کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر فضای سیاسی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون؛

فرصت ها و تهدیدهای انتخابات 1402 در بویراحمد بزرگ / فینالیست‌‌های مهمترین مارتن سیاسی بویراحمد چه کسانی هستند؟

26 مرداد 1402 ساعت 4:37

از سال‌های گذشته تاکنون مردم کهگیلویه و بویراحمد یکی از وفادارترین‌ها به نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند و همیشه در دور افتاده‌ترین و محروم‌ترین روستا‌ها تا شهر‌های استان، مردم وظیفه خود می‌دانند که در انتخابات شرکت کنند. اما انتخابات مجلس طی سالیان گذشته تاکنون چگونه برگزار شده است؟ در بویراحمد بزرگ مردم چه کسانی را به عنوان نماینده خود به بهارستان فرستادند؟ انتخابات سال ۹۸ چگونه گذشت و مهدی روشنفکر چگونه گوی سبقت را از بقیه ربود؟ در انتخابات ۱۴۰۲ مجلس، گروه‌های اجتماعی دوباره چه تصمیمی خواهند گرفت؟


از سال‌های گذشته تاکنون مردم کهگیلویه و بویراحمد یکی از وفادارترین‌ها به نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند و همیشه در دور افتاده‌ترین و محروم‌ترین روستا‌ها تا شهر‌های استان، مردم وظیفه خود می‌دانند که در انتخابات شرکت کنند. اما انتخابات مجلس طی سالیان گذشته تاکنون چگونه برگزار شده است؟ در بویراحمد مردم چه کسانی را به عنوان نماینده خود به بهارستان فرستادند؟ انتخابات سال ۹۸ چگونه گذشت و مهدی روشنفکر چگونه گوی سبقت را از بقیه ربود؟ در انتخابات ۱۴۰۲ مجلس، گروه‌های اجتماعی دوباره چه تصمیمی خواهند گرفت؟
به گزارش کبنانیوز، پیش ثبت نام انتخابات به پایان رسید و در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون ۱۴۰ نفر نام‌نویسی کردند که ۱۲۹ نفر آقا و ۱۱ نفر خانم هستند. با وجود تعدد حضور افراد در پیش ثبت نام، نام چند تن از کاندیدا‌ها بیشتر از دیگران به چشم می‌خورد؛ افرادی که خود را در فضای مجازی مطرح کرده‌اند یا در میان مردم افرادی شناخته شده هستند. آرایش انتخاباتی اسفند 1402 در حال شکل گرفتن است.
سال ۹۸ مهدی روشنفکر بعد از یک دوره ناکامی و شکست از غلام محمد زارعی با دل پر درد، سخنرانی‌های انتقادی در جمع مردم بویراحمد کرد. اگر نگاهی به متن سخنرانی‌های روشنفکر در رسانه‌ها بیاندازید، می‌بینید که روشنفکر چه دل پر دردی از تبعیض‌ها، حق کشی‌ها، نابرابری‌ها داشت. غالب طوایف و گروه‌های اجتماعی سخنرانی‌های روشنفکر را به فال نیک گرفتند، اما در همان دوره نیز گفته می‌شد اگر روشنفکر سر کار بیاید تماماً در اختیار طایفه خود خواهد بود، کما اینکه او در آن دوره با کناره‌گیری از اصولگرایان، خود را در دامن طایفه انداخت و بعد از انتخابات نیز به زعم افکار عمومی دین خود را به طایفه‌اش ادا کرد.
اما خوب یا بد، در این دوره روشنفکر شانس و اقبال دوره گذشته را ندارد. روشنفکر پس از اتمام انتخابات انگار که کلماتش هم تمام شده بود و سخنرانی‌های انتقادی، تند و تیزش هم فراموش شد، از طرفی خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شد تعداد زیادی از لیدر‌های روشنفکر از او جدا شدند. و در این دوره، با وجود عملکرد دارای ضعف روشنفکر، او رقبای شاخصی را در بویراحمد سفلی دارد که پایگاه رأی مشترکی با هم دارند.
