تاریخ انتشار
جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۴۵۶۹۷۱
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تشریح کرد؛

تحول ابر پروژه‌های اب کهگیلویه و بویراحمد

۴
۲
تحول ابر پروژه‌های اب کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد گفت: پس از سفر رئیس جمهور و برخی دیگر از مقامات کشوری به استان، تحول بزرگی در روند ساخت سد تنگ سرخ بویراحمد بوجود آمدبه گونه‌ای که تا قبل از سفر ۳۸ میلیارد تومان به سد اختصاص یافته بود اما بعد از آن وتا پایان سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد.
به گزارش کبنا، آرش مصلح روز جمعه در حاشیه نشست بررسی موانع و مشکلات ساخت سد تنگ سرخ با حضور معاون قرارگاه خاتم الانبیا، اظهار داشت: امسال هم دولت از محل‌های مختلف از جمله تهاتر نفت، ماده ۵۶، بند‌های مختلف بودجه، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان را برای این پروژه هدف‌گذاری کرده که تاکنون ۱۳۵ میلیارد تومان از این مبلغ اختصاص داده شده است.
وی افزود: همین امر باعث شد تا ۲ اتفاق مهم در روند کار‌ها رخ دهد، یکی تملک اراضی بود که بعد از ۱۰ سال با کشاورزان و مالکان به توافق رسیدیم و بهای اراضی را به روز‌رسانی کردیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: از اواخر دی ماه به مرور پرداخت خواهد شد و موجب آزادسازی بخشی از جبهه کاری می‌شود و مورد دوم نیز تزریق منابع مالی به پیمانکار پروژه است.
مصلح عنوان کرد: میانگین بارندگی ۳۲۰ میلیمتر در سطح استان در سال آبی جاری (اول مهرماه تاکنون) ۲۰ درصد بیشتر از میانگین درازمدت است.
و‌ی ادامه داد: وزارت نیرو در راستای مهار این حجم از بارش، اقدامات خوبی را انجام داده و پروژه‌های مهم و اثرگذاری را در سطح استان تعریف کرده که سد تنگ سرخ و سامانه انتقال آن، یکی از این اقدامات ارزشمند است.
وی ادامه داد: این سد قرار است که آب شرب یاسوج، چند شهرک صنعتی و حدود چهارهزار هکتار از اراضی شهرستان بویراحمد را تأمین کند که طبیعتاً با بهره‌برداری از این سد، شاهد تغییرات و تأثیرات بزرگ و مثبتی در حوزه زیرساخت و توسعه‌ای استان و خصوصاً شهرستان بویراحمد خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد مصلح بیان کرد: مجموعه قرارگاه خاتم به عنوان بزرگترین مجموعه سدسازی کشور است و هدف‌گذاری ما این است که در سال ۱۴۰۲ شاهد آبگیری سد مخزنی تنگ سرخ باشیم و به موازات آن نیز سامانه انتقال را داشته باشیم.
مصلح تأکید کرد: همدلی و همراهی بسیار خوبی را در همه ارکان از جمله مجموعه ریاست جمهوری، وزارت نیرو، استانداری، قوه قضاییه، مجموعه‌های نظارتی و همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط در خصوص ساخت این سد در سطح ملی و استانی بودیم که‌امیدوارم با بهره‌برداری از این سد، دیگر شاهد قطع آب در شهر یاسوج نباشیم.
وی ابراز کرد: در حال حاضر ۱۱ طرح ملی و ۳۳ طرح استانی به مبلغ ۶. ۵ تریلیون تومان در بخش اب شامل سد، شبکه ابیاری، خطوط انتقال آب شرب و غیره در استان وجود دارد که‌امید است در دولت سیزدهم، شاهد افتتاح و بهره‌برداری بخشی از این طرح‌ها و پروژه‌ها باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: تا پایان سال ۱۴۰۱ استان شاهد کلنگ زنی و افتتاح برخی از پروژه‌ها از جمله سد سقاوه، مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی آبرسانی دهدشت و چهار طرح ساماندهی رودخانه خواهد بود.
معاون قرارگاه خاتم الانبیا و مدیرعامل هلدینگ نیرو نیز با تأکید بر اهمیت تسریع در ساخت سد تنگ سرخ یاسوج، گفت: پروژه‌هایی که قرارگاه خاتم در بخش آب در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد در دست اجرا دارد، پروژه انتقال آب از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، چرام، سوق و لنده، انتقال آب به اراضی دهدشت غربی و سد تنگ سرخ می‌باشد که‌امیداست با نگاه ویژه‌ای که نظام اسلامی به استان‌های کمتر توسعه یافته دارد، هرچه زودتر شاهد به ثمر رسیدن این پروژه‌ها باشیم.
جزئیات سد تنگ سرخ بویراحمد
سد تنگ سرخ بویراحمد با هدف تأمین آب بلند مدت آشامیدنی و صنعتی شهر یاسوج و روستا‌های اطراف آن، افزایش جذب گردشگر و کنترل سیلاب در حال ساخت است و تکمیل آن تأثیر گسترده‌ای بر این منطقه خواهد گذاشت.
استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان‌های شاخص کشور در پتانسیل آبی است.
این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می‌افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.
در راستای مهار منابع آبی استان همزمان با سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۷۳ مطالعه و اجرای سد‌های مهم مخزنی آغاز شد که نتیجه آن ساخت و بهره‌برداری از سد‌های کوثر و شاه قاسم و نیز مطالعه سد تنگ سرخ و دیگر موارد است.
سد خاکی تنگ سرخ که با هسته رسی در این استان درحال ساخت است، ۶۶، ۵ متر ارتفاع و ۹۱۷ متر در ناحیه تاج، طول خواهد شد و ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب را دارد.
