تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب : ۴۵۲۳۵۸
گفتگوی چند ساعته کبنانیوز با «مهدی روشنفکر» نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون ابهامات و شبهات و ادعا‌های طرح شده راجع به سد تنگ سرخ توسط موافقان، مخالفان و مسئولان؛

بخش اول ) مهدی روشنفکر: برداشت آب نزدیک به صفر مردم بویراحمد از رواناب‌ها چیزی جزء ظلم به مردم نبوده‌ است / کهگیلویه و بویراحمد با وجود دارا بودن ۱۰ درصد منابع آبی، شبیه مستعمره آبی دیگر استان‌ها بوده است / هیچ اقدام و صحبت اینجانب پیرامون سد تنگ سرخ بدون مشورت و هم‌اندیشی با نخبگان نبوده است / حاضرم هر گونه هزینه‌ای را برای دفاع از حقوق مردم بویراحمد متحمل شوم / بدون سد تنگ سرخ و  منبع تضمینی تامین آب، شاهد یک بحران باورنکردنی به ویژه در حوزه امنیتی در یاسوج خواهیم بود

۱۰۶
۲
بخش اول ) مهدی روشنفکر: برداشت آب نزدیک به صفر مردم بویراحمد از رواناب‌ها چیزی جزء ظلم به مردم نبوده‌ است /  کهگیلویه و بویراحمد با وجود دارا بودن ۱۰ درصد منابع آبی، شبیه مستعمره آبی دیگر استان‌ها بوده است /  هیچ اقدام و صحبت اینجانب پیرامون سد تنگ سرخ بدون مشورت و هم‌اندیشی با نخبگان نبوده است /  حاضرم هر گونه هزینه‌ای را برای دفاع از حقوق مردم بویراحمد متحمل شوم / بدون سد تنگ سرخ و  منبع تضمینی تامین آب، شاهد یک بحران باورنکردنی به ویژه در حوزه امنیتی در یاسوج خواهیم بود
کبنا ؛موضوع احداث سد تنگ سرخ و حقابه استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج -مرکز این استان - و روستاهای اطراف آن این روزها به یکی از اصلی‌ترین مباحث محافل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تبدیل شده است و شخصیت‌های مختلف هم در این باره اظهاراتی داشته‌اند. کبنا نیوز با چند تن در این باره گفت‌وگوهایی انجام داده که در ادامه نظر مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی را پیرامون ابهامات، شبهات و ادعا‌های طرح شده راجع به سد تنگ سرخ توسط موافقان، مخالفان و مسوولان را می‌خوانید.
به گزارش کبنا، مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در ابتدا ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و اربعین حسینی، اظهار داشت: میزان برداشت آب مردم بویراحمد  در ۴۳ سال گذشته علی رغم ۳/۵ میلیارد متر مکعب رواناب، بسیار پایین و نزدیک به صفر بوده است و این چیزی جز ظلم به این مردم نبوده‌ و نیست که البته بخش اصلی این ظلم به دلیل بی‌تفاوتی ما مردم و مسئولین استان در چهار دهه گذشته بوده که اراده‌ای برای اداره منابع آبی نداشتیم.

بیشتر بخوانید:

بخش دوم) مصلح: تنها راه تأمین امنیت آبی، ساخت سد است / 5 هزار میلیارد تومان حجم قرارداد پروژه‌های آبی استان / 101 میلیون متر مکعب آب از تنگ سرخ سهم استان است / تنگ سرخ آسیبی برای پارک ملی دنا ندارد / پیش‌بینی اتمام مطالعات آبریز تا پایان سال / مجموعه آب منطقه‌ای در اتاق شیشه‌ای و شفاف
 
بخش اول) مرادی: مسأله آب بویراحمد، حکمرانی نادرست آب است / سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از 11 میلیارد متر مکعب آب، صفر است / من نه با احداث سد تنگ سرخ، بلکه با انتقال غیرکارشناسی آب آن مخالفم / آب شرب، شعار زیبای مافیای آب است

افتخار این را دارم که اعلام کنم از ابتدای حضور در مجلس برای افزایش بی‌سابقه بودجه سد تنگ سرخ و همچنین  پیگیری‌های مستمر برای اتمام طرح مطالعاتی چندین سد از جمله پراشکفت، سادات، شبلیز، سقاوه، برای تزریق بودجه، کلنگ‌زنی و آبگیری در آینده و  برای ایجاد ده‌ها هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم حداکثر تلاشم را به کار گرفته‌ام. سد‌هایی که یک لیتر آن بر خلاف دیگر سد‌ها به بیرون از استان انتقال داده نمی‌شود و به فضل خدا، کمک مردم و حمایت نظام جمهوری اسلامی جهت محرومیت‌زدایی، این تلاش‌ها را در یک دهه آینده به نتیجه خواهیم رساند تا ان شاءالله آینده روشنی در این بخش برای مردم نجیب و شریف بویراحمد، دنا و مارگون رقم بزنیم.
 روشنفکر در ادامه عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد تقریباً ۱۰درصد منابع آبی کشور، ۲۵ درصد نفت و گاز کشور، ۹ درصد جنگل‌های کشور، ۲۰۰۰گونه گیاهی، بیش از ۴۵۰ گیاه دارویی، ۳۰درصد کل پوشش گیاهی کشور و معادن فراوانی همچون فسفات و نیترات که در سطح‌ملی و جهانی حرف برای گفتن دارند و  دیگر منابع را در خود جای داده است!! این در حالی‌است که کهگیلویه‌و‌بویراحمد، یک درصد جمعیت و‌ یک درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است و علی‌رغم تغییرات اساسی و ایجاد زیر ساخت‌ها و خدمات بسیار نظام جمهوری اسلامی نسبت به قبل از انقلاب برای مردم این استان، نتوانسته‌ایم یا نخواسته‌ایم آنگونه که شایسته است از برخی از این منابع و فرصت‌ها مانند منابع آبی، بهره قابل قبولی برده باشیم تا استان در آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، فقر و محرومیت و امثال اینها همانند منابع و معادنش در میان رده‌های نخست کشوری قرار داشته باشد.
چون قرار است در مورد منابع آبی و سد تنگ‌سرخ صحبت کنیم بد نیست بدانیم ۱۱ میلیارد متر مکعب بارش و روان‌آب سالیانه در رودخانه‌ها و آبراهه‌های استان در جریانند که ما در ۴ دهه گذشته نتوانسته‌ایم از این منابع و فرصت‌ها برای رشد و توسعه استان که پیش نیاز آن وجود منابع پایدار آبی است، استفاده لازم را ببریم و منابع آبی ما به کام دیگران بوده‌اند. و به همین دلیل، یکی از اولویت‌های بنده در دو سال گذشته تمرکز بر منابع آبی و تلاش برای افزایش حقابه و برداشت آب استان از این منابع برای رشد و توسعه در بخش‌های مختلف بوده‌است.
در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون ما تقریباً ۳ و نیم میلیارد مترمکعب روان‌آب داریم و متأسفانه در چند دهه گذشته برنامه خاصی برای مهار بخشی از این روان‌آب‌ها، جهت آب شرب، تولید و اشتغال زایی در استان به ویژه در بخش کشاورزی، باغداری، دامداری و گردشگری و... نداشته‌ایم. و به همان اندازه که در مهار روان‌آب‌ها و گرفتن حق‌آبه نمره مردودی می‌گیریم در مدیریت منابع آب درون شبکه آب شرب نیز نمره قابل قبولی نمی‌گیریم، که خدا را شکر امسال با کمک‌های مالی دولت، به صورت جدی در تلاشیم بخش زیادی از شبکه فرسوده آب شرب مرکز استان را برای جلوگیری از هدر رفت آب اصلاح کنیم.  
در حقیقت ما مستمر شاهد احداث و بهره‌برداری از سد‌هایی در استان‌های دیگر بودیم که استان ما اولویتشان نبوده است؛ یعنی استان با وجود دارا بودن ۱۰ درصد منابع آبی، چیزی شبیه مستعمره آبی دیگر استان‌ها بوده است.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان سد تنگ‌سرخ می‌باشد که بر اساس اسناد سد، قرار است در استان ما، آب شرب شهر یاسوج، روستا‌ها اطراف، مراکز دانشگاهی، آب برخی شهرک‌های صنعتی بویراحمد، مراکز نظامی و بخشی از زمین‌های کشاورزی بویراحمد را تأمین کند. همچنین یکی دیگر از اهداف ساخت این سد کنترل و مهار سیلاب‌ها و تأمین بخشی از آب خود رودخانه تحت عنوان حقابه محیط زیستی آن در طول سال به ویژه در ماه‌های کم بارش می‌باشد.
بنده از روز اول برای هر گونه اقدامی در این زمینه با نخبگان و مسئولان مربوطه مشورت کرده‌ام و هیچ اقدام و صحبت اینجانب بدون مشورت و هم‌اندیشی نبوده است.

