تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۴۷۱۶۱۸
راهنمای کاربردی بازار و قیمت گوشت قرمز؛

چرا دولت بر واردات گوشت قرمز منجمد اصرار دارد؟

۰
چرا دولت بر واردات گوشت قرمز منجمد اصرار دارد؟
کبنا ؛قیمت گوشت قرمز و واقعیت‌های مربوط به آن، لابلای ابر و مه حاصل از اخبار و آمار رسمی، توضیحات عجولانه مسئولان و نوشته‌های اغراق‌آمیز کاربران شبکه‌های مجازی گم شده است.
به‌گزارش کبنا؛ هرچقدر به آخر سال و ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم، قیمت گوشت قرمز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. خبرگزاری فارس نوشته قیمت گوشت شقه گوسفندی حدود دو ماه پیش در میدان بهمن تهران ۳۸۰ هزار تومان بود، ولی اکنون به ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده. حتما اطلاع دارد وزن متوسط شقه گوسفندی، ۱۰ کیلوگرم است و این یعنی خرید شقه گوسفندی حدود پنج میلیون خرج برمی‌دارد. نیم‌شقه در وزن پنج کیلویی فروخته می‌شود و قیمت نیم‌شقه ران را کیلویی ۶۰۰ هزار تومان و قیمت نیم‌شقه سردست را حدود ۵۰۰ هزار تومان در هر کیلو محاسبه می‌کنند. حداقل قیمت گوشت گوشت قرمز به فراخور نوع مصرف و درجه کیفی ۲۵۰ هزار تومان برای یک کیلو گوشت چرخ‌کرده مخلوط است و در بالاترین حالت برای یک کیلو گوشت گوسفندی از نوع فیله بدون استخوان باید تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پول پرداخت کرد.
آیا قیمت گوشت افزایش پیدا کرده است؟
قیمت گوشت قرمز قرار است با توسل به همان سیاست همیشگی یعنی واردات کنترل شود. وضع به‌شکلی است که خود دولتی‌ها و رسانه‌های طرفدار دولت گا‌ها بابت قیمت گوشت، زبان به گلایه می‌گشایند. خبرگزاری فارس از افزایش قیمت گوشت تا ۵۰۰ هزار تومان در میدان بهمن، بورس فروش گوشت و محل استقرار کشتارگاه‌های پایتخت خبر داده و گفته در برخی مناطق، قیمت گوشت بالاتر است.
افزایش قیمت گوشت، امسال تنها سه مرتبه به‌عنوان کلیدواژه در خبرگزاری تسنیم به‌عنوان تیتر انتخاب شده است. خبرنگار استانی تسنیم در کهگیلویه‌و‌بویراحمد، ۲۴ دی‌ماه امسال برای گزارشی درباره افزایش قیمت گوشت، تیتر «خواب زمستانی جهاد کشاورزی ادامه دارد» را انتخاب کرده و در آن نوشته قیمت گوشت ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب است.
قیمت گوشت در خبرگزاری فارس هم چندان مورد توجه نبوده است، اما آنها همین چند روز پیش در گزارشی ضمن اشاره به رشد قیمت هر کیلو شقه گوسفندی از ۳۸۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان، از قول قائم مقام وزیر کشاورزی نوشته‌اند قرار است تا پایان سال علاوه بر توزیع ۳۰ هزار تن گوشت منجمد برزیلی، روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم از مغولستان، استرالیا، کنیا، ارمنستان، گرجستان، روسیه، آفریقای جنوبی و چند کشور شرق اروپا وارد می‌کنیم.
علیرضا پیمان‌پاک، می‌گوید وزارتخانه اطلاع دارد مردم از گوشت وارداتی استقبال نمی‌کنند، اما عرضه گوشت منجمد گوساله با قیمت ۲۸۵ هزار تومان را باید یک فرصت ویژه دانست: با این کار تلاش می‌کنیم مجموعه‌هایی مانند پادگان‌ها، مجموعه‌های دانشگاهی، بیمارستانی حتی بعضی رستوران‌ها و اصناف که مصارف زیادی دارند را از بازار گوشت گرم خارج کنیم. این اتفاق به کنترل قیمت گوشت خانوار کمک می‌کند.
علی‌رضا پیمان‌پاک در مصاحبه دیگری با خبرگزاری ایلنا، قیمت گوشت قرمز را حول‌و‌حوش ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده و گفته تنها در مغازه‌های بالای شهر گوشت با قیمت ۷۰۰ هزار فروخته می‌شود.

