تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۴۶۲۵۴۴
رئیس هیات مدیره جامعه باستان شناسی ایران:

سد خرسان اقلیم ذخیره گاه مهم کشوری را با چالش مواجه می کند / تمدن مهم «خرسان» نابود می شود / با چه توجیهی شیرین ترین آب طبیعی را برای صنعت هزینه می کنند

۱
۱
سد خرسان اقلیم ذخیره گاه مهم کشوری را با چالش مواجه می کند / تمدن مهم «خرسان» نابود می شود / با چه توجیهی شیرین ترین آب طبیعی را برای صنعت هزینه می کنند
کبنا ؛
با وجود صدماتی که سد خرسان 3 به محیط زیست و میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد وارد می کند، فعالیت احداث سد در حال انجام است، به گفته کارشناسان این سد اقلیم دنا را دچار تغییراتی می کند، همچنین به گفته رئیس هیئت مدیره جامعه باستان شناسی ایران، این سد اقلیم دنا را با چالش مواجه می کند.
رئیس هیات مدیره جامعه باستان شناسی ایران گفت: سد خرسان ۳ اقلیم «دنا»؛ یکی از ذخیره گاه های مهم کشور و یکی از مسائل ملی را، بصورت مستقیم با چالش مواجه می کند.
به گزارش کبنا نیوز، "نوروز رجبی" اظهار کرد: احداث سد خرسان ۳، رطوبت، پوشش گیاهی و آب و هوای اقلیم «دنا» را تحت تاثیر قرار می دهد که زیان های غیرقابل برگشتی بر منابع طبیعی در پی خواهد دارد.
وی یادآور شد: همه کارشناسان معتقد هستند که احداث این سد از همه جهت خسارت های جبران ناپذیری بر میراث تاریخی، محیط زیست و منابع طبیعی خواهد داشت.
رجبی تصریح کرد: احداث این سد، تمدن مهمی مثل "خرسان" را نابود می کند و تعداد بسیار و بی نظیری از گورستان های تاریخی کشور زیر آب می رود اگرچه کاوش های باستان شناسی محدودی انجام گرفت.

به گزارش کبنا نیوز به نقل از ایرنا، به گفته باستان شناسان، گورستان دره "خِرسان" در منطقه سادات محمودی کهگیلویه و بویراحمد در محدوده مخزن سد در دست احداث خرسان۳، یکی از کم نظیرترین مکان های تاریخی و باستانی است و در حاشیه رودخانه "خِرسان" و " ِبشار" و محل تلاقی این دو رودخانه، مجموعه ای از گورهایی مملو از اشیای تاریخی است که تاریخ پنج هزار سال پیش را برای ما روایت می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مرودشت فارس گفت: سد خرسان علاوه بر ویرانی آثار تاریخی، به شدت برای محیط زیست مضر است و گونه های گیاهی و بلوط های بی نظیر را نابود می کند.
رجبی اضافه کرد: مسیر کوچ مردم منطقه در محدوده سد خرسان زیر آب می رود و با احداث این سد زندگی اجتماعی مردم دگرگون می شود، بیکاری افزوده می شود و ناهنجاری های اجتماعی افزایش می یابند.
وی تصریح کرد: از نظر ما سد خرسان اگر همین امروز با همه هزینه هایی که شده تعطیل شود به نفع کشور، منابع ملی و مردم ایران است.

رئیس هیات مدیره جامعه باستان شناسی ایران گفت: کهگیلویه و بویراحمد به بهانه آبادانی در یک نقطه ای دیگر آسیب خواهد دید، درحالی که ما باور داریم همان مقصد هم آباد نخواهد شد.
رجبی گفت: در کجای دنیا مراکز صنعتی آب بر را وسط بیابان بنا می کنند در صورتیکه این صنایع همجوار دریا احداث می شوند با چه توجیهی شیرین ترین آب طبیعی را برای صنعت هزینه می کنند در حالیکه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیست.
وی یادآور شد: سنت تاریخی کویر و بیابان به ما یاد داده چگونه از منابع آبی بهره مند شویم، "کاریز" یا قنات مهمترین دست آورد ایرانیان در حوزه صنعت آب است که شهره جهان است و ایرانیان در این زمینه خبره هستند ولی امروزه به این سنت تاریخی کمترین توجه شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
از گفتن این همه چرندیات خسته نشدید ؟
چهارتا گودال کندن ، هی باستانی باستانی می کنند . جمع کنید این دکون و دستکتان را . بگذارید چهار تا پروژه بزرگ در این محروم کده ایجاد بشه .
پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1