 کبنا: عده‌ای می‌گویند مهدی روشنفکر  گفته اگر در زمان مطالعات و کلنگ‌زنی سد نماینده بودم احتمالاً با ساخت سد با این شرایط مخالفت می‌کردم اما امروز قاطعانه با این توجیه که ۱۱ سال از شروع ساخت آن می‌گذرد از احداث این سد دفاع می‌کنم. شما چه پاسخی به این دسته از منتقدان دارید؟  
 بله ببینید کسانی که امروز باید پاسخگویی این فضل و بخشش‌ها توسط خود و بزرگانشان باشند به گونه‌ای از بنده انتقاد می‌کنند انگار روشنفکر‌ یک دفعه از زیر آستینش یا از درون جیبش چنین پروژه سد تنگ سرخ آن هم به این مهمی را، یک شبه تعریف کرده است.
قطعاً اگر آن زمان بنده نماینده بودم ضمن هم‌اندیشی با نخبگان، با ساخت سد با این تقسیم‌بندی مخالفت می‌کردم تلاش می‌کردم در صورت امکان محل احداث سد تنگ‌سرخ که بخش زیادی از سرزمین آبا و اجدای مردم عزیز تنگ‌سرخ را زیر آب خواهد برد در صورت امکان تغییر دهیم و همچنین تلاش می‌کردم میزان سهم استان ما از سد تنگ سرخ افزایش یابد و به این مقدار راضی نمی‌شدیم.
 به دلیل محرومیت‌های شدید درون استان، قطعاً نسبت به ساخت سد با این سهم اعتراض می‌کردیم تا بتوانیم نسبت سهم استان از سد تنگ سرخ را به حداکثر برسانیم و نسبت به اضافه کردن حتی یک لیتر به سهم استان تلاش می‌کردیم، افزایش یک میلیون متر مکعب که جای خود دارد! برخلاف عده‌ای که شبانه روز از عزت و غیرت استانی، بویراحمد، محرومین و مستضعفین گفتند اما میلیون‌ها مترمکعب از منابع آبی این استان را پیش چشمشان انتقال دادند؛ اما حتی یک اعتراض کوچک هم نکردند. تا امروز استانی که ۱۰ درصد منابع آبی کشور را دارد به گفته مدیرمسوولان ۲۰۰روستای آن، حتی آب شرب هم نداشته باشند.
وی گفت: به این راحتی مانند عده‌ای نسبت به ساخت سد با این نوع تقسیم‌بندی رضایت نمی‌دادیم و علاوه بر دفاع قاطعانه از حقوق مردم عزیز استان، در کمترین حالت ممکن، تا جایی که امکان داشت با رایزنی‌های متعدد با وزارت نیرو و مسوولان استان فارس تلاش می‌کردیم تا اگر راهی وجود دارد عزیزان استان فارسی راه بهتری یا جایگزینی برای تأمین آب مورد نیاز خود پیدا کنند و تا حد ممکن نسبت به محرومیت زدایی از استان غنی اما مستضعف کهگیلویه و بویراحمد، با ما همکاری کنند و اگر استان فارس می‌توانست از منابع دیگری همچون سد‌های داخل استان فارس یا دریا، نیاز خود را برطرف سازد تا بتوانیم سهم شیراز را به حداقل برساندیم، می‌توانستیم بهتر روی مکان یا ظرفیت سد وارد گفتگو با مسوولان مربوطه و نخبگان شویم و در صورت امکان تا حدودی هزینه‌های ساخت، تخریب منطقه تنگ سرخ را کاهش می‌دادیم و نگاه برخی فعالان زیست محیطی را تغییر می‌دادیم.
روشنفکر تصریح کرد: همواره برایم جای سؤال است. چرا بدون کوچکترین مقاومتی این حجم از آب در آن زمان به شیراز اختصاص داده شده و اینهمه مدعی عزت بویراحمد و دلسوز محرومین آن زمان در مقابل این فضل و بخشش سکوت کردند؟  بنده به آن دسته از منتقدانی که به این موضوع اعتراض می‌کنند کاملا حق می‌دهم. و اگر همین امروز نیز کوچکترین روزنه‌ای پیدا شود که استان فارس نیاز آبی خود را جای بهتری برطرف کند یا واقعاً به این آب نیازی نداشته باشد و بتوان سهم استان کهگیلویه وبویراحمد را افزایش داد بی‌درنگ اقدام خواهم‌کرد.
فارغ از بحث تولید و محیط زیست، واژه خشک شدن بشار به تنهایی، روح روان مردم بویراحمد بزرگ را به هم می‌ریزد تا چه برسد به اینکه در آینده قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد. و ممکن است با انواع بیماری روانی و افسردگی در این زمینه روبه‌رو شویم، پس اگر زمانی یقین پیدا کنم یا مشخص شود قرار است حقی از مردم بویراحمد و آینده بشار به غیر از آنچه اسناد می‌گویند و وعده داده شده ضایع گردد قاطعانه از حقوق مردم عزیز دفاع خواهم‌کرد.
کبنا: ولی جناب روشنفکر عده‌ای از مسوولان بیان داشته‌اند آب مازاد خود را به شیراز اختصاص داده‌ایم و حتی در جایی گفته‌اند فروخته‌ایم نظر شما چیست؟
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد صحبتی که عده‌ای می‌گویند ما آب مازاد را به شیراز اختصاص داده‌ایم یا فروخته‌ایم به اعتقاد بنده کاملاً اشتباه می‌باشد. حداقل بگویند مشروط به پیوست زیست محیطی، برای حسن همجواری، همسایگی و اشتراکات فراوان با عزیزان استان فارس یا به دلیل ضعف آگاهی و عدم اطلاع از ارزش آب ترجیح دادیم سهم بالایی از آب پشت سد را به عزیزان شیرازی اختصاص دهیم؛ اما نگوییم ما آبی را که نیاز نداشتیم به شیراز واگذار کردیم. مگر می‌شود وقتی برداشت ما از حوزه آبریز کارون در بویراحمد حداقل ممکن و نزدیک به صفر بوده و اینهمه پتانسیل کشاورزی، گردشگری، باغداری، آبزی و حتی صنعتی وجود دارد و همزمان در فقر و بیکاری و آسیب‌های اجتماعی مانند؛ خودکشی هر ساله جز استان‌های اول می‌باشیم بعد ادعا کنیم ما به بخش زیادی از آب سد تنگ سرخ نیاز نداشتیم آن را به شیراز واگذار کردیم!!؟
روشنفکر در ادامه گفت: تناقض دیگری که وجود دارد این است که اگر ما به این آب نیاز نداریم پس چرا شبانه روز به دنبال ساخت سد‌های دیگر برای بویراحمد، دنا و مارگون هستیم؟ سؤال دیگر منتقدان مربوط به اولویت‌ها می‌باشد آیا شما در جریان اولویت‌ها می‌باشید؟ یعنی شیراز اولویت است یا یاسوج؟
وی در ادامه بیان کرد: البته مسوولان مربوطه بار‌ها و آخرین بار جناب مصلح در همین چند روز پیش در گفتگویی با رسانه‌ها اگر اشتباه نکنم با رسانه شما[کبنا نیوز]، اعلام کرده‌اند که اولویت سد با استان ماست. و از آنجایی که مسوولان ادعا می‌کنند ما آب اضافه خود را به شیراز اختصاص داده‌ایم همین ادعا نیز می‌گوید اولویت با استان ماست‌. و در بخش‌ها نیز بر اساس نظر مسوولان و اسناد مربوط به سد اگر اشتباه نکنم معمولاً اولویت ابتدا با آب شرب است و سپس صنعت کشاورزی و حقابه زیست‌محیطی می‌باشد. البته بنده احساس می‌کنم به دلیل وجود بحران‌های اجتماعی و امنیتی در صورت بروز خشکسالی در آینده، واقعیت با آنچه مسوولان می‌گویند تفاوت داشته باشد و این اولویت‌ها برای بحران زدایی ممکن است توافقی گردد.  
کبنا نیوز، برخی از موافقان و مسوولان اظهار داشته‌اند آب نیز مانند نفت، گاز، برق ملی‌است و کاملاً به هم شباهت دارند و ممکن است آب یک منطقه به راحتی به مناطق دیگر کشور اختصاص پیدا کند، نظر شما چیست؟
وی گفت: اینکه آب را به نفت، گاز برق و غیره شبیه بدانیم صحبت درستی نیست؛ زیرا از گذشته‌های دور تا به امروز تنها منبعی که آن را مایه حیات دانسته‌اند آب است؛ یعنی نبود هیچ کدام از منابع نمی‌تواند مانندنبود آب، به سرعت تبدیل به یک بحران اجتماعی، امنیتی و در نهایت ملی و بین‌المللی گردد. زیرا زنده بودن و زندگی بدون آب امکان‌پذیر نیست؛ اما بدون دیگر منابع امکان‌پذیر است. مثلاً شما می‌توانید بدون برق و گاز و نفت زنده بمانید و زندگی کنید؛ اما بدون آب آیا چنین امکانی وجود دارد؟ آب یک سرمایه ملی است؛ اما ماهیت آب با ماهیت دیگر منابع ملی، زمین تا آسمان تفاوت دارد؛ یعنی نمی‌توان گفت همانگونه که نفت و برق و گاز ملی‌است و در جایی تولید یا استخراج‌ و به تمام دنیا فروخته یا انتقال داده می‌شود یا به بقیه استان‌ها انتقال داده می‌شود، آب را نیز می‌توان بدون توجه به زندگی مردم یک منطقه و کشور و عواقب زیستی انسان، محیط زیستی و امنیتی به بهانه ملی بودن فضل و بخشش کرد.
