تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۴۷۱۱۳۲
پس از ترور صالح العاروری؛

۶۲ موشک حزب‌الله در چشم شمالی رژیم صهیونیستی

۰
۶۲ موشک حزب‌الله در چشم شمالی رژیم صهیونیستی
کبنا ؛
انتقام‌های بدون اعلام مکان‌ و زمان و آماج‌گونه، اما قطعی، شروع شد. حزب‌الله لبنان پایگاه کنترل ترافیک هوایی اسرائیل را در واکنش به ترور صالح‌العاروری با ۶۲ موشک هدف قرار داد. برخی منابع از «تلفات و خسارات گسترده» خبر می‌دهند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از جوان آنلاین، حزب‌الله در واکنش به ترور صالح العاروری، مقام بلندپایه حماس در خاک لبنان، با ۶۲ پرتابه شامل راکت و موشک پایگاه کنترل هوایی مرون در شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؛ پایگاهی که یکی از دو پایگاه کنترل ترافیک هوایی اسرائیلی‌ها است و به لحاظ مکانی، مرتفع‌ترین منطقه جغرافیایی در فلسطین اشغالی به حساب می‌آید. هنوز اطلاعات دقیقی از میزان خسارت به این پایگاه در دسترس نیست ولی حزب‌الله این حمله را صرفاً «اولین پاسخ» به ترور العاروری در بیروت خوانده است. یدیعوت آحرونوت از تعبیر «چشم کشور» برای توصیف این پایگاه استفاده کرده است.
حزب‌الله ساعت ۷:۵۰ صبح دیروز یکی از دو پایگاه کنترل ترافیک هوایی اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی را با رگبار ۶۲ موشک هدف قرار داد. در بیانیه‌ای که مقاومت اسلامی لبنان منتشر کرده، اعلام شده که رزمندگان حزب‌الله پایگاه مرون واقع در بالای کوه جرماق را که بلندترین قله در سرزمین‌های اشغالی سال ۴۸ است، هدف قرار داده است. پایگاه هوایی «مرون» با تأسیسات گنبدی شکل آن که برای ساکنان محلی منطقه آشنا است، تمامی عملیات‌های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در جهت سوریه، لبنان، ترکیه و قبرس و همچنین مناطق شمالی حوزه شرقی دریای مدیترانه را سازماندهی، هماهنگ و مدیریت می‌کند، ضمن اینکه این پایگاه مرکز اصلی جنگ الکترونیک اسرائیل در حوزه‌های فوق است که افسران و سربازان نخبه اسرائیلی در آن مستقر هستند. نسخه عبری روزنامه یدیعوت آحرونوت در گزارشی که مدتی قبل درباره این پایگاه منتشر کرده، از تعبیر «چشم کشور» برای پایگاه مرون استفاده کرده و نوشته که «هر هواپیما، هلیکوپتر و گلایدری که بلند می‌شود و حتی اکثر پرندگان بزرگ» در رادار‌های این پایگاه ظاهر می‌شوند. به نوشته این روزنامه، رادار‌های این پایگاه، «هواپیما‌های مختلف را با رنگ و شکل مشخص می‌کند و تا زمانی که هویت آن‌ها مشخص شود و روی زمین فرود بیایند به دقت تحت نظر هستند.» سرهنگ ایلی کوهن، رئیس ستاد واحد‌های کنترل رژیم صهیونیستی گفته است: «واحد شمالی در میرون (مرون) بخشی از مجموعه بزرگی از حسگر‌ها است که تصویر هوایی را برای ما می‌سازد.» به نوشته این روزنامه، پایگاه مرون از رویداد‌هایی شبیه ۱۱ سپتامبر جلوگیری می‌کند که در آن یک هواپیمای «انتحاری» موفق به نفوذ به حریم هوایی شود. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در گزارشی درباره این پایگاه نوشته که این پایگاه در همه ۳۶۵ روز سال فعال است تا فعالیت‌های روسیه در سوریه و همچنین تهدیدات حزب‌الله را رصد کنند. در حالی که پایگاه مرون ترافیک هوایی را در شمال اسرائیل رصد می‌کند، پایگاه دیگری به نام «Mitzpe Ramon» در جنوب سرزمین‌های اشغالی مستقر است.
