تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۴۵۸۷۶۴
کارشناس فیزیک بهداشت پرتوهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح کرد:

بالا بودن میزان سرطان پوست در کهگیلویه و بویراحمد

۰
بالا بودن میزان سرطان پوست در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
کارشناس فیزیک بهداشت پرتوهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: مردم برای جلوگیری از مشکلات پوستی در روزهاي برفی باید نکاتی مدنظر داشته باشند.
به گزارش کبنا، علی مکارمی، گفت: با توجه به بارش برف و پوشیدن مناطق وسیعی از استان از این نعمت خدادادی و  بالا بودن میزان سرطان پوست و کاتاراکت در استان ، بایستی توجه ویژه و رعایت الزامات حفاظت پرتوئی در برابر اشعه UV خورشیدی بطور جد مد نظر قرار گیرد
وی تصریح کرد:  کسانیکه قصد رفتن به پیست اسکی یا محیط‌های بیرون در این فضای برفی را دارند حتما از عینک‌آفتابی استاندارد دارای یو وی و‌ پلاریزه، کلاه لبه دار و کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنند‌.
وی بیان کرد: کریستال‌های برف عین آینه، اشعه UV خورشیدی را علاوه بر تابش مستقیم به چشم و پوست شما اسکتر و بازتابش می‌کند و باعث تشدید کاتاراکت و آفتاب سوختگی و احیانا سرطان پوست می‌گردد
مهندس مکارمی افزود: در افراد سفید پوست و بورها بعلت پایین بودن ملانین (رنگدانه پوستی) که عین سپر حفاظتی جهت جلوگیری از نفوذ اشعه به درون لایه‌های عمقی عمل می‌کند آسیب پذیری بیشتری وجود دارد.
وی بیان کرد: اشعه UV خورشید حتی در سایه درخت یا وسایل دیگر در محیط بیرون  به میزان ۵۰ درصد بازتاب و پرتوگیری صورت میگیرد و به همین میزان از ابرهای سبک نیز می‌گذرند
وی ادامه داد: معمولا بعد از ۱۵ دقیقه مواجهه با اشعه آفتاب بویژه در ارتفاعات، پوست شروع به قهوه ای یا تیره شدن می‌کند که این امر بواسطه واکنش ملانین(رنگدانه) و رسیدن به سطح پوست جهت جلوگیری از نفوذ اشعه خورشیدی بدرون لایه های داخلی صورت می‌گیرد.
علی مکارمی، بیان کرد: به نوعی مشابه گلبولهای سفید بعنوان مقابله با عوامل پاتوژن عمل می‌کنند و عیار حفاظتی کرم‌های ضد آفتاب بر مبنای همین ۱۵ دقیقه هست مثلا ضد آفتاب با عیار ۳۰درصد یعنی ۳۰ ×۱۵=۴۵۰ دقیقه میتواند از پوست محافظت نماید اما بهتر است بعلت کم شدن خواص فیزیکی شیمیایی ، ضد آفتاب با گذشت زمان، تقریبا هر ۴ ساعت تکرار شود.
وی عنوان کرد: در استفاده از عینک آفتابی توجه شود از عینک مرغوب و مطمئن با UV 400 با توجه به طول موج اشعه خورشیدی و ترجیجا پلاریره و با رنگ تیره یا قهوه ای استفاده شود دیگر رنگها بیشتر جنبه مد و زیبایی دارند.
مکارمی در پایان با بیان اینکه سلامتی بالاترین نعمتی است که باید مورد توجه باشد، خاطرنشان کرد: راه ساده تست کردن عینک ضد آفتاب، گذاشتن آن روی یک عینک  فتوکرومیک و قراردادن چند دقیقه‌ای جلوی نور آفتاب است که اگر عینک فتوکرومیک تیره شد یعنی عینک آفتابی قلابی و غیر استاندارد است.
نام شما

آدرس ايميل شما

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
1