تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۴
کد مطلب : ۴۵۸۴۵۲
کارشناسان ورزشی توضیح می‌دهند

استعداد‌های ورزشی فراموش شده در کهگیلویه و بویراحمد

۰
استعداد‌های ورزشی فراموش شده در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛مردم کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت توپوگرافی و بر اساس نظر کارشناسان، استعداد برخی ورزش‌های انفرادی و تیمی را دارند که این امر در استان مغفول مانده است.
ایرنا نوشت: برخی کارشناسان ورزشی معتقدند بعضی از مهمترین ورزش‌های محلی کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، پرشی و پرتابی هستند که این مهارت برای موفقیت در ورزش‌های انفرادی و تیمی که یکی از مؤلفه‌های مهم و مشترک آن‌ها پرش و پرتاب است، کارساز خواهد بود.
علاوه بر این، برخورداری از آب و هوای چهار فصل و امکان برگزاری ورزشی مختلف در طول سال و میزبانی مسابقات ملی و بین‌المللی، ارتفاع از سطح دریا، از دیگر مزیت‌های ورزشی کهگیلویه و بویراحمد به‌شمار می‌رود.
مدیرعامل باشگاه فرازبام خائیز دهدشت که به نقش ژنتیک در موفقیت‌های ورزشی اشاره دارد، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد که در دامنه زاگرس است ساکنین آن با توجه به شرایط این منطقه، استعداد خوبی در ورزش‌های پرشی و پرتابی (وزنه و دیسک) دارند.
مجید پارسایی علاوه بر ورزش‌های پرتابی بر استعداد ورزش دو می‌دانی؛ که جزء یکی از ورزش‌های المپیکی و فرا المپیکی است، در استان تأکید دارد و معتقد است است زمینه رشد و توسعه این ورزش در استان فراهم است.
سرپرست تیم ملی هندبال نوجوانان پسر کشور به ورزش هاکی اشاره کرد و گفت: پدر ورزش هاکی ایران از استان کهگیلویه و بویراحمد از شهرستان گچساران است و ورزشکارانی همچون، نوروز حیدری(پیشکسوت ورزش هاکی کشور) و رحمت محمدی نصر (داور بین‌المللی ورزش هاکی) از پیشکسوتان هم استانی این ورزش هستند.
مجید پارسایی تأکید کرد: ورزش هاکی ورزش ایرانی و باستانی است و از ورزش چوگوی (به زبان محلی چوکِلی) نشات می‌گیرد که این ورزش جز بازی‌های بومی محلی محسوب می‌شود.
پارسایی تصریح کرد: با توجه به نگاه مثبت کشور به تقویت بازی‌های بومی و محلی، در این نوع ورزش‌ها هم ظرفیت و فرصت‌های خوبی در استان وجود دارد.
وی به برخی از زیرساخت‌های آماده استان که استفاده بهینه از آن نمی‌شود، اشاره کرد و گفت: پیست اسکی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری یاسوج که از آن استفاده نمی‌شود فضای مناسبی برای بازی‌های پرتاب وزنه و دیسک است که ظرفیت خوبی برای پرورش استعداد‌ها و سرمایه‌گذاری برای قهرمانی دارد.
این کارشناس ورزشی علاوه بر وجود ظرفیت ورزش‌های انفرادی به استعداد ورزش‌های تیمی در استان اشاره کرد و گفت: ورزشی مانند والیبال و هندبال زمینه استعداد آن در استان مهیا است چرا که ورزش والیبال، ورزشی ساده و ارزان است و می‌توان در هر نقطه‌ای از استان تور والیبال آماده و نصب کرد از طرف دیگر این ورزش جامپینگ و پرش دارد و مردم زاگرنشین در پرش مستعد هستند.
پارسایی به تیم والیبال شهرداری یاسوج اشاره کرد و گفت: این تیم با تدبیر مدیران وقت تشکیل و مورد حمایت قرار گرفت و یکی از تیم‌های خاص استان است که می‌تواند در مسابقات مختلف بدرخشد.
سرپرست هندبال منطقه هفت کشور همچنین به ورزش واترپلو در گچساران، اشاره کرد و گفت: ظرفیت تقویت و توسعه آن وجود دارد چرا که زیرساخت وجود دارد، همچنین این ورزش جزء ورزش‌های پرتابی است.
مجید پارسایی گفت: ورزش‌های یادشده مهمترین نقطه مشترک آن‌ها پرش و پرتاب است که مردم استان به دلیل شرایط جغرافیایی در این مهارت‌ها مستعد و توانمند هستند.
پارسایی توسعه و موفقیت بقیه ورزش‌ها در استان را، آموزش می‌داند و گفت: به همان میزان که در ورزش‌های تیمی زیرساخت مهم است آموزش نیز مهم است.
این کارشناس ورزشی گفت: اینکه گفته می‌شود استان ما در ورزش فوتبال موفق نمی‌شود به دلیل نداشتن مربی کاردان و متعهد است کسی که در این ورزش اولویت آن، کسب ثروت، شهرت و قدرت است نمی‌تواند در این ورزش موفق باشد.
