تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۹
کد مطلب : ۴۵۳۳۹۴
سفر خبرنگار کبنا به روستای گلال از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد:

بخش اول) روایتی از دردهای روستای گلال لوداب؛ از ترک تحصیل دانش‌آموزان تا امکانات و رفاهیاتی که قربانی سیاست شد / گلال 11 روز در بن بست ارتباطی؛ مخابرات چاره‌اندیشی کند

۳
۲
بخش اول) روایتی از دردهای روستای گلال لوداب؛ از ترک تحصیل دانش‌آموزان تا امکانات و رفاهیاتی که قربانی سیاست شد / گلال 11 روز در بن بست ارتباطی؛ مخابرات چاره‌اندیشی کند
کبنا ؛روستای گلال منطقه چین لوداب، سرد و سخت، پاک و ساده زست و سخت کوش، این‌ها از ظاهر ساده و چین و چروک و پینه‌های دست‌هایشان پیدا بود، اما آنچه مرا جذب خود کرد این پینه دست‌هایی نبود که برای من حرمت بسیاری دارند، تصاویری بود که روی دیوار منازل بسیاری از مردم روستا پیدا می‌شد. از شهدای جنگ ۸ سال دفاع مقدس گرفته تا شهدای مدافع حرم. از رهبر انقلاب تا سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس. مردمی روستایی که سهم چندانی از امکانات ندارند، دیدگاهی خاص به کشور خود دارد، این جذاب است. این‌ها که با کمترین امکانات و تجهیزات زندگی می‌گذرانند.  اما همه‌ایمان و اعتقاداتشان به انقلاب و این سرزمین روی دیوار خانه‌هایشان جاذبه خاصی ایجاد کرده بود. مردم این روستا‌ها با نماز و مسجد و انقلاب انس و الفت خاصی پیدا کرده‌اند.
موضوع دیگری که مرا به خود جذب کرد مشارکت مردم بود. به گفته افراد مطلع، مردم این روستا برای زیرساخت‌های روستا خودشان آستین بالا‌زده و مشغول به کار شده‌اند. در مناطقی که نیاز به زیرساخت‌هایی بوده، سپاه زحمت آوردن تجهیزات و لوازم را کشیده، اما مردم خودشان احساس مسئولیت زیادی کرده و برای آبادانی روستا دست به کار شده‌اند. هر خدمتی که به این روستا‌ها شده، برای مردم ایجاد انگیزه کرده، مردمی که قدردان نظام و انقلاب هستند ولی در محرومیت به سر می‌برند و مشکلاتی مثل خرابی جاده، انگیزه‌شان را کم می‌کند و تلاش و کارشان را کم ثمر می‌کند.
سفر به روستای گلال منطقه چین لوداب

