تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۹
کد مطلب : ۴۶۸۷۴۶
قهرمان‌پور، تحلیلگر بین الملل:

ایران مستقیما به جنگ غزه ورود نمی‌کند، اما نیرو‌های مقاومت وارد تقابل جدی با اسراییل و آمریکا در منطقه خواهند شد / غزه پر از تونل‌هایی است که حماس احداث کرده؛ از بین بردن همه این تونل‌ها برای اسرائیل بسیار دشوار است / نتیجه جنگ بستگی به واکنش کشور‌های عربی دارد / خط انقلابی عربی که در دهه ۸۰ طرفدار فلسطین بود تضعیف شده است

۰
ایران مستقیما به جنگ غزه ورود نمی‌کند، اما نیرو‌های مقاومت وارد تقابل جدی با اسراییل و آمریکا در منطقه خواهند شد / غزه پر از تونل‌هایی است که حماس احداث کرده؛ از بین بردن همه این تونل‌ها برای اسرائیل بسیار دشوار است / نتیجه جنگ بستگی به واکنش کشور‌های عربی دارد / خط انقلابی عربی که در دهه ۸۰ طرفدار فلسطین بود تضعیف شده است
کبنا ؛
حمله زمینی اسراییل به غزه و مواضع حماس صحنه این جنگ را پیچیده‌تر کرده. جنگی که مشخص نیست در کدام نقطه به پایان خواهد رسید و استراتژی‌های نظامی طرفین نیز به مرحله غیرقابل پیش‌بینی رسیده است. نکته اساسی درباره پایان جنگ احتمال مرزبندی جدید در غزه و احتمال مداخله کشور‌های عربی در این صحنه است.
رحمان قهرمان‌پور، کارشناس روابط بین‌الملل، درباره حمله زمینی اسراییل به غزه به انتخاب گفت: اسراییل به دنبال این است که حماس را در غزه از بین ببرد؛ اما واضح است که این هدف شدنی نیست، بنابراین آن چیزی که ممکن است اسراییل در عمل به دنبال آن باشد تضعیف اساسی حماس و زیرساخت‌های نظامی حماس است. اما در مورد این هدف هم اسراییل با مشکلاتی مواجه است، نخست اینکه غزه پر از تونل‌هاییست که حماس احداث کرده و از بین بردن همه این تونل‌ها کار بسیار دشوار و سختی است. اگر اسراییل زمینی وارد غزه شود، طبیعتا نیرو‌های نظامی حماس هم از این تونل‌ها ضربات زیادی به اسراییل می‌زنند و تعداد تلفات اسراییل بیشتر می‌شود که جامعه اسراییل و افکار عمومی در انجا با کشته شدن نیرو‌های نظامی اسراییلی در غزه خشمگین خواهند شد، یعنی نارضایتی در افکار عمومی بالا می‌رود. الان افکار عمومی در اسراییل خشمگین است و خواهان این است که ارتش و دولت علیه حماس کاری بکنند، اما اگر ارتش در ورود به غزه نتواند به اهداف خود برسد نارضایتی افکار عمومی نه تنها کم نخواهد شد بلکه بیشتر هم خواهد شد.
وی در ادامه درباره مسئله استراتژی نظامی و نحوه جنگیدن اسراییل در غزه بیان کرد: حتی اسراییل اگر بخواهد کوتاه مدت هم در غزه بماند، باز درباره استراتژی و نحوه جنگ اسراییل شبهاتی مطرح است. آِیا اسراییل وارد یک جنگ چریکی خواهد شد؟ آیا اسراییل به دنبال از بین بردن تاسیسات نظامی و غیرنظامی است؟ آیا اسراییل با کمترین تلفات می‌تواند به حماس آسیب بزند؟ این سوالات در بعد نظامی وجود دارد و اسراییل در غزه با یک ارتش کلاسیک نمی‌جنگند بلکه با یک گروه شبه نظامی غیردولتی مواجه است که نوع جنگیدن آن با یک ارتش کلاسیک مثل اسراییل متفاوت است. اینکه در این نبرد نامتفارن ممکن است اسراییل آسیب جدی بزند، اما آسیب جدی هم خواهد خورد.
قهرمان‌پور در رابطه با احتمال مرزبندی جدید گفت: این سوال خیلی مهمی است؛ نتیجه جنگ بستگی به واکنش کشور‌های عربی دارد. اردن و مصر که به صورت سنتی در خط صلح با اسراییل بودند واکنشی نشان ندادند. از طرف دیگر با انتقال آوارگان فلسطینی از خاک غزه به خاک خودشان مخالفت کردند. اردن بزرگترین میزبان فلسطینی هاست و ۵۰ درصد اردن را فلسطینی‌های آواره تشکیل می‌دهند. بعد از اردن، اردوگاه‌هایی در لبنان و مصر و کویت وجود دارد. موضع این کشور‌ها عدم پذیرش آواره جدید است. موضع عربستان و امارات و قطر نیز میانه است و هر دو طرف را محکوم می‌کنند و خواهان تقویت دولت خودگردان هستند. دولت‌های انقلابی عربی مثل دولت لیبی، سوریه و عراق نیز یا گرفتار جنگ داخلی شدند یا مانند قذافی فروپاشیدند نتیجتا خط انقلابی عربی که در دهه ۸۰ طرفدار فلسطین بود تضعیف شده است؛ لذا جهان عرب در موضع فلسطین یکپارچه نیست و حمله به غزه اختلاف بین اعراب را تشدید می‌کند و باعث افزایش شکاف خواهد شد.
او افزود: سیاست اسراییل حمله به کل غزه نیست و فقط شمال غزه هدف است. ایران هم سیاست گذشته خود درباره عدم مداخله نظامی در غزه و لبنان را حفظ خواهد کرد و از ورود نظامی خودداری خواهد کرد، اما ممکن است نیرو‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا و اسراییل ضربه بزنند و از دیشب هم پایگاه‌های آمریکایی در عراق مورد هدف نیرو‌های مقاومت قرار گرفتند. ایران مستقیم ورود نمی‌کند، اما نیرو‌های مقاومت وارد تقابل جدی با اسراییل و آمریکا در منطقه خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1