تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۴۷۱۲۰۰
نشست خبری رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

مهدی جوکار رئیس دفتر شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد: مگر می‌شود کسی را به خاطر پرونده‌سازی شخصی یا گروهی ردصلاحیت کرد / امکان ندارد سبد رأی 40 هزار نفری شخصی را به خاطر یک پرونده‌سازی نادیده گرفت / بیان این حرف‌ها ظلم به شورای نگهبان و تهمت ناورا به اشخاص است / برخی مطالب و حقایق تلخی پیرامون افرادی هست که قانونی است / در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون ملاک است نه اشخاص یا جناح‌های سیاسی

۰
مهدی جوکار رئیس دفتر شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد: مگر می‌شود کسی را به خاطر پرونده‌سازی شخصی یا گروهی ردصلاحیت کرد /  امکان ندارد سبد رأی 40 هزار نفری شخصی را به خاطر یک پرونده‌سازی نادیده گرفت / بیان این حرف‌ها ظلم به شورای نگهبان و تهمت ناورا به اشخاص است / برخی مطالب و حقایق تلخی پیرامون افرادی هست که قانونی است / در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون ملاک است نه اشخاص یا جناح‌های سیاسی
کبنا ؛رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در فرایند انتخابات قانون باید برای همه فصل‌الخطاب باشد.
سید مهدی جوکار با بیان اینکه باید به اهمیت شورای نگهبان خیلی دقت شود، اظهار کرد: در شورای نگهبان دو موضوع مهم وجود دارد، یکی حفاظت از اسلامیت و دیگری صیانت از جمهوریت و در کنار اینها صیانت از شریعت هم وظیفه دیگر شورای نگهبان است.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در نگاه امامین انقلاب بود و نبود شورای نگهبان به منزله بود و نبود نظام اسلامی است، گفت: شورای نگهبان در راستای حفاظت و صیانت از جمهوری اسلامی گام بر می‌دارد و دلیل این همه هجمه علیه شورای نگهبان همین مسئله است. البته انتقاداتی شاید به رویکردهای شورای نگهبان باشد.
وی با بیان اینکه این عقلایی نیست و هیچ عاقلی هم نمی‌پذیرد که هر کسی به مرکز قانون‌گذاری یک مملکت وارد شود، افزود: اصل فرایند بررسی صلاحیت‌ها منطبق بر قانون است. بعضی فکر می‌کنند بررسی صلاحیت داوطلب‌ها شخصی و سلیقه‌ای است و می‌گویند فلان کس یا فلان جریان در تأیید یا رد فردی نقش دارد، صحت ندارد و دروغ محض است. 
جوکار گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد 172 پرونده را بررسی کردیم. به هیچ‌وجه نگاه ما در بررسی صلاحیت‌ها اشخاص، جریان‌های سیاسی و حمایت‌های این و آن نیست و صرفاً قانون را مدنظر قرار داده‌ایم.
وی با بیان اینکه صلاحیت هر داوطلب انتخابات در همان دوره مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: اینکه فردی در دوره‌های گذشته تأیید صلاحیت شده و تصور می‌شود که در این دوره هم تأیید می‌شود، درست نیست. پس صلاحیت هر داوطلب انتخابات در ظرف همان دوره مورد بررسی قرار می‌گیرد. حتی صلاحیت نمایندگان  فعلی هم دوباره مورد بررسی قرار گرفت. پس صلاحیت هر فردی را در دوره خودش بررسی می‌شود. اگر کسی در دو دوره تأیید صلاحیت شده باشد باز هم در دوره جدید صلاحیتش بررسی می‌شود.
جوکار با اشاره به اینکه محتوای پرونده‌های داوطلبین محرمانه است و طبق قانون دلایل عدم تأییدصلاحیت افراد را نمی‌توانیم، اعلام کنیم، گفت: بر اساس قانون ما نمی‌توانیم علت عدم تأییدصلاحیت داوطلبین را اعلام کنیم و محتوای پرونده‌ها محرمانه است. اما اعلام نکردن دلایل عدم تأییدصلاحیت افراد دال بر این نیست که حتماً فرد دچار فسق و فجور یا خلافی شده است.
وی ادامه داد: بالاخره هر داوطلب باید شرایطی را داشته باشد و چیزهای را نباید داشته باشد. بررسی و احراز اینها به عهده شورای نگهبان است.
جوکار تاکید کرد: عدم تأیید فرد به منظور این نیست که حتماً جنایت، فسق و فجوری کرده است. این تصور کاملاً باطلی است. اینکه می‌گویند، فلانی به خاطر اعتیاد و یا هر چیز دیگری عدم تأیید شده، دروغ است.
