تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۴۶۴۰۹۴

رهبر بلاروس یک پایگاه نظامی را در اختیار نیرو‌های واگنر قرار داد

۰
رهبر بلاروس یک پایگاه نظامی را در اختیار نیرو‌های واگنر قرار داد
کبنا ؛ سه روز بعد از شورش نیرو‌های واگنر، یِوگنی پریگوژین، رهبر این گروه وارد بلاروس شده و الکساندر لوکاشنکو خبر تبعید این فرمانده را تایید کرده است. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در واکنش به استقرار فرمانده واگنر در بلاروس در نزدیکی مرز کشور‌های عضو ناتو گفت این ائتلاف آماده دفاع از خود در برابر تهدیدات مسکو و مینسک است.
به گزارش کبنا به نقل از فرارو، از شنبه شب که تصاویری از او سوار بر یک خودرو در جنوب روسیه منتشر شد مشخص نبود پریگوژین کجاست.
روز سه‌شنبه رد جت شخصی او مشخص کرد که به مینسک پایتخت بلاروس رفته است.
لوکاشنکو گفت که یک پایگاه نظامی متروکه را در اختیار این گروه قرار داده است و اگر نیرو‌های واگنر بخواهند به رهبرشان بپیوندند، می‌توانند چادر‌های خود را در این پایگاه مستقر کنند.
بر اساس توافقی که میان دو طرف و با میانجیگری بلاروس منعقد شده، امنیت پریگوژین تضمین شده و پرونده جنایی علیه او در دادگاه روسیه بسته شده است.
مسکو برای انتقال تسلیحات سنگین واگنر به پایگاه‌های ارتش روسیه آماده می‌شود و به نیرو‌های واگنر گفته شده می‌توانند به بلاروس بروند و یا به ارتش روسیه بپیوندند.
لهستان، لتونی و لیتوانی هشدار داده‌اند که ورود واگنر به بلاروس می‌تواند برای همسایگان این کشور دردسر ایجاد کند.
مشاور رئیس جمهوری لیتوانی گفته است اعضای این گروه خطرناک هستند و می‌توانند در عملیات نفوذ علیه کشور‌های همسایه بلاروس ایفای نقش کنند.
در هفته‌های گذشته روسیه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را به بلاروس منتقل کرد.
کاتیا گلد از شبکه رهبری اروپایی می‌گوید: «افکار عمومی بلاروس نیز از این موضوع آزرده است و آن‌ها نمی‌خواهند مجرمانی، چون پریگوژین در کشورشان اقامت کنند.»
لوکاشنکو گفته است اعضای واگنر می‌توانند به ارتش بلاروس کمک کنند و تجربیات خود را در اختیار آن‌ها بگذارند.
دمیتری پسکوف، پیامد‌های قشون‌کشی روز جمعه گروه مزدودی واگنر تا نزدیکی مسکو و صحبت از تضعیف قدرت کرملین را هیاهوی بیهوده خوانده است.
با وجود این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به نیرو‌های امنیتی روسیه که در میدان کرملین جمع شده بودند گفت که «با دفاع از میهنشان، جلوی یک جنگ داخلی را گرفته‌اند.»
گفته‌های پوتین درباره هزینه‌ کرد هنگفت دولت برای گروه واگنر ماجرای این مواجهه را حیرت‌انگیزتز می‌کند.
پوتین گفت دولت روسیه در یک سال ۱۲ میلیارد دلار بابت دستمزد و پاداش اعضای واگنر پرداخت کرده و یک میلیارد دلار دیگر مستقیما به شرکت تدارکات مواد غذایی پریگوژین پرداخت شده که مسئولیت تغذیه ارتش را بر عهده داشته است.
رهبر روسیه اذعان کرد که خلبان‌های روسیه در مقابله با شورشیان جان خود را از دست داده‌اند.
براساس گزارش‌های تایید نشده شش هلیکوپتر و یک هواپیمای ایلوشین۲۲-ام کنترل و فرماندهی ارتش روسیه توسط شورشیان ساقط شده‌اند.
یِوگنی پریگوژین ارتش روسیه را به حمله موشکی علیه نیرو‌های واگنر و کشتن ۳۰ نفر نیز متهم کرده است، اگرچه شواهدی از آن در دست نیست.
او روز دوشنبه گفت در جریان ورود نیروهایش به خاک روسیه و طی ۷۸۰ کیلومتری که از مرز اوکراین طی کرده‌اند یک سرباز هم در خاک روسیه کشته نشده است. وی افزود: «متاسفیم که مجبور شدیم به هواپیما‌ها حمله کنیم، چون ما را با بمب هدف قرار داده بودند.»
«مثل سوسک شما را می‌کشند»
فیلم‌های ویدیویی که از روز شنبه منتشر شده نشان می‌دهد نیرو‌های واگنر در حالی که در منطقه‌ای غیرنظامی در جنوب ورونژ در حرکت هستند بمباران می‌شوند.
اگرچه هنوز واقعیت کامل آنچه در ۲۴ ساعت شورش واگنر گذشته مشخص نیست، لوکاشنکو روز سه‌شنبه روایت خود را از این ماجرا ارائه کرد.
او گفت: «به پوتین گفتم می‌توانیم پریگوژین را بکشیم، مشکلی نیست. بار اول نتوانیم دفعه دوم موفق می‌شویم. اما این کار را نکن.»
لوکاشنکو که خطاب به نیرو‌های امنیتی بلاروس صحبت می‌کرد گفت به پوتین پیشنهاد داده که تلفنی با پریگوژین صحبت کند. اما پوتین گفته «ببین ساشا، بی‌فایده است. او گوشی را برنخواهد داشت و نمی‌خواهد با کسی حرف بزند.»
لوکاشنکو مدعی شده که شماره تلفن پریگوژین را از ولادیمیر پوتین گرفته است و در توصیف صحبت خود با فرمانده واگنر گفته است که پریگوژین از دستاورد‌های ارتش خود در پوست نمی‌گنجیده است.
لوکاشنکو از فرمانده واگنر نقل می‌کند: «ما دنبال عدالتیم. آن‌ها می‌خواهند ما را خفه کنند. ما تا مسکو می‌رویم.» رهبر بلاروس می‌گوید حرف‌های پریگوژین را قطع کرده و هشدار داده که اگر واگنر به مسکو برود «آن‌ها را مثل سوسک می‌کشند.»
مارک گلئوتی، محقق امور روسیه می‌گوید رهبر بلاروس برای پوتین به عنوان میانجی عمل مفیدی داشته و آقای پوتین حالا می‌تواند پریگوژین را در گوشه‌ای نگاه دارد تا نیرو‌های شبه‌نظامی خود را در آفریقا مدیریت کند.
کاتیا گلد می‌گوید تمرکز بلاروس بر این است که این بحران تا کجا پوتین را تضعیف کرده، چرا که در عمل به معنای تضعیف لوکاشنکو خواهد بود.
به گفته او کرملین و نیرو‌های امنیتی بلاروس تضمین کننده ادامه رهبری لوکاشنکو هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
1