تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۱
کد مطلب : ۴۵۱۹۰۵
کبنا بررسی کرد؛

بخش دوم) رویای برگشت سرمایه‌های علمی کهگیلویه و بویراحمد / لزوم بسترسازی جهت کاهش مهاجرت نخبگان

۵۰
۶
بخش دوم) رویای برگشت سرمایه‌های علمی کهگیلویه و بویراحمد / لزوم بسترسازی جهت کاهش مهاجرت نخبگان
کبنا ؛
بسیاری از نخبه‌های حوزه پزشکی و سلامت در کهگیلویه و بویراحمد مهاجرت را به حضور در استان ترجیح می‌دهند. علت آن چه می‌تواند باشد؟ آن نیروهای گریز از مرکزی که آنها را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد کدام‌ها هستند؟ عوامل ساختاری مهاجرت نخبگان در کهگیلویه و بویراحمد کدامند؟ 
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد با وجود اینکه در بسیاری از شاخص‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، در زمره استان‌های نابرخوردار قرار دارد، اما در زمینه نیروهای انسانی، در وضعیت مطلوبی قرار دارد. عدم پیشرفت در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی علاوه بر محرومیت تاریخی، به وضعیت جغرافیایی و توپوگرافیِ آن نیز مربوط است. در واقع، کهگیلویه و بویراحمد به دلیل ناهمواری‌های متعدد، پستی و بلندی، پراکندگی و مواردی از این دست، توانایی توسعه در کوتاه‌مدت را ندارد. علاوه بر این، کوهستانی بودن نیز مزید بر علت شده است تا این استان، از نظرها دور بماند. اما در حوزه سرمایه انسانی، وضعیت متفاوت است. این استان، نیروهای انسانی در حوزه‌های مدیریتی در سطح کشوری کم ندارد. در گزارشی در کبنا نیوز تحلیلی در مورد آنها منتشر شد [کلیک کنید].
علاوه بر حوزه‌های مدیریتی، این استان نیروهای متخصص شایسته‌ای به ویژه در حوزه پزشکی و سلامت دارد که کمتر به آنها اشاره شده است. صدرالله محرابی اولین استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و یکی از سرآمدن حوزه پزشکی و سلامت در کهگیلویه و بویراحمد هم‌اکنون در این استان مشغول خدمات‌دهی به مردم است. اما علاوه بر این استاد دانشگاه، بسیاری از این نیروها که سرمایه‌های استان هستند، اغلب خارج از استان مشغول به فعالیت شده‌اند. برای نمونه می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد.
پروفسور ملک حسینی که در دائرةالمعارف پزشکی به عنوان پدر پیوند کبد در ایران معرفی شده است. پرفسورامین الله نیک اقبالی فوق تخصص چشم، دکتر رضا چمن متخصص اپیدمیولوژی و بسیاری دیگر از بزرگان این حوزه که همگی از استان مهاجرت کرده‌اند. گفتنی است اسامی دیگر سرآمدان حوزه سلامت کهگیلویه و بویراحمد را به راحتی می‌توان در سایت‌های خبری یافت. آنچه مهم است این است که تخصصی که باید در این استان محروم مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گرفت، به دلایلی از استان خارج شده است. البته خروج این نیروها در استان را نباید ناشی از دغدغه‌های شخصی این افراد و یا در مقابل نداشتن دغدغه توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی آنها دانست. تحلیل‌های فردی و روانشناختی راه به جایی نمی‌برند. باید با نگاهی ساختاری‌تر به این موضوع نگاه کرد. باید دید آن نیروهای گریز از مرکزی که نخبگان را به خروج از استان سوق می‌دهند کدام‌ها هستند؟ چرا چنین نیروهایی مهاجرت را به حضور در استان ترجیح می‌دهند؟ دلایل متفاوتی را می‌توان برای این پرسش‌ها در نظر گرفت که هیچکدام فردی نیستند. البته هر چند ممکن است انگیزه‌های شخصی نیز برای چنین مهاجرت‌هایی وجود داشته باشد، اما آنچه در نهایت به توسعه کهگیلویه و بویراحمد کمک می‌کند، یافتن دلایل ساختاری چنین مهاجرت‌هایی است. با دستیابی به این دلایل، می‌توان در آینده چنین مهاجرت‌هایی را کنترل و به ماندن نیروهای نخبه در استان کمک کرد.
