تاریخ انتشار
جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۷
کد مطلب : ۴۶۹۶۶۵
پولیتیکو:

نگرانی‌هایی در دولت امریکا از پیامد‌های ناخواسته وقفه در جنگ غزه / این وقفه به روزنامه نگاران امکان دسترسی گسترده‌تر به غزه و تهییج افکار عمومی علیه اسرائیل را می‌دهد

۰
نگرانی‌هایی در دولت امریکا از پیامد‌های ناخواسته وقفه در جنگ غزه / این وقفه به روزنامه نگاران امکان دسترسی گسترده‌تر به غزه و تهییج افکار عمومی علیه اسرائیل را می‌دهد
کبنا ؛پولیتیکو نوشت: برخی از مقامات دولت بایدن می گویند که توافق مبادله گروگان ها، روشن ترین  نشانه کارآمدی راهبرد بایدن در قبال جنگ اسرائیل و حماس است.
به گزارش کبنا، در ادامه این مطلب آمده است: بر اساس این توافق، حماس در ازای آزادی 150 زن و نوجوان فلسطینی در اسارت اسرائیل، 50 زن و کودک اسرائیلی را آزاد خواهد کرد. یک وقفه موقت چهار تا پنج روزه  جنگ، به آنها امکان انتقال امن تر را می دهد و ارسال کمک های نجات بخش به فلسطینی های رنج دیده غزه را تسهیل می کند. در میان این همه ویرانی و هرج و مرج، توافق آزادی گروگان ها ممکن است نقطه روشن نادری در این تاریکی ها باشد.
سه مقام دولت ایالات متحده گفتند که هیچ جایی برای دور پیروزی زدن نیست زیرا با وجود این توافق، باز هم حدود 200 گروگان در دست حماس باقی خواهد ماند. با در نظر گرفتن کشته شدن 1200 نفر توسط حماس در 7 اکتبر و کشته شدن بیش از 13000 هزار نفر در غزه در پی حمله انتقام جویانه اسرائیل، جشن گرفتن هر پیروزی، ناخوشایند و ناپسند است.
اما هر سه معتقدند جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، نباید از آنچه که این سیاست تا به امروز حاصل کرده، دوری کند. یکی از مقامات اوایل سه شنبه قبل از نهایی شدن توافق گفت: این نشان دهنده کارآمدی این سیاست است، «اما کارهای بیشتری لازم است انجام شود».
درخواست های فزاینده شاخه ترقی خواه حزب دموکرات برای آتش بس کامل و پایان دادن به حمایت از انتقام جویی اسرائیل، در کاخ سفید نادیده گرفته شد. بایدن و تیمش بارها و بارها تکرار کردند که تنها راه برای دستیابی به پیشرفت معنادار بشردوستانه، یک توافق درباره گروگان هاست که بتواند هیجانات را فروکش و بمباران را متوقف کند.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، با فشار شدید خانواده های گروگان ها و ناآرامی داخلی مواجه بود. به نتیجه رسیدن توافق تنها با حمایت علنی از وی و فشارهای پشت پرده به او، ممکن بود.
مقامات امریکایی اصرار دارند که تا زمانی که گروگان ها به خانه بازنگشته اند و درگیری ها متوقف نشده، هیچ چیز واقعا نهایی نیست، این معامله همچنان ممکن است از بین برود. 
سه مقام دیگر دولت، از جمله یک مقام بلندپایه در طی مصاحبه ای ضبط شده، گفتند که تلاش برای آزادی گروگان ها و توقف 4 یا 5 روزه جنگ، با توجه به وضیت غزه و ویرانی و بحران انسانی ناشی از حمله اسرائیل، ضروری بود.
دیوید ساترفیلد، نماینده ویژه واشنگتن در مسائل بشردوستانه در جنگ اسرائیل و غزه، در مصاحبه زنده سه شنبه با المانیتور درباره آتش بس موقت گفت: «مسئله اثبات درستی استراتژی نیست. این کار درست و ضروری است».
یکی از مقامات سابق آمریکایی که از این مذاکرات خبر دارد، گفت که مذاکرات مربوط به گروگان گیری گاهی اوقات به دلیل طیف گسترده طرف های درگیر - از جمله اسرائیل، حماس، قطر و ایالات متحده - و همچنین گروه های مختلف خارجی که از کانال های دیپلماتیک خودشان شنود می کردند، پیچیده شده است. تعداد زیادی از گروگان ها، که از لحاظ ملیت و سن متفاوت هستند و در برخی موارد نیازهای فوری پزشکی داشتند، متغیر پیچیده دیگری را به این ترکیب اضافه کرد.
