تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۴۶۰۵۵۳
کیهان نوشت:

کنگره آمریکا: ایران در حال تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه است

۰
کنگره آمریکا: ایران در حال تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه است
کبنا ؛
مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارش تحقیقی خود، به بررسی میزان تاثیرگذاری تحریم‌های ایالات متحده روی نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته و عنوان کرده که سیاست‌های تحریمی آمریکا در برخی موارد، برخلاف پیش‌بینی‌های سیاستمداران این کشور نتیجه داده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از کیهان، در این گزارش ۲۴ صفحه‌ای که رویترز منتشر کرده ادعا شده است: کنگره نقشی کلیدی در شکل دادن به سیاست‌های آمریکا در قبال ایران بازی کرده و زمینه تحریم‌های گسترده، کمک به صدور مجوز فروش سلاح به شرکای مورد تهدید ایران، تلاش برای اثرگذاری بر مذاکرات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و قانون‌گذاری در‌خصوص بررسی توافقات مرتبط را فراهم کرده است. علاوه‌بر برنامه هسته‌ای ایران، حمایت جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی مسلح در منطقه، نقض حقوق بشر و روابط نزدیک و فزاینده با روسیه و چین، همگی چالش‌هایی پیش روی ایالات متحده در مواجهه با ایران هستند.  
در  بخش دیگری از این گزارش آمده است: سیاست‌های مختلف آمریکا در قبال جمهوری اسلامی، نتوانسته در جلوگیری از نفوذ منطقه‌ای این حکومت و توانایی ایران برای «به چالش کشیدن منافع آمریکا» موفق باشد. بر اساس ارزیابی سالانه کنگره درباره تهدیدات علیه ایالات متحده در سال ۲۰۲۳، حکومت ایران پس از کاهش نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه، در حال برهم زدن توازن قدرت میان کشورهای همسایه‌اش است.
در همین حال کارشناس‌ اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» گفت که «مارک میلی» رئیس ‌ستاد ارتش این کشور به دولت آمریکا توصیه می‌کند توانایی تسلیحات هسته‌ای ایران را بپذیرد.
«آندره‌آ استریکر» معاون و پژوهشگر برنامه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در این اتاق فکر آمریکایی در تحلیلی می‌نویسد، چند روز قبل ژنرال «مارک میلی» رئیس ‌ستاد مشترک ارتش آمریکا، در جلسه استماع کنگره عنوان داشت که ایالات متحده در چارچوب یک امر سیاسی، متعهد است که ایران سلاح هسته‌ای عملیاتی نداشته باشد. این اظهارات در کنار سخنان دیگر وی در سپتامبر گذشته حکایت از آن دارد که دولت بایدن آماده است تا سلاح‌‌های هسته‌‌ای موجود در ایران را تحمل کند، مشروط بر اینکه این سلاح به صورت میدانی مستقر نشده باشد.
طبق این تحلیل، ژنرال میلی در جلسه کمیته فرعی دفاعی مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد ارتش ایالات متحده، گزینه‌های متعددی را ایجاد کرده‌ است تا دریابد آیا ایران تصمیم به تولید سلاح هسته‌ای واقعی می‌گیرد یا نه. با این حال سخنان وی در مورد به «یک سلاح هسته‌ای عملیاتی» باعث ایجاد تردید در مورد این شده است که آیا آمریکا از زور برای جلوگیری از نقض تعهدات منع اشاعه تسلیحات هسته‌‌ای و تولید یک یا چند سلاح هسته‌‌ای توسط ایران استفاده می‌کند.
از سوی دیگر، المانیتور گزارش داد: ژنرال مارک میلی رئیس‌ ستاد مشترک ارتش آمریکا، در دیدار با اعضای کنگره گفت: «برخی از این گروه‌های تحت حمایت ایران بسیار تهاجمی‌تر از سایرین هستند. دولت ایران یک سازمان پیچیده و بزرگ است. بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا، هدف ایران بیرون راندن آمریکا از عراق و سوریه برای تبدیل شدن به قدرت برتر در منطقه است.