راهنمای کاربردی محاسبه قیمت گوشت قرمزقیمت گوشت گوسفندی و گوساله ظرف یک‌سال به ترتیب ۱۳۵ درصد و ۱۲۹ درصد گران شده است
قیمت گوشت در آمار‌ها رسمی و غیررسمی
قیمت گوشت گوسفندی در آخرین گزارش مرکز آمار که به آذر امسال تعلق دارد، به‌طور متوسط کیلویی ۴۸۳ هزار و ۲۱۸ تومان عنوان شده است. فروردین امسال، یعنی دقیقا ۹ ماه پیش، همین مقدار گوشت گوسفندی ۳۷۰ هزار و ۴۹۶ تومان فروخته می‌شد. قیمت گوشت گوسفندی از ابتدال سال تا آخر آذرماه، ۱۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفته که به معنای رشد ۳۰ درصدی است.
گوشت گوساله و گاو به‌طور میانگین کیلویی ۵۰۲ هزار و ۶۹۲ هزار تومان فروخته می‌شود و در قیاس با اول سال ۱۷۰ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه می‌کند. پارسال قیمت گوشت گوسفندی کیلویی ۲۰۴ هزار و ۲۴۳ تومان و قیمت گوشت گوساله ۲۱۹ هزار و ۳۵ تومان بود. قیمت گوشت گوسفندی و گوساله با این محاسبات ظرف یک‌سال به ترتیب ۱۳۵ درصد و ۱۲۹ درصد گران شده است.
قیمت گوشت را می‌توان در منابع آماری روز بازار هم پیگیری کرد. جایی که متوسط قیمت گوشت گوسفندی به ۴۹۵ هزار و ۳۵۷ تومان می‌رسد و کف با متوسط قیمت ۴۶۰ هزار تومان قیمت در همدان و سقف قیمت، ۵۴۰ هزار تومان در چهارمحال و بختیاری گزارش شده است.
قیمت گوشت گوساله را باید ۳۸۸ هزار و ۶۶۷ تومان محسوب کرد، اما در خراسان رضوی حداقل قیمت گوشت گوساله کیلویی ۳۸۰ هزار تومان و در اصفهان سقف قیمت گوشت گوساله به کیلویی ۴۰۵ هزار تومان می‌رسد.
قیمت گوشت قرمز در بازار
قیمت گوشت گوسفندی به‌طور متوسط در سراسر کشور ۴۹۵ هزار و ۳۵۷ تومان است و گوشت گوساله را به‌طور میانگین کیلویی ۳۸۸ هزار و ۶۷۰ تومان می‌خریم. اگر از این عدد آماری صرفه‌نظر کنیم در بازار گوشت، برای خرید یک شقه کامل گوسفندی با وزن ۱۰ کیلوگرم باید پنج تا ۵.۵ میلیون تومان پول خرج کنید. نیم‌شقه معمولا در وزن پنج کیلویی فروخته می‌شود و نیم‌شقه ران، ۶۰۰ هزار تومان و نیم‌شقه سردست حدود ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند.
ران گوسفندی کیلویی ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و برای سردست گوسفندی باید ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان پول بدهید. گوشت خورشتی از نوع گوسفندی در مرز ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان قرار دارد. قیمت یک کیلو ماهیچه گوسفندی تقریبا ۸۵۰ هزار تومان است. یک کیلو گوشت آبگوشتی گوسفندی به‌طور معمول شامل ۴۰۰ گرم گردن، ۴۰۰ گرم سرسینه و ۲۰۰ گرم دنبه می‌شود. برای این مقدار گوشت تقریبا باید ۳۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کرد.
قیمت گوشت گوسفندی در قطعات خاص مثل راسته بدون استخوان و با استخوان به‌ترتیب کیلویی ۹۰۰ هزار تومان و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود، اما مثلا اگر بتوانید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به محصولات تنظیم بازاری دست پیدا کنید، برای سردست و ران گوسفندی در بسته بندی یک کیلوگرمی از شما ۳۷۵ هزار تومان دریافت می‌کنند. فقط این نکته را مدنظر داشته باشید که هر دو با استخوان عرضه شده اند.
قیمت گوشت گوساله عموما ارزان‌تر از گوسفندی است. یک کیلو ماهیچه و گوشت گوساله خورشتی را می‌توان حدود ۶۰۰ هزار تومان خرید. سردست و ران گوساله با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شود و اختلاف قیمت‌ها گاهی عجیب و غیرمنتظره است. حداقل ۵۵۰ هزار تومان و حداکثر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم.
قیمت گوشت چرخ‌کرده براساس میزان خلوص گوشت و میزان چربی موجود در آن تعیین می‌کنند. یک کیلو چرخ‌کرده گوسفندی خالص تا ۷۵۰ هزار تومان می‌رسد. چرخ‌کرده گوساله دست‌کم ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این وسط ممکن است محصولاتی را به اسم چرخ‌کرده ممتاز تا کیلویی ۹۰۰ هزار تومان بفروشند.
گوشت چرخ‌کرده ممتاز از ۷۰ درصد گوشت سردست گوساله تشکیل شده است که به آن ۳۰ درصدی قلوه‌گاه گوسفندی اضافه می‌شود. این ترکیب را دوبار چرخ می‌کنند. در چرخ‌کرده گوساله، از قلوه‌گاه گوساله استفاده شده و هرکیلو چرخ‌کرده گوسفندی حاصل دوبار چرخ شدن یک کیلو سردست خالص گوسفندی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

حرکت تروریستی اسرائیل در حالی رقم خورد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روزچهارشنبه ...
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
1