پیش از هر چیز باید به بستر اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد؛ کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور است که در رده‌های آخر توسعه اقتصادی در کشور قرار دارد. اغلب بالاترین نرخ تورم را در بین استان‌ها دارد. میزان بیکاری در آن بسیار بالاست و برای سال‌های مختلف رکورد خود را شکسته است. در شاخص فلاکت اقتصادی نیز در بین 5 استان فلاکت‌زده کشور قرار دارد. استانی با چنین وضعیت اقتصادی توانایی فراهم کردن امکانات اساسی مورد نیاز برای نخبگان را ندارد. بسیاری از این افراد برای تأمین نیازهای خود مجبور به سفر به استان‌های همجوار هستند. به همین خاطر برای یک بار تصمیم می‌گیرند که به جای سفر، نقل مکان و مهاجرت کنند. از سوی دیگر، دسترسی رسانه‌ای و سرعت اینترنت در بسیاری از نقاط استان به شدت محدود است. دسترسی به منابع مطالعاتی و کتابخانه غنی نیز تقریباً ناممکن است. کتابخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد آنچنان تخصصی و غنی نیستند که نیاز نخبگان سلامت و پزشکی را رفع کند.
علاوه‌بر این کهگیلویه و بویراحمد از نظر تجهیزات بیمارستانی و پزشکی نیز به صورت تاریخی ضعیف بوده است. هر چند برخی از سوءمدیریت‌ها در خود استان یکی از دلایل این ضعف است، اما به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی آن، نزدیکی به استان فارس به عنوان قطب پزشکی کشور است. بسیاری از شهروندان نیازهای پزشکی خود را به راحتی در استان فارس رفع می‌کنند. به همین خاطر مطالبات آنها برای پیشرفت تجهیزات پزشکی در کهگیلویه و بویراحمد چندان جدی نیست. بنابراین همسایگی کهگیلویه و بویراحمد با فارس یکی از متغیرهای اثرگذار در عدم پییشرفت تجهیزاتی کهگیلویه و بویراحمد است. این کمبودهای تجهیزاتی و نبود بیمارستان مجهز نیز یکی از دلایل مهاجرت نخبگان سلامت و پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به سایر استان‌ها است.
از سوی دیگر، وضعیت امکانات رفاهی و اجتماعی نیز در کهگیلویه و بویراحمد چندان رضایت‌بخش نیست. مهمترینِ آنها وضعیت ارتباطی استان است. کهگیلویه و بویراحمد نه تنها از نظر حمل و نقل هوایی پیشرفته نیست، بلکه حتی راه‌های زمینی و جاده‌ای آن نیز رضایت‌بخش نیست. این در حالی است که نخبگان حوزه پزشکی به دلیل فعالیت‌های علمی بعضاً مجبور هستند ماهانه به استان‌های دیگر مسافرت داشته باشند. اما به دلیل ضعف راه‌های ارتباطی و به ویژه حمل و نقل هوایی، این امکان چندان برای آنها میسر نیست.
و اما وضعیت توسعه سیاسی که می‌تواند بر تمامی موارد بالا به صورت مستقیم و غیرمستقیم اثر داشته باشد، مهمترین عامل در مهاجرت نخبگان کهگیلویه و بویراحمدی به سایر استان‌ها است. بر اساس تحلیل بسیاری از پژوهشگران، میزان توسعه سیاسی است که مشخص می‌کند یک منطقه از نظر شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی در چه وضعیتی قرار دارد. سیاست در کهگیلویه و بویراحمد پیوند عمیقی با گرایش‌های طایفه‌ای و عشیره‌ای پیدا کرده است. به گفته یکی از تحلیلگران سیاسی در کهگیلویه و بویراحمد، در این استان، فرهنگ عشیره‌ای سیاسی شده است. در چنین وضعیتی است که نه منافع عمومی، بلکه منافع عشیره‌ای، استراتژی‌های مدیریتی را جهت می‌بخشد. در واقع، با شکل‌گیری چنین وضعیتی در یک دور باطل توسعه‌نیافتگی قرار می‌گیریم که ادامه آن موجب بازتولید هر چه بیشتر وضعیت موجود می‌شود. در این میان، شایسته‌سالاری، عدالت و مفاهیم ارزشی در چرخه سیاسی‌شدن فرهنگ عشیره‌ای قربانی می‌شوند. هر چند تمامی مؤلفه‌های توسعه‌ای آسیب می‌بینند، اما گروهی که بیشتر از همه از این وضعیت در رنج قرار می‌گیرد، همین نخبگانی هستند که درک روشن‌تری از وضعیت دارند. بنابراین مجموع این عوامل به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر مهاجرت نخبگان از استان تأثیر دارند.  