 کبنا: بسیاری از منتقدان احداث سد اعلام کرده‌اند دیگر با احداث سد تنگ سرخ مشکل ندارند به نظر شما چرا این‌گونه تغییر رویه دادند؟
روشنفکر پاسخ داد: بله؛ کاملاً درست است. امروز بسیاری از فعالان و منتقدان احداث سد تنگ‌سرخ که در این سال‌ها مخالف ساخت سد بودند به این نتیجه رسیده‌اند که اشتباه کرده‌اند و اعتراف کرده‌اند ما با انحراف آب یا با انتقال میان حوزه‌ای آب مخالفیم و با ساخت سد مخالف نیستیم و مطالباتشان بیشتر سمت و سوی حق‌آبه استان را به خود گرفته است. مواردی که امروز این عزیزان بعد از مدت‌ها نه گفتن به احداث سد تنگ‌سرخ طرح می‌کنند بنده در گذشته و از بدو ورود به مجلس بار‌ها در مجلس و جلسات مختلف با مسوولان کشوری و استانی مطرح کرده‌ام. از بابت انحراف آب نیز اسناد بالادستی میزان سهم هر استان و بخش را مشخص کرده است و ما حالا که ۱۱ سال پیش نبودیم تا اجازه فضل و بخشش ۷۲ میلیون متر مکعب آب را بدهیم یا حداقل کمی مقاومت کنیم شاید بتوانیم آن را کاهش دهیم در آینده نیز هر هزینه‌ای را متحمل شوم اجازه نخواهم داد یک لیتر اضافه بر سهم خود انتقال دهند.
کبنا: جناب روشنفکر مخالفان ادعا کرده‌اند با انحراف آب را انتقال خواهند داد و اینگونه قابل اندازه‌گیری نیست؟
روشنفکر گفت: اول، اینکه بنده با مسوولان مربوطه صحبت کرده‌ام چنین چیزی را رد کرده‌اند.  دوم، به فرض صحبت این عزیزان درست باشد چطور ما حجم رواناب‌های کل استان را به دقت اندازه می‌گیریم اما نمی‌توانیم حجم آب عبوری از یک کانال که اندازه ابعادش مشخص می‌باشد را اندازه بگیریم؟ که بازهم می‌گوییم مسوولان بر اساس اسناد فعلی چنین موضوع انحراف آبی را تا بدین لحظه رد کرده‌اند.
کینا: چرا شما در یک مقطع نسبت به برخی انتقادات راجع به سد تنگ سرخ ناراحت شدید؟
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس در پاسخ به این سئوال گفت: ببینید متأسفانه کسانی که ۱۱ سال پیش با این تقسیم‌بندی موافقت کرده‌اند اسناد را تنظیم کردند نامه نگار‌های متعدد داشته‌اند و کلنگ سد تنگ سرخ را به زمین زدند از بنده انتظار داشتند نسبت به احداث سد و یا نسبت به  انتقال آب جلوگیری کنم.  
در تمام اسناد مربوط به سد تنگ سرخ و نامه‌نگاری‌ها این تقسیم‌بندی وجود داشته است فقط میزان این سهمیه‌ها تغییر کرده‌اند حتی در آخرین نامه محیط زیستی که در آن اعلام کرده‌اند مسیر انتقال آب به شیراز مجوز محیط زیستی ندارد بازهم سهم استان فارس و این تقسیم‌بندی را لحاظ کرده‌اند و قطعاً اگر برای ما روزی اثبات گردد که چنین انتقالی باعث ایجاد بحران جبران‌ناپذیری خواهد شد و نخبگان و مسوولان ملی در حوزه آب و محیط زیست این موضوع را تأیید کنند ما نیز در آن صورت به دنبال اجرای قانون و اهمیت نظر نخبگان خواهیم بود و به شخصه حاضرم هر گونه هزینه‌ای را برای دفاع از حقوق مردم بویراحمد متحمل شوم؛ البته تجارب سدسازی در این چند دهه نیز به ما می‌گویند باید با احتیاط حرکت کرد.     
کبنا: جناب روشنفکر شما بر چه اساس از همان ابتدا بدون تجربه وارد فاز سد‌سازی شدید و اگر اشتباه نکنیم بار‌ها حقآبه استان را ناچیز دانستید و به دنبال افزایش میزان حقابه بودید چیزی که امروز بسیاری از منتقدان نیز چه در سد تنگ سرخ و چه در سد مارون به دنبال آن هستند؟
وی توضیح داد: ما که متخصص نیستیم اما بنده بر حسب وظیفه و احساس مسوولیت با بسیاری از نخبگان و مسئولان این حوزه صحبت کرده‌ام. همه بر این باورند که در اثر بحران آب در آینده، اگر قرار باشد منابع تأمین کننده جریان بشار در پایین دست سد تنگ سرخ و حتی جریان بالادست با بحران مواجه شوند پس بدون وجود سد آن هم با حجم ۱۲۵ میلیون متر مکعب، نیز این اتفاق خواهد افتاد با این تفاوت که در صورت نبود سد و یک مخزن و  منبع تضمینی تامین آب، شاهد یک بحران باورنکردنی به ویژه در حوزه امنیتی در یاسوج خواهیم بود به این دلیل اینکه پیش بینی می‌شود در یک دهه آینده جمعیت یاسوج و حومه مرز ۵۰۰ هزار را رد خواهد کرد حتی اگر ما اجازه افزایش جمعیت را ندهیم با همین جمعیت فعلی، در این خشک‌سالی‌ها به دلیل سطحی بودن برخی منابع و همچنین بالا بودن کد ارتفاعی یاسوج و پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیر‌زمینی با چند حلقه چاه و آب آبشار که در بحران‌ها به شدت این منابع نیز کاهش پیدا خواهند کرد با یک بحران اساسی به دلیل فقدان آب شرب در آینده در مرکز استان مواجه خواهین شد که به یک بحران امنیتی نیز تبدیل خواهد شد لذا وجود یک منبع پایدار که حداقل در خشکسالی‌ها بتواند گره‌گشای این بحران‌ها برای تامین آب مورد نیاز شرب صنعت و سپس کشاورزی باشد نیاز ضرروی بویراحمد است. همین هم‌اندیشی‌های بنده با نخبگان این حوزه و پتانسیل بالای حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون در بخش کشاورزی، باغداری، دامداری، آبزی، گردشگری و حتی تا حدودی صنعت و ترس از بحران‌های اساسی در آینده، باعث گردید از ابتدا بنده تمام تلاشم را برای تامین بودجه سد تنگ‌سرخ و ساخت هر چه سریع‌تر این سد به کار گیریم و همزمان به دنبال تکمیل مطالعات سدهای دیگر در بویراحمد و کلنگ‌زنی آن‌ها باشم.
 برداشت آب بسیار پایین و نزدیک به صفر مردم بویراحمد، دنا و مارگون در ۴۳ سال گذشته علی‌رغم ۳ ونیم میلیارد متر مکعب رواناب چیزی جز نادیده گرفتن حقوق این مردم و منفعل بودن ما مردم و مسوولان نسبت به حقوق‌مان نبوده است همگان شاهد تلاش‌های این‌جانب از ابتدای حضور در مجلس برای افزایش بی‌سابقه بودجه سد تنگ سرخ و همچنین پیگیری‌های مستمر برای اتمام طرح مطالعاتی چندین سد از جمله پراشکفت، سادات، شبلیز، سقاوه در بویراحمد برای تزریق بودجه و کلنگ‌زنی و آبگیری در آینده برای ایجاد ده‌ها هزار شغل مستقیم و غیر‌مستقیم در بویراحمد بوده‌اند و در این زمینه، به فضل خدا و کمک مردم بویراحمد آینده روشنی در یکی دو دهه آینده در انتظار مردم نجیب و شجاع بویراحمد می‌باشد. مساله تامین آب آنقدر جدی‌ست که حتی یک سرمایه‌گذار بیرون از استان برای سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای در استان ابتدا سراغ آب را خواهد گرفت و سپس بحث امنیت؛ به معنای امنیت اجتماعی سرمایه‌گذار را پیش خواهد کشید. آن هم آبی که پایدار باشد نه با وقوع یک خشکسالی یکی دو ساله سرمایه سرمایه‌گذار به صورت کامل از بین برود. و این پایداری جز با ساخت سدهای مختلف در استان  به ویژه برای جمع‌آوری آب در ماه‌های پربارش سال امکان‌پذیر نیست!