 هیل: ایران با دور زدن غرب در حال گسترش دیپلماسی جهانی است
«ایران در ماه‌های اخیر در حال تحکیم روابط با قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای است تا تلاش‌ها برای انزوایش را تضعیف کند و غرب هم واکنش محدودی به این تحولات داشته است».
نشریه هیل وابسته به کنگره آمریکا ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: در محافل سیاسی غرب، رویکرد آمریکا در برابر ایران، اغلب در این شعار خلاصه می‌شود که «نه توافق، نه بحران»: یعنی با پرهیز از یک توافق دیپلماتیک- که از نظر سیاسی (در داخل آمریکا) آسیب‌زاست- و یا یک تشدید که ریسک نزاع را بالا ببرد، موضوع ایران را از میز کار جو بایدن دور نگه دارند. این یک طناب نازک و ضعیف است.
البته نصف این شعار، درست است. اکنون در واقع یک توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد و چشم اندازی هم برای آن نیست... در حال حاضر، در یک منطقه خاکستری قرار داریم. نه غرب و نه جمهوری اسلامی هیچ یک در پی توافق نیستند. هرچند هیچ‌کدام هم نمی‌خواهند اعلام کنند که این توافق مرده است. اما نیمه دیگر این شعار، یک توهم است همان‌طور که رخدادهای هفته گذشته (درگیری‌ها در سوریه) بر آن تاکید گذاشت.  در یک نگاه وسیع‌تر، غرب اکنون در میانه یک بحران هسته‌ای در حال تشدید است، حتی اگر سیاستگذاران، تمایلی نداشته باشند که به آن اذعان کنند. ایران می‌تواند ظرف حدود دو هفته به نقطه‌ گریز هسته‌ای دست یابد.
غرب عملا به تهران این امکان را می‌دهد که مسیر کار را تعیین کند. یک رویکرد راهبردی تازه نیاز هست که دامنه کامل رفتارهای هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران را به حساب آورد، از جمله تهدید مستمر علیه نیروهای آمریکایی در منطقه. اما متاسفانه غرب نیاز می‌بیند که با توجه به وضعیت کنونی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تاکتیکی و کوتاه مدت فکر کند تا از وخامت بیشتر جلوگیری شود ضمن آنکه یک چشم هم به ایجاد بستر نیرومندتری برای گزینه‌های دیپلماتیک آینده دارد. دیپلماسی با ایران، همیشه از گذر ترکیبی از فشارهای جمعی و فزاینده (اقتصادی، سیاسی و نظامی) ممکن شده و غرب باید این چارچوب را بازآفرینی کند.
نخست، آمریکا و سه کشور اروپایی E3 باید گام‌های دیپلماتیکی را برای جلوگیری از تحریکات هسته‌ای بیشتر ایران بردارند. در حالی که شاید غرب تا به اینجا، ایران را از غنی‌‌سازی 90 درصدی بازداشته باشد، اما نباید تصور کند که محاسبات ایران، سنجش‌هایی ایستا است.
همچنین، دولت‌های غربی باید به روشنی به ایران اعلام کنند که هرگونه پیکربندی اعلام نشده تازه در سانتریفیوژها یا پس کشیدن از تعهداتش به آژانس هسته‌ای، به تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام خواهد انجامید.
همچنین، اجماع جهانی، پیوسته یک عامل بنیادین در گفت‌وگوی موفق با ایران بوده است. سه کشور اروپایی باید به دولت‌های منطقه روی بیاورند تا برای مسکو و پکن پیام‌هایی را فرستاده، تا ایران را از تشدید بیشتر هسته‌ای برحذر بدارند.
آمریکا و اروپا باید بر روی این احتمال هم حساب کنند که ایران نمی‌خواهد به‌طور کامل طرد شود همان‌طور که توافق با سعودی‌ها و همکاری فزاینده با روسیه و چین هم نشان داد. به این منظور، غرب باید چشم‌انداز دیپلماسی را حفظ کند-
و نه‌تنها بر کاهش پیامدهای منفی بلکه بازنگه داشتن درها برای پیامدهای مثبت هم تمرکز کند. در حال حاضر چندان چشم‌اندازی برای احیای برجام یا یک توافق کوچک‌تر یا غیررسمی وجود ندارد اما مهم است که به ایران علامت داده شود که «راهی برای خروج از این وضعیت» وجود دارد.