تجربه نیز نشان داده است نخبگانی که از استان کهگیلویه و بویراحمد مهاجرت کرده‌اند، مطرح‌تر شده و مستندات و مکتوبات بیشتری در مورد آنها منتشر شده است. این نیز یکی از عواملی است که به مهاجرت بیشتر آنها کمک کرده است. از سوی دیگر، این عامل می‌تواند در ایجاد میل به مهاجرت در نخبگانی که هنوز در استان هستند نیز اثرگذار باشد. چرا که آنها با دیدن این وضعیت با خود فکر می‌کنند که تنها کسانی که از استان می‌روند، می‌توانند روی خوش موفقیت را ببینند. وضعیتی که می‌تواند زنگ خطری برای این استان باشد.
با اینکه می‌دانیم عامل مهاجرت بسیاری از این نخبگان، ساختاری بوده و انگیزه‌های فردی شاید چندان پررنگ نباشند، اما مردم کهگیلویه و بویراحمد به چنین افرادی نیاز دارند و از آنها انتظار دارند که تخصص خود را در این استان هزینه کنند. مردم مناطق محرومی همچون زیلایی، سیلاب و کولوار، پهنوک و ... همگی نیازمند تخصص این نخبگان هستند. از سوی دیگر، واضح است که اگر بسترهای لازم در استان فراهم نشود، دور نیست که دیگر نخبگان استانی نیز فرار را بر قرار ترجیح دهند و عطای حضور در کهگیلویه و بویراحمد را به لقای آن ببخشند. از این رو می‌توان با راه‌اندازی یک بیمارستان فوق تخصصی با تجهیزات کافی، مانع مهاجرت نخبگان از استان شد.
گفتنی است کبنا نیوز در نظر دارد در مطالب آتی، به معرفی نخبگان مذهبی کهگیلویه و بویراحمد و پس از آن نخبگان علمی استان بپردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما

د محمدپور
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای بزرگانی همچون پروفسور رضا چمن در استان ما خالیست کسی که علم را با مدیریت و معلومات تخصصی با دانش در حوزه های ادبی و فلسفی آمیخته بود.
دگتر چمن از عمق محرومترین مناطق استان برخواست و در جوانی به مقام استادی یا همان پروفسوری رسید فقط با تلاش و استعداد خودش.
صد حیف که قدر این نخبه های پزشکی که یک استان بلکه یک کشور را می تونن در مدیریت سلامت و پزشکی رهبری کنن قدرشان را نمی دانیم.
سید موسوی نژاد
Iran, Islamic Republic of
جوان‌ترها باید از زندگی این بزرگانی درس بگیرن که از مناطق دورافتاده و محروم برخاستن و به جایگاه استادی در علوم پزشکی رسیدن بنظر من صدا و سیما و رسانه ها به جای این همه تبلیغات سیاسی باید به معرفی زندگینامه این شخصیت های علمی بپردازن.
این افراد که از خانواده های فقیر و با کمترین امکانات در اون زمان ها با چه کسانی از خانواده‌هاي برخوردار رقابت می کردن تا خودشونه بالا بکشن واقعا برای همه آموزنده هستن نه اهل سیاست که با بازی و لابی مدرک از فلان واحد پیام نور و دانشگاه آزاد و فلان مدرک جعلی اسم در کردن.