یکی از منتقدان عزیز اشاره کرده بودند اراده‌ای در این کشور وجود دارد که از ۱۱ میلیارد متر مکعب آب استان کهگیلویه و بویراحمد مردم استان سهمی نبرده باشند؟ بنده با این صحبت مخالفم بلکه باید گفت اراده و اداره کافی در چند دهه گذشته در استان وجود نداشته که بتوانند از این ۱۱ میلیارد متر مکعب حقابه مردم را بگیرند و یا از سدهای ساخته شده حقوق مردم استان را به میزان قابل قبول طلب کند و امروز خوشحالم که افزایش حقابه و برداشت از منابع آبی در حال تبدیل شدن به اولویت و مطالبه اساسی مردم می‌باشد که قطعاً وقتی مطالبه مسوولان و نماینده مردم، پشتوانه و پذیرش مردمی داشته باشد زودتر به نتیجه خواهد رسید. 
یا مثلاً یکی از منتقدان ادعا کرده بودند چشمه‌های بخش کبگیان برای همیشه خشک خواهد شد صرفاً به این دلیل که کد ارتفاعی پایین‌تری در بعضی نقاط نسبت به بشار دارند با صحبتی که با متخصصین این حوزه داشتم این استدلال درستی نیست اول اینکه قرار نیست بشار خشک  شود؛ یعنی در اسناد سد آورده‌اند تقریباً ۳۴ میلیون متر مکعب برای حقابه محیط زیست رودخانه در ماه‌های مختلف سال به ویژه فصول گرم و کم آب آزاد کنند. دوم اینکه، اکثر رودخانه‌ها از چشمه‌ها سرچشمه می‌گیرند ولی برعکس این قضیه به صورت حتمی صادق نیست که چشمه‌ها حتماً منشأ رودخانه‌ای داشته باشند چون بسیاری از چشمه‌ها منشا بارش و آب شدن برف و یخ‌ را دارند البته می‌گویند در چرخه طبیعت که آب بخار شود تبدیل به برف و باران شود می‌توان برایش منشأ رودخانه‌ای تعریف کرد. اما به این صورت که منتقدان ادعا کرده‌اند درست نیست. یعنی ممکن است هیچ کدام از چشمه‌های بخش کبگیان به رودخانه بشار ارتباط نداشته باشد.
در ضمن بسیاری از چشمه‌ها از منابع آبی در ارتفاعات بالای رودخانه‌های بشار و کبگیان و از دل زمین سرچشمه می‌گیرند و نیز یکی از عزیزان حوزه آب، در باب این مساله و حرکت آب زیر زمین یک موضوعی را طرح کردند که اختلاف پتانسیل در حقیقت مهم می‌باشد.
برای شما و منتقدانی که بعد از اعتراضات فراوان امروز اعلام کرده‌اند دیگر با ساخت سد مخالفتی ندارند و مشغله آن‌ها مطالبه حقابه ناچیز استان است عرض کنم این‌جانب به عنوان خدمتگزار شما، در جلسات و ارتباطات متعدد با وزیر نیرو و دیگر مسوولان مربوطه از بدو ورود به مجلس، چه در دولت سابق و در دولت فعلی و همچنین از طریق رسانه‌ها مختلف از سال ۹۹، بار‌ها به حقابه این استان و ظلم و خیانتی که به مردم این استان در ۴۳ سال گذشته در حوزه آبی شده اشاره داشتم البته باید بگوییم ظلمی که خود مردم و مسوولان به خود روا داشتند و اولویت‌های ما در استان مسائل کم اهمیت و گاه حاشیه‌ها و سیاست‌زدگی بوده است. متأسفانه عده‌ای فقط شعار دادند، آمار غیر واقع دادند و مستمر از پیشرفت گفتند اما خلاف مسیر پیشرفت حرکت کردند. دستاورد‌ها و کیفیت زندگی مردم این استان مشخص می‌کند که همه ما در گذشته اشتباهاتی داشته‌ایم  و تا چه اندازه منابع و فرصت‌های خود را در این چند دهه هدر دادیم و سوزاندیم.
 به عنوان مثال خدمت شما عرض کنم بنده در سفر جناب جهانگیری معاونت ریاست جمهوری سابق در زمان زلزله سیسخت یکی از مطالبات اصلی را افزایش و تخصیص حقآبه استان و به ویژه بویراحمد و رسیدگی فوری به سد‌های در دست اقدام در بویراحمد، دنا و مارگون دانستم.
با یک بررسی ساده مشخص می‌ شود که در سال ۹۹ بار‌ها به ابلاغیه‌های وزارت نیرو در سال‌های گذشته همچون ابلاغیه ۲۳ شهریور سال ۹۴ و در نظر گرفتن سهم لحاظ شده ناچیز برای کل استان به شدت اعتراض داشتم.
یا در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان با حضور معاون اول ریاست جمهور سابق، به عدم توسعه یافتگی بدون وجود آب اشاره کردیم و خواستار افزایش سهم و برداشت استان کهگیلویه و بویراحمد از حوزه کارون و مارون به ویژه بویراحمد شدم و پیگیر تکمیل مطالعات سد‌های پراشکفت، شبلیز، سادات لوداب و کلنگ زنی سقاوه شدم.
در  تذکر شفاهی به وزیر نیرو  در مجلس به بالا بودن منابع آبی استان و همزمان  نداشتن زیرساخت‌های کشاورزی و صنعتی در اثر بی‌آبی اشاره داشتم و اشاره کردم که متأسفانه ما با این حجم از منابع حتی آب شرب هم نداریم و این مصداق همان ضرب االمثل آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم می‌باشد!! مسوولان نیز امسال اعلام کرده‌اند نزدیک به ۲۰۰روستا را ما با تانکر آب می‌دادیم و این دستاورد تأسف باریست.
در سفر جناب دکتر قالیباف به استان در جلسه شورای اداری نیز بالا بردن سهم استان از منابع آبی استان و پیگیری سد‌های در دست اقدام را به عنوان یک اولویت طرح کردیم.
کبنا: در این مدت علی رغم حمایت بسیاری از چهر‌ها از احداث سد تنگ سرخ، مطالب منتقدان سد تنگ‌سرخ بیشتر خطاب به شما بود آیا به نظر شما منتقدان سد تنگ سرخ را سیاسی کرده بودند؟ آیا پیگیر صحبت منتقدان بودید؟
روشنفکر گفت: بله؛ کاملاً در جریان بودیم و گاه به دلیل انتشار اطلاعات غیر واقع و کاملاً سطحی و هیجانی در فضا ناراحت می‌شدیم اما نمی‌شد هر شب ما نسبت به یک ادعای سطحی و تناقض پاسخ دهیم.
 ضمن احترام فراوانی که همیشه برای منتقدان قائل بودم البته آن دسته از منتقدانی که انتقاداتشان نسبت به سد تنگ سرخ سیاسی نبوده است؛ اما اطلاعات، آمار و آگاهی برخی از این دوستان نسبت به موضوعات مربوط به بودجه، سدسازی و سد تنگ‌سرخ علی‌رغم دلسوزی، اشتباه یا ناقص بوده است.
کبنا: برخی منتقدان ادعا می‌کنند ما چیزی به نام بحران آب نداریم بحران مدیریت منابع آبی داریم و مافیا برای منافع خودشون این  بحران‌های صوری رو به وجود می‌آورند.
وی ادامه داد: این ادعا از اساس اشتباه بود! چرا؟ ببینید ما بحران مدیریت در بسیاری از موضوعات داریم اما این به معنای نبود بحران آب نیست!! بسیاری از ما‌ها زندگی روستایی و عشایری داشتیم آیا میزان بارش‌ها و منابع آبی فعلی قابل قیاس با گذشته می‌باشد؟ تعداد بسیاری از چشمه‌ها و منابع آبی چند صد ساله ما که گاه برای مالکیت آن‌ها در گذشته شاهد معارضات و وقوع نزاع‌های فروان بودیم امروز کاملاً خشک و بی‌آب شده‌اند. کارشناسان حوزه آب و همان گرو‌هایی که همین منتقدان گاه به برخی از آمار و ارقام ان‌ها استناد می‌کنند خبر از بحران آب در آینده داده‌اند!
بله؛ شاید در جایی مافیایی از این بحران‌ها برای رسیدن به منافع و مقاصد خود سوء‌استفاده کند اما اینکه بگوییم بحران‌سازی کرده‌اند و ما در آینده با کمبود آب مواجه نیستیم از اساس اشتباه می‌باشد. یا حتی بر اساس تجارب گذشته ممکن است در سایه این انتقال آب‌ها مافیا زمین و صنعت و موارد مشابه استفاده حداکثری نمایند یا به اشتباه صنایع آب‌بر را در مکان‌هایی ایجاد کنند که از پایه اشتباه می‌باشد، اما اینکه بگوییم بحران آبی در کار نیست صحبت اشتباهی‌ست، یا مجدد برخی از همین منتقدان گفته‌اند در آینده به دلیل وقوع خشکسالی‌ها رودخانه بشار  خشک می‌شود یعنی اینجا بر خلاف ادعای قبلی پذیرفته‌اند ما در آینده با بحران آب مواجه‌ایم.
برخی از منتقدان من، صرفاً برای تخریب بنده و جریان ندای وحدت به این‌جانب به صورت غیر منصفانه برچسب قومیتی و منطقه‌ای می‌زدند و همزمان برخی از همین افراد در کنار منتقدان دلسوز سد تنگ‌سرخ بودند و در میان حامیان جریان ندای وحدت در دو شهرستان دنا و مارگون از نابودی کشاورزی و زیست‌بوم این دو شهرستان می‌گفتند و اعلام می‌کردند تنها شهرستان بویراحمد از این سد سود خواهد برد و در میان حامیان ندای وحدت و دیگران در شهرستان بویراحمد از خشک شدن بشار و نابودی زیست بوم برای همیشه می‌گفتند که شما بهره‌ای از سد نخواهید برد و هیچ آبی از سد تنگ سرخ برای بویراحمد در کار نیست. اما بنده و تیم  مشاور خود با هم‌اندیشی با فعالان این حوزه به این نتیجه رسیدیم که سد تنگ سرخ با این مشخصات و در شرایط فعلی با توجه به محرومیت مردم شهرستان بویراحمد و احتمالاً بروز خشکسالی در آینده، منافعش برای استان از معایبش بیشتر است و بدون توجه به این مسائل و حاشیه‌ها، از ساخت آن دفاع کردیم. اگرچه دوست داشتیم سهم ما از این سد بسیار بیشتر از میزان فعلی باشد. و برای اینکه هر چه زودتر به اهداف مد نظر برسیم مستمر به دنبال اجرای شبکه انتقال آب پایین دست سد هستیم تا به صورت همزمان با ساخت سد وارد فاز اجرا گردد.