کاربرد مرون در ترور العاروری
حزب‌الله با اشاره به اینکه این عملیات صرفاً «نخستین پاسخ» به ترور صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در بیروت است، گفته که رژیم اشغالگر، هیچ جایگزینی معادل تأسیسات مورد حمله قرار گرفته، ندارد. ویدئویی که حزب‌الله از شلیک موشک‌های خود منتشر کرده، اصابت شماری از آن‌ها به این پایگاه را نشان می‌دهد ولی تا لحظه تنظیم این گزارش مشخص نیست که از ۶۲ موشک شلیک شده، چه تعدادی به پایگاه مرون اصابت کرده است. اسرائیلی‌ها صرفاً شلیک ۴۰ موشک و راکت را تأیید کرده‌اند و برخی منابع به اصابت ۲۲ موشک و راکت به این پایگاه کنترل ترافیک هوایی اشاره کرده‌اند. گفته می‌شود مرون به این دلیل هدف قرار گرفته که یک مرکز مهم کنترل هوایی برای پهپاد‌های ارتش رژیم صهیونیستی بوده و در جریان ترور صالح العاروری در بیروت، اسرائیلی‌ها از آن استفاده کرده‌اند. درباره میزان خسارت وارد شده به این پایگاه تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری منتشر نشده است. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر صرفاً تأیید کرده که حدود ۴۰ راکت و موشک از لبنان به سمت منطقه «جبل میرون» پرتاب شده است ولی حزب‌الله لبنان می‌گوید که تلفات قطعی و مستقیم روی دست دشمن گذاشتیم. رادیو ارتش اسرائیل ظهر دیروز گزارش کرد که پس از هدف قرار دادن پایگاه مرون که یکی از حساس‌ترین پایگاه‌ها به شمار می‌رود، حملات گسترده‌ای را در جنوب لبنان آغاز خواهد کرد و ساعاتی بعد هم اعلام شد که جنگنده‌های این رژیم به تعدادی از سایت‌های تحت کنترل حزب‌الله در مناطق عیتا الشعب، یارون و رمیه حمله کرده‌اند.
حمله حزب‌الله به این پایگاه اسرائیلی تنها سه روز بعد از آن انجام شد که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، ترور صالح العاروری در لبنان را «جنایتی بسیار بزرگ و سنگین» خواند و وعده کرد که حزب‌الله این جنایت را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. او روز جمعه هم در سخنرانی در مراسم سالگرد «الحاج محمد یاغی» گفت که برای پاسخ به ترور صالح العاروری از عبارت «زمان و مکان مناسب» استفاده نمی‌کند و آن را «قطعی» خواند و البته حدود ده، یازده ساعت بعد، به وعده خود عمل کرد. پایگاه شبکه المنار وابسته به حزب‌الله، از تعبیر «پاسخ سریع و حساب شده» برای حمله به پایگاه اسرائیلی مرون استفاده کرده و نوشته که واکنش سریع و حساب شده جناح مقاومت به ترور معاون دفتر سیاسی حماس در حومه جنوبی بیروت به دست «اسرائیل» مورد انتظار حامیان محور مقاومت بوده است: «حزب‌الله به تعهد خود پایبند است و وعده عملیات بیشتر در پاسخی گسترده‌تر به جنایت هولناک اسرائیل را می‌دهد.»
صنعا: با موشک‌های ما روبه‌رو هستید
هنوز مشخص نیست که اسرائیلی‌ها به حمله حزب‌الله چگونه پاسخ خواهند داد. این مقام‌های صهیونیست افزودند: «اگر توافقی برای دور کردن حزب‌الله از مرز لبنان حاصل نشود، ممکن است جنگ محدودی میان دو طرف آغاز شود.» حمله به پایگاه مرون در شرایطی انجام شده که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا برای مهار تنش‌ها به منطقه آمده و در اولین مقصد خود روز جمعه به ترکیه رفت. یک مقام ارشد وزارت امورخارجه امریکا گفته که یکی از اهداف سفر وزیر امورخارجه این کشور به منطقه برقراری تماس غیرمستقیم با ایران برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها است. بر اساس گزارش سی ان ان، مقامات امریکایی ادعا می‌کنند «از طریق کانال‌های غیرمستقیم به ایران گفته‌اند که حملات گروه‌های مورد حمایتش علیه مواضع امریکا در منطقه باید متوقف شود و در صورت لزوم از خود دفاع خواهد کرد.» اگر یک طرف منظور این پیغام‌ها حزب‌الله است، ولی طرف دیگر آن یمنی‌ها هستند. «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن دیروز در پیامی که ظاهراً واکنش به گزارش‌های غیررسمی از جمله گزارش نیویورکر تایمز درباره آماده شدن امریکا برای حمله به یمن است، گفت که مردم یمن زبان تهدید را برنمی‌تابند. عبدالسلام در ایکس نوشت: «آنچه منطقه و کشور‌های حاشیه دریای سرخ را تهدید می‌کند، وحشی‌گری اسرائیل و نظامی کردن دریای سرخ توسط امریکا در خدمت به اسرائیل است.» همچنین محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی به کشور‌هایی که قصد ملحق شدن به ائتلاف دریایی امریکا در دریای سرخ را دارند، هشدار داد و گفت: «هر کشوری که به ائتلاف تشکیل شده امریکا ملحق شود، امنیت دریانوردی را از دست خواهد داد و با آتش موشک‌های ما مواجه خواهد شد.»
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1