تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۱۳
کد مطلب : ۴۵۴۲۸۶
ضروری ترین نکاتی که باید بدانیم

آمارهای تکان دهنده بحران آب؛ از کهگیلویه و بویراحمد تا همدان

۲
۱
آمارهای تکان دهنده بحران آب؛ از کهگیلویه و بویراحمد تا همدان
کبنا ؛علی سیدزاده، مدیر کل دفتر مدیریت مصرف کشور نیز خبر داده که حجم ذخیره سد‌های تهران، ۱۰۰ میلیون متر معکب، کمتر شده است. در برخی از مخازن شهر تهران؛ ارتفاع آب که باید در حد ۴ متر باشد، به ۷۰ سانتی‌متر رسیده است. فراتر از تهران، در مقایسه با ۵ سال گذشته، ورودی سد‌های کشور، کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. آمار‌ها می‌گویند آبِ شربِ ۵۰۰ شهرِ کشور با مشکل، تامین می‌شوند وَ ۱۰۱ شهر در "وضعیتِ قرمزِ تامینِ آب" هستند!
زنگ‌های خطر بحران آب در کشور، بلندتر از گذشته به صدا در آمده‌اند استان‌هایی مثل خوزستان، همدان، کهکیلویه و بویراحمد و اصفهان، چند ماهیست با بحران کم آبی شدید دسته و پنجه نرم می‌کنند یک و نیم میلیون نفر در سیستان و بلوچستان با کم آبی مواجه‌اند وَ تامین آب در بسیاری از مناطق با تانکر صورت می‌گیرد. حالا بحران گریبان تهران را هم گرفته است.
علی سیدزاده، مدیر کل دفتر مدیریت مصرف کشور نیز خبر داده که حجم ذخیره سد‌های تهران، ۱۰۰ میلیون متر معکب، کمتر شده است. در برخی از مخازن شهر تهران؛ ارتفاع آب که باید در حد ۴ متر باشد، به ۷۰ سانتی‌متر رسیده است. فراتر از تهران، در مقایسه با ۵ سال گذشته، ورودی سد‌های کشور، کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. آمار‌ها می‌گویند آبِ شربِ ۵۰۰ شهرِ کشور با مشکل، تامین می‌شوند وَ ۱۰۱ شهر در "وضعیتِ قرمزِ تامینِ آب" هستند!
همچنین، ۳۰۰ شهر در معرض تنش آبی هستند و در بیشتر از ۸ هزار روستا با تانکر، آبرسانی صورت می‌گیرد متخصصان آبخیزداری و هیدروژئولوژی، از ورشکستگی آبی خبرداده‌اند اینکه فرارو در پایان این خبر نوشت:ذرذخایر آب ایران تا ۳۶ سال آینده تمام می‌شوند؛ فقط ۳۶ سال! تمامی این آمار‌ها و شاخص‌ها می‌گویند با یکی از بحرانی‌ترین وضعیت‌های بی‌آبی مواجه‌ایم و این بحران، چندین علت دارد.
        
نام شما

آدرس ايميل شما

جلال کاویان راد
Iran, Islamic Republic of
کهگیلویه وبویراحمد دومین استان به لحاظ بارش وپرآبی است مسوولان اجازه بدهند مردم ازاین منابع استفاده بکنند
تلخویی
Romania
آخی سی بحران آب آخ سی ماهی پشت آخی و روز سدی که احداثش باعث خشکسالی و کم بارشی وابیه
زنگ خطر بحران آب از ایجاد سد و سدسازی زده شد و ساختار سدسازی سیستم تغییرات اقلیمی با هدف شوم گلوبالیسم جهانی ی همان سیطره جهانی اهریمن و سلطه بر جوامع در سال های پس از جنگ جهانی دوم فراگیر شد و در اوج تحریم هایی که صرفاً تمرکز بر پیشرفت و توسعه ایران را محور قرار داده بود هیچ مانعی برای انتقال تکنولوژی سدسازی و سیستم های انحصاری این صنعت به کشورمان نبوده و بی واسطه در اختیار کشور ایران قرار می گرفتند تا کلنگ های سدسازی یکی پس از دیگری در نقاط و مکان های کاملاً عجیب و مشخصی زده شود و سدها یکی پس از دیگری قارچ گونه رشد کنند و آماده آبگیری گشته و مدتی بعد اشکالات و موانع بهینه دستاورد های سدها پیدا می‌شد که خنده تلخی بر پیکره ایران زمین بود و اسفناک در دنیا که همه آب شور دریا را شیرین سازی کرده در کشور ما سدی بر روی رود کارون ساخته شود که آب شیرین را شورسازی می کند و در امتداد این دریاچه شور دو سد بزرگتری از قبل بود که هر دو سد مذبور مورد تهدید و در خطر شوری قرار گرفتند و هیچ علاجی هم برای چاره آن نیست حتی تخریب این سد شورساز بلااستفاده هم امکان خطر را بیشتر می کند.
هیچ عقل نیمه سالمی یا حتی کمتر نیم سالم اصلاً عقل ناقص هم نمی پذیرد این سیستم شورسازی اتفاقی بو از سر بی تفاوتی یا عدم کار علمی انجام شده است بلکه دقیقاً جزئیات جریان سدسازی در ایران جریان هدفمندی بوده که که قبل از قانون تقسیم اراضی مطالعات کامل و جامع تمامی سدهای پیش بینی شده و در دوران سازندگی هم برای خودنمایی یا محبوبیت شخصی تلاش ابلهانه و عجولانه ای برای پیشرفت صنعت خانمان سوز سدسازی بدون هیچ اطلاع و آگاهی از نقشه شوم غرب صورت پذیرفت.
حالا برای شنیدن صدا و آوی زنگ بحران آب دیگر دیر شده است. دو سد بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده که هیچ استفاده مطلوبی از هیچ کدوم در استان نشده وحتی برداشت از سد مارون هم در استان ما (به علت مکانیزم جریان رسوب) ممنوع و حتی جرم غیرقابل عفو است و بدین منظور سیستم مانیتورینگ اداره آب استان خوزستان هم نظارت دارد
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1