تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۴۵۳۳۴۵
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

خام‌فروشی معادن بوکسیت و فسفات در کهگیلویه و بویراحمد

۰
خام‌فروشی معادن بوکسیت و فسفات در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از خام‌فروشی معادن بوکسیت و فسفات در این استان ابراز نگرانی کرد.
کریم روزبهان، اظهار داشت: معادن بوکسیت و فسفات در این استان توسط سازمان ایمیدرو در حال برداشت بوده و در واقع خام فروشی می‌شوند.
 وی عنوان کرد: معادن فعال خاصی در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد و فقط معدن بوکسیت و فسفات به مقیاس کمی وجود دارد که سازمان ایمیدرو آن را استخراج می‌کند و البته در حال تلاش و رایزنی با این سازمان هستیم که کارخانه‌های فرآوری این معادن را در استان راه اندازی کند.
روزبهان ابراز کرد: 79 معدن فعال و غیر فعال در این استان وجود دارد که عمده این معادن در حوزه‌های سنگ لاشه، شن و ماسه، بوکسیت و فسفات و نمک و مس هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: 521 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که از این تعداد 411 واحد فعال و مابقی نیز راکد هستند.

روزبهان با بیان اینکه اهداء پروانه بهره برداری به معادن توسط سازمان صمت صورت می‌گیرد، گفت: ظارت بر برداشت غیر مجاز معادن هم وظیفه سازمان نظام مهندسی است و الزامی است که معادن یک ناظر معدنی داشته باشند.
وی با بیان اینکه سازمان صمت بازدید دوره‌ای از معادن را هر ماه یا هر دو هفته یک بار انجام می‌دهد، بیان کرد: اگر تخلفی محرز شود سازمان صمت آن را به مراجع زیربط گزارش می‌کند.
روزبهان به قیمت شن و ماسه در استان اشاره کرد و افزود: قیمت شن و ماسه تابع عرضه و تقاضا است، اما کارخانه‌های شن و ماسه باید قیمت مورد نظر خود را در سامانه 124 سامانه جامعه تجارت ثبت کنند تا مکانیسم تایید این قیمت توسط سازمان مصرف کننده و تولید کننده تایید شود.
گرد و خاک تنها یادگار خام فروشی معدن بوکسیت در چرام
بوکسیت معدن چرام سال هاست که به صورت خام از استان خارج می شود و شهرستان چرام، بی نصیب از ایجاد هر گونه صنایع معدنی در این منطقه توسط بهره برداران، تنها گرد و خاک رفت و آمد کامیون های حمل معادن سهم مردمان دیارش شده است.
شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که معادن غنی ازجمله بوکسیت و فسفات دارد. یکی از موارد بسیار مهم این منطقه  وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مواد معدنی است که علی رغم تلاش های صورت گرفته در طول سال های اخیر، هنوز به آن رونق قابل قبولی که نقش آفرین در اشتغال و اقتصاد منطقه محروم باشد، نرسیده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص خروج بوکسیت خام از استان معتقد است که  باید شرکت آلومینای ایران به عنوان بهره بردار معدن، حتماً در زمینه ایجاد صنایع معدنی مرتبط در استان پیگیری و اقدام کند.
سید علی احمد زاده قبلاً گفته بود که در غیر این صورت در مورد ادامه فعالیت استخراجی و بهره برداری این شرکت از معدن مندان چرام تجدید نظر خواهد شد.
وی افزود: بوکسیت استان کهگیلویه و بویراحمد بدون هیچ گونه خدماتی به مردم منطقه به راحتی از استان خارج می‌شود و به شدت معترض این قضیه هستیم.
در حال حاضر سه معدن فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بوکسیت هست که ذخیره قطعی آنها حدود ۱.۵ میلیون تن و ذخیره احتمالی حدود ۲ میلیون تن اعلام شده است.
پیش بینی می شود با توجه به برنامه های اکتشافی موجود و در دست اقدام و همچنین عملیات اکتشاف حین استخراج، ذخیره معدنی بوکسیت استان،  به حدود ۴ میلیون تن نیز برسد.
احداث واحدهای خردایش اولیه سنگ بوکسیت، پودر آلومینا و سیمان نسوز ، از جمله واحدهای صنایع معدنی مرتبط هستند که با توجه به ذخایر موجود، قابلیت ایجاد در استان را دارند
چنانچه متناسب با ظرفیت استان خط تولید صنایع معدنی در زمینه بوکسیت چرام ایجاد شود، شاهد توسعه پایدار و رونق اشتغال در منطقه خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

سکوت مداحان سرشناس!

سکوت مداحان سرشناس!

قشار مختلف کشور در روزهای اخیر به نوعی مواضع خود را بیان کردند. در این میان یک موضوع ...
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
1