ادامه دارد...
نام شما

آدرس ايميل شما

محسنی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر روشنفکر شایسته است نسبت به این واکنش از راهبرد ایشان در قبال سد دفاعدکنیم یک واکنش منطقی که جای هیچ شک و شبه ای بر حلی نمیگذارد
محمدیان
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این واکنش منطقی و بدور از احساس
احمدی
Iran, Islamic Republic of
واکنش جالب و منطقی بود و باید از این راهبرد دکتر روشنفکر در مجامع دفاع کرد
آرزویی
Iran, Islamic Republic of
جا دارد نخبگان ما طبق همین راهبرد دکتر روشنفکر واکنش های متناسبی داشته باشند
اسدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر روشنفکر که اینچنین مواضعی قاطعانه در قبال منافع مردم دارند
احسانی
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود بر دکتر روشنفکر که بار دیگر سرافرازانه همچون نطق مجلس از منافع مردم دفاع میکنند
جمشیدی
Iran, Islamic Republic of
انصافا لذت بردم
Iran, Islamic Republic of
جدا از تعصبات این که انقدر خودتونو درگیر دغدغه مردم میکنید جای تشکر دارا
Iran, Islamic Republic of
این که برای همه چی حساب شده و حرف منطقی ، علمی و کارشناسی می‌زنید خودش نوید بخش و امید بخشه
اوا
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر روشنفکر نماینده مردمی و محبوب
Iran, Islamic Republic of
همیشه پاسخگو ، مردمی ترین نماینده ای که تا حالا دیدم،فرار نمیکنه هیچ وقت
Iran, Islamic Republic of
فعالبت های شما در حوزهدهای محتلف نشون میده انشالله با اقتدار و رای بیشتر در دوره بعد بر کرسی بهارستان خواهید نشست
قلات
Iran, Islamic Republic of
درود بر روشنفکر نماینده مردمی و پای کار
قلات
Iran, Islamic Republic of
درود بر روشنفکر نماینده مردمی و پای کار
Iran, Islamic Republic of
درود بر نماینده محبوب و مردمی بویراحمد دکتر مهدی روشنفکر نماینده مقتدر و متواضع، صادق و پیگیر
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
کمال از نماینده ی خدوم و مردمی جناب دکتر روشنفکر هپکه همیشه دغذغه ی مردم را داشتند و کنار مردم ماندند و همیشه خود را هزینه ای مردم میکنند،،،
قاسم
Iran, Islamic Republic of
زنده باد ندای وحدت
زنده باد دکتر روشنفکر
مرد انقلابی
سلام نو
Iran, Islamic Republic of
دکتر روشنفکر به جرات یکی از شحاع‌ترین نمایندگان مجلس هست،همینکه جرات بیان مسایل به صورت شفاف رو داره نشان از شجاعت ایشون هست
حسین
Iran, Islamic Republic of
یکی از تصمیمات مهم در حوزه امنیتی و زیست محیطی که بسیار مورد توجه آیندگان قرار خواهد گرفت اقدامات دکتر روشنفکر در رابطه با سد تنگ سرخ است،،،کاری ماندار در تاریخ سیاسی ایشان
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر روشنفکر
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر روشنفکر ، عالی
آشنا.دارشاهی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد فعال وپر تلاش عرضه سیاست جناب دکتر روشنفکر.مخالف شما بودم ولی عملکرد تان مرا وادار به حمایت کرد
مجیدیان دشتروم
Iran, Islamic Republic of
واقعا حق مطلب ادا شد ونطق زیبای دکتر روشنفکر کاملا متقاعد کننده است
جهان
Iran, Islamic Republic of
کدام دشتروم!!!!

روشنفکر فرزندان دشتروم و جلیل و بابکان و سپیدار را به طور کامل از چرخه مدیریت حذف کرده است
حامد خالدی
Romania
درود بر دکتر روشنفکر ،شجاع مردم دار و کارآمد کسی که شبانه روز وقت خود را صرف مردم حوزه انتخابیه خود با اخلاص کرده و صادقانه خدمت می کندبه دور از جبهه گیری سیاسی و برای آبادانی حوزه انتخابیه خود شبانه روز نمی شناسد
Iran, Islamic Republic of
راه بزرگی در پیس داری مرد بزرگ بجنگ برای بهترینا، لیاقتت، بی خوابیات تلاش های مستمرت دل همه مارو شاد کرده، باعث افتخاری مرد
Iran, Islamic Republic of
آره این درسته ، اهمیت دادن به نظر کارشناسان و متخصصین ، درود بر شما
سامان رستکاری
Iran, Islamic Republic of
هرچی پیل اوردیشو من استان ، معلوم نی ای مدیران کل چیکنن وی پیلل،خدایی حیف روشنفکر با ای همه پشتگار
Iran, Islamic Republic of
درود برنماینده خدوم نشان دادی که خدمتگزارواقعی مردم هستی نه منت گذار
Iran, Islamic Republic of
گفتگوی مفصّل، مشروح و قانع کننده ای بود.
دکتر روشنفکر؛ اطّلاعات جدید، مستند، علمی و تخصّصی پیرامون سدّ تنگ سرخ ارائه داده اند.
شجاعت و جسارت ایشان در مورد باید ها و نباید هایِ اجرای سد از ابتدا تا امروز، قابل تقدیر می باشد!
بنظرم منتقدان که در یک ماه اخیر داشتند از حرف های خود، عقب نشینی می کردند؛ با این مصاحبه، به محاق خواهند رفت!
Iran, Islamic Republic of
جامع بود

چند نفر که مخالف بودند از این موضع دکتر روشنفکر تشکر و تحسین نمودند
محسن بیاتی
Iran, Islamic Republic of
این صحبتا از طرف ایشان خیلی نیاز بود، درود
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر که به درستی ، موشکافانه به نکات اشاره کردینو حق مطلب را ادا نمودین،،،

