تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۶
کد مطلب : ۴۶۴۲۱۴

سوال سیدناصر حسینی پور از وزیر راه و شهرسازی: چرا وضعیت تونل دیل را تعیین تکلیف نمی کنید؟

۹
۰
سوال سیدناصر حسینی پور از وزیر راه و شهرسازی: چرا وضعیت تونل دیل را تعیین تکلیف نمی کنید؟
کبنا ؛
جناب آقای دکتر مهرداد بذرپاش وزیر محترم راه و شهرسازی چرا وضعیت تونل دیل، پروژه استراتژیک، مهم و کریدور مرکز به جنوب‌غرب که میزان 1303 متر از حفاری آن انجام گرفته و از مهرماه سال 1398 عملأ پروژه تعطیل و فقط 1285 متر آن باقی مانده است را تعیین تکلیف نمی‌کنید؟!
به گزارش کبنا نیوز، نماینده مردم گچساران و باشت در ادامه نوشت: بیش از ده‌ها جلسه با مرحوم رستم قاسمی، سازمان زیرساخت و توسعه راه‌ها، کمیسیون عمران مجلس و مجموعه وزارت راه و شهرسازی و مدیریت اکتشافات نفت در ارتباط برای تعیین تکلیف تونل دیل داشته‌ام و متأسفانه علی‌رغم قول‌ها و وعده وعیدها برای حل و روشن شدن قضیه، مشخص نیست چرا حاضر نیستید این قضیه را تعیین تکلیف کنید. پروژه احداث راه اصلی محور گچساران ـ چرام، قطعه 2، در اوایل سال 1397 به مدت 42 ماه و پایان کار در بهمن 1400 طی فرایند برگزاری مناقصه، توسط شرک ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به موسسه حراء وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء واگذار و عملیات اجرایی آن پس از تجهیز کارگاه با حفاری تونل شروع به کار کرد.
از جمله اهداف این پروژه، حذف گردنه‌های خطرناک، اصلاح مسیر گچساران ـ دیل ـ چرام، کاهش طول مسیر، اتصال به کریدور مرکز ـ جنوب‌غرب با اتصال به محور پاتاوه ـ دهدشت، اشتغال‌زایی، محرومیت‌زدایی و بهره‌مندی تردد تعداد کثیری از روستاهای منطقه به جاده اصلی بود. این پروژه، مسیر اصفهان به بندر گناوه را حدود 100 کیلومتر کاهش می‌دهد و محور دهدشت ـ پاتاوه به بنادر جنوبی متصل می‌شود و باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده‌ای و خارج شدن روستاها از بن‌بست، و افزایش رضایت‌مندی مردم محروم محبوس‌شده در بن‌بست جاده‌ای کوهستانی می‌شود.
کار حفاری تونل آغاز گردید و 604 متر از دهانه ورودی و 681 متر در دهانه خروجی به میزان 1303 متر حفاری انجام گرفت. پیشرفت فیزیکی حفاری تونل به میزان 46/6 درصد و مقدار 1285 متر از طول تونل باقی ماند. توقف عملیات اجرایی از سمت ورودی از 20 مهر سال 98 به دلیل نشت گاز و همچنین توقف عملیات اجرایی از سمت خروجی از 27 مرداد سال 98 به دلیل مذکور انجام شد.
در مهرماه سال 1398 مدیرکل ساخت و توسعه راههای کشور در گزارشی به آقای کدخدازاده معاون ساخت و توسعه راههای کشور با بیان نشت گاز در ورودی و خروجی تونل، حسب بازدید متخصصان مدیریت اکتشافات شرکت ملی نفت ایران و گاز کشور از محل پروژه و احتمال برخورد به مخزن گاز و نفت در محل‌های حفاری و مخاطرات پیش آمده و نشست گازهای سمی و احیانأ احتراقی، فعالیت پروژه تا انجام مطالعات تکمیلی زمین‌شناسی و نتایج حاصل از آزمایش‌های صحرایی متوقف گردید تا تصمیم‌گیری در خصوص نحوه ادامه روند اجرایی پروژه و یا توقف آن فراهم گردد.
