تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۲۷
کد مطلب : ۴۷۱۴۸۸

پشیمان و نگران و خریدار!

۰
پشیمان و نگران و خریدار!
کبنا ؛
وزیرخارجه امریکا در میانه نسل‌کشی در غزه، فرصت تنفسی یافت تا بگوید «پایان‌دادن به توافق هسته‌ای ایران اشتباه بزرگی بود» او از غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران ابراز نگرانی کرد. همزمان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تأیید کرد که امریکا قبلاً محصول هسته‌ای آب سنگین از ایران خریداری کرده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از جوان آنلاین، امریکا هم از ایران محصولات هسته‌ای خریده و هم پایان‌دادن به توافق هسته‌ای را اشتباه بزرگ می‌داند. اولی را اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد و گفت حتی امریکا هم از ایران آب سنگین خریده است و پشیمانی را وزیر خارجه امریکا که فرصت تنفسی میان هدایت نسل‌کشی اسرائیل در فلسطین پیدا کرده، یادآور شد تا نشان دهد امریکا هنوز دنبال راهی برای جبران اشتباه خروج از توافق هسته‌ای با ایران است.
درحالی که توجهات جهانی به جنگ غزه و اوکراین دوخته شده است و هجمه‌ها علیه دولت امریکا به دلیل حمایت از صهیونیست‌ها در کشتار فلسطینیان روبه افزایش است، دولتمردان کاخ سفید سعی دارند بار دیگر با موج‌سواری روی برنامه هسته‌ای ایران، این موضوع را دوباره به کانون توجهات جهانی بازگردانند و نشست اقتصادی در داووس این فرصت را برای غربی‌ها فراهم کرده تا ادعا‌های نخ‌نما شده خود را دوباره مطرح کنند. در این میان، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا روز چهارشنبه در نشست داووس درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «به نظر من خروج از توافق هسته‌ای ایران یک اشتباه بزرگ بود. ما برنامه هسته‌ای ایران را داخل یک جعبه قرار داده بودیم.» بلینکن با اشاره به خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ گفت: «از زمانی که این توافق کنار گذاشته شد، از این جعبه خارج شده است. در حال حاضر، به دلیل اینکه دیگر این توافق را نداریم، در موقعیتی قرار داریم که نمی‌خواستیم در آن باشیم.»
بلینکن درحالی خروج ترامپ از برجام را اشتباه توصیف می‌کند که دولت متبوعش هم در سه سال گذشته نه تنها هیچ اقدامی برای بازگشت به توافقی که دموکرات‌ها امضا کرده بودند انجام نداده بلکه با زیاده‌خواهی خود در میز مذاکرات، هرگونه توافق احتمالی را از ریل خود خارج کرده است. مقامات واشینگتن با اینکه در ظاهر مدعی هستند دیپلماسی بهترین راه برای حل موضوع برجام است، اما تحت تأثیر جنجال‌آفرینی صهیونیست‌ها در عمل گامی برای بازگشت به احیای توافق هسته‌ای برنمی‌دارند. همزمان با اظهارات مقامات امریکایی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم که به لفاظی‌ها علیه ایران مشهور است بار دیگر درباره فعالیت‌های هسته‌ای ادعا‌هایی را مطرح کرد. گروسی در مصاحبه با وبگاه «نشنال‌نیوز» گفت: «ایران به سرعت در حال غنی‌سازی اورانیوم است، اما ما نمی‌گوییم که سلاح دارد.» گروسی با متهم کردن ایران به ایجاد مانع در مسیر بازرسی‌های آژانس گفت: «ایران تنها کشور غیرتسلیحات هسته‌ای است که درسطح بسیار بسیار بالا در حال غنی‌سازی اورانیوم است که بسیار به سطح تسلیحات هسته‌ای نزدیک است.» وی سپس تأکید کرد: «می‌گویم این کار حساسی است... باید از قوانین پیروی کنید.» اوایل ماه جاری میلادی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه خود به اعضای این سازمان گفته بود که ایران تولید اورانیوم با غنای بالای خود را افزایش داده و تصمیم خود را برای کاهش غنی‌سازی که از اواسط سال ۲۰۲۳ آغاز شده بود، معکوس کرده است. آژانس اتمی و غربی‌ها سعی دارند با این‌گونه ادعا‌ها فشار‌های جهانی را علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش داده و این کشور را دوباره به میز مذاکره برگردانند تا اگر بتوانند امتیازاتی را از تهران بگیرند.
امریکا از ایران آب سنگین می‌خرد
امریکا از یک طرف درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی می‌کند، اما از طرف دیگر از این فرآورده‌ها هم استفاده کرده است. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: گزارش آژانس از برنامه هسته‌ای ایران مربوط به سند برجام است که این سند هم براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده است. به گزارش تسنیم، اسلامی افزود: ما بر مبنای قانون راهبردی برای رفع تحریم‌ها عمل می‌کنیم و گزارشی که آژانس می‌دهد عدم انطباق بر اساس قطعنامه ۲۲۳۶ است که وظیفه آژانس نیست که گزارش عدم تعهدات طرفین برجام را بر اساس این قطعنامه گزارش بدهد و این وظیفه خود ماست. وقتی تحریم‌ها را لغو نمی‌کنند طبیعی است که ما براساس همان ظرفیت‌های برجام و پادمان به تعهدات‌مان عمل می‌کنیم. اسلامی درباره صادرات آب سنگین ایران عنوان کرد: «آب سنگین ایران به همه کشور‌های پیشرفته صادر می‌شود و امریکا نیز یک بار آب سنگین ما را خریداری کرده است.»
اگرچه واشینگتن و آژانس سعی دارند این‌گونه القا کنند که ایران میز مذاکرات را ترک کرده و در مسیر هسته‌ای شدن قرار دارد، اما مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند که اگر طرف غربی اراده سیاسی داشته باشد، در گفتگو همیشه باز است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در واکنش به ادعا‌های آژانس و مقامات واشینگتن، دیروز در سخنانی تأکید کرد: «غنی‌سازی در سطح ۶۰درصد در مراکز غنی‌سازی ایران، همواره متناسب با نیاز‌های صلح‌آمیز کشور و به طور کامل زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و ادامه خواهد داشت.» کنعانی گفت: «جمهوری اسلامی ایران، همانند گذشته مذاکره و دیپلماسی را بهترین شیوه برای رفع نگرانی‌های ساختگی در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود می‌داند. هم اکنون توپ در زمین امریکا و سه کشور اروپایی است که باید با کنار گذاشتن سیاست بیانیه‌نویسی و فشار‌های بی‌نتیجه، تصمیمات سیاسی لازم را اتخاذ کنند.» همچنین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه روز چهارشنبه در داووس، در دیدار با ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس، بر تداوم همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد و گفت که ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است.
نام شما

آدرس ايميل شما

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1