با بهره‌برداری از آن برای ۳۰۰ هزار نفر اهالی استان آب شرب پایدار تأمین می‌شود و بخشی از نیاز‌های آب کشاورزی، صنعتی و محیط زیستی استان نیز از محل ذخایر این سد تأمین خواهد شد.
سد تنگ سرخ سدی مشترک بین استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس است.
سد تنگ سرخ بعد از یک دهه مطالعات مختلف زمین‌شناسی، ژئوتکنیک، هیدرولوژی، پدافند غیر عامل، باستان‌شناسی ونیز زیست محیطی به منظور تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان‌های بویراحمد و دنا در اواخر دهه ۸۰ طراحی و در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شد.
سد دارای مخزنی به حجم ۱۲۵ میلیون مترمکعب و تنظیم آب ۱۵۷ میلیون مترمکعب خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در ادامه وضعیت پروژه‌های بزرگ آبی استان را اینگونه تشریح کرد.
استان کهگیلیویه و بویراحمد با دارا بودن بارشی معادل ۱۱ میلیارد مترمکعب در سال و نیز ۸/۵ میلیارد متر مکعب روان‌اب پتانسیل ویژه‌ای در راستای مهار و استفاده از این منبع خدادادی برای تأمین اب شرب، صنعت و کشاورزی دارد.
به گزارش کبنا، طرح‌های مهمی چون سد تنگ سرخ، آبرسانی از سد کوثر به لیکک و روستا‌های مسیر با جمعیت ۸۵۰۰۰ نفر، تأمین اب شرب دهدشت، چرام، سوق و لنده و ۳۰۰ روستای مسیر از سد کوثر، سد سرپری، سد سقاوه، تأمین اب ۵۵۵۵ هکتار اراضی کشاورزی دهدشت غربی، تأمین اب اراضی کشاورزی لیشتر، خان احمد و امامزاده جعفر، تنگ انگشترک و آبرزی، تأمین اب اراضی رودبال تا نازمکان، تکمیل سد چمشیر و حدود ۵۰ طرح آبی دیگر شامل ساماندهی رودخانه، تأمین اب کشاورزی و ... به همراه تکمیل مطالعات سد ابریز، آغاز مطالعات سد‌های پراشکفت، سادات و عزیزی، قلات و سرآسیاب یوسفی، اقدام برای اجرایی شدن سد شیو از جمله مهمترین برنامه‌های بنیادین برای تحقق اهداف کلان توسعه استان است.
در دولت سیزدهم توجه به این طرح‌ها سرلوحه مسولان ملی و استانی قرار گرفته است
درطول سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در طرح‌های مهم آبی استان هزینه گردیده و علاوه بران در شش ماهه دوم سال جاری تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار بمنظور تسریع در روند طرح‌های مهم اب استان تخصیص داده شده که در کل تاریخ این طرح‌ها بینظیر بوده است.
استفاده از اعتبارات ملی پیوست لایحه بودجه، تنش آبی، تهاتر نفت، ماده ۵۶، مسولیت‌های اجتماعی وزارت نفت، توازن منطقه‌ای، ماده ۱۷ مدیریت بحران و. . برای نخستین بار محقق و به ظرفیت بودجه‌ای اعتباری این طرح‌ها افزوده شده است.
این مهم حاصل تلاش و جلسات متعدد ملی و حضور مقامات مهم کشوری در استان بوده است.
انجام عملیات لوله‌گذاری طرح عظیم آبرسانی از سد کوثر به لیکک و روستا‌های مسیر به میزان ۱۵ کیلومتر در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ با هزینه‌ای بالغ بر ۱۹۰ میلیارد تومان، تأمین اعتبار تملک اراضی سد تنگ سرخ بعد از ۱۱ سال از شروع عملیات اجرایی و فعالیت کار در جبهه‌های کاری متعدد، پیشرفت ۹۵ درصدی مخزن ۲۰۰۰۰مترمکعبی دهدشت، تکمیل ۳۰۰ هکتار شبکه آبیاری تنگ انگشترک و شروع خط انتقال آب دشت آبرزی، برگزاری ۲۰۰۰ میلیارد تومان مناقصه در سال ۱۴۰۱ با بیش از ۵۳ مناقصه مهم از جمله سد سقاوه و طرح تأمین اب اراضی کشاورزی دهدشت غربی، تأمین اعتبار برای سد سرپری از محل اعتبارات عمرانی تعهدات وزارت نفت و شروع عملیات اجرایی بعد از ۲۵ ماه وقفه کار در این سد، خرید بیش از ۶۰ میلیارد تومان تجهیزات برقی و مکانیکی و تجهیزات ابزار دقیق خارجی برای طرح‌های لیشتر، خان احمد و امامزاده جعفر، ایستگاه‌های پمپاژ دشت روم. سروک و دلی اولاد علی مؤمن بویراحمد، تکمیل طرح‌های ساماندهی رودخانه در قیام لنده، بشار و مارون و نیز شروع ۱۰ طرح ساماندهی رودخانه در لنده، باشت، کهگیلویه، گچساران، باشت، مارگون، دنا، چرام به همراه مطالعات ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان بخشی از اقدامات اخیر در طرح‌های آبی استان است.
تکمیل مطالعات سد مهم ابریز تا مرحله طراحی
پایان سد چمشیر و آماده آبگیری آن، اتصال اب پتروشیمی گچساران به سد کوثر و صدور بیش از ۴۰۰ مجوز جدید برای بهره برداران اب نوید تحولی عظیم در استفاده از نعمت بزرگ اب در استان را رقم‌زده است.
این مهم نتیجه رویکردی انقلابی نشات گرفته از نگاه عدالت محور دولت مردمی در سطح ملی و استانی است که روحیه جهادی مدیران ارشد استان را بیش از پیش نمایان می‌سازد.
در طول یکسال اخیر سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، معاون محترم اجرایی رئیس جمهور، روسای کمیسیون‌های عمران و اب کشاورزی مجلس شورای اسلامی، وزیر محترم نیرو و مدیران ارشد اب کشور و هماهنگی مطلوب استاندار، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و بخش اب اثرگذاری ویژه‌ای در این میان داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