Iran, Islamic Republic of
آقا باید یه فکری کنیم که بدتر نشیم و گرنه اون سرمایه های تخصص پزشکی که دیگه پشت سرشونه هم نگاه نمی کنن و کاری نکردیم که دل و دماغی برای کار کردن توی استان داشته باشن.
اگه توانستیم که رابطه نمایندگان با دانشگاهها را به کلی قطع کنیم شاید یه امیدی باشه که اوضاع خرابتر از اینی که هست نشه.
دکتر قاسمپور پزشک خانواده
Iran, Islamic Republic of
بدون شک همونطور که در بخشی از تحلیلتون البته کمرنگ گفتین مهمترین دلیل مهاجرت این نخبگان علوم پزشکی از استان ک ب جو سیاست زدگی هست که خط و خط بازی حرف اول را میزنه نه کارآمدی و تخصص و خوب معلومه که آدمای باسواد و آزاده زیربار زور نمیرن و مهاجرت می کنن. اگه جو سیاسی سالمي برقرار بود بقیه امکانات برای آموزش و پژوهش و درمان و بهداشت با وجود دانشگاه ها یا هست و یا براحتی تامین می شه.
سینا
Iran, Islamic Republic of
فقط یک کلام میشود گفت: قدر زر زرگر شناسد.....
با رنجاندن افراد توانمند و باسواد و نخبه فقط باعث محرومیت بیشتر استان از خدماتشان میشویم.
حسن زاده
Iran, Islamic Republic of
درود بر کبنا که یادی کردند از نخبگان واقعی که اساتید علوم پزشگی مطرح در سطح کشور هستند واقعا خدمات فراموش نشدنی استاد چمن که با ساخت صدها مرکز بهداشتی درمانی و خانه بهداشت و کلینیک های تخصصی شهرهای بزرگ و با تجهیز فوریت های پزشکی به دهها آمبولانس و راه اندازی بخش های جراحی قلب و مغز و راه اندازی رشته های تخصصی جراحی عمومی و دستیار تخصصی زنان در استان یادش و نامش ماندگار است و در وزارت بهداشت و استان سمنان هم برای همیشه از خدمات ماندگارش به نیکی یاد می کنند.
محمود
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر نویسنده یادداشت اما یادمون باشه همون سیاست بازآیی که به اشتباه بعنوان نخبگان استان معرفی می شن تحمل این نخبگان واقعی(پروفسور ملک حسبنی، پروفسور چمن، پروفسور نیک اقبالی..) که همه شون از دانشگاه های معتبر تحصیلات تخصصی گرفتن و به مقام پروفسوری رسیدن را ندارن.
اون افراد سیاس کار اجازه ندادن که این شخصیت ها در استان بمونن و علمی و عادلانه کار کنن و دانشگاه علوم پزشکی در دوره دکتر چمن بالاترین کارآیی را داشت که اگه ده سال ادامه میدادن ما اینهمه مصیبت در این سالها نمی دیدیم.
Iran, Islamic Republic of
واقعا همینطور است - زمانهای زیادی را از دست دادیم و در حال از دست دادن ایام پیشرفت هستیم-
Iran, Islamic Republic of
یه زمانی فکر میکردیم تاریخ و گذشته در زمان دکتر ملکی حسینی و نیک اقبالی آنقدر دور بوده که نتوانستیم قدردان آنها باشیم- ولی چرا این اتفاق باید در زمان خیلی نزدیک در زمان دکتر چمن اتفاق بیفته ؟ در حالی که انهمه پیشرفت در بهداشت ودرمان درحال اتفاق بود چرا قدرناشناسی شد؟؟ فقط سیاسی کاریهای نابخردانه
امید
Iran, Islamic Republic of
خداراشکر که یک شیرپاک خورده ای آمد و یاد نخبگان استانی نمود- ممنون از کبنا
United Kingdom
ای گل گفتی احسنت بر کبنارسانه قدرشناس
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه کلا اوضاع استان ما خیلی بدتر از بقیه کشور رو به پسرفت هست و جایی برای خدمت این نخبگان نیست.
