تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۴۷۱۱۱۸
کبنا گزارش می‌دهد

صلاحیت ۶۹ درصد داوطلبان مجلس کهگیلویه وبویراحمد تأیید شد؛ گرمی تنور انتخابات

۰
صلاحیت ۶۹ درصد داوطلبان مجلس کهگیلویه وبویراحمد تأیید شد؛ گرمی تنور انتخابات
کبنا ؛بر اساس اعلام ستاد کهگیلویه وبویراحمد از مجموع ۱۵۴ داوطلب نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا مارگون، باشت و گچساران و کهگیلویه بزرگ تعداد ۱۰۶ نفر معادل ۶۹ درصد آن‌ها تأیید صلاحیت شدند.
به گزارش کبنا، دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان کهگیلویه وبویراحمد بر اساس تبصره ۲ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و همزمان با هیأت نظارت مرکز بررسی صلاحیت داوطلبان را به مدت ۶۰ روز بررسی و نتایج نهایی این برررسی‌ها را از روز جمعه ۱۵ دیماه جاری به فرمانداری‌ها و ستاد انتخابات استان اعلام کرد.
از این مجموع همچنین ۲۹ نفر عدم تأیید صلاحیت و ۱۲ نفرشان هم در حقیقت صلاحیتشان به دلایلی احراز نشده است که البته این عدم احراز خود حرف و حدیث‌های زیادی بین محافل سیاسی و رسانه‌ای در پی داشته که در مجالی دیگر می‌توان در گفت وگو با کارشناسان به بررسی جامع و موشکافانه آن پرداخت.
سید جواد هاشمی مهر رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه وبویراحمد در این زمینه گفت که هفت نفر هم پیش از بررسی صلاحیت در هیأت‌های نظارت صلاحیتشان احراز نشده بود و ان‌ها هم شکایت و اعتراضی نداشتند و بنابراین نام این افراد در لیست نهایی برای بررسی صلاحیت نیامده بود.
او گفت که افراد رد صلاحیت شده هم ظرف سه روز و از ۱۷ تا ۱۹ دیماه فرصت دارند که شکایت و اعتراض خود را ضمن مراجعه به هیأت نظارت استان و یا نمایندگی شورای نگهبان در تهران مستندات قانونی خود را برای بررسی مجدد در اختیار هیأت‌های نظارت قرار دهند.
سه حوزه انتخابیه
استان کهگیلویه وبویراحمد دارای سه حوزه انتخابیه شامل بویراحمد، دنا و مارگون که در حقیقت مناطق و شهر‌های سردسیری استان را تشکیل می‌دهد، حوزه انتخابیه گچساران و باشت و حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ که چهارشهرستان کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام را شامل می‌شود.
حوزه انتخابیه گچساران و باشت و حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ که چهارشهرستان کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام را شامل می‌شود.
البته دور آینده و در مجلس سیزدهم استان کهگیلویه وبویراحمد دارای چهار نماینده و کرسی مجلس خواهد بود و این موضوع را معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد و رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان استان هفته گذشته اعلام کردند.
به گفته سید جواد هاشمی مهر در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون از مجموع ۶۰ نامزد نهایی صلاحیت ۴۴ نفر تأیید شده است، هشت نفر نیز عدم تأیید صلاحیت و چهار نفر هم عدم احراز صلاحیت شده‌اند.
از حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ شامل ( کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده) شمار کل داوطلبان ۴۹ نفر بودند که ۳۲ نفرشان تأیید صلاحیت شدند و ۱۲ نفر عدم احراز صلاحیت و چهار نامزد نیز صلاحیتشان احراز نشده است.
حوزه انتخابیه باشت و گچساران نیز تعداد کل داوطلبان ۴۵ نفر بود که ۳۰ نفرشان تأیید صلاحیت نهایی شدند و ۹ نفر هم عدم تأیید صلاحیت و چهار نفر هم عدم احراز صلاحیت شده‌اند.