وی تأکید کرد: البته اگر مربی خُبره و یک واحد دانشگاهی تخصصی در استان باشد در یک یا دو دهه، با استعدادیابی و آموزش‌های لازم مستمر به هدف مورد نظر می‌رسیم.
پارسایی یادآور شد: زمانی ما در ورزش فوتبال موفق می‌شویم که هم زیرساخت و آموزش فراهم باشد، همچنین در ابتدای کار به دنبال کسب شهرت و قدرت نباشیم چرا که قدرت و ثروت و حتی شهرت در زمان خودش حاصل می‌شود.
معاون توسعه امور ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت‌های ورزشی انفرادی و تیمی خوبی در استان داریم اما مهمترین مشکل ما پشتوانه مالی است چرا که شرایط استان به نحوی است که بخش خصوصی، صنعت و تعاونی تمایل به حمایت از ورزش ندارند.
بهمن خوبی گفت: ظرفیت‌های ما در ورزش‌های تیمی مثل "فوتبال"؛ که تیم فوتبال استان با سابقه درخشیدگی در کنار دیگر تیم‌های ورزشی بزرگ کشور، را دارد و چون هزینه‌های این نوع ورزش‌ها سنگین است از عهده اشخاص خارج است.
خوبی ادامه داد: در حوزه انفرادی ظرفیت‌های خوبی در رشته‌های قدرتی و انفجاری نظیر پرتاب‌ها و  دَو میدانی، "پرش ها" و حتی کُشتی، برف نوردی و کوهنوردی، "بوکس"، در استان وجود دارد.
وی تأکید کرد: در رشته "دَو میدانی" ۳ تا ورزشکار حرفه‌ای داریم که ۲ تا از آن‌ها نایب قهرمان شدند و در ورزش‌های دانش‌آموزی ما که در همین فصل برگزار شد موفق به کسب ۳ مدال شدند که همه این‌ها ظرفیت هستند و نیاز به پشتوانه مالی دارند چرا که اعتبارات اداره کل ورزش، پاسخگوی رشد و پیگیری توامان ورزش قهرمانی و همگانی را ندارد.
معاون توسعه امور ورزش و جوانان استان علاوه بر تأکید بر ظرفیت‌های ورزشی در استان به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ورزش در استان اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در پیست اسکی "کاکان"، ظرفیت خوبی در استان است که اگر سرمایه‌گذار هزینه‌ای برای تجهیز و ظرفیت‌سازی در این خصوص انجام دهد، برگشت پول برای وی حتمی است.
بهمن خوبی گفت: در منطقه سی سخت با توجه به اختلاف ارتفاع و وجود حدود ۴۴ قله بالای چهار هزار ارتفاع در دنا، ظرفیت احداث مجتمع‌های ورزشی، رفاهی، راهنمای صعود، کمپ‌های برای تیم‌های ورزشی برای آمادگی تیم‌ها، در این مناطق از استان وجود دارد.
خوبی اضافه کرد: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد مجتمع‌های تولیدی لباس و تجهیزات ورزشی در استان وجود دارد چرا که آب و هوای استان مناست و نیروی کار آماده و کافی داریم، همچنین نزدیکی به بنادر برای حمل مواد اولیه، از فرصت‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است.
وی به ظرفیت سرمایه‌گذاری برای استعدادیابی ورزشی اشاره کرد و گفت: در این حوزه هم سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به راه‌اندازی مرکز پرورش و استعدادیابی در ورزش‌های مختلف اقدام کنند که هم برای پرورش استعداد و هم عرضه استعداد‌های ورزشی به کشور داشته باشند که توجیه اقتصادی دارد.
خوبی گفت: در حوزه کمپ‌ها و دهکده ورزشی، هتلداری، مجتمع چند منظوره ورزشی مجهز، باز زمینه برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که با توجه به شرایط آب و هوایی چهار فصل استان، می‌توان میزبان تیم‌های مختلف ورزشی در استان باشیم.
وی گفت: سرآمدی کهگیلویه و بویراحمد در ورزش "هندبال"، ظرفیت و موفقیت ما را در ورزش‌های تیمی نشان می‌دهد بنابراین استان ورزشکاران مستعدی هم در ورزش‌های انفرادی و هم تیمی دارد که نیاز به حمایت دارند چرا که ساختار قامتی و بُنیه‌های تیپ بدنی فرزندان ما ظرفیت‌های انسانی و خدادادی، منحصر به فردی هستند که ظرفیت پرورش و استعدادیابی دارند.
معاون توسعه امور ورزش و جوانان استان تأکید کرد: سازمان ورزش و جوانان زیرساخت‌هایی برای رشد و توسعه ورزش‌ها در استان ایجاد کرده است ولی برای تخصصی‌تر و شناسایی و پرورش استعداد‌ها نیاز به حمایت‌های صنایع و ورود بخش خصوصی در این خصوص داریم.
خوبی اظهار داشت: اگر چه پیگیری‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاری بر اساس ظرفیت‌های استان انجام شده، ولی تاکنون تمایل و رغبتی برای فعالیت در این بخش نشان ندادند.
نام شما

آدرس ايميل شما

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
1