به گزارش کبنا، روز پنج شنبه (۲۱ مهرماه ۱۴۰۱) با چند تن از مسئولان استانی راهی روستای گلال در منطقه چین لوداب از استان کهگیلویه و بویراحمد شدیم. منطقه‌ای که اسمش برای من سرمای زمستانی را تداعی می‌کند. روستا‌های زیادی مثل آبچندار گلال، دروهان گلال، برآفتاب گلال، تنگ زرد گلال، دهنو گلال، ده آقاخان گلال، سرچاه، اشکفت سفلی در دل این منطقه جای دارد.
وجود پر برکت روحانی و مسجد در روستا
قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران سال‌ها است که برای این منطقه یک روحانی مستقر کرده است. از طرفی وجود زیرساخت‌هایی مثل حسینیه و مسجد به افزایش بُعد معنوی زندگی مردم و کاهش اسیب‌های اجتماعی کمک کرده است. موضوع دیگر این است که در این روستا هیچ خبری از دیش ماهواره بر روی بام منازل نبود، به راحتی می‌توان از فعالیت‌های مفید و مثبت و فرهنگ‌سازی در این روستا‌ها نتیجه گرفت که این اقدامات سازنده بوده است.
با اینکه این روستا محرومیت‌هایی دارد، ولی به گفتۀ افراد مطلع، آسیب‌های اجتماعی در این روستا‌ها کمتر از مناطق دیگر است، وقتی بیشتر پرس و جو می‌کنم می‌بینم که وجود یک روحانی جوان که سال‌ها است در میان مردم حضور اجتماعی دارد و با آن‌ها زندگی می‌کند کاهش آسیب‌های اجتماعی را رقم‌زده است.  
ما قربانی مسائل سیاسی هستیم
اینجا پاییز، سرمای زمستانی را زودتر از موعد آورده، تپه‌هایی از هیمه و چوب در گوشه خانه‌های کاهگلی به صف شده و خودنمایی می‌کنند تا سختی زمستان را برای اهالی خانه کمتر کنند.
یکی از مردم روستا می‌گوید: گاز تا سه کیلومتری روستای گلال آمده، ولی ما هیچ پشتوانه‌ای نداشتیم، هیچ کدام از ما هیچ مدیری در بدنه اداری استان نداریم، برای همین هم گاز به ما نرسیده است.
پیرمرد روستایی می‌گوید: ما قربانی مسائل سیاسی هستیم، همه ما هیمه جمع می‌کنیم تا بتوانیم برای خورد و خوراک و گرم کردن خودمان استفاده کنیم.
سه کیلومتر جادۀ قربانی سیاست
این مسائل سیاسی که مردم از آن سخن می‌گویند روی همه چیزشان تأثیر خود را گذاشته است. چطور مسئولی که خود را مدیون مردم می‌داند، میان آن‌ها فرق قائل می‌شود، یا فقط با تبلیغات رأی آن‌ها را جمع می‌کند، اما در اخر مردم روستا می‌مانند و مشکلات جاده‌ای خراب و سنگلاخ، بدون گرمای گاز، بدون بهداشت و مشکلات دیگر.
مردم از خرابی جاده گلایه بسیاری دارند، تا سه کیلومتری روستای گلال جاده وجود دارد، اما سه کیلومتر آن ساخته نشده است. می‌گویند زمان نمایندگی هدایتخواه این جاده ساخته شده و دور بعد، هوایتخواه رأی نیاورد، این سه کیلومتر جاده مانده و مسئولان هنوز کاری برای آن نکرده‌اند.
یکی از مردم روستا می‌گوید: به دلیل اینکه ما به آقای هدایتخواه رای دادیم، آقای زارع هیچ توجهی به ما نکرد، آقای روشنفکر نیز هیچ توجهی به ما نکرد، قوت نداشت که برای مردم کاری کند.
این مرد روستایی می‌گوید: ما قربانی مسائل سیاسی هستیم، جاده خیلی ما را اذیت می‌کند، از روستای مرکز گلال تا بخواهیم برسیم به اشکفت گلال یا برویم پاتاوه گلال، مسیر بسیار بدی دارد، اگر بیمار داشته باشیم، ماشین به سختی تردد می‌کند، بیمار وضعیتش بدتر می‌شود، جاده وضعیت بسیار بدی ایجاد کرده است.
خدمات دهی، تعمیر منازل، حتی دامداری و باغداری و... تحت الشعاع جاده قرار گرفته‌اند، یکی از مردم می‌گوید: خدمات دهی بسیار مشکل است و اورژانس نمی‌تواند به اینجا بیاید، اگر کسی بخواهد برای خانه‌اش مصالح ساختمانی بیاورد، ده تن ماسه بخواهد بیاورد، سه میلیون هزینه‌اش می‌شود، در حالی که اگر در مسیری معمولی باشد هزینه‌ای حدود ۳۰۰ هزار تومان می‌شود. هزینه‌ها برای ما خیلی زیاد است.
وضعیت آموزشی

در این منطقه ۸۵ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند، خیلی از دانش‌آموزان دختر در این منطقه حالا ترک تحصیل کرده و فقط تا مقطع متوسطه اول درس خوانده‌اند. مردم می‌گویند: چون جاده خراب است، دانش‌آموزان نمی‌توانند به مرکز لوداب بروند و ترک تحصیل می‌کنند.
سرمای هوا تمرکز دانش اموزان را پایین می‌اورد
یکی از زنان می‌گوید: بیشتر دختر‌ها هستند که ترک تحصیل می‌کنند. رفت و امد دانش اموزان مشکل است، برای همین هم خانه نشین می‌شوند.
یکی دیگر از مشکلات، تجهیزات مدارس است، معلم مدرسه روستای گلال می‌گوید: به خاطر سرما و کمبود تجهیزات گرمایشی بچه‌ها تمرکز خیلی پایینی دارند، این منطقه بسیار سرد و کوهستانی است، لازم است که وسایل رفاهی مناسبی برای دانش اموزان وجود داشته باشد، مدرسه از نظر زیرساختی مدرسه خوبی نیست و ضعیف است، اما بیشتر از هر چیزی نبود وسایل گرمایشی موجبات آزار و اذیت دانش اموزان را ایجاد کرده است.
نبود تجهیزات ورزشی و هوشمند مدارس
این معلم مدرسه می‌گوید: مشکلات دیگری هم وجود دارد، مثلاً به لحاظ هوشمندسازی، هیچ کامپیوتر و لبتابی در مدرسه وجود ندارد، ما معلمان مجبوریم که به سطح شهر برویم و لبتاب و کامپیوتر پیدا کنیم تا بتوانیم ثبت نام و دیگر فعالیت‌های مدرسه را از این طریق انجام دهیم.
علاوه بر این دانش‌آموزان می‌گویند هیچ وسیله و امکانات ورزشی در روستا وجود ندارد. از فوتبال گرفته تا میز تنیس و... هیچ کدام در این منطقه نیست.
در روز‌های اخیر مدیر تربیت بدنی آموزش و پرورش استان این وعده را داد که تا چند ماه آینده همه مدارس استان دارای تجهیزات  ورزشی خواهند شد، آیا این تجهیزات شامل مردم روستایی از جمله روستای گلال خواهد شد؟