کاش محکمه ی وجدان
همه را آینه خویش قرار میداد و در مورد علملکرد بی نظیر ایشان قضاوت میکرد،،
Iran, Islamic Republic of
آخ و بختم وا نمایندم
نگين
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرافتت
شجاعت ، جسارت ، مردانگي ، قدرت چانه زني بالا و پاك دستي از خصوصيات بارز دكتر روشنفكر هست ..
اولين كانديدي هست كه با افتخار بهش راي خواهم داد ...
بهادر
Romania
..
روزی می‌رسد که دفاع عاری از کارشناسی از سد تنگ سرخ توسط شما با مواخذه مردم مواجه خواهید شد. ما که رفتیم اما دوتا مشاور فرازنه منصوب کن تا کمتر خطا روی
سینا
Iran, Islamic Republic of
کی میتونه شبیه شما بشه❤️❤️بزرگ مرد ماندگار در تاریخ،دکتر مهدی روشنفکر
شریفی ایرج
Iran, Islamic Republic of
درود بر روشنفکر واقعا شایسته ای و شفاف
شاپور
Iran, Islamic Republic of
این روزها که بگذرد خیلی ها متوجه میشوند که حاج مهدی روشنفکر گنج گرانبهایی بود که حرص و طمع اجازه بهره بردن از فضایل و اخلاقیات ایشون رو ازشون گرفت
وقتی فردی این چنین از دل و جان برای پیشرفتمان تلاش میکند باید قدردان باشیم
هرهرهر
Iran, Islamic Republic of
بویراحمد واحد!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
موشکافانه
Iran, Islamic Republic of
چقدر کامنت ها شبیه هم هستند ،،،،
چه گروه مجازی واحدی 😅😅😅😅

ظاهراً از یک اتاق فرمان این کامنت ها منتشر شده است 🤔🤔🤔🤔🤔
بویراحمد و دنای واحد
Iran, Islamic Republic of
آقای روشنفکر:

قبول کنید در حق فرزندان دنا و بویراحمد خیلی خیلی بی مهری کردید

خیلی‌ کوتاهی کردید
خیلی‌ بی رحمی کردید

حالا دیگر خیلی خیلی دیر شده است
شما خیلی بدهکار این مردم هستید

دوران بدی است
چه روزگار تلخ و فراموش نشدنی
بویراحمد واحد
Iran, Islamic Republic of
واقعا گفتگو مفصلی بود با اینکه قبلا مخالف سد تنگ سرخ بودم با این گفتگو موافق سد تنگ سرخ شدم چون به تمام سوالات من پاسخ داده شده آلات قانع شدم بعضی از دوستان مغرضانه جو سازی می‌کردند برای سد تنگ سرخ. بهت افتخار می‌کنیم جناب دکتر روشنفکر.
موسوی
Iran, Islamic Republic of
درود بر نماینده دلسوز و خستگی ناپذیر
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر روشنفکر
با خبر
Iran, Islamic Republic of
الحق روشنفکر نماینده زحمت کش و پر جنب و جوشی ست و پیرو همین زحمات در همه زمینه ها حرف برای گفتن دارد و چون حرف برای گفتن دارد با رسانه ها هم ارتباط و همکاری خوبی دارد .
عماد
Iran, Islamic Republic of
اقای روشنفکر خیلیییی دوست داریم بدونیم حلقه مشاوران شما دقیقا کیا هستن ؟
Iran, Islamic Republic of
دو صد گفته چون نیم کردار نیست!
لطفا طی یک گفتگوی خبری از ایشون بپرسید عملکرد سه سالشون چی هست و در سایتتون منتشر کنید؟
و اینکه چرا مدیران رو فقط و فقط از طایفه ای خاص انتخاب کردن و اصل شایستگی رو فدای قومیت گرایی کردن؟!
این مردم واقعات رو میبینن و گوششون از حرف و سخنرانی پره و تمایلی به شنیدن اضافی ندارن
Iran, Islamic Republic of
نظرات چقد نگارش مشابهی دارن؟!بیکاری؟!یا نهاته سر کار؟!
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر
یزدانپناه
Iran, Islamic Republic of
کی باشه دیگه رای بده به روشنفکر تا خرامین هست
بهروز نصرت زاده
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز و ارزشمندم جناب دکتر روشنفکر یک روز تاریخ و روزهای دیگر مردم دیارت شما را قضاوت خواهند کرد.
اینکه اولین دستاورد شما این بود که خیلی ها را که در این استان دیوار کشیده بودند و انحصار طلب بودند سر جای خود نشاندی،در جواب یکی از دوستان که نوشته بود عملکرد آقای روشنفکر در این سه سال چی بود با وجود این که از بدو جناب دکتر روشنفکر به مجلس با مسئله کرونا و تحریم‌های ظالمانه غرب نهایت تلاش خود را برای استان رقم زدن ‌ اگر از تنگ تامرادی سفیدار دشتروم زیلایی کاکان لوداب شبدیز پروشکفت بهرام بیگی سی سخت از امکانات راهسازی گازرسانی آبرسانی اینترنت جاده و کلنگ زنی سالن های ورزشی خانه بهداشت ها مدارس بهره برداری و افتتاح پروژه متفاوت در جای جای استان کافی است به این جاهایی که اشاره شد این دوستمان سرکشی کند متوجه عملکرد جناب دکترروشنفکر خواهد شد.
التماس دعا
عادل
Iran, Islamic Republic of
دررود بر دکتر روشنفکر با این گفتگو مهری بر همه تخریب هایی ک این مدت سمت دکتر اومده و برای همه مردم مشخص و روشن شد ...ک عده ای برای بدنام کردن و عدم پیشرفت شهر قدم برداشتند
Iran, Islamic Republic of
آقای روشنفکر مرد مخلص و با ایمانی است روشنفکر هم این روشنفکری است که با مردمش با صداقت و صراحت صحبت می کند روشنفکر فقط روشنفکر است نه گرگ در پوست میش در دوره نمایندگی روشنفکر یک اشتباه بزرگ رخ داد و اشتباه و ننگی که در تاریخ برای همیشه ثبت شده است که تن به برادر کشی داد روشنفکر باید در مجلس بعنوان یک لر و یک برادر با تمام وجود با توجه به اختلاف سلیقه ای که با تاج گردون داشت ولی باید با صدای رسا از تاج گردون حمایت می کرد و از فتنه و ریاکاری و منفعت طلبی های زاکانیسم در مجلس به شدت مخالفت می کرد و در دام شوم بد اندیش موحد نمی افتاد و غیرت و شهامت لری خود را اگر به نمایش می گذاشت و حمایت می کرد الان از اعتبار و ارزش بالاتری برخوردار بود چون در برابر یک ظلم دربرابر تضیع حق الناس جهت رضای خدا قیام کرده بود هرکس جهت رضای خدا و خدمت به خلق خدا و جلوگیری از پایمال شدن مردم قیام کند هم نزد خالق و هم نزد مخلوق به لطف خدا عزیز می شود ان شاءالله خدا از تقصیر و اشتباهش بگذرد و چون تازه وارد مجلس شده بود شاید برایش میسر نبوده ولی اگر خودش هم به عمد جهت نادیده گرفتن حق الناس سکوت کرده و خودش هم رای نداده است بدهکار این حق الناس می باشد که غیر ه قابل جبران است
افشین نیا
Iran, Islamic Republic of
کاش همه باهم بدون حب و بغض های سیاسی نسبت به بحث سد باتوجه به مشخص شدن زوایای کامل آن نماینده بویراحمد راهمراهی کنیم که فارس فکر نکنه بویراحمد تنهاست
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
من به روشنفکر رای ندادم اما نظراتش پیرامون این سد منطقی بود
Iran, Islamic Republic of
حقایق را باید بازگو کرد هرچند مورد نقد قرار بگیرید دیگه از این شفاف تر نمیتوان صحبت کرد
محمدمهدی
Iran, Islamic Republic of
جا دارد به عنوان یک شهروند از آسیب شناسی دقیق و راهکارهای این نماینده ی خدوم تشکر کنم،،،روشنفکر انسانی صدیق و متواضع و خدمتگزار
لوداب
Iran, Islamic Republic of
چنان هماهنگ و یکدست در دفاع از نماینده ضعیف بویراحمد کامنت گذاشتید که خواننده اصلا فکر نمیکنه همه اینها کار دو یا سه نفر باشه.. خخخخخخ
آقای روشنفکر، اولا اون موقع والله خیلی بهتر بودی و تز زمانی که مهدی روشنفکر شدی و کرسی مجلس رو هم با حمایت بویراحمد علیا گرفتی کاملا به قهقرای سیاسی رفتی و اما کلام آخر... بخداوندی خدا، آنقدر عملکرد تو ضایعه و بدبختی در شهرستان بویراحمد ببار آورده که جنگ. با داعش آنگونه سوریه رو ویران نکرده و یقین دارم مردم بویراحمد اونقدر احساساتی نیستند که بار دیگر با طناب پوسیده به چاه بدبختی و انفعال و فامیلگرایی و عدم کارایی بازگردند... انتخابات پیش رو این جمله مرا به شما ثابت خواهد کرد.. لیاقت اعتماد مردان بزرگ و نخبگان با لیاقت بویراحمد علیا و سفلی را نداشتی و نخواهی داشت..
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
Romania
دکتر روشنفکر مرد عمل
الهی
Iran, Islamic Republic of
خدا قوت مرد خستگی ناپذیر و پرتلاش
با آرزوی توفیق برای شما
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
انصافا دکتر فراتر از تصور ظاهر شدند،،،
دست مریزاد داره مرد انقلابی
Romania
تنها راه رفع دائمی مشکل آب شرب شهر یاسوج و حومه احداث سد تنگ سرخ میباشد
درود بر دکتر روشنفکر
حسینی
Iran, Islamic Republic of
جناب روشنفکر گفتند اگر یازده سال پیش در رابطه با این سد جایگاه کنونی را داشتم نسبت به همون حقابه ای که برا فارس درنظر گرفتند مخالفت میکردم اما امروز نمیزارم قطره ای اضافه بر حق قانونی در نظر گرفته سده برا فارس ببرند با ثداقت و شجاعت تمام گفتند و این نشون میده این مقدار حقابه در گذشته سند خورده و قانونی شده لطفا نمایندگان گذشته باید جوابگو باشند
Romania
روشنفکر نماینده ای فعال و صادق ،زحمتکش و پرتوان میباشد ،ای کاش خیلی‌ها دهم درصد ایشان توان وفعالیت داشتن
Romania
دکتر روشنفکر نماینده مردمی و محبوب بویراحمد بابت تمامی زحمات و خدمات شبانه روزی از شما ممنونیم
Romania
درود بر بهترین نماینده خطه جنوب کشور
عزیزی
Iran, Islamic Republic of
کاش مسئولین ما در رابطه با بقیه مسائل و دغدغه ها هم‌اینجور شفاف و با مردم باصداقت رفتار میکردند
Romania
ای کاش جای هدایت خواه در نفتی ترین دولت تاریخ ایشان نماینده بود وگرنه الان بویراحمد گلستان بود
حسینیان
Iran, Islamic Republic of
عرض خسته نباشید خدمت جناب روشنفکر در این ایام چقد حرفای این بزرگوار رنگ و بوی صداقت شفافیت و شجاعت دارند کاش این امر در همه جهات نهادینه شود
صفایی
Iran, Islamic Republic of
این مصاحبه و نطق تاریخی ایشان در مجلس نشان داد روشنفکر از گفتن هر حقیقتی هیچ ترسی از انتقادات و هزینه ها ندارد
Romania
بنده اصلا حامی ایشان نبودم و همیشه هم علیه ایشان موضع میگرفتم اما ایشان در بدترین شرایط نماینده مجلس شدن وکشور ما در بحران شدید اقتصادی و سیاسی قرار داشت ،وبا عملکرد درخشان خودشان پاسخ محکمی به تخريب گران دادند
در بحث انتصاب ها هم غوغا کردن و یک تنه کل مدیران رو به بویراحمد اختصاص دادن.
علیزاده ، کاکان
Iran, Islamic Republic of
باتشکر از نماینده ی شهرستان های بویراحمد و دنا و مارگون،،
کاش مسئولین و نماینده ی ادوار سابق مثل ایشان دلسوز و برای مردم اهیمت قایل بودند.
Romania
دکتر روشنفکر با عملکرد قابل قبول و درخشان خودشان نشون دادند لیاقت مجلس رو داشتند
فارغ از هرگونه تعصب یاهم احساساتی دفاع کردن باید بگم ایشان باوجود تمامی مشکلات وکارشکنیها علیه خودشان توانستند نمره قابل قبولی بگیرند.
نیک پندار
Iran, Islamic Republic of
انتقاداتشون قانع کننده بود،امیدوارم باعث موفقیت باشه
رسولی
Iran, Islamic Republic of
الحق باید نسبت به این شفافیت و جسارت احسنت گفت امیدوارم رقبا مطلب را بدون هرگونه هیاهو مورد نقد قرار بدن نه اینکه با حواشی سیاسی سعی کنند اصل این شفافیت را زیر سوال ببرند
احمدی
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم دیگه از این شفاف تر نمیشه گفت
جعفر قلی خان وحدتی
Iran, Islamic Republic of
بسیار جالب احسنت .
شهروند ساده
Iran, Islamic Republic of
باید در یک کلام احسنت گفت
در ازمون های چهل سال گذشته خیلی ها مردود شدند
اما از سال نود هشت تا کنون دکتر مهدی روشنفکر هر بار در ازمون های خود سربلند بیرون آماده و در کارنامه ی خود در همین زمان کم اندازه این چهل سال نمره قبولی به ثبت رسانده،یک نماینده به این خوبی سقوط نمی کند اما مطمئن هستم صعود می کند به مراتب بالاتر و مسئولیت های خاص تر و سنگین تر...