وی گفت: هر فردی خودش می‌داند، دلیل عدم تأییدصلاحیتش را می‌داند، آنها باید خودشان انصاف داشته باشند و به هوادارانش دلیل عدم تأییدصلاحیتش را بگوید تا جامعه دچار التهاب و تنش و ابهام نشود.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اینکه بگویند، فلان شخص یا گروه سیاسی به شورای نگهبان گفته تا فلان شخص عدم تأییدصلاحیت بخورد، ظلم به شورای نگهبان است.
جوکار افزود: محرمانگی پرونده‌ها بر اساس قانون، مهملی شده تا برخی به‌راحتی به شورای نگبهان تهمت بزنند.
وی اضافه کرد: مسائلی که دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، تشخیصی و مشورتی است و ماها بازوان شورای نگهبان هستیم. در استان پرونده افراد تدوین و بررسی می‌شود و در مرکز نتیجه نهایی داده می‌شود.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به بعضی از حرف و حدیث‌ها در خصوص پرونده‌سازی علیه نامزدهای انتخابات و عدم تأییدصلاحیت آنها به دلیل پرونده‌سازی سایر اشخاص اشاره کرد و گفت: مگر می‌شود کسی را به خاطر پرونده‌سازی شخصی یا گروهی ردصلاحیت کرد. چطور می‌شود و اصلاً امکان ندارد، سبد رأی 40 هزار نفری شخصی را به خاطر یک پرونده‌سازی نادیده گرفت. این حرف‌ها درست نیست که کاندید مشهوری را با یک پرونده ردصلاحیت کرد. بیان این حرف‌ها ظلم به شورای نگهبان و تهمت ناورا به اشخاص است.
جوکار در ادامه تلویحاً و بدون اینکه اسمی از کسی ببرد، به تأییدصلاحیت تاجگردون اشاره کرد و گفت: برخی اینگونه مطرح می‌کنند، چرا فردی که در دوره گذشته اعتبارنامه‌اش رد شد، تأیید شده است. چرا باید این حرف‌ها به این شکل زده شود. چرا نمی‌گویند که فردی که در دوره قبل صلاحیتش تأیید شد در این دوره هم تأیید شد. بعضی وقت‌ها عده‌ای شورای نگهبان را مجبور می‌کنند که به سئوالاتی پاسخ دهند که ربط به آن ند ارد.
وی گفت: کسانی که عدم احراز یا عدم تأییدصلاحیت خورده‌اند، بعد از پایان مهلت قانونی اعتراض تا 30 روز بررسی اعتراضات طول می‌کشد و تا آن موقع شورای نگهبان پاسخ نمی‌دهد و افراد نباید به شایعات و حرف و حدیث‌های توجه کنند. از طرفی افرادی که تأییدصلاحیت شد، از الان باید بیشتر مراقب باشند، چرا که هر حرکت نادرست و خلافی می‌تواند او را از گردونه رقابت بیرون بیندازد.
جوکار تاکید کرد: شورای نگهبان روی اشخاص و جریان‌های سیاسی حساسیت ندارد و ملاک فقط قانون است.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به برخی هجمه‌ها علیه شورای نگهبان گفت: اینکه اگر خروجی شورای نگهبان در راستای مدنظر این افراد نباشد و شروع به انتقاد و  زدن حرف‌های ناصواب می‌کنند، ولایت‌مداری نیست. ولایت‌مداری در بحث نظارت، قانون و حق‌الناس را ملاک قرار می‌دهد. اعتماد به شورای نگهبان باعث بالندگی می‌شود.
جوکار با بیان اینکه شورای نگهبان چهار راهبرد انتخابات مقام معظم رهبری را مدنظر قرار می‌دهد، گفت: اما این به این معنی نیست که هر فردی با هر عقیده‌ و محتوای پرونده تأیید شود. ما به اسم‌ها و افراد و جناح‌های سیاسی کار نداریم، بلکه به پرونده‌ها کار داریم.
وی گفت: برخی مطالب و حقایق تلخی پیرامون افرادی هست که قانونی است و بر اساس راهکارهای قانونی بر آن فرد به ثبت رسیده است. مثلاً فلان فرد 200 هکتار زمین دارد که ثبت اسناد کشور به این فرد سند داده است. آیا می‌گویند، فلان فرد زنی در ترکیه دارد و این در حالی است که ثبت احوال کشور برای او فقط یک زن در شناسنامه‌اش ثبت کرده است. یا همچنین می‌گویند، فلان فرد، شرکتی را ثبت کرده است و یا در فلان شرکت عضویت دارد. اینها خلاف قانونی نیست. اما شاید خلاء قانونی باشد که نماینده‌ی مجلس در دوران نمایندگی‌اش نباید وارد کار اقتصادی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1