این مقام سابق گفت: «مذاکرات مربوط به گروگان ها همیشه چالش برانگیز است. اما این یکی بسیار پیچیده بود».
دولت بایدن اصرار دارد که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما باید آسیب های غیرنظامی را در این روند به حداقل برساند. در هفته های اخیر، ایالات متحده تلاش کرد تا روزانه 100 کامیون کمک را از مصر به غزه برساند و با گروه های بشردوستانه در مورد چگونگی کاهش بیشتر درد و رنج فلسطینیان در این منطقه در تماس است.
اما دولت همچنان در مورد تصمیم نتانیاهو برای مرحله نهایی مناقشه و فقدان برنامه ای برای اینکه پس از شکست حماس چه کاری انجام شود، محتاط است. یک مقام ارشد دولت گفت که هیچ حسی وجود ندارد که این وقفه به آتش بس طولانی تر تبدیل شود. همچنین در مورد پیامدهای ناخواسته این وقفه، نگرانی هایی در دولت امریکا وجود داشت. نگرانی از این که این وقفه به روزنامه نگاران امکان دسترسی گسترده تر به غزه و فرصتی برای روشن کردن بیشتر ویرانی در آنجا و تهییج افکار عمومی علیه اسرائیل را می دهد.
کارشناسان می گویند که بعید است اسرائیل عملیات نظامی خود در غزه را پس از پایان آتش بس موقت، متوقف کند. مقامات اسرائیلی متعهد شده‌اند که حمله را تا نابودی حماس ادامه دهند و در برخی موارد استدلال می کنند که گسترش حملات از شمال غزه به جنوب آن سبب جذاب تر شدن وقفه برای حماس شده و از این طریق، این حملات به حصول توافق آزادی گروگان ها کمک کرده است.
نگرانی‌هایی در دولت امریکا از پیامد‌های ناخواسته وقفه در جنگ غزه / این وقفه به روزنامه نگاران امکان دسترسی گسترده‌تر به غزه و تهییج افکار عمومی علیه اسرائیل را می‌دهد
ایوو دالدر، رئیس شورای امور جهانی شیکاگو گفت: هیچ نشانه ای درباره اینکه این وقفه، نظر اسرائیلی ها درباره اقدامات نظامی که به نظرشان لازم است انجام دهند را تغییر داده باشد، وجود ندارد. دالدر که به مقامات ارشد دولت بایدن نزدیک است، افزود، کاخ سفید همچنان در مورد استراتژی بلندمدت اسرائیل و اینکه مرحله بعدی جنگ ممکن چگونه باشد است، «عمیقا و عمیقا نگران» است و همین امر چند روز آینده را برای افزایش فشار بر نتانیاهو حیاتی می کند.
دالدر گفت: «دولت به این نتیجه رسیده که حمایت از اسرائیل پس از 7 اکتبر، یک عنصر ضروری برای نفوذ بر اسرائیل بود.» وی افزود: «این بدان معنا نیست که نفوذ کامل بوده است ... اما اگر آنها این کار را نمی کردند، هیچ نفوذی نداشتند».
بایدن علی رغم در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری و با وجود اینکه ممکن است رای دهندگان جوان تر موضع او را حمایت خونبار از اسرائیل بدانند، با درخواست های حزب خود برای آتش بس کامل و مشروط کردن کمک نظامی به اسرائیل مخالفت کرد.
یکی از دستیاران دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا گفت، بسته به شرایط توافق، ترقی خواه های حزب دموکرات از این لحظه استفاده می کنند تا بایدن را به سمت حمایت از وقفه های طولانی تر در جنگ سوق دهند. وی افزود: اگر پنج روز بمباران متوقف شود، هدف بعدی این خواهد بود که این وقفه موقت به یک توقف طولانی مدت برای رسیدگی به مسائل بشردوستانه تبدیل شود.
شیبلی تلهامی، استاد دانشگاه مریلند که با دموکرات های سنا در مورد مشروط کردن حمایت از اسرائیل گفتگو کرده، گفت، همه طرف ها در حال حاضر به توافق نیاز دارند، «از جمله دولت بایدن، که نه تنها در سطح جهانی، بلکه در میان دموکرات ها تحت فشار فزاینده ای قرار گرفته است».
وی افرود: «البته از وقفه و تبادل اسرا استقبال می‌شود، اما اینکه آیا این فرصتی برای طرفین خواهد بود تا در مسیر فاجعه باری که طی کرده اند بازنگری کنند یا خیر، باید منتظر ماند و دید».
نام شما

آدرس ايميل شما

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1