تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۴۷۱۰۲۳
خبر تکمیل می شود

جزئیات حادثه تروریستی در کرمان؛ علت و تعداد شهدا

۱
جزئیات حادثه تروریستی در کرمان؛ علت و تعداد شهدا
کبنا ؛ امروز در جریان مراسم بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی در کرمان دو صدای مهیب شنیده شد. صداهای انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان به گوش رسید. مسئولین گلزار در ابتدا بیان کردند که صدا مربوط به انفجار چند کپسول گاز بوده و اتفاق خاصی برای کسی رخ نداده است. آن‌ها همچنین اعلام کردند که جمعیت حاضر در آرامش هستند و مسئولین مربوطه در حال نظارت بر حادثه هستند. کمی بعد شهردار کرمان خبر داد که دو انفجار در محدوده گلزار شهدای کرمان به فاصله ۱۰ دقیقه رخ داده است و هنوز معلوم نیست این انفجارها بر اثر ترکیدن کپسول گاز یا انتحاری بوده است.
دقایقی بعد اخبار دیگری مخابره شد. معاون امنیتی استاندار کرمان در گفتگویی تایید کرد که دو بمب‌گذاری تروریستی رخ داده است. خبرگزاری تسنیم گزارش دارد که در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو کیف بمب گذاری شده وجود داشته است که عامل یا عاملین این حادثه ظاهرا با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند.
جزئیات حادثه تروریستی در کرمان؛ علت و تعداد شهدا

تعداد شهدا و مجروحان
مدیر روابط اورژانس کشور اعلام کرد که در حادثۀ تروریستی کرمان تا کنون تعداد ۹۵ شهید و ۲۱۱ مصدوم شناسایی شدند. یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس از شهادت ۳ مامور پلیس در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان خبر داد. برخی افراد حاضر در صحنه خبر داده‌اند که تعداد شهدا و مجروحان احتمالاً بالاتر خواهد رفت.
رئیس سازمان پزشکی قانونی گفته است: پیکر ۱۳ نفر از شهدای حادثه کرمان به پزشکی قانونی منتقل شد.
علت حادثه
احمد وحیدی، وزیر کشور در مورد حادثه گفت: ساعت ۱۵ ظهر اولین انفجار رخ می‌دهد و هنگامی که باقی زائران به کمک مصدومان می‌آید انفجار دوم در ساعت ۱۵:۲۰ رخ می‌دهد و تعدادی دیگر از افراد در حادثه دوم دچار حادثه می‌شوند.
   
استاندار کرمان، با بیان اینکه این انفجار‌ها نزدیک ورودی‌های گلزار شهدا بود، عنوان کرد: انفجار‌ها خارج از محدوده گیت‌های بازرسی رخ داد و حدود ۲ کیلومتر تا مرقد شهید سلیمانی فاصله داشت. محمدمهدی فداکار، گفت: ساعت ۱۵ عصر امروز اولین انفجار و با فاصله حدود ۱۵ دقیقه دومین انفجار در مکان دیگری اتفاق افتاد. شک نیست که حادثه، به طور قطع تروریستی است، هر ۲، انفجار‌های بزرگی بوده، اما انتحاری بودن آن مشخص نیست، امیدواریم که با بازبینی فیلم‌ها زوایای دیگر حادثه مشخص شود.
نماینده کرمان درباره علت انفجار گفت: طبق گزارشات ارائه شده به ما، بمبی را از مسیر زیرگذر منفجر کردند که تعدادی از عزیزان شهید و تعدادی مجروح شدند.
نماینده رفسنجان گفت عملیات تروریستی صورت گرفته با استفاده از کمربند انفجاری رخ داده است. جلالی همچنین گفت که اینگونه اتفاقات بی‌ارتباط با جنایات صورت گرفته در غزه نیست.
نماینده جیرفت هم گفت: چهار انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان رخ داده است. انفجار‌های صورت گرفته به واسطه بمب گذاری که یک حمله تروریستی بوده در مکان‌های مختلفی از جمله زیر پل زیرگذر منتهی به گلزار شهدا و در مسیر موکب‌ها کارگذاری و منفجر شده‌اند.
تصاویر شهدای فراجا در حادثه تروریستی کرمان
شهیدان مهدی علوی، رضا مداح و محمد پورشیخعلی
افسران شهید حادثه تروریستی در کرمان


رهبر انقلاب: جنایتکاران سنگدل بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد/ این جنایتکاران بدانند که از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود/  این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.
بسم الله الرّحمن الرّحیم
دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند.
ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.
اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.
سیّدعلی خامنه‌ای
   
اعلام سه روز عزای عمومی در استان کرمان
در پی عمليات تروریستی در کرمان و شهادت جمعی از هموطنانمان، سه روز عزای عمومی در استان اعلام شد.
اسامی ۱۷۴ مصدوم حادثه تروریستی کرمان

جزئیات حادثه تروریستی در کرمان؛ علت و تعداد شهدا
جزئیات حادثه تروریستی در کرمان؛ علت و تعداد شهدا

جزئیات حادثه تروریستی در کرمان؛ علت و تعداد شهدا
جزئیات حادثه تروریستی در کرمان؛ علت و تعداد شهدا
استاندار کرمان: انفجار‌ها خارج از محدوده گیت‌های بازرسی رخ داد
   

فداکار، استاندار کرمان: حادثه، قطعا تروریستی است و تاکنون ۱۰۳ نفر به شهادت رسیده‌اند؛ انفجارها نیز خارج از محدوده گیت های بازرسی رخ داد. دشمن نمی‌تواند ارادت مردم ایران را به سردار دلها و سپهبد شهید سلیمانی ببیند.
ساعت ۱۵ عصر امروز اولین انفجار و با فاصله حدود ۱۵ دقیقه دومین انفجار در مکان دیگری اتفاق افتاد. انفجارها خارج از محدوده گیت‌های بازرسی رخ داد و حدود ۲ کیلومتر تا مرقد شهید سلیمانی فاصله داشت.

