کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا سوت‌زنی می‌کند؛

انتصاب‌های سفارشی و سلیقه‌ای تا کی؟! / پسر عمو شهردار شد

5 مرداد 1401 ساعت 13:10

عدم شایسته سالاری و نبود سازوکار مشخص علمی برای پذیرفتن افراد یکی از مشکلات انتصاب در کهگیلویه و بویراحمد است.  یکی از مدیران دستگاه‌های نظارتی همچنین گفته است: در خصوص انتصابات غیرمنطقی هشدارها و مکاتبات لازم را داده‌ایم که مثلاً فلان فرد نمی‌تواند فرماندار، معاون فرماندار و یا مدیرکل فلان جا شود.


عدم شایسته سالاری و نبود سازوکار مشخص علمی برای پذیرفتن افراد یکی از مشکلات انتصاب در کهگیلویه و بویراحمد است.  یکی از مدیران دستگاه‌های نظارتی همچنین گفته است: در خصوص انتصابات غیرمنطقی هشدارها و مکاتبات لازم را داده‌ایم که مثلاً فلان فرد نمی‌تواند فرماندار، معاون فرماندار و یا مدیرکل فلان جا شود.
به گزارش کبنا، با وجود اینکه هشدارها و مکاتباتی انجام شده، اما اتفاق محسوسی در این خصوص دیده نمی‌شود، و می‌بینیم که باز هم مدیرانی بدون یک روز مدیریت اجرایی و بدون دانش و تحصیلات مرتبط در کهگیلویه و بویراحمد انتصاب می‌یابند، نمونه‌های آن را در هفته گذشته و همین هفته می‌توانیم بیابیم.
مدیریت در استان کهگیلویه و بویراحمد مشخص نیست که از کدام الگو مشق می‌گیرد و مدیران ارشد این استان هم به هر دلیلی، پیرامون آن کمترین سخن را به میان می‌آورند. بر خلاف آنچه که در اظهارات بعضی مسئولان می‌بینم، شایسته سالاری و تخصص آخرین پارامترهای است که در انتصابات مدنظر قرار می‌گیرند. به طور مثال وقتی از نهاد مقدس کمیته امداد فردی فرماندار شود و یا کارمند بانک سودای شهرداری می‌کند، نباید منتظر باشیم که مبلمان شهری آن دیار رویه توسعه و آبادانی را ببیند.
وقتی فرد غیرمتخصص و بدون پشتوانه اجرائی و سابقه مدیریتی بر کرسی شهرداری جلوس کند، نمی‌توان با او درباره فضاهای نوین شهری متأثر از شیوه‌های جدید شهری شدن (اوربانیزاسیون) پیش‌فرض‌هایی از چیستی شهرها و ماهیت شهری و ... سخن گفت. چرا که اگر امکان پذیر بود، وضعیت ورودی شهرهای همانند دهدشت، باشت، یاسوج و ... این نبود. دلیل آن را باید در انتخاب شهرداران غیرمتخصص، غیرمتعهد و پاسخگو فقط به مطالبات چند نفر عضو شورا جستجو کرد. این بحث را اینجا تمام می‌کنیم و بر می‌گردیم به عقب‌تر تا ریشه این اتفاقات را بیشتر مورد واکاوی قرار دهیم.
 
روستاگردی استاندار پا به پای نماینده و تعریف و تمجیدهای طرفین از همدیگر از جمله آسیب‌های سیستم اجرایی این دوره است. با استمرار این بدعت، جایگاه نماینده دولت به پایین‌ترین سطح، تنزل می‌یابد و این بزرگترین ظلم به سیستم اجرایی است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با این شیوه عملاً به مدیران اینگونه تفهیم می‌کند که شما آدم نماینده هستید و استقلالی از خود ندارید اکثر مدیران توانا از این وضعیت رنج می‌برند عدم توجه مدیران به سخنرانان جلسات در روستاها یک نوع اعتراض به این عمل است.
در حالیکه فامیلی شدن انتصاب فرمانداران و بخشداران برخلاف عقیده رهبر معظم انقلاب اسلامی است؛ اما در استان ما استاندار و نماینده دوشادوش هم و براثر خوشایند یکدیگر مدیران را عزل و نصب می‌کنند. متأسفانه گاهاً؛ عاقبت این می شود که از هر رسانه و خبرنگاری که بدون هیچ سوء نیتی نقد و تذکری می‌دهد، شکایت می‌شود.
درمجموع استان کهگیلویه و بویراحمد با ادامه این روند تنزل جدی می‌کند اگر مسولان کشور فکری به حال استان کهگیلویه و بویراحمد نکنند، تفکر حاکم، خدای نکرده مردم را نسبت به نظام به نارضایتی می‌رسانند و اعتماد عمومی را کاهش می‌دهند.
 
تاکنون هیچ اثری از تغییر در روستاهای مورد بازدید استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نماینده مشاهده نشد؛ بی نتیجه بودن این سفرها و باقی ماندن در قالب شعار و اشک و آه نتیجه‌ای جز بی‌رغبتی و گلایه مردم نخواهد داشت. هر چند که نباید نادیده گرفت که در شهرستان کهگیلویه برای چندین روستای بسیار محروم جاده سازی شروع شد و این عمل مثبت و امیدوارکننده ای است.
اما در هر حال، اگر این رویه و این تعامل‌های ناصحیح ادامه داشته باشد نه تنها دوام و قوامی برای ماندن استاندار ایجاد نمی‌کند بلکه او را به ضعف در عملکرد نزدیک‌تر می‌کند.
این مشکلات و ایرادات نه تنها بر اساس گفته ها و شنیده ها، بلکه آمارها نیز حاکی از عملکرد ضعیف دولت است و واقعیات نیز انتصابات غیرمنطقی را تأیید می کنند.
یکی از این انتصابات، مربوط به شهرداری شهرستان باشت است. سید رضا حسینی برادر سید افضل حسینی و پسر عموی سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد که دقایقی پیش مراسم معارفه وی به عنوان شهردار باشت با حضور بابکان مدیرکل امور شهری و شهرداری‌های استانداری برگزار شد.
سید رضا حسینی بدون سابقه مدیریتی و تخصص در امور شهری و شهرداری‌ها با مدرک مدیریت بازرگانی شهردار باشت می‌شود. حسینی کارمند بانک صادرات شهرستان باشت است. این در حالی است که پیش از این محمدعلی آقایی با 23 سال خدمت، سرپرست شهرداری در چند دوره و عضو شورای اسلامی شهر دوگنبدان اجازه شهردار شدن را پیدا نکرد. قِصَّ علی هذا.
بابکان مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار کبنانیوز و در پاسخ به این سئوال که آیا رشته تحصیلی آقای حسینی با پست شهرداری مطابقت دارد؟ و چگونه آقای آقایی با آن همه سابقه نمی‌تواند شهردار بشود، اما وی با این سابقه کم پست شهرداری برای آن ردیف می‌شود؟ اظهار داشت: نمی‌دانم، پاسخ استعلام‌ها مثبت بود و الان هم معارفه او است.


کد مطلب: 450791

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/450791/انتصاب-های-سفارشی-سلیقه-ای-کی-پسر-عمو-شهردار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1