در این ماههای اخیر، سیاست‌های غرب با هدف پرهیز از یک بحران، ریسک شعله کشیدن آن را افزایش داده چرا که موجب شده ایران احساس کند می‌تواند دست به تشدید بزند و مجازات هم نشود. در این میان، تهران در حال تحکیم روابط با قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای است تا تلاش‌ها برای انزوایش را تضعیف کند و غرب هم واکنش محدودی به این تحولات داشته است. آمریکا و اروپا باید ابتکاری را برای پرهیز از ورود چشم بسته به یک تشدید عمده، ارائه دهند.
آمریکا: ایران، بزرگ‌ترین قدرت موشکی و پهپادی خاورمیانه است
ژنرال «اریک کوریلا» رئیس‌فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه مدعی شد که نیروهای تحت فرماندهی وی از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون
۷۸ بار با حملات ایران مواجه شده‌اند.
به گزارش العربیه، کوریلا که در کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا سخن می‌گفت، اظهار کرد: اولویت‌های ارتش ایالات متحده ایجاد بازدارندگی در مقابل ایران، مقابله با گروه‌های افراطی خشونت‌طلب و رقابت راهبردی با چین و روسیه است.
وی افزود: ایران همچنان عنصر اصلی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه است اما ایران ۲۰۲۳، ایران سال ۱۹۸۳ نیست.
این ژنرال آمریکایی گفت: قابلیت‌های نظامی ایران نسبت به پنج سال پیش بیشتر شده و با داشتن هزاران موشک بالستیک و کروز، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد. ایران بزرگ‌ترین و قابل‌ترین نیروهای پهپادی خاورمیانه است.
العربیه نوشت: ایران و گروه‌های تحت حمایتش حملات متعددی علیه نیروهای آمریکایی در منطقه تحت مسئولیت سنتکام انجام داده‌اند.ارتش ایالات متحده برای اولین بار تعداد این حملات را فاش کرد و کوریلا به قانون‌گزاران آمریکایی گفت که تعداد این حملات از اول ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون «حدود ۷۸ بار» بوده است.
 در همین حال، دبکا فابل در گزارشی نوشت: راهبرد ایران در مقابل آمریکا تغییر کرده است. اخیرا نیروهای نظامی ایران و آمریکا در سوریه اقدام به انجام حملات متقابل به یکدیگر کردند. این اولین بار است که آمریکا و ایران مستقیماً در خاک سوریه با یکدیگر درگیر می‌شوند. این اولین بار است که وزیر دفاع آمریکا نام سپاه پاسداران ایران را به عنوان نهاد مرتبط با اهدافی که آمریکا به آنها حمله کرده است، ذکر می‌کند. همچنین این اولین بار است که تهران در پاسخ به حمله آمریکا، به اهداف آمریکایی حمله می‌کند. واضح است که تهران در تلاش است شرایطی را در این‌جا دیکته کند که در آن هرگونه حمله آمریکا با حمله ایران پاسخ داده شود. مایکل کوریلا فرمانده نیروهای سنتکام گفت: «ما در حال آماده‌‌سازی یک سری گزینه‌ها در مواجهه با احتمال حملات بیشتر ایران هستیم».
کوریلا گفت: ایران صاحب بزرگ‌ترین ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه و دارای بیشترین توانایی عملکرد با پهپادها در منطقه است. این اظهارنظر ژنرال کوریلا باید بسیاری از چراغ قرمزها را در اسرائیل روشن کند.شکی نیست که تمایل ایران برای پاسخ به هرگونه حمله آمریکا نشان دهنده تغییر در وضعیت مناقشه ایران با ایالات متحده است. ایران احساس می‌کند که پس از امضای توافقنامه با عربستان سعودی با میانجیگری چین، موقعیتش در منطقه تقویت شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

بلوای تازه حجاب

بلوای تازه حجاب

حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مجلس یازدهم از اجرای طرح زیست عفیفانه برای مقابله با بی‌حجابی ...
«محاسبات کوانتومی» میدان جدید جنگ!

«محاسبات کوانتومی» میدان جدید جنگ!

واشنگتن احتمالا کنترل‌های جدیدی را در رقابت برای یک فناوری کلیدی اعمال خواهد کرد تا مانع ...
چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
1