با توقف عملیات اجرایی، هماهنگی با مشاور و کارفرما، انجام برداشت‌های زمین‌شناسی، هماهنگی با مدیریت اکتشافات شرکت ملی نفت ایران، جهت بازدید از تونل و برداشت زمین‌شناسی، برداشت نمونه از گاز ورودی به تونل، ارسال آن به آزمایشگاه‌های معتبر داخلی و بین‌المللی و اخذ نتایج آزمایش‌ها، تعیین منشأ بیوژنتیک برای گاز ورودی به تونل (عدم اتصال به مخزن عظیم نفت) بر اساس نتایج و تحقیقات انجام شده، همکاری با شرکت‌های مهندسین مشاور معتبر با هماهنگی مشاور و کارفرما جهت تهیه طرح و روش اجرای جایگزین در شرایط گازخیزی، مکاتبه فرمانده محترم وقت قرارگاه به وزیر محترم راه و شهرسازی مبنی بر حفظ ساختار قبلی و تعیین تکلیف منابع مالی پروژه، انجام عملیات گازسنجی روزانه و تهویه مقطعی تونل به منظور رعایت الزامات ایمنی و جلوگیری از حوادث ناخواسته احتمالی و کاهش ریسک خطر توسط عوامل کارگاهی و... در دستور کار قرار گرفت.
فرمانده وقت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در شهریور 1399 طی نامه‌ای به وزیر محترم راه و شهرسازی که از مرداد سال 98 به دلیل نشت گاز به داخل تونل ادامه کار متوقف و تعطیل گردیده بود، نوشت: «... به منظور راه‌اندازی مجدد پروژه به اجرای ایمن آن و صیانت از سرمایه‌های مادی و معنوی کشور و کاهش هزینه‌های پروژه، انجام مطالعات جدید در حوزه شناسایی ساختارهای زمین‌شناسی با هماهنگی ارکان تخصصی مرتبط از جمله مدیریت اکتشافات شرکت ملی نفت ایران و پیمانکاران و مشاوران تخصصی این حوزه، ضروری می‌باشد. ... تصمیمات اتخاذ شده در خصوص تغییر دستگاه اجرایی طرح، از شرکت زیر ساخت به اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، حل موارد این پروژه را با مشکل مواجه خواهد ساخت. لذا دستور فرمائید موضوع تغییر دستگاه اجرایی لغو و همچنان راهبری پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آن وزارتخانه صورت پذیرد.»
در حقیقت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با این نامه تعهد و دلسوزی خود به این پروژه و بیت‌المال و مردم را نشان داد، ولی شرکت زیرساخت با پاس دادن این پروژه از ملی به استانی و از زیر ساخت به اداره کل مسکن و راه و شهرسازی استان سعی داشت از انجام و تعیین تکلیف این پروژه شانه خالی کند و در حقیقت این پروژه برای آقایان وزارت راه و شهرسازی مسئله و اولویت نبود؛ در صورتی که بخشی ار اتصال کریدور شمال به جنوب‌غرب بوده است. مسئولین امر با تغییر دستگاه اجرایی از زیرساخت به راه و شهرسازی استان و تغییر ساختار بودجه از ملی به استانی با آن بودجه ناچیز و اندک و توان محدود استان عملأ به این پروژه و مردم خیانت کردند.
مکاتبات بسیاری در خصوص رفع موانع فنی و اجرایی در سطوح مدیران ارشد (موسسه، هلدینگ، قرارگاه، زیرساخت) با کارفرمای اصلی در خصوص تثبیت شرایط قبلی و حفظ ساختار ارکان و پروژه و شرکت ساخت و توسعه راههای جنوب به عنوان کارفرما انجام گرفت؛ که در صورت خروج از کار علاوه بر احتمال عدم تأیید هزینه‌های تعلیق و کاهش احجام کارکردی و عدم استرداد تضامین، خروج از کار به صورت ناایمن مخاطراتی را در حوزه ایمنی به دنبال خواهد داشت.