با ارزوی موفقیت برای چنین مسئول با لیاقت،درایت و توانمندی....

با سپاس
شهروند ساده
Iran, Islamic Republic of
باید در یک کلام احسنت گفت
در ازمون های چهل سال گذشته خیلی ها مردود شدند
اما از سال نود هشت تا کنون دکتر مهدی روشنفکر هر بار در ازمون های خود سربلند بیرون آماده و در کارنامه ی خود در همین زمان کم اندازه این چهل سال نمره قبولی به ثبت رسانده،یک نماینده به این خوبی سقوط نمی کند اما مطمئن هستم صعود می کند به مراتب بالاتر و مسئولیت های خاص تر و سنگین تر...

با ارزوی موفقیت برای چنین مسئول با لیاقت،درایت و توانمندی....

با سپاس
میرزا
Iran, Islamic Republic of
قطعا جناب دکتر روشنفکر دغدغه اصلیشون مردمه و اینکه مردم منطقه سفلی از همین آب استفاده می‌کنند پس به نظر بنده باید خوش بین باشیم
خانم رضایی
Iran, Islamic Republic of
انشاله هرکسی میخواد برای این مردم قدمی بردارد و برای این مردم سخنی براند خداوند نگه دارش باشد از هر تفکری میخواهد باشه انصافا تو این مصاحبه جز حق چیزی ندیدم
پردل
Iran, Islamic Republic of
باید در یک کلام احسنت گفت
در ازمون های چهل سال گذشته خیلی ها مردود شدند
اما از سال نود هشت تا کنون دکتر مهدی روشنفکر هر بار در ازمون های خود سربلند بیرون آماده و در کارنامه ی خود در همین زمان کم اندازه این چهل سال نمره قبولی به ثبت رسانده،یک نماینده به این خوبی سقوط نمی کند اما مطمئن هستم صعود می کند به مراتب بالاتر و مسئولیت های خاص تر و سنگین تر...
با ارزوی موفقیت برای چنین مسئول با لیاقت،درایت و توانمندی....

با سپاس
پردل
Iran, Islamic Republic of
باید در یک کلام احسنت گفت
در ازمون های چهل سال گذشته خیلی ها مردود شدند
اما از سال نود هشت تا کنون دکتر مهدی روشنفکر هر بار در ازمون های خود سربلند بیرون آماده و در کارنامه ی خود در همین زمان کم اندازه این چهل سال نمره قبولی به ثبت رسانده،یک نماینده به این خوبی سقوط نمی کند اما مطمئن هستم صعود می کند به مراتب بالاتر و مسئولیت های خاص تر و سنگین تر...
با ارزوی موفقیت برای چنین مسئول با لیاقت،درایت و توانمندی....