واکنش فرزند سردار قاسم سلیمانی به حادثه تروریستی کرمان: حتی از زائر او هم می‌ترسند
     
مصاحبه با مصدومان حادثه
   
گزارش وزیر کشور از حادثه تروریستی کرمان / وحیدی: جنایتکاران منتظر پاسخ کوبنده و قاطع باشند
وزیر کشور گفت: افرادی که این جنایات را رقم زدند منتظر پاسخ کوبنده و قاطع دستگاه‌های امنیتی و انتظامی ایران باشند.
ساعت ۱۵ ظهر اولین انفجار رخ می‌دهد و هنگامی که باقی زائران به کمک مصدومان می‌آید انفجار دوم در ساعت ۱۵:۲۰ رخ می‌دهد و تعدادی دیگر از افراد در حادثه دوم دچار حادثه می‌شوند.
هم اکنون در کرمان عادی است و همه چیز در کنترل نیرو‌های انتظامی و امنیتی است و آرامش برقرار است.
این توطئه جدید ادامه همان توطئه‌هایی بود که این افراد مدت‌ها به دنبال آن بودند و در مراسمات مختلف سعی در رسیدن به اعمال شوم خود بودند.
افرادی که این جنایات را رقم زدند بدانند که سیلی محکمی می‌خورند. این جنایت علیه افرادی شد که به دنبال عشق خود و اسطوره مقاومتشان یعنی حاج قاسم بودند.
تصاویری جدید از شهدای حادثه تروریستی کرمان
بعد از وقوع دو حادثه تروریستی در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان که عصر چهارشنبه (۱۳ دی) و در زمان برگزاری مراسم چهارمین سالگرد شهید سردار قاسم سلیمانی رخ داد، برخی آمار حکایت از شهادت حدودا ۷۰ تن و ۱۷۰ مجروح در این عملیات تروریستی خبر می‌دهند. آخرین وضعیت شهدای این حادثه تروریستی را از محوطه بیمارستان باهنر کرمان مشاهده می‌کنید.
ساعت 16:23 - در پی ۲ انفجار در زیرگذر گنبد جبیله در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان، ۳۰ نفر ‌مصدوم‌ شدند که به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.
به گزارش کبنا، ‌دقایقی پیش در طول مسیر گلزار شهدای کرمان انفجار‌ مهیبی به گوش رسید‌ که بلافاصله تیم واکنش سریع در محل حضور یافت‌.
طبق گزارش خبرنگار تسنیم، این انفجار در نزدیک مسجد صاحب‌الزمان روی داده است و هنوز اطلاعاتی دقیقی در دست نیست.
‌جمعیت از اطراف محل پراکنده شده و نیروهای امنیتی در حال حرکت به سمت محل انفجار هستند.
برخی افراد حاضر در صحنه مدعی شدند که این انفجار ‌‌از کپسول‌های گاز بوده است، اما تاکنون هیچ مقام رسمی این خبر را تایید نکرده است.
تعدادی زیادی آمبولانس در محل این انفجار حاضر شده‌اند تا اگر بر اثر این انفجار افرادی مجروح شده باشند به مراکز درمانی منتقل شوند.
 در پی ازدحام جمعیت در محل‌، تعداد از هم‌وطنان دچار مصدومیت شده‌اند که بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شد‌ند.
بر اثر این 2 انفجار تعدادی از افرادی که در محل انفجار بودند مجروح شده‌اند.
در ساعت 15:17 دقیقه دومین انفجار در همین محل رخ داد.
 در حاضر مردم از مسیر منتهی به گلزار شهدا تخلیه شده و نیروهای امنیتی و انتظامی در حال کنتزرل اوضاع بوده تا سریعا علت این انفجار را اعلام کنند.
روابط عمومی اورژانس کشور در گفت‌وگو با تسنیم درباره آمار مصدومان حادثه انفجار در مسیر گلزار شهدای کرمان اظهار کرد: دقایقی پیش یک مورد حادثه انفجار  در زیرگذر گنبد جبلیه رخ داده که به دنبال آن 10 نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.
وی افزود: دقایقی پس از بروز این سانحه نیز انفجار دوم در درگاه قلی بیگ رخ داده که در این حادثه نیز 20 نفر بر اثر ازدحام جمعیت مصدوم شده اند.
وی ادامه داد: مصدومان عمدتاً به دلیل ازدحام جمعیت و فرار مردم از صدای مهیب، دچار مصدومیت شده‌اند.
در حال حاضر مسئولان گلزار شهدای کرمان از مردم حاضر در گلزار درخواست دارند تا سریعا گلزار را تخلیه کنند.
صداوسیما: 20 نفرکشته شدند
صابری رئیس اورژانس کرمان گفت: تاکنون ۲۵ نفر کشته و ۴۰ نفر زخمی شده اند
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1