در دور گذشته بیش از ۹۵ درصد آرای بویراحمد سفلی در سبد روشنفکر رفت، او رقیبی از بویراحمد سفلی در آن دوره نداشت، ولی با وجود رقبای شاخصی در این دوره، طبیعی است که دچار ریزش رأی شود. نستهن مقدم_ شهردار پیشین یاسوج_ یکی از رقبای روشنفکر است، مقدم به دلیل جایگاه قومیتی خطری برای روشنفکر محسوب می‌شود، گفته می‌شود برخی از ریش سفیدان و بزرگان بویراحمد سفلی به سمت مقدم گرایش دارند و از مقدم می‌توان به عنوان یکی از ژنرال‌های انتخابات نام برد و حتی عده‌ای از او به عنوان پدیده انتخابات نام می‌برند. از طرفی علی خرامین استاد دانشگاه و روانشناس معروف نیز با روشنفکر اشتراک قومی دارد، خرامین نیز جزء افراد شناخته شده‌ای است که علاوه بر سبد رأی جامعه دانشگاهی بخشی از آراء قومیتی روشنفکر را در این دوره تصاحب می‌کند.   شخصیت‌های نوظهوری  هم مثل؛ علی آراوند و سبحانی در این انتخابات حضور دارند و تلاش می‌کنند خود را به مردم بشناسانند، و این افراد نیز بخشی از نگرانی‌های روشنفکر محسوب می‌شوند.
روشنفکر دیگر سبد آراء دوره گذشته بویراحمد سفلی را در اختیار ندارد و رأی مردم بویراحمد سفلی بین روشنفکر، مقدم، خرامین و سایر گزینه‌هایی که از این منطقه آمده‌اند، تقسیم می‌شود. چه معجزه‌ای از آستین روشنفکر بیرون می‌آید؟ چه پولتیکی برای تکرار موفقیت انتخابات 98 خواهد زد؟ آیا او دوباره می‌تواند، مردم بویراحمد سفلی را یک بار دیگر برای خود متحد کند؟ یا خیر؟ سئوالاتی است که این روزها پرسیده می‌شود.
ذکر این نکته هم لازم است که بخشی از آراء بویراحمد سفلی هم‌اکنون در اختیار بهرامی، منتظریان و زارعی است؛ چرا که آنها بعد از انتخابات 98 ننشستند و ارتباط‌شان را با مردم منطقه بویراحمد سفلی تنگاتنگ و بیشتر کردند.
در بویراحمد علیا نام چند فرد شناخته شده از دوره‌های گذشته در انتخابات وجود داشت. محمد بهرامی_ شهردار اسبق یاسوج_ چندین دوره در انتخابات حضور دارد، غلام محمد زارعی نیز دو دوره نماینده مردم بوده است، نادر منتظریان نیز دور گذشته وارد گود انتخابات شد و به نوعی پدیده انتخابات بویراحمد بود. در سال ۹۸ بهرامی، منتظریان و زارعی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم و چهارم انتخابات قرار گرفتند و هر کدام آرای زیادی را کسب کردند.  
در دور گذشته تعدد کاندیدا در بویراحمد علیا موجب شکسته شدن آرای کاندیدا‌ها شد، اما در این دوره چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا باز هم این سه کاندیدا تا آخر در انتخابات می‌مانند؟ در صورتی که بویراحمد علیا روی یک گزینه ائتلاف کند، به پیروزی نزدیک‌تر می‌‌شوند و شاید روشنفکر به جمع نمایندگان تک دوره‌ای بپیوندد. اما خطر بزرگ‌تر ائتلاف در میان طوایف است. اگر بویراحمد علیا بصورت واحد یک کاندیدا را انتخاب کند، ممکن است پای منافع بویراحمد علیا و سفلی وسط کشیده شود.
