تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۴۶۷۵۳۲
مدیرکل تعاون روستایی استان:

خرید سیب از باغداران کهگیلویه و بویراحمد دو برابر می شود

۰
خرید سیب از باغداران کهگیلویه و بویراحمد دو برابر می شود
کبنا ؛
یکی از معضلات باغداران سیب استان در سالهای گذشته عدم حمایت دولت و نبود صنایع تبدیلی بوده است، امسال با توجه به افزایش تولید سیب در استان، دولت حمایت های خود را افزایش داده و مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد از خرید دوبرابری محصول سیب در استان خبر داده است.
به گزارش کبنا نیوز، مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خرید سیب تولیدی این استان در سال زراعی جاری و برای نخستین بار و در راستای حمایت از کشاورزان و باغدران به صورت توافقی و متناسب با کیفیت محصول خواهد بود.
علی بخش شجاعی اظهار کرد: به منظور حمایت از باغداران استان و کوتاه نمودن دست واسطه ها و فرصت طلبان شبکه تعاون روستایی استان اقدام به خرید سیب از باغدارن استان کرده است.
وی افزود: به طوری که با ورود سازمان تعاون روستایی استان قیمت هر کیلو سیب درجه یک از ۱۱۰ هزار ریال تا ۱۴۰ هزار ریال با توجه به کیفیت آن نیز رسیده است.
وی افزود: به طوری که با ورود سازمان تعاون روستایی استان قیمت هر کیلو سیب درجه یک از ۱۱۰ هزار ریال تا ۱۴۰ هزار ریال با توجه به کیفیت آن نیز رسیده است.
مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شبکه تعاون روستایی ضمن بازدید میدانی از قطب‌های تولید سیب استان و حضور در باغات سیب و آنالیز وضعیت ظاهری محصول ، نوع سیب و مرغوبیت آنها اقدام به انعقاد قرارداد با برخی از باغداران کرده اند و پیش بینی می‌شود که ۲ برابر سال گذشته خرید سیب از باغداران را داشته باشیم.
شجاعی تاکید کرد: تاکنون پنج مرکز خرید سیب صنعتی در مناطق کاکان، سی سخت و دشتروم راه اندازی شده است.
وی از باغداران استان خواست که سیب صنعتی و پا درختی خود را به مراکز خرید تعاون روستایی تحویل نمایند.
مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پیش بینی می‌شود که در صورت تخصیص اعتبار و یا همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات بتوانیم بخش عمده ای از سیب باغداران استان را خریداری نماییم.
سیب
براساس برآوردهای صورت گرفته سالانه افزون بر ۴۵ هزار تن سیب با کیفیت از باغ‌های شهرستان دنا که مرکز اصلی تولید این میوه در کهگیلویه و بویراحمد است برداشت می شود.
سطح زیر کشت باغ های سیب در شهرستان دنا یک هزار و ۸۰۰ هکتار است که از هر هکتار به طور میانگین ۲۵ تن میوه برداشت می‌شود.
70 درصد سیب تولیدی در شهرستان دنا ممتاز و با کیفیت و ۳۰ درصد هم صنعتی است و ارقام این محصول در شهرستان شامل رد، گلدن، گلاب و سیب ترش می شود.
سطح زیر کشت باغ های سیب در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶ هزار هکتار است که به طور میانگین از هر هکتار ۲۰ هزار تن از این میوه برداشت می شود.
امید است با با حمایت ویژه از بخش خصوصی قدرتمند و با نظارت مستمر و تسهیل گری و ایجاد صنایع تبدیلی چهره کشاورزی سنتی در سطح کشور به صنعتی تبدیل خواهیم کرد و زمینه افزایش بهره وری و تولید محصولات اورگانیک را فراهم خواهیم کرد.
هم اکنون یکهزار و ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید سیب درختی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند.
سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود.
این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالیانه ۹۷۲ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
بحران هویت پایدار ترکیه

بحران هویت پایدار ترکیه

به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه "چیگدم آکیول" روزنامه نگار آلمانی تاریخ جدیدی ...
1