تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۲۹
کد مطلب : ۴۶۴۳۰۷
کبنا گزارش می دهد؛

بخش اول) انتقادات از بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد / ابهام در اخذ هزینه‌های تغییر کاربری / مردم از نبود خدمات بنیاد مسکن در روستاها گلایه مندند / تعامل پایین بنیاد مسکن با نهادهای مربوطه / چرا اعتبارات بنیاد مسکن شهرستان بویراحمد کمتر از شهرستان های دیگر است؟

۱
۰
بخش اول) انتقادات از بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد / ابهام در اخذ هزینه‌های تغییر کاربری / مردم از نبود خدمات بنیاد مسکن در روستاها گلایه مندند / تعامل پایین بنیاد مسکن با نهادهای مربوطه / چرا اعتبارات بنیاد مسکن شهرستان بویراحمد کمتر از شهرستان های دیگر است؟
کبنا ؛
شهرستان بویراحمد با 364 روستا یکی از پرجمعیت ترین مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد را دارد، قطعا روستاهای این شهرستان به دلیل محرومیت های زیاد نیازمند رسیدگی بیشتر دستگاه های متولی از جمله بنیاد مسکن هستند.
به گزارش کبنا نیوز، این پایگاه خبری به رسم قدیمی خود و به منظور شناسایی و بیان نقاط ضعف و قوت به عملکرد دستگاه های اجرایی ورود می کند، در همین خصوص قصد دارد در چند گزارش عملکرد بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
بنیاد مسکن یک دستگاه تخصصی و نیازمند مدیران متخصص و توانمند است، بخصوص آنکه در شهرستان بویراحمد جمعیت روستایی بسیار بالا است، در صورتی که دستگاه های خدمات رسان وظایف خود را به درستی انجام دهند شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا خواهیم بود. مردم از بنیاد مسکن انتقاد دارند و خواهان خدمات بیشتر و با کیفیت تر در روستاهای این شهرستان هستند. از طرفی بخشداران از وضعیت اعتبارات و تعامل بنیاد مسکن انتقاد دارند. موضوع مهم دیگر بحث هزینه های تغییر کاربری است که ابهاماتی دارند.
موضوع دیگر در بنیاد مسکن ابهام در هزینه های تغییر کاربری است. در مورد اراضی کشاورزی واقع در محدوده و حریم تا چند سال گذشته، اخذ عوارض تغییر کاربری، غیر قانونی اعلام شده بود ولیکن رویه سال های اخیر و در حال حاضر ( سال 1400) هیات عمومی دیوان عدالت اداری بر مجاز دانستن اخذ عوارض تغییر کاربری با تایید کمیسیون ماده پنج و بر اساس تعرفه عوارض سالیانه شوراهاست.
در این باره متاسفانه هیچ درصد و نرخ معینی وجود ندارد و بسیاری از مالکین، از هزینه بالای تغییر کاربری اراضی کشاورزی واقع در این محدوده گلایه می نمایند. بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد چه روبه ای درخصوص هزینه تغییر کاربری ها در پیش گرفته؟ به نظر می آید این موضوع سلیقه ای شده و تعرفه ها مشخص نیست.
بخشدار کبگیان در این خصوص گفت: از طریق بنیاد مسکن قریب به 12 هزار متر مربع روستای جوزا و روستای حاجی آباد 8 هزار مترمربع آسفالت کردیم. کانال هدایت سیلاب در روستای موگر با اعتبار 750 میلیون تومان در حال اجرا است.
ابوطالب محسنی فر بیان کرد: روستاها پتانسیل زیادی دارند، به دلیل اینکه مشکلات زیاد است، خدمات به چشم نمی آید.
وی با بیان اینکه کارهایی نیز انجام گرفته، افزود: ولی اکثراً بنیاد مسکن اعتبارات را تهاتر کرده و به مطالبات قبل خود اختصاص داده است.
محسنی فر با بیان اینکه عملکرد بنیاد مسکن بطور کلی رضایت بخش نیست گفت: سال گذشته اعتبارات بنیاد مسکن در شهرستان بویراحمد 40 میلیارد بوده در حالی که اعتبار بنیاد مسکن گچساران که کوچکتر است و جمعیت روستایی کمتری دارد 90 میلیارد تومان بوده و انتظار داریم که مسوولان بنیاد مسکن که در رأس بنیاد مسکن کهگیلویه و  بویراحمد قرار دارند، چانه زنی بیشتری برای اعتبارات داشته باشند.
پیش از این نیز بخشداران شهرستان بویراحمد در جلسه شورای اداری از عملکرد بنیاد مسکن انتقاد کردند، از جمله بخشدار مرکزی شهرستان بویراحمد نسبت به عملکرد و ناهماهنگی های بنیاد مسکن انتقاد کرد.
بخشدار مرکزی شهرستان بویراحمد در نشست شورای اداری شهرستان بویراحمد گفت: سومین شهر مهاجرپذیر در سطح کشور هستیم، انتظار هست مدیران با قدرت چانه زنی خود برای توسعه شهرستان تلاش کنند.
اکبری تبار بیان کرد: در حوزه بنیاد مسکن هیچ تعاملی وجود ندارد، در حالی که بنیاد مسکن باید با بخشداری و روستاها ارتباط و تعامل داشته باشند.
وی با انتقاد از تعرفه های تغییر کاربری در مناطق گفت: چرا در مهریان یک میلیارد تومان هزینه تغییر کاربری جمع شده، ولی مشخص نیست این پول کجا هزینه می شود؟
وی بیان کرد: عوارض و تعرفه های تغییر کاربری هر ساله بر چه اساسی تغییر می کند؟ باید این هزینه ها در همان منطقه ای هزینه شود که پول اخذ شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خدا میدونه از کجا خط میگیرید.
اجازه بدید مهندس موسوی ۲ماهه اومده.
بنیاد مسکن تنها دستگاه اجرایی هست که دلسوزانه داره برای مردم کار میکنه.
بنیاد مسکن متعلق به مردمه
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1