اما به نظر می‌رسد «بهرامی»، «منتظریان» و تا حدودی «زارعی» عزم جزمی برای این دوره انتخاباتی دارند و با توجه به موفقیتی که در دوره گذشته بدست آوردند‌. امید به پیروزی در آنان زیاد است. محمد بهرامی در سال ۹۸ بعد از روشنفکر با ۴۱ هزار رأی دوم شد، بهرامی در چند دوره انتخاباتی همیشه روند صعودی در کسب آراء داشته و در این دوره او یکی از شانس‌های اصلی انتخابات است. همچنانکه پایگاه اجتماعی بهرامی در بویراحمد علیا است اما در بویراحمد سفلی نیز فعالیت‌های زیادی داشته و بخشی از آراء مردم را جذب کرده است. بهرامی اگر توانسته باشد، پایگاه رأی خود در دوره گذشته را حفظ کرده باشد و در این دوره هم روند صعودی آراء خود را داشته باشد، یکی از فینالیست‌های انتخابات آینده مجلس است.
نادر منتظریان در دوره قبل برای اولین بار نامزد انتخابات شد و به عنوان پدیده انتخابات لقب گرفت، او بعد از بهرامی ۳۶ هزار رای کسب کرد و سوم شد. منتظریان در مدت اخیر فعالیت گسترده‌ای داشته و گفته می‌شود در بویراحمد سفلی فعالیت‌های گسترده‌ای داشته و توانسته بخشی از آرای بویراحمد سفلی را به سبد خود بریزد، منتظریان که حمایت جریان اصولگرایی را با خود دارد، در جلسه عید غدیر از بویراحمد واحد صحبت کرد، و گفت که مردم از طایفه گرایی عبور کرده‌اند. منتظریان رویه اصولگرایی میانه رویی به خود گرفته است. حرف‌ها و برنامه‌های منتظریان در برهه‌های مختلف باعث شده عده‌ای به سمت او جلب شوند. منتظریان با سیاست‌های دولت سیزدهم همراه است، شاید برگ برنده‌ای برای او باشد یا شاید هم اینطور نباشد. 
غلام محمد زارعی نیز در دور گذشته چهارم شد و او نیز یکی از شانس‌های برنده شدن در انتخابات است. رأی بویراحمد علیا همانند انتخابات اسفند 98  به سبد رأی زارعی، منتظریان و بهرامی و سایر کاندیداهای این منطقه ریخته می‌‌شود و سهم روشنفکر از این رأی مشخص نیست. انتخابات اسفند 1402 پیچیدگی خاص خود را دارد و باید ببینم که هنرنمایی کاندیداها برای جذب آرء مردم چه خواهد بود؟
متأسفانه در دوره نماینده فعلی طایفه گرایی تشدید شد و عملاً انتخابات را دچار یک بازی طایفه‌ای کرد، و پس از انتخابات نیز در این جریانات میدان دار بود که خواسته یا ناخواسته به اختلافات طایفه‌ای دامن‌زده شد. اما گروه‌های اجتماعی و ریش سفیدان باید با دلسوزی انتخابات را از این بازی بیرون بکشند. احزاب باید دوباره فعال شوند و اجازه ندهند طوایف بعد از انتخابات مقابل یکدیگر صف‌آرایی کنند، چرا که خطر این صف‌آرایی بیشتر است. متأسفانه عدم فعالیت و رخوت احزاب مشکل بزرگی است که کل استان را درگیر کرده است. در آخر باید ببینیم موج انتخابات تا کجا پیش می‌رود و چه کسانی در فینال رقابت‌های انتخاباتی باقی خواهند ماند؟


کد مطلب: 465950

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/465950/فرصت-تهدیدهای-انتخابات-1402-بویراحمد-بزرگ-فینالیست-های-مهمترین-مارتن-سیاسی-کسانی-هستند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1