تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۴۲۲۸۴۱
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی:

۱۲ درصد ظرفیت مراکز اعتیاد بهزیستی به زنان اختصاص دارد

۰
۱۲ درصد ظرفیت مراکز اعتیاد بهزیستی به زنان اختصاص دارد
کبنا ؛ مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از دستگاه‌ها و نهادهای مسئول خواست تا برای ایجاد مراکز ترک اعتیاد زنان پای کار بیایند و گفت: ۱۲ درصد از ظرفیت ۱۰۹ مرکز اعتیاد بهزیستی شامل مراکز اقامتی یعنی کمپ‌ها، مراکز گذری کاهش آسیب، مراکز توانمندسازی و جامعه پذیری، مراکز ترک اعتیاد اجتماع درمان مدار یا تی سی و مراکز سرپناه شبانه یا شلتر به زنان اختصاص دارد.
فرید براتی سده، افزود: در هیچ کجای کشور مشکلی برای زنان معتاد نداریم و هر شهری که نیاز به ایجاد این مراکز داشت، دستگاه های مختلف پای کار آمدند و بهزیستی نیز از صدور مجوز دریغ نکرد و منابع آن را تامین کرد اما فقط مشکل نگهداری زنان معتاد متجاهر در استان تهران وجود دارد.
وی اضافه کرد: در استان تهران از روز اول به نهادهایی که می‌خواستند در زمینه نگهداری معتادان متجاهر فعالیت کنند، پیشنهاد دادیم مراکز خود را به زنان اختصاص دهند. به طور مثال به نیروی انتظامی پیشنهاد دادیم مرکز سروش مهر با ۷۰۰ نفر ظرفیت را به زنان اختصاص دهند اما اینطور نشد.
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین مرکز شهید زیادیان می‌توانست برای زنان باشد اما آن هم میسر نشد. واقعیت این است که برای پذیرش زنان معتاد، هر مکانی نمی‌تواند مناسب باشد زیرا زنان شرایط خاصی دارند.
براتی سده تاکید کرد: اشل هایی در ایجاد مراکز نگهداری زنان معتاد داریم که باید رعایت شود به همین دلیل فضاها برای نگهداری زنان دارای اعتیاد به ویژه در تهران و شهرستان های استان تهران کمتر است. اما در حال تلاش برای رفع این کمبودها هستیم اکنون نیز ظرفیتی آماده شده تا در اختیار زنان معتاد قرار بگیرد.
وی یادآور شد:  تقریبا ۱۰ درصد معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند و با توجه به اینکه بیش از ۱۲ درصد مراکز اعتیاد بهزیستی به زنان اختصاص دارد تناسب خوبی بین زنان معتاد و مراکز ارائه دهنده خدمات وجود دارد.
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: به‌جز تهران در استان های دیگر در مراکز ماده ۱۵ و ماده ۱۶ مشکلی برای پذیرش زنان مصرف کننده مواد، نداریم. فقط در تهران ظرفیت نگهداری کم است که آن هم به تدریج باید بررسی شود تا بتوانیم آن‌ را برطرف کنیم.
براتی سده با بیان اینکه تمهیدات ایجاد مراکز فعال در حوزه اعتیاد زنان در استان های دیگر در حال آماده‌سازی و اجرا شدن است، افزود: به طورمثال مراکز بهزیستی در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و قم، پذیرش دارد. در تهران هم ظرفیت ۱۵۰ نفری به نیری انتظامی اعلام شده است.
پیچیدگی ها و ظرافت های اعتیاد زنان | فراتاب
وی با اشاره به اینکه زنان معتاد متجاهر در صورت دستگیری و انتقال به مراکز غربالگری و قرنطینه، حتما تست کرونا می شوند، تاکید کرد: تمام اقدامات سلامت که برای مردان انجام می شود برای زنان نیز انجام خواهد شد.
به گفته براتی سده، سال گذشته،  ۲۴ هزار و ۸۵۲ نفر در ۱۰۹ مرکز فعال در حوزه اعتیاد تحت نظارت بهزیستی، پذیرش شدند.
به گزارش ایرنا، مراکز ماده ۱۶، مراکز ترک اعتیاد اجباری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان بی خانمانی است که به طور علنی در خیابان ها به مصرف مواد می پردازند.  مراکز ماده ۱۵ نیز به مراکزی اطلاق می شود که مصرف کنندگان مواد به صورت داوطلبانه به آنها مراجعه کرده، در آنها اقامت می کنند و خدمات حمایتی می گیرند؛  درحقیت  مراکز ماده ۱۵ به مراکز تحت نظارت بهزیستی جهت نگهداری، درمان و کاهش آسیب اختیاری یا داوطلبانه معتادان اطلاق می شود.
همچنین بر اساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارند که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1