فقط کسانی که با نمایندگان صاحب قدرت مدارا کنن و تابعشون باشن می تونن تو این استان فلک زده بمونن و کار کنن.
حیف این چهره های علمی نخبگان هست که بخوان تابع اون پخمگان سیاسی باشن.
الحق
Iran, Islamic Republic of
این ها فقط یک گوشه ای از بیدادگری علوم پزشکی یاسوج هست کاشکی کاشکی میشد یه بررسی کنید که سالم ترین و پاک ترین با سواد ترین پزشک های این شهر کیا هستن تازه اهل تقلب و جور کردن مقاله و تحقیقات الکی هم نیستند که خودشون رو نشون بدن ولی‌ الهی شکر همه رؤساي قدیم و جدید همشون بی خیال سلامت مردم و دقیقا سالم گریزند
Iran, Islamic Republic of
با احترام به اقای چمن؛
ایشان فقط خوب سخنرانی میکند همین
محمدزاده بردیان
Iran, Islamic Republic of
بله سخنرانی شریعتی وار هم یکی از صدها محاسن دکتر چمن هست.
این نعمت بزرگ را هم خدای متعال نصیب دکتر چمن عزیز شده است.
ارشد آموزش سلامت
Iran, Islamic Republic of
یادمون باشه که خوب سخنرانی کردن یه استاد دانشگاه هم یعنی نتیجه دنیایی از سواد تخصصی و معلومات و هوش و حافظه بسیار قوی را نشون میده و فراموش نکنیم که ملاک نخبه بودن فرد همین حافظه و استعدادشه.
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
حاکمیت مونگولیسم بر استان عامل اصلی پسرفت می باشد ، مردمانی که بر سر تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد جدل می کنند چگونه رشد بکنند؟ به نظر بنده حقیر تا نام استان تغییر نکند تفکرات پوسیده و قدیمی همه مان تغییر نمی کند . ماها هنوز در دوران گذشته سر می کنیم و به افتخارات پدر بزرگانمان فخر می فروشیم . آن عزیزان خوش درخشدیدند و سهم خود را ادا کردند شماها چکار کردید ؟ جز اینکه روز به روز واپس گرا تر شدید ؟! بی زخمت خودتون آزار ندیدن تا این تفکرات حاکم باشد و افراد نااهل برای ما ، فرزندانمان و آینده ما تصمیم بگیرند می شود همین اوضاع و هیچکداممان هیچی نمی شویم . تا حسادتها و طایفه گرایی ها فرهنگ غالب این استان است عایدی نخواهیم داشت . خودتان را خسته نکنید . جسارتا گپ گپو نزنید که هیچی و بارتون نیسی .
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
درود بر سایت وزین کبنا که یادی کرد از نخبگان استان در علوم پزشکی و اساتید بزرگواری که مایه افتخار استان هستند . الحق و لانصاف مردم استان ما از خدمات این عزیزان محروم شدند و استانهای دیگر از خدمات این نخبگان بهره مند شدند. پرفسور ملک حسینی و پروفسور چمن و پرفسور نیک اقبالی و دیگر اساتید علوم پزشکی استان ما در کشور زبانزد عام و خاصند.
علی
Iran, Islamic Republic of
به نظر بیشتر مطلبی تبلیغی باشد تا دغدغه مند، کاش حداقل این یک حوزه را برای مردم نگه میداشتیم
فدوی
Iran, Islamic Republic of
الان رویای برگشت کدوم یکی رو دارید؟ دکتر ملک حسینی و نیک اقبال که به خاطر سنشون بازنشسته هستن، دو نفر دیگر هم که با وجود خوبیشون بسیار بهترشون در استان حضور دارن
روازاده
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم البته حتما میدونن که امثال دکتر نیک اقبالی و دکتر ملک حسینی از خانواده های ذینفوذ و از مناطق خوب استان بلند شدن و بماند که در استان هم کار خاصی نکردند.
اما خوب قبول داریم هر جا که کار کنند بالاخره بچه استان ما هستند اما هیچ وقت نیومدن و نمیان اینجا کاری برای استان انجام بدن.
