تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۴۷۰۸۳۸
کبنا گزارش می‌دهد

گره‌های کور پروژه‌های بزرگ گردشگری یاسوج / سرنوشت مجموعه گردشگری تله‌کابین یاسوج چیست؟

۲
۰
گره‌های کور پروژه‌های بزرگ گردشگری یاسوج / سرنوشت مجموعه گردشگری تله‌کابین یاسوج چیست؟
کبنا ؛پروژه طرح مجموعه گردشگری تله‌کابین یاسوج یکی از طرح‌هایی است که با ده‌ها وعده و وعید در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌زنی شد و قرار شد که علاوه بر رونق صنعت گردشگری برای جوانان این دیار اشتغالزایی انجام بدهد، اما معلوم نیست که این پروژه چه سرنوشتی پیدا کند. آیا سرنوشت این مجموعه همانند؛ پروژه تله‌کابین یاسوج [سرمایه‌گذار؛ امیری] می‌شود که برفراز یاسوج نیمه تمام رها شده است.
به گزارش کبنا، یکی از مشکلاتی که در پروژه‌های مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد آن هستیم، روند فرسایشی این پروژه‌ها است. گاهی عملیات اجرایی و تکمیل برخی از پروژه‌ها آنقدر طول می‌کشد که عمر انسان‌ها مجال افتتاح و استفاده از آن پروژه‌ها را نمی‌دهد. پروژه جاده پاتاوه - دهدشت یکی از این پروژه‌ها بود. این پروژه بیش از 23 سال بطول انجامید تا به پایان رسیده است و الان هم که افتتاح شده مشکلات زیادی دارد و افزایش تصادفات در این محور و ناایمن بودن برخی از نقاط این جاده جان تعدادی از هم‌استانی‌ها و هموطنان‌مان را گرفته است.
استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌هایی است که می‌تواند به قطب گردشگری تبدیل شود. وجود منابع طبیعی و مکان‌های تفریحی و گردشگری فرصت بی‌نظیری است که صنعت گردشگری را در استان کهگیلویه و بویراحمد رونق داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به ایرنا گفت: موافقت کامل برای اجرای طرح تله‌کابین یاسوج توسط وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری انجام شده است و عملیات اجرای آن در دهه فجر امسال رسما آغاز می‌شود.
 عملیات اجرایی مجموعه گردشگری تله کابین، سورتمه و زیپ لاین در سفر دور دوم رئیس جمهور به این استان کلنگ زنی شد اما طولی نکشید که تعطیل شد. طرح با مانع منابع طبیعی همراه شد.
پارک بزرگ جنگلی، طبیعی و گردشگری یاسوج با امکاناتی از جمله تله کابین، سورتمه، زیپ لاین در آینده یکی از طرح‌های بزرگ گردشگری جنوب غرب کشور است.
فاز نخست این طرح در سفر دور دوم رئیس جمهور به این استان کلنگ زنی شد و قرار است ۲۵ درصد مبلغ سرمایه‌گذاری آورده سرمایه‌گذار باشد. طولانی‌ترین زیپ لاین دنیا قرار است در این طرح گردشگری به طول سه هزار و ۵۰۰ متر ساخته شود و یکی از هیجان انگیزترین مکان‌های گردشگری در جنوب کشور و حتی خاورمیانه خواهد شد.
طول پل معلق شیشه‌ای در این طرح ۳۸۵ متر خواهد بود که طولانی‌ترین پل کشور محسوب می‌شود. تله کابین یاسوج به طول ۱.۸ کیلومتر است که فاز توسعه آن تا ۵.۵ کیلومتر هم ادامه پیدا می‌کند. پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مبلغ سرمایه‌گذاری این طرح هست و ۲۵۰ نفر اشتغال دارد.
سعید طالبی‌پور اظهار کرد: اجرای طرح تله‌کابین از جمله طرح‌های راهبردی گردشگری در استان است. به سرانجام رساندن مجموعه گردشگری تله کابین، سورتمه و زیپ لاین از مصوبات سفر دوم رئیس جمهوری، از گام‌های مهم برای بهبود درآمدزایی از طریق صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی افزود: در صورت اجرای این طرح حتی از شمال کشور و همه نقاط گردشگر وارد استان می‌شود.
طالبی پور تصریح کرد: در این طرح قرار است یکی از طولانی‌ترین زیپ لاین‌های دنیا به طول سه هزار و ۵۰۰ متر ساخته شود که یکی از هیجان انگیزترین مکان‌های گردشگری در جنوب کشور و حتی خاورمیانه خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: همه مراحل قانونی و ثبتی این طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد تومان انجام شده و با تکمیل آن برای ۹۵۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: پیمانکار این طرح ملی با سرمایه خود در مرحله اول، تجهیزات مورد نیاز را خریداری کرده است گفت: در مرحله دوم و سوم توسط دولت و ما تأمین اعتبار و پرداخت تسهیلات انجام می‌شود.
این استان که با حدود ۱۶هزار کیلومتر مترمربع بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده بیش از ۲ هزار اثر تاریخی دارد که بیش از ۷۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای ۱۴منطقه نمونه و ۱۱روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و چهار کمپینگ اقامتی است.
دشتک دیل، قلات گناوه، پادوک و سد کوثر در گچساران، برم الوان شهرستان بهمئی، موگرمون لنده، طسوج در شهرستان چرام، قلعه دیشموک، کمر دوغ درکهگیلویه، شلال‌دان باشت، ماه پرویز، کاکان و سقاوه بویراحمد از جمله مناطق نمونه گردشگری تعریف شده در کهگیلویه وبویراحمد هستند.
حوزه گردشگری با برخی مشکلات زیرساختی و البته سوءتدبیر‌ها در طول سالیان متمادی نیز موجه بوده است.
مشکلاتی که شاید در نگاه نخست کوچک و یا کم اهمیت جلوه کند و به صورت ریسمان‌های نازک به نظر برسند اما وقتی آن‌ها را کنار هم گذاشت تبدیل به چالش‌های بزرگ‌تر و در عین حال ریسمان‌های محکم و در هم تنیده و با گره‌های کوری خواهند شد که بازکردن آن نیازمند تحمل هزینه‌های بیشتری خواهد بود.
بخش گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه و محور اصلی توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد باید از حالت انفعالی خارج و به یک کانون فعال، پویا، مؤثر و‌امیدآفرین در راستای ایجاد اشتغال، کسب درآمد و شکوفایی همه جانبه استان تبدیل شود.
کارشناسان حوزه صنعت گردشگری معتقدند که یکی از راهکار‌های اساسی در تحقق این مهم تهیه و تدوین سند جامع گردشگری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مانی
Iran, Islamic Republic of
مجری توانمندمیخواهدکه نیست

این خط واینهم نشون
م ا
Iran, Islamic Republic of
تمام مسئولین از معاون اقتصادی تا مجری تا مدیر اسبق گردشگری با هم هماهنگ هستند.
مگر یاسوج با این وسعت چقدر ظرفیت جذب گردشگر دارد که دوتا تله کابین نیاز داره
اگه هدفشون خدمت هست پروژه تله کابین امیری با ۴۰ درصد پیشرفت رو راه اندازی کنند که بلاتکلیفش کردن
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
1