لازم است: 1ـ آقایان شرکت زیرساخت، مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، مسئولین اداره کل راه و مسکن شهرسازی، شرکت ملی نفت ایران(مدیریت اکتشافات نفت)، و مشاور و دیگر عوامل اجرایی و دست‌اندرکار، طی جلسه‌ای یک‌بار برای همیشه این پروژه را تعیین تکلیف کنند. 2ـ شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور (وزارت راه و شهرسازی) با اهتمام و جدیت اداره کل ساخت و توسعه راههای منطقه جنوب، بحث گزارش مطالعات زمین‌شناسیِ مدیریت اکتشافات شرکت ملی نفت در خصوص نحوه حفاری و عبور از تونل را بررسی و برای همیشه تعیین تکلیف نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما

United Kingdom
آمدی جانم به قربانت ولی دیر آمدی به جدت دیگر اصلا حرف نزنی سنگین تر و رنگین تری سکوت کن که خیلی به نفعت هست فکر کنم مشاورینت بدترین دشمنانت باشند
Iran, Islamic Republic of
لطفاً اگر مشکلی هم هست رفع نمایید چندین میلیون دلار تا الان از بیت المال خرج شده این همه پول که علف خرس نیست ریال به ریال این پول از جیب ملت به اسم مالیات گرفته شده وخرج پروژه شده اگر آقایان توان یا حوصله و پرداختن به این پروژه را ندارن لطفاً کنار برن تا افراد جوان و تازه نفس جایگزین بشن
همشهری
Iran, Islamic Republic of
جمع کن تازه ازخواب بیدارشدی الان که ۷ماهه دیگه انتخاباته بروجلددوم سوم چهارم کتابتوبنویس حنات برای مردم رنگی نداره
Iran, Islamic Republic of
بوی انتخابات که میاد برای جاده و تونل نامه نگاری میشه.
جناب نماینده که می گفتند تونل گاز داره باید نمونه گازش درخارج ازمایش بشه یا فرمودند خانواده تاجگردون در تونل گنج پیدا کردنه و حالا به فکر حفر تونل دیل افتاده
اما عملکرد ضعیف شما برای همه مردم گچساران و باشت اشکار است.
لبنان
Iran, Islamic Republic of
همش نمایش و تبلیغاته سی انتخاباتی که بازنده اصلیش ختی
Iran, Islamic Republic of
سیدناصر شما تونل راکد کردی اگر تاج بود الان این شرایط تونل نبود
ممو
Iran, Islamic Republic of
ناصرو خودت و وجدانت میدونه چه از طرف شخص تو به مردم و این پروژه شد حالا نزدیکای انتخابات هست و این صحبتا را داری نیکنی زهی خیال باطل حنات دیگه رنگی نداره
من از افرادی بودم که اشتباه کردم ورای به تو کار نابلد دادم وپشیمانم گرچه تاجگردون را نه اول قبول داشتم ونه حالا ولی اگر می بود این تونل حداقل یکسال پیش تموم بود
Iran, Islamic Republic of
همین سوال را مردم از سیدناصر دارند که چرا دردوره شنا این پروژه نتوقف شد
بهزادی ریس شورای اسلامی دیل
Iran, Islamic Republic of
درچند ماه گذشته جناب اقای رضایی ریس کمیسیون مجلس واقای کدخدای معاون وزیر راه واقای محمدی ریس زیرساخت راهای جنوب کشور ونماینده گچساران ونماینده کهگلویه ومدیرکل راه ومعاون عمرانی استاندار وفرماندار گچساران ودونفر دیگر که از کشور وچند تن از مدیران کل ومدیران شهرستان که جهت بازدید از تونل حدود ساعت 5 بعداز ظهر امده بودن بحث وتبادل نظر صورت گرفت که مسولین شهرستانی واستانی ومدیر کل راه ومعاون وزیر راه نامهای به کمیسیون مجلس بنویسند که سریعا کار صورت گیرد ضمن اینکه اقای رضای ریس کمیسیون گفت برای چه تا حالا مسولین وزارت راه عللخصوص به اقای کد خدای گفت چرا پیگیری نکردید مسیاه وپروزه با این همه کار شده حالا رها کردید سپس ریس شرکت حرا گفت ما تنها مشکلی که داریم اااااااااعتار مالی است اگر اعتبار به ما دادهبودند کار تمام میشد حالا که حدود به هشت ماه میگذرد از این بازدید چه کاری کردند در صورتی که میگفتند ظرف حداکثر دوماه تعین تکلیف میشود حال اقای محمدی بدون هیچگونه دلیل میگفت که این منطقه نفت وگاز هست که ماه به ایشان گفتیم که این منطقه اگر گاز داشت این همه درخت بن وبلوط وزالزالک وغیره سبز نمیشد وخلاصه تا حالا مردم منظر هستند به وعدهو قولهای که دادند انشاااه که هرچه سریعتر مشکل برطر ف شود
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
1