سید
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم کبنا نیوز چه طور به خودش اجازه میده این اسامی را با پرفسور ملک حسینی مقایسه میکنه
Iran, Islamic Republic of
دکتر ملک حسینی که اولا خودش را شیراز ی میدونه و درثانی کدوم کار خاص را برای استان انجام داده.
خدا کمکش کرده و به اونجاها رسیده.
ایمان
United Kingdom
تو چرا خودت رو قاطی میکنی پابرهنه میای وسط ،افراد شایسته همه جا باید ازشان قدردانی شود، دکترمحرابی چقدر، زحمت کشید برای استان ، دکتر چمن چقدر دلسوزانه برای سلامت استان زحمت کشید و همینطور خیلی از نخبگان استانی، باید قدردان باشیم و کمتر غر بزنیم
United Kingdom
ببخشید با تو هماهنگ نکرد ،تعجب از اینهمه بهانه گیری ....
Ukraine
چراچمن قاطی ایناشده؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
انصافتان کجا رفته اتفاقا دکتر چمن نه تنها در استان که در سطح کشور در صدر نخبگان پزشکی کشور هستند. اگر به دیدگاه مردم و حتی همین لایک ها هم یه نگاهی داشتید متوجه محبوبیت علمی و مدیریتی و محبوبیت اخلاقی کم نظیر استاد دکتر چمن در بین مردم جامعه می شدید.
در استان مثل دکتر چمن در جایگاه فول پروفسور انگشت شمارند عزیز.
محمد همکلاسی
Iran, Islamic Republic of
دکتر چمن از دانش آموزی نخبه دبیرستان دانشگاه شیراز بوده
نخبه پزشکی شیراز بوده
نخبه بورد تخصصی علوم پزشکی تهران بوده
رتبه پروفسوری و استاد تمامی دارد
در دانشگاه های مختلف مدیر و معاون و رئیس دانشگاه بود با کارنامه درخشان
یه عالمه کار تحقیقی و مقاله و کتاب داره
چطور ممکنه کسی دکتر چمن را نشناسد
کسی که دوست و دشمن تحسینش می کنن
بیائید حسادت را کنار بزاریم قدر شایستگان را بیشتر بدانیم اونها نیازی به تحسین ما ندارند ولی جامعه به خدمات اونها نیاز داره
پیروز
United Kingdom
قاطی اینا چیه ،چه ادبیات سخیفی داری نویسنده!!!!، اینا که نوشتی یک عده دانشمندند، دکترچمن هم معلوم شد حسود کم دور اطرافش نیست , الحق همگی از افتخارات استان هستند خداوند نگهدارشان باشد
دانشجو
United Kingdom
دکترچمن استاد ما بودند و اتفاقا از جمله بهترین اساتید پزشکی ما در دانشکده بودند
Iran, Islamic Republic of
توی این استان خیلی نخبه هست که گمنامند و درود بر نخبگانی که خدمت به هم استانی خود را بر همه چیز ترجیح دادند بالاخص در حوزه پزشکی دکتر محرابیها،دکتر نیک اقبالها،دکتر ملک حسینیها،دکتر عزیزیها،دکتر جهانبین ها،دکتر صیدالیها،دکتر موسوی ها،دکتر رضائیها،دکتر قلم فرساها،دکتر تابانفرها،دکتر نیکبختها،دکتر معصومی ها دکتر غفاری ها،دکتر ساداتها،و خیلی های دیگر که واقعا باید به این ها افتخار کرد و این سرمایه های خوب را از خود نرنجانیم
United Kingdom
ایشان ها را که نام بردید هم در لیست بیاورید ، متن را درست بخوانید منظور بسیاری از نخبگان است، همین کوتاه نظریهااست که وضع استان به اینجا رسیده ، اصل مطلب را دریابیدوبفهمید برای همگان بهتراست
Iran, Islamic Republic of
والا بعضي از اين اسامي كلا كلا رويهم بذاري يك پزشك و يا فرد معروف ندارد كه نوشته ايد … ها
حالا يه دكتري دارد و بس
لطفا اسم خودتان را بزرگ نكنيد با جمع بستن
دنانشین
Iran, Islamic Republic of
ریشه ی تمام مهاجرت ها از این استان سطح پایین فرهنگ هم زیستی در کنار هم دیگر است
تا روزی که در این استان کُر غوچی و یاغی گری یک ارزش حساب میشود،هیچ وقت به دنبال پیشرفت نباشیم.
من تاسف میخورم در منطقه ای زندگی میکنم که ارزش های انسانی جای خود را به ارزشهای حیوانی داده است.
تا در جامعه ای حس امنیت،مقابله با اراذل اوباش،و قوم گرایی از بین نرود این جامعه هیج گاه به انسانیت و تکامل نمیرسد.و تمام نخبگان هم مهاجرت میکنند.
دانشگاهی
Iran, Islamic Republic of
افرادی که نام برده شد بزرگانی هستند مایه افتخار هستند. ولی یادمان باشد آقای دکتر چمن در اوج قدرت و در اوایل ریاستش برای با استفاده از رانت ریاستی ردیفش را از یاسوج به شیراز منتقل کرد هیچکس آنرا فراری نداد. مگر کنار گذاشتن از مدیریت یعنی فراری دادن . درست است که استاد ملک حسینی می بایست در شهر بزرگ و با امکانات بهتر خدمت ملی و بین المللی انجام دهد ولی افراد توانمند دیگری با رشته های مختلفی مانند دکتر چمن وجود دارند که در یاسوج مانده اند خدمت می کنند.
مهدی
United Kingdom
تعجب اراینکه که چرا اصل مطلب نویسنده درک نمیشه، کبنا امیدوارم جواب سوال تیتری که زدی رو گرفته باشی،
درهرصورت افتخار به متفکرین استان هرکجاباشند باعث غرور وافتخار است ، فهمیدنش خیلی سخت نیست
سینا
United Kingdom
پروفسور سمیعی هم از آلمان بیارید استان فراریش ایدیم، اینقدر پتانسیل داریم ، قبول کنید ککا ،
هم دانشگاهی
Iran, Islamic Republic of
با احترام به نظر شما فکر می کنم منظور نویسنده محترم مطلب بیشتر نقد فضای استان هست که اجازه کار و خدمت به نخبگان نمیده حالا خواه نخبه مدیریتی باشند یا علمی یا پزشکی.
باید فضا استان جوری باشه که این افراد شاخص را جذب کنه تا عمده خدمتشون در استان خودشون باشه نه که با تنگ نظری و خط و خط بازی باعث رنجش و مهاجرت بشیم.
بنظر می رسه که حرف نویسنده درسته که آخرش نیروهای دست چندمی ممکنه بمونن و نیروهای تاپ از اینجا مهاجرت کنن که تا الان متاسفانه همینجوری بوده.
پزشک خانواده
United Kingdom
کار خوبی کردند که آمدند شیراز ، در هرصورت توان علمی دکتر چمن زبانزد همه بود ، در علوم پزشکی شیراز ما که باعث افتخارمان بودشاگرد ایشان بودیم ، هرکسی امکان تدریس و تحقیق در شیراز ودردانشگاههای بزرگ رانخواهد داشت مگراینکه فرد توانمندی باشد ....
محمدی
United Kingdom
هرکسی هرکجاهست باعث و بانی خیر و برکت باشد دیگر چرا اینقدر مقایسه انجام میشود!
فردی توانایی بیشتری دارد، به مکان بزرگتر و مراکز تحقیقاتی مجهزترمیرود تاحدودی طبیعی است و این نشان دهنده هم توانایی فرد است و هم اینکه اشکالات زیادی در مبدا وجوددارد ، ازجمله توسعه نیافتگی در بخشهای مختلف و سیاست بازیهای نابجا و دخالتهای ناروا بمنظور جلوگیری از پیشرفت فرد و جامعه....
وباعرص پوزش، نمونه‌اش برخی نمونه های عجیب از کامنتهای به دور از انصاف و بعضا بدور از ادبیات حاکم بر یک جامعه سالم
عضو هیأت علمی
Iran, Islamic Republic of
جناب دانشگاهی عزیز
بفرمائید چندتا از رئیس دانشگاه های قبلی توی این استان موندن؟
اگه میخوایم پیشرفت کنیم همه مخصوصا دانشگاهیان باید با جو نامناسب سیاسی مبارزه کنن و پشتیبان نخبگان دانشگاهی باشیم وگرنه چهره های شاخص در هر دانشگاه دیگری براشون جای کار هست و معلومه که عقل سالم حکم می کنه که اینجا نمونن. همونطور که دکتر نیک اقبالی ها و دکتر مردانی ها و دکتر چمن ها و دکتر پوردانش ها و دکتر حاتمی پورها نموندن.
همکار مطلع
Iran, Islamic Republic of
دکتر چمن خدمات ماندگارتری را در استان انجام دادند و زمان مدیریتش معروف شد به دوران طلایی دانشگاه علوم پزشکی استان.
حقگو
Iran, Islamic Republic of
اگر از روی توانمندی و فن بیان و معلومات جامع پزشکی وزیر بهداشت انتخاب می شد قطعا بهترین گزینه برای وزارت بهداشت و درمان دکتر چمن بود.
احمدی
Iran, Islamic Republic of
دکتر چمن قبل از اینکه ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شود هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود این موضوع را که همه همکاران می دانند و تاریخ هیئت علمی شدن ایشان درآن دانشگاه مشخص است. دکتر چمن تا الان که به این جایگاه رسیده از توانمندی و استعداد خارق العاده خودش بوده و وامدار هیچ یک از سیاستمداران و جریانات سیاسی نیست.
مظلوم بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
ما همه می بینیم روزانه اوضاع شهرستان و البته استان چقدر بد و بد تر میشه /من خودم مستقیم دیدم وقتی وسط خیابان یکی از همین اراذل به پشت ماشین یکی از همین دکترهای متخصص و خیلی با تجربه همین شهرستان بویر احمد زد بجای یه معذرت خواهی حتی کوچک رفت چاقوشو دراورد و شروع به فحاشی میکرد خوب یه دکتر چطور باید این بی فرهنگی را تحمل کند .هر چی سرمان بیاد اولش مقصر خود چنین افراد بی فرهنگی هست که باعث ننگ این شهرستان هستند
احمد آزادی
Iran, Islamic Republic of
جذب نخبگان رفته از استان پیشکش
لطف کنید و همین نخبگانی رو که با وجود هزاران بی مهری در استان مانده اند رو بیش از این با سیاسی بازی و کینه توزی حاشیه نشین و بایکوت نکنید که مجبور به کوچ اجباری از استان بشوند بازگشت و بازگرداندن نخبگان رفته پیشکش
Iran, Islamic Republic of
همین ملک حسینی و چمن و نیک اقبال که در شیراز وشاهرود وتهران هستند هم استانی ها را تحویل نمی گیرند .همین هیچ کدام به درد استان نخوردند و نمی خورند
حمید
Iran, Islamic Republic of
همینکه خودت را از ایران و سایر هموطنانت جدا میدانی همان بهتر که تحویل نگیرند. یعنی چه تحویل نمیگیرن؟ مثلا تو بری شیراز/ میگه چون از یاسوج آمده ای جراحی ات نمی کنم؟ واقعا که همشهری اعتماد به نفست زیر صفرهست . افتخار نخبگان استان افتخار ماست کمی بفهمیم .
حسام اعلمی
Iran, Islamic Republic of
ما که بدی از این حضرات فرهیخته ندیدیم هرجاهم حرف و سخن بیایدافتخار می کنیم همشهری و هم استانی مان هستند. قرار نیست با 700هزارنفر مردم استان سلامعلیک کنند. همینکه در آنسوی مرزهای استانی درهرکجا که هستند به تکالیف علمی خود عمل میکنند مایه مباهات ماست
زراعت پیشه
Iran, Islamic Republic of
عجب قدر نشناس - احتمالا بااین مدل روحیات انتظار دارید نخبگان در استان می ماندند؟ هر روز بهتون سربزنن احوالپرس بشن - خدا بدانه چه درخواست انتظار نابجا داشتی که تحویلت نگرفتن
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1