سهراب
Iran, Islamic Republic of
جون خودت دست ازسرمون بردار
برای سدهای چمشیروخرسلن وآب ریزک سازمان ملل راخبرکردندحالایه ده وبیست تای دیگرهم قطارکرده ای؟
بزک
Iran, Islamic Republic of
بزک نمیر بهار میاد
ali
Iran, Islamic Republic of
مسولین محترم امور آب استان: ضمن عرض سلام
شایسته است نیم نگاهی هم به حدود هفت الی هشت هزار هکتار زمین زراعی دشت لیشتر داشته باشید و با ایجاد سیستم آبیاری تحت فشار هم هدر رفت آب را به صفر رسانده هم زمینهای مورد نظر به طور کامل دسترسی به آب پیدا نموده و هم اینکه سطح تولید محصولات کشاورزی منطقه به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند
دشت لیشتر منتظر همت والای شما مسولین محترم میباشد
شهرفلک زده
Iran, Islamic Republic of
دست ازسراین استان بردارید
رقابت پیچیده چین و آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس

رقابت پیچیده چین و آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس

کشور‌های حاشیه خلیج فارس باید چارچوب دیپلماتیکی ایجاد کنند تا از تبدیل شدن منطقه به عرصه ...
سرآشپز پوتین برای هدیه نمک اوکراین دندان تیز کرده است!

سرآشپز پوتین برای هدیه نمک اوکراین دندان تیز کرده است!

سولدار پیش از آغاز جنگ اوکراین حدود ۹۰ درصد نمک کل آن کشور را تامین می‌کرد و منازعات ...
عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س)

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س)

علاقمندان می‌توانند روز شنبه ۲۴ دی ماه با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان ...
1