. وزیر امور خارجه ایران پیش از ورود به نیویورک در پی ترور پنج مستشار نظامی ایران در سوریه، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: رژیم اسرائیل باید عواقب اقدامات تروریستی و سایر اقدامات تروریستی خود را علیه مستشاران نظامی ایران متحمل شود.
حضور در نشست شورای امنیت با محوریت موضوع فلسطین
هدف اصلی و اعلامی سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک حضور در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد است که دیروز –سه‌شنبه- در نیویورک با حضور وزرای امور خارجه کشورهای مختلف برگزار شد. همنی موضوع، محور اصلی نخستین دیدار حسین امیرعبداللهیان با نماینده یک کشور خارجی نیز بود. در نخستین دیدار دو جانبه امیرعبداللهیان در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با اشاره به مقاومت یکصد روزه مردم مظلوم غزه و شکست رژیم اسرائیل در دستیابی به اهدافش، تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه و لبنان را ناشی از تلاش برای منحرف کردن توجه جامعه جهانی از این شکست مفتضحانه، عجز و درماندگی این رژیم در میدان نبرد و تلاشی شرورانه برای گسترش بی ثباتی و ناامنی در منطقه دانست. امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به جایگاه روسیه و نقش آن به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، خواستار ایفای نقش فعال‌تری توسط این کشور به منظور توقف جنگ علیه غزه شد. وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از سطح روابط دوجانبه و سفر اخیر جناب آقای دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان به مسکو، ابراز امیدواری کرد که در سفر آتی رئیس جمهور روسیه به تهران، سند جامع همکاری راهبردی فی ما بین دو کشور به امضا برسد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه نیز در این دیدار ضمن اظهار خرسندی از آخرین وضعیت روابط دوجانبه، بر اجرایی کردن توافقات حاصله تاکید کرد. وزیر خارجه روسیه از کارشکنی‌های آمریکا در شورای امنیت و ممانعت واشنگتن از تصویب قطعنامه آتش بس انتقاد کرد. وی خواستار موضع متحد کشورهای عربی در خصوص قضیه فلسطین شد. در سطحی دیگر، حسین امیرعبداللهیان در ملاقات با گی‌یر پدرسون، فرستاده ویژه و نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور جمهوری عربی سوریه، از تلاشهای وی و سازمان ملل برای کمک به برقراری ثبات در سوریه ابراز خرسندی و حمایت کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت عزم‌ جدی جامعه جهانی و همکاری کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی برای مبارزه قاطع و موثر با پدیده شوم تروریسم، تاکید کرد.
رمزگشایی امیرعبداللهیان از هشدار ویژه ایران به آمریکا
حسین امیرعبداللهیان که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل که دیروز در نیویورک برگزار می‌شود به آمریکا سفر کرده است، در تشریح اهداف سفر خود در جمع خبرنگاران گفت: هدف اصلی سفر، شرکت در نشست وزیران خارجه شورای امنیت سازمان ملل است که ذیل موضوع صلح و امنیت و با تمرکز ویژه بر روی مساله غزه و فلسطین قرار است برگزار شود. وی با بیان این‌که در حال حاضر ریاست دوره شورای امنیت سازمان ملل برعهده فرانسه است و این جلسه به ریاست فرانسه برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: این جلسه فرصت خوبی است که ما مواضع‌مان را در حمایت از فلسطین، مخالفت با نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و محاصره انسانی غزه و کوچ اجباری مردم این منطقه توسط صهیونیست‌ها اعلام کنیم و ایده‌ها و راهکارهایی که برای پایان جنگ وجود دارد در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: با استفاده از این فرصت قرار است با تعدادی از نمایندگان بین‌المللی و همتایان خود در حاشیه این نشست دیدار و رایزنی کنیم.
امیرعبداللهیان با اشاره به دیدارش با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نیویورک گفت: در این دیدار موضوعات دوجانبه از جمله توافق‌هایی که بین سران ایران و روسیه برگزار شده از جمله سفر آقای دکتر رئیسی به مسکو مورد بررسی قرار گرفت و با آقای لاوروف در مورد این مساله رایزنی و گفت‌وگو کردیم. ارزیابی مشترک‌مان این است که در مسیر خوبی توافقات انجام شده بین دو رئیس جمهور در حال پیگیری است. وی با بیان این‌که در این دیدار همچنین موضوع تحولات منطقه از جمله آخرین تحولات غزه و دریای سرخ نیز مورد توجه قرار گرفت، در مورد دیدارش با عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان در نیویورک اظهار کرد: به دلیل ادامه نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بخشی از دامنه جنگ به لبنان کشیده شده است، از جمله جنوب این کشور و هم‌چنین مناطق شمالی اراضی اشغالی. این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران گفت: در مدت اخیر برخی از تهدیدات را مقامات رژیم صهیونیستی مطرح کردند و از احتمال گسترش دامنه جنگ گفتند که حرف‌های بی‌ربطی می‌زنند. از ابتدای جنگ این اسرائیل بوده که به شدت نگران گسترش دامنه جنگ از سوی حزب‌الله و جبهه شمال است و می‌دانند لبنان که در حال حاضر هنوز به صورت گسترده وارد جنگ نشده معادله را به نفع فلسطین و غزه تغییر داده است و اگر تصمیم بیشتری حزب‌الله بگیرد و سناریوی جدیدی را بخواهد دنبال کند تغییرات جدیدی در عرصه تحولات غزه رخ می‌دهد و در صورت لزوم هر تصمیم در دستور کار حزب‌الله قرار دارد، براساس آنچه که ما از آقای سید حسن نصرالله می‌شنویم. امیرعبداللهیان با تاکید بر این‌که تهدیداتی که اسرائیل مطرح می‌کند از روی ترس است، ادامه داد: آنها در غزه جز کشتار زنان و غیرنظامیان و تخریب، دستاورد میدانی قابل افتخاری دست پیدا نکردند و به همین دلیل به عملیات تروریستی در محیط پیرامون فلسطین روی آورده‌اند. وی همچنین با اشاره به دیدارش با نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تصریح کرد: در این دیدار در ارتباط با آثار جنگ بر صلح و آرامش منطقه در سوریه گفت‌وگو و رایزنی کردیم. این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ و حمله به مناطقی از یمن گفت: ما به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی دادیم که اقدام مشترک آنها و انگلیس در دریای سرخ و حمله به مناطقی در یمن تهدیدی علیه صلح و امنیت در منطقه است و باعث تشدید دامنه جنگ خواهد شد. وی ادامه داد: در همان ساعاتی که آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه یمن انجام دادند تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که 230 کشتی تجاری و نفتی در دریای سرخ در حال حرکت بوده است و این نشان می‌دهد که پیام یمنی‌ها را به خوبی دریافت کرده‌اند و یمنی‌ها صرفا کشتی‌هایی را که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند، متوقف می‌کنند. همچنین وی با اشاره به دیدار و رایزنی‌اش با دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس در هفته گذشته در حاشیه نشست داووس تصریح کرد: در این دیدار به آقای کامرون گفتم که اقدام شما در تنش‌افزایی در دریای سرخ و علیه یمن یک خطای استراتژیک است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

حرکت تروریستی اسرائیل در حالی رقم خورد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روزچهارشنبه ...
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
1