با سپاس
Iran, Islamic Republic of
م پ

با تدبیر و دور اندیش

یک رای به سبد شما اضافه شد معیار های شما مورد پسند من هست
خوبانی
Iran, Islamic Republic of
دکتر روشنفکر در این موضوع به خوبی تسلط و دیدگاه باز خود را به رخ کشید
عالی بود
خم
Iran, Islamic Republic of
انشالله همیشه نماینده ای به خوبی اقای روشنفکر را در مجلس داشته باشیم.
Romania
روشنفکر یک بازنده قطعی هست و باید با خرامین و اراوند رقابت کند برای رده بندی
فرزانه نوری
Iran, Islamic Republic of
زنده باشید برادر روشنفکر کاری که باید این سال های گذشته انجام میشد مثل اب خوردن انجام دادین

ممنونم از شما
سحر
Iran, Islamic Republic of
صحبتی که عده‌ای می‌گویند ما آب مازاد را به شیراز اختصاص داده‌ایم یا فروخته‌ایم به اعتقاد بنده کاملا اشتباه می‌باشد حداقل بگویند مشروط به پیوست زیست محیطی، برای حسن همجواری، همسایگی و فصول مشترک فراوان با عزیزان استان فارس و ضعف آگاهی و عدم اطلاع از ارزش آب، ترجیح دادیم سهم بالایی از آب پشت سد را به عزیزان شیرازی اختصاص دهیم اما نگوییم ما آبی را که نیاز نداشتیم به شیراز واگذار کردیم. مگر می‌شود وقتی برداشت ما از حوزه آبریز کارون در بویراحمد حداقل ممکن و نزدیک به صفر است و اینهمه پتانسیل کشاورزی، گردشگری، باغداری، آبزی، و حتی صنعتی وجود دارد و همزمان در آسیب‌های اجتماعی، فقر و بیکاری هر ساله جز استان‌های اول می باشیم بعد ادعا کنیم ما به بخش زیادی از آب سد تنگ سرخ نیاز نداشتیم آن را به شیراز واگذار کردیم!!؟
مرتضوی
Iran, Islamic Republic of
ببینید متاسفانه کسانی که ۱۱ سال پیش با این تقسیم بندی موافقت کرده‌اند اسناد را تنطیم کرده اند نامه نگارهای متعدد داشته اند و کلنگ سد تنگ سرخ را به زمین زده‌اند از بنده انتظار داشتند نسبت به احداث سد و یا نسبت به انتقال اب جلوگیری کنم.
به شکل عجیبی برخی از منتقدان برای تطهیر بزرگان خود در گذشته و در زمان آغاز به کار ادعا کرده‌اند گذشتگان با انتقال آب و این تقسیم‌بندی مخالف بوده‌اند در حالی این ادعا کاملاً اشتباه بوده و در تمام اسناد مربوط به سد تنگ سرخ و نامه نگاری‌ها این تقسیم‌بندی وجود داشته است
ارشادی
United States
روشنفکر: اگر برای ما روزی اثبات گردد که چنین انتقالی باعث ایجاد بحران جبران‌ناپذیری خواهد شد و نخبگان و مسئولان ملی در حوزه آب و محیط زیست این موضوع را تأیید کنند یا مشخص شود نسبت به آینده بشار به غیر از آنچه اسناد می گویند و وعده داده شده حقی ضایع گردد ما نیز در آن صورت به دنبال اجرای قانون و اهمیت نظر نخبگان خواهیم بود و به شخصه حاضرم هر گونه هزینه‌ای را برای دفاع از حقوق مردم بویراحمد متحمل شوم از این واضح تر نمیشه گفت
Iran, Islamic Republic of
خیانتی که به مردم این استان در این چند دهه گذشته در حوزه آبی شده اشاره داشتم البته باید بگوییم ظلمی که خود مردم و مسئولان به خود روا داشتند و اولویت‌های ما در استان مسائل کم اهمیت و گاه حاشیه‌ها و سیاست‌زدگی بوده است. متأسفانه عده‌ای فقط شعار دادند و آمار غیر واقع دادند از توسعه گفتند اما خلاف توسعه حرکت کردند. دستاوردها و سطح کیفی زندگی مردم این استان مشخص می‌کند که همه ما در گذشته اشتباهاتی داشته‌ایم و تا چه اندازه منابع و فرصت‌های خود را در این چند دهه هدر دادیم و سوزاندیم.
مطلع
Iran, Islamic Republic of
خط به خط این‌مطالب را برایش نوشته اند... در ضمن ایشان‌اهل هیچ‌مشورتی نیست
نامجو مطلق
United States
روشنفکر:افتخار این را دارم که اعلام کنم از ابتدای حضور در مجلس برای افزایش بی‌سابقه بودجه سد تنگ سرخ و همچنین پیگیری‌های مستمر برای اتمام طرح مطالعاتی چندین سد از جمله پراشکفت، سادات، شبلیز، سقاوه، برای تزریق بودجه، کلنگ‌زنی و آبگیری در آینده و برای ایجاد ده‌ها هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم حداکثر تلاشم را به کار گرفته‌ام سدهایی که یک لیتر آن بر خلاف دیگر سدها به بیرون از استان انتقال داده نمی‌شود و به فضل خدا و کمک مردم و حمایت نظام جمهوری اسلامی جهت محرومیت‌زدایی، این تلاش‌ها را در یک دهه آینده به نتیجه خواهیم رساند تا آینده روشنی در این بخش برای مردم نجیب و شریف بویراحمد، دنا و مارگون رقم بخورد. انشاله با این خبرها منتظر یک تحول آبی در منطقه باشیم
اردشیری
United States
در حقیقت ما شاهد احداث و بهره‌برداری از سدهایی در استان بودیم که استان ما اولویتشان نبوده است یعنی ما در بعد ملی چیزی شبیه مستعمره آبی دیگر استان‌ها بوده‌ایم. لطفا مسئولین سابق هم پاسخگو باشند
Iran, Islamic Republic of
جالبه کل پیامها کار یکنفره بنده خدا حداقل دوتا پیام مخالفت بین پیامها بنویس لو نری
کلو
Iran, Islamic Republic of
واقعا لذت بردم از حضور شما در مجلس ، واقعا حیف نماینده ای باید رئیس جمهور می شدی . خیلی بلدی می فهمی ، تو بهترین بهترین ها هستی ، تو نمونه یه آدم خوبی ، تو خیلی خوبی قناری
از نو سلام
Iran, Islamic Republic of
البته من عقل من سرم نیسی ، شما چقدر ساده هستین که با افتخار می فرمایید بودجه برای سد گرفتیم ، خب بایدم خوب بودجه بهتون بدن ، از زرنگی شما نیست بودجه گرفتین ، ، ببخشیدا بهتون بر نخوره ، خوب سدی که برای ما نیست ، قرار آبش بره واسه همون زرنگا بودجش زود تر میدن ، خدایا به عقلی به مسئولین استان بده یه پولی هم به ما
آگاه
Iran, Islamic Republic of
دوستان ساده اندیش ما ، همانگومه که استحضار دارید با یک مصوبه در آینده می شود کل آب های سد به خارج از استان سرازیر شود ، همچون کارهای دیگرمان . گول نخوردیدددددددددددد چند روز بیشتر نماینده نیستید خیانت نکنید برای خوش باش دیگران ، به مردم ظلم نکنید
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
اگر به کامنتها نگاه کنید ۹۰ درصد کامنتها را ۲ نفر نوشتند دقیق با یک ادبیات
مارا نکشی حامی خخخخخخ حداقل یه خلاقیتی به خرج میدادی
چند میگیری کامنت می‌زاری خخخخخه
جون خودت که مث اینکه یه دونه ای برای دکتر جونت ، نمایندت اصلا خبر و هیچ نداره کی این حرفها را نهاده و زبونت خخخخخخ
Romania
روان آب رودبشار فعلا جوابگوی شلتوک های زیر دانشگاه بیشتر نیست که بخواد از استان خارج بشه
مارگون
Iran, Islamic Republic of
چند میگیری کامنت میزاری.. خخخخخ
کامنتهارو دو سه نفر نوشتن کاملا نوع، متن و ادبیات کامنتها یکیست...
روشنفکر و طرفداران اندکش هم اینجا دست از تقلب برنمیدارن.. خخخخخخ
آقای روشنفکر، شما بعلت وعده های بی مایه و بی مهری با نخبگان لوداب، زیلایی، پاتاوه، مارگون و بخشهای مختلف بویراحمد سفلی و کل بویراحمد علیا دیگر نه جایگاهی داری و نه آرایی..... پیشنهاد میکنم بری دهدشت و کاندید اونجا بشی البته اگر صلاحیت شما تایید بشه..
بویر احمد تنها
Iran, Islamic Republic of
در مقابل نمایندگان شیراز هیچ حرفی برا گفتن نداری انها گفتن جنابعالی هم فرمودید چشم .سرمایه داران شیراز تمام کوه و بیابان را ویلا زدن با اب این استان اما نماینده ما همین ابی هم که داریم دو دستی داره تقدیم میکنه که شما در استان فارس باغ و ویلا بزنید .مردم بویر احمد محروم از همه جا -شب دراز و قلندر بیدار همه خواهیم دید در اینده چه میشود
دشترومی گل زردی
Iran, Islamic Republic of
به نام تمام مناطق و طوایف بویراحمد کامنت گذاشته اند

بابا دست خوش

این چه سوتی دادنیه!!!!!
چویل دنا
Iran, Islamic Republic of
به این در واون در بزنی کارت تمومه این کامنتها کار دو نفره تمومش کردی
ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ساعت ۶ صبح روز گذشته فردی با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از ماجرای آدم ربایی همراه با کتک کاری ...
آقازاده‌های پروازی!

آقازاده‌های پروازی!

جدیدترین ترکش موج در جریان انتقادات از فرزند مهاجرتی مسئولین بعد از تاکید رئیس‌جمهور ...
اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

عصر الیزابت به پایان رسیده؛ یکی از چهره های با نفوذ سلطنت بریتانیا که میراث عصر کلاسیک ...
1