۱۱ روز بدون خط تلفن / دزدیده شدن تجهیزات مخابراتی
مردم روستایی از نجیب‌ترین مردمانی هستند که همیشه امکانات کمتری به آن‌ها می‌رسد، ولی حق مردم روستا این است که مسئولان توجه بیشتری به آنان داشته باشند. به دلیل دزدیده شدن وسایل و تجهیزات مخابراتی حدود ۱۱ روز است که خط تلفن همراه در منطقه قطع شده است. مردم در عذاب هستند و مشکلاتی برایشان ایجاد شده، مردم می‌گویند: هر لحظه ممکن است نیاز به خط تلفن داشته باشیم، گزارش داده‌ایم ولی هنوز مخابرات هیچ کاری نکرده است.
دو دستگاهی که مردم از آن‌ها رضایت دارند
مردم روستایی که غالبا کشاورز و باغدار هستند، ولی محصولاتشان آفت‌هایی دارد. مردم از اداراتی مثل جهاد کشاورزی گلایه مندند و درخواست توجه بیشتری دارند.
یکی از باغداران به نمایندگی از دیگر مردم می‌گوید: ما از هیچ دستگاهی رضایت نداریم، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ع)، سپاه و قرارگاه پیشرفت و آبادانی دو دستگاهی هستند که ما از ان‌ها رضایت کامل داریم، حتی کانال کشاورزی ما را قرارگاه پیشرفت و آبادانی کار کرده است.
این باغدار گفت: آب شرب منطقه را نیز قرارگاه پیشرفت و آبادانی کار کرده است. بسیج و سپاه در مناطق صعب العبور با پای پیاده و سختی برای مردم لوله برده‌اند، ما واقعاً ممنون سپاه هستیم.
گلایه از جهاد کشاورزی / محصولات کم ثمر باغداران لودابی
منطقه گلال لوداب منطقه سرسبز سردسیری است که در آن دامداری و کشاورزی خیلی رونق دارد، باغداران غالبا درخت‌های گردو دارند، پرورش زنبور عسل محل درآمد مردم هستند، ولی متأسفانه مردم آموزش‌های کافی ندیده‌اند، و این مسأله باعث بی‌انگیزگی مردم روستای گلال شده است.

یکی از باغداران گفت: جهاد کشاورزی وظیفه دارد برای کار‌هایی مثل نحوه الگوی کاشت، نحوه سمپاشی، از بین بردن آفت، افزایش محصول، جلوگیری از سیلاب و... برای مردم روستا کار کند و کلاس‌های آموزشی بگذارد، ولی هیچ کاری تا الان نکرده است. خیلی از محصولات ما ثمره‌شان خوب نیست. مثلاً درخت‌های گردو ما آفت دارند، ثمره خوبی ندارند، جهاد کشاورزی چه وظیفه‌ای دارد، چرا هیچ خدماتی به این مردم نمی‌دهد؟
در سفر به روستای گلال منطقه چین لوداب که در روز‌های ۲۱ و ۲۲ مهرماه ۱۴۰۱ انجام گرفت رضایی فرمانده سپاه عشایر استان، مهدوی مطلق فرماندار بویراحمد، شایان نادری مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مدیرکل کتابخانه‌های استان، مدیرکل امور عشایر استان، مدیر راهداری و مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویراحمد برای رسیدگی به وضعیت مردم روستایی و خدمات‌رسانی در این منطقه حضور یافتند که متعاقباً گزارش آن منتشر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

لوداب
Iran, Islamic Republic of
نماینده ضعیف و انتخاب احساساتی نتیجه اش همینه.
Iran, Islamic Republic of
بهترین نماینده بعداز انقلاب دکتر روشنفکر میباشن ۴۲سال هیج توجهی به مردم مناطق محروم بخش لوداب نشد ولی الان دکترروشنفکر جاده برق آب گاز جاده را داره انجام میده همین روستای گلاب تا یکسال آینده مشکلاتشو حل میکند
Iran, Islamic Republic of
همین آقایان نماینده مجلس از ادوار گذشته تا الان اگه /پول بخوان بهش میدن خدا لعنتتون کنه چه می‌کردید در مجلس
اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اغتشاش در اوین، به‌واقع یک گاف بزرگ انگلیسی بود. اول از جهت آنکه تصور کردند اوین را می‌توانند ...
در اوین چه گذشت؟ / در زندان اوین چه زندانیانی نگهداری می‌شوند؟ ( + فیلم )

در اوین چه گذشت؟ / در زندان اوین چه زندانیانی نگهداری می‌شوند؟ ( + فیلم )

زندان اوین شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه شب نا آرامی داشت. پس  از وقوع حادثه، علی صالحی  دادستان ...
پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد. ردی که سودای ریاست جمهوری داشت؛ روز ...
1