تأیید صلاحیت سه نماینده فعلی
یکی از بحث‌های داغ در محافل سیاسی و رسانه‌ای در سطح کشور و استان‌های مختلف موضوع تأیید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس بود که بر اساس آخرین اخبار هر سه نماینده حوزه‌های انتخابیه استان کهگیلویه وبویراحمد صلاحیتشان تأیید شده است و آن‌ها می‌توانند در کنار رقبای انتخاباتی خود در این دوره برای گرفتن کرسی مجلس به رقابت بپردازند.
مهدی روشنفکر از حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا، حجت الاسلام سید محمد موحد از حوزه انتخابیه کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی و سید ناصر حسینی نماینده فعلی مردم شهرستان‌های باشت و گچساران در مجلس یازدهم، نامشان در میان تأیید صلاحیت شده‌های مجلس دوازدهم آمده است.
افراد شاخص تأیید صلاحیت شده در سه حوزه انتخابیه؟
حوزه بویراحمد دنا و مارگون:
«مهدی روشنفکر» نماینده فعلی و (اصولگرا)
«غلام محمد زارعی»
(مستقل) نماینده اسبق و در دوره‌های (نهم و دهم)
«نادر منتظریان» کاندیدای دور گذشته مجلس یازدهم و از جریان (اصولگرا)
این افراد تاکنون و بر اساس برخی تحلیل‌ها و گزارش‌ها از افراد شاخص و با میزان بالای اقبال عمومی در صحنه رقابت انتخابات یازدهم اسفند از حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا هستند.
«شیرعلی خرامین» عضور هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با گرایش اصولگرا
«نستهن مقدم» شهردار سابق یاسوج
افراد شاخص تأیید صلاحیت شده از حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ( کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده)
سید «محمد موحد»
نماینده فعلی و با حضور و سابقه چندین دوره نمایندگی در ادوار مختلف مجلس،
سید «علی‌محمد بزرگواری» با گرایش (اصولگرا) نماینده ۲ دور مجلس ( هشتم و نهم)
رضا دهبانی‌‌پور (اصلاح طلب)
علی مژدهی‌پور (اصولگرا) و رئیس اسبق سازمان تعزیرات حکومتی
این افراد تأیید صلایت شده از نظر برخی تحلیل‌های رسانه‌ای و محافل سیاسی از افراد شاخص و با میزان اقبال عمومی بیشتر نسبت به سایر نامزد‌های تأیید صلاحیت شده در این حوزه انتخابیه هستند.
افراد شاخص تأیید صلاحیت شده باشت و گچساران؟
آقای «غلامرضا تاجگردون» نماینده ادوار مختلف مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دوره‌های نهم و دهم که اعتبارنامه وی در مجلس یازدهم نیز رد شده بود در این دوره صلاحیتش مورد تأیید هیأت نظارت شورای نگهبان در استان قرار گرفت.
آقای سید ناصر حسینی‌پور نماینده فعلی مجلس
آقای علیمراد جعفری (از بزرگان سیاسی جبهه اصولگرایی) و نماینده مردم گچساران در دور هفتم مجلس
اردلان زینل‌زاده شهردار اسبق و از جریان (اصولگرا)
هادی زارع‌پور با گرایش ( اصلاح طلبی)مدیرکل سابق آموزش و پرورش در دولت گذشته
محمد باقر شریفی مدیرکل سابق بازرسی استانداری کهگیلویه وبویراحمد (اصولگرا) و
ریحان محمدپور (اصولگرا)
این افراد هم بنا به گزارش‌های و تحلیل‌های رسانه‌ای از جمله افراد شاخص و تأیید صلاحیت شده در این حوزه انتخابیه هستند.
کدام افراد شاخص رد یا عدم احراز صلاحیت شده‌اند؟
بحث‌ها در خصوص افراد رد و یا عدم احراز صلاحیت شده در سه حوزه انتخابیه در کهگیلویه وبویراحمد نیز داغ است.
از حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا آقای «محمد بهرامی» شهردار اسبق و کاندیدای دور گذشته مجلس که برخی گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های محلی از جمله افراد شاخص در صحنه انتخابات یازدهم اسفند امسال بود از صحنه رقابت باز مانده است و البته وی بر اساس اعلامیه‌ای که صادر کرده ابراز‌امیدوار کرد که با قدرت و بر اساس ظرفیت‌های قانونی دنبال تأیید صلاحتش و حضور در صحنه انتخابات است.
سید قدرت‌‌الله حسینی‌بحرینی نماینده ادوار گذشته مجلس و از جریان اصولگرا
وی همچنین برادر آقای سید ناصر حسینی نماینده فعلی مجلس در صحنه انتخابات مجلس دوازدهم با تصمیم هیأت نظارت شورای نگهبان نخواهد بود وی هم در تلاش برای تأیید صلاحیت خود از مراجع ذیصلاح است.
ساسان دلاویز (مستقل با گرایش اصولگرایی)
وی مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری گردشگری بانک صادرات، مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی، مشاور شرکت خودروسازی سایپا بود و برادر احسان دلاویز، مشاور امور جوانان رئیس دولت اصلاحات.
عدل هاشمی‌پور ( اصولگرا)
وی نماینده سابق مردم در مجلس دهم نیز بر اساس گزارش‌های رسیده و بیانیه‌ای که وی صادر کرده است از جمله افراد شاخص از حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده که رد صلاحیتش توسط هیأت نظارت شورای نگهبان اعلام شده است.
فرزاد نجات‌نیا با گرایش ( اصولگرا)
او هم از فعالان سیاسی و اجتماعی حوزه کهگیلویه بزرگ و مشاور اسبق وزیر فقید و اسبق وزرات راه وشهرسازی نیز توسط هیأت نظارت شورای نگهبان صلاحیتش احراز نشده است.
مجتبی اندرزیان
او هم که مصاحبه‌های زیادی در رسانه‌های محلی و حضور پر رنگی در فضا‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی در این مدت داشت صلاحیتش از سوی هیأت نظارت شورای نگهبان استان تأیید نشده است.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: برای انتخابات پیش‌رو (۱۱ اسفند امسال) ۸۷۲ شعبه اخذ رای در مناطق مختلف استان پیش‌بینی شده است.
در مجلس یازدهم شمار افراد تأیید صلاحیت شده ۳۶ نفر معادل ۳۹ درصد ۹۳ داوطلب انتخاباتی بود در حالی که در این دوره ( مجلس دوازدهم) شمار افراد تأیید شده ۱۰۶ نفر معادل ۶۹ درصد داوطلبان مشمول بررسی صلاحیت بوده است.
کهگیلویه وبویراحمد دارای جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر، ۹ شهرستان و سه حوزه انتخابیه است که در انتخابات پیشین ( مجلس یازدهم) ۵۴۳ هزار نفر مشمول رای دادن بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1