تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۴۵۱۶۷۴
کبنانیوز در گفت‌وگو با مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد بمناسبت هفته دولت بررسی کرد

نصیرالاسلامی: ترویج سنت وقف، توریج سنت دینی و سنت ائمه است / وقف ماندگارترین خیرات و صدقات است / پروژه خلیج فارس کمتر از دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

۲
۱
نصیرالاسلامی: ترویج سنت وقف، توریج سنت دینی و سنت ائمه است / وقف ماندگارترین خیرات و صدقات است / پروژه خلیج فارس کمتر از دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد
کبنا ؛
حجت الاسلام نصیرالاسلامی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در گفت‌وگو با کبنا ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری محرم و تقدیر از رسانه‌ها به روز ملی مساجد اشاره کرد.
وی گفت: با توجه به اینکه دیروز مورخ ۱۴۰۱/۵/۳۰ به مناسبت بزرگداشت ارزش مساجد به عنوان روز ملی مسجد نام‌گذاری شده است از همه خدوم مساجد، روحانیون، ائمه جمعه و دوستانی که در فعالیت‌های فرهنگی_ اجتماعی مساجد زحمت می‌کشند نهایت تقدیر را داریم و دست همه‌شان را می‌بوسیم.
کبنا: لطفاً درباره وقف و وظایف اداره اوقاف صحبت کنید.
نصیرالاسلامی: وزارت اوقاف در سال۱۲۸۵ شمسی تشکیل شد اما قبل از سده اخیر می‌توان به تاریخچه وقف در دوره سلجوقیان و صفویان نیز اشاره کرد که اوج وقف در دوره صفویه بود. در کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز وقف به صورت رسیدگی به بقاع متبرکه و اوقاف عام المنفعه پابرجاست.
در کشور ما نیز رسیدگی به همه بقاع متبرکه کشور به استثنا آستان مقدس علی بی‌موسی الرضا، آستان مقدس حضرت معصومه، آستان مقدس شاه چراغ و آستان مقدس عبدالعظیم حسنی به عهده وزارت اوقاف است.
سازمان اوقاف در چهار بعد قرآنی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی فعالیت می‌کند. این سازمان یک سازمان فرهنگی صرف نیست بلکه یک بنگاه اقتصاد اسلامی است که اگر این پایگاه اقتصادی را پرو بال دهیم بخشی از نیاز‌های اقتصادی فرهنگی و اجتماعی کشور حل خواهد شد.
کبنا: درباره اقدامات اقتصادی وقف بیشتر توضیح دهید و بگویید پروژه خلیج فارس چرا متوقف شده است؟  
نصیرالاسلامی: با توجه به اینکه قرارداد ما سه طبقه تجاری است و قبل از صدور پایان کار راه‌اندازی پارکینگ خلاف قانون است. از طرفی استان کهگیلیویه و بویراحمد جز استان‌های آخر در مشارکت با اوقاف است لزوماً باید با بخش خصوصی ارتبلط برقرار کنیم و قرارداد ببندیم.
زمین موقوفه ۳۴۰۰مترمربع است تا کنون سه طبقه( منفی یک، منفی دو، منفی سه و پارکینگ) ساخته شده است؛ اما تا به لحاظ ایمنی تا تکمیل پروژه مجوز راه‌اندازی پارکینگ داده نمی‌شود.
پروژه خلیج فارس به مساحت۸۵۰۰متر مربع و نزدیک به ۱۲۰ واحد تجاری از معدود پروژه‌هایی است که تمام قوانین مهندسی و شهرداری را انجام داده است. که اگر به صورت کامل راه‌اندازی شود و مجوز نهایی را بگیریم باعث اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از افراد می‌شود.



کبنا: پیش‌بینی شما برای تحویل پروژه کی است؟
نصیرالاسلامی: ۱۸ماه و تقریباً کمتر از دو سال.  
کبنا: درباره اجاره هنگفت بعضی  مغاز‌ها چه صحبتی دارید؟  
نصیرالاسلامی: این مکان‌ها چون بیت المال است باید به مزایده گذاشته شود و در مزایده قیمت سقف گذاشتن خلاف قانون است. ما تلاش کردیم به صورت قانونی و آنچه عرف بازار است باشد اما مزایده با حضور نمایندگان و مسوولین برگزار شد و بالاترین قیمت تأیید شد. در ضمن ما برای اجاره پول پیش نمی‌گیریم فقط اجاره است.
کبنا: اقدامات اداره اوقاف در ایام سوگواری محرم چه بوده است؟
نصیرالاسلامی: در۴۵ امامزاده و بقعه متبرکه به ارائه احکام دینی، خدمات اجتماعی و صلواتی پرداخته شد. مبلغینی از قم به امامزاده‌ها اعزام شد، برنامه‌های خوبی برگزار شد که به صورت زنده از شبکه تلویزیون استانی پخش شد. برنامه‌های فرهنگی زیادی داریم که برنامه بصیرت عاشورایی و آرامش بهاری از برنامه‌های شاخص فرهنگی ماست.
کبنا: چند امامزاده در استان داریم و اداره اوقاف چگونه به آن‌ها رسیدگی می‌کند؟
نصیرالاسلامی: ۲۲۵ بقعه متبرکه و امامزاده در استان داریم که شاخص‌ترین آن‌ها امامزاده بی‌بی حکیمه، سید محمود، امامزاده مختار، آقا‌امیر، بی‌بی رشیده، بی‌بی زهرا خاتون و امامزاده حسن می‌باشد. در کمتر امامزاده کار‌های فرهنگی انجام می‌شود، نزدیک به ۶۰ امامزاده کار‌های عمرانی انجام می‌شود.
کبنا: برنامه شما برای اربعین چیست؟
نصیرالاسلامی: ما خدوم مردم و زائرین هستیم. سه موکب شاخص در استان داریم و یک موکب امامزاده جعفر، بی‌بی حکیمه و امامزاده قطب الدین و یک موکب در مرز شلمچه با همکاری مردم بوشهر خواهیم داشت. پذیرایی  به صورت اسکان و غذای گرم و نوشیدنی می‌باشد. از همه کسانی که دوستدار زیارت کربلا هستند دعوت به می‌کنیم و از دوستان تقضای مساعدت و همکاری با موکب‌ها را داریم.


کبنا: وقف‌های مورد نیاز استان کدامند؟
نصیرالاسلامی: در شهر گچساران مکانی جهت سرپرستی بچه‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست وجود دارد ولی عمده موقوفات در شهر یاسوج است. ۳۲ موقوفه درآمدزا و منفعتی که ۲۸مورد با اداره وقف و ۵مورد توسط متولیان اداره می‌شود.
ما موقوفه‌ای جهت تأمین جهاز و اطعام برای نیازمندان نداریم.
از هم متمولین و خیرین خواستاریم برای ذخیره آخرتشان و باقیات و صالحاتشان مال و ملکی را وقف کنند تا این فرهنگ نوع دوستی و کمک بی‌منت به نیازمند جا بیفتد. که از بین همه صدقات و خیرات ماندگارترین، مؤثرترین و والاترین آن‌ها سنت حسنه وقف است زیرا تا سال‌های سال باقی می‌ماند. حتی اگر ملک مستهلک شود و از بین برود می‌توان آن را احیا کرد. هیچ چیز از آدمی باقی نمی‌ماند الا نام نیک که راه رسیدن به نام نیک تربیت فرزند صالح، علم و وقف است.
همه می‌توانیم چیزی را وقف کنیم حتی اگر نداشته باشیم می‌توانیم کتاب، قفسه حتی جاکفشی و... را اهدا کنیم. یا شرکت در وقف‌های دسته جمعی برای تأمین جهزیه دختران نیازمند.
کبنا: درباره فعالیت‌های عمرانی بی‌بی حکیمه توضیح دهید.
نصیرالاسلامی:  آستان مقدس بی‌بی حکیمه جز امامزادگان شاخص استان است که از استان‌های همجوار هم زائر دارد و به همین دلیل نیاز به ساخت مهمان سرا دارد و همچنین راه و جاده دسترسی باید مطلوب باشد. لازم به ذکر است در دو سال اخیر به خاطر کرونا از لحاظ مالی بسیار متضرر شد در حدی که حقوق ۴ خادم پرداخت نشده بود. عزیزان می‌توانند با شرکت در وقف دسته جمعی در ساخت زائرسرا کمک حال ما باشند.
کبنا: اداراه اوقاف در زلزله سیسخت چه اقداماتی انجام داد؟
نصیرالاسلامی: سازمان اوقاف وظیفه خود می‌داند خدمت‌گزار مردم عزیز باشد. اداره اوقاف در این مهم جز ادارات پیشتاز بود به طوری که فرماندار و امام جمعه به این موضوع اشاره کردند. نزدیک به هزار بسته مواد غذایی، تأسیسات و لوازم گرمایشی بین مردم آسیب دیده در زلزله توزیع شد..
کبنا: اقدامات فرهنگی اداره اوقاف به چه صورت انجام می‌شود؟
نصیرالاسلامی: توزیع بسته‌های معیشتی در بقاع متبرکه امامزاده عبدالله، امامزاده مختار، امامزاده سیدمحمد، آقاامیر و سید محمود  و دیگر اماکن مذهبی.
در سال گذشته تعداد معدودی آزادی زندان داشتیم و همچنین کمک به بهبود و حل آسیب‌های اجتماعی مردم پیرامون بقاع متبرکه. در واقع به مردم پیرامون امامزادگان تحت عنوان مرکز افق امامزادگان خدمات فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و‌... ارائه می‌گردد.
وی در آخر گفت: ۲۷صفر آغاز هفته وقف است. نهاد دینی وقف کاملاً مردمی است. از رسانه‌ها خواهش می‌کنم مردم را آگاه کنند تا در این امر خیر و نیک مشارکت کنن؛ زیرا حفظ سنت دینی و سنت اهل بیت است.
همچنین تعداد مسجد‌های شهر یاسوج کم است از دوستان می‌خواهیم تا زمینی را جهت ساخت مسجد وقف کنند برای ایجاد مراکز دینی، اقامه نماز جماعت و کار‌های فرهنگی.
نام شما

آدرس ايميل شما

رضا
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم پارکینگ زودتر به بهره برداری برسه ، خیلی ضروریه و مهم برای پارکینگ شهر
محمدی
Romania
روی پارکینگ بیشتر وقت بذارید و کار